شهرهای غاری گرجستان را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
شهرهای غاری گرجستان را بشناسید

گرجستان کشوری کوهستانی است. سرزمینی که تاریخی منحصر به فرد دارد و جاذبه‌های طبیعی آن تمام نشدنی هستند. برای دیدن تمامی زیبایی‌های گرجستان باید به گوشه و کنار این کشور سفر کنید و تا واقعیت آن‌جا را به درستی درک کنید. یکی از چیزهایی که این ترکیب تاریخ غنی و کوهستان‌های سنگی برای گرجستان به همراه داشته، شهرهای غاری است که در چند جای آن دیده می‌شود. شهرهای غاری همیشه جزو جاذبه‌های خاصی هستند که توریست‌ها به شدت از آن استقبال می‌کنند و در تور گرجستان نیز، شما می‌توانید به سراغ سه مورد از آن‌ها بروید.

در نوشته‌ی امروزمان، ما به معرفی ۳ شهر غاری جذاب گرجستان خواهیم پرداخت و از موقعیت مکانی، هزینه‌ی رفتن به آن‌جا و جزییات دیگر می‌گوییم.

 

واردیزا (Vardzia)

شهر زیبا و پیچیده‌ی واردیزیا، نگینِ معماری دوران قرون وسطا در این کشور به حساب آمده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان است. این شهر غاری نسبتا بزرگ در دل کوهستن اروشتی (Erusheti) در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا و در  آسپیندزا (Aspindza) ساخته شده است. برای رفتن به واردیزا، باید از بورجومی حدود ۷۰ کیلومتر دور شوید و در مسیری کوهستانی که البته تا خود مقصد جاده‌ی هموار دارد، پیش بروید. خوشبختانه راحتی رفتن به واردیزا باعث شده تا جمعیت زیادی از گردشگران بتوانند از این جاذبه‌ی فوق‌العاه زیبا و خاص گرجستان دیدن کنند.

این منطقه در سده‌های میانه از اهمیت بالایی برخوردار بود و یک سپر دفاعی بین سرزمین مسلمین و این کشور به حساب می‌آمد. گئورگ سوم که بین سال‌های ۱۱۵۶ تا ۱۱۸۴ میلادی حکومت می‌کرد، دستور ساخت برج‌ها و شهرهای دفاعی در فاصله‌ی یک کیلومتری از رودخانه کورا (Kura) را داده بود که به ساخت این مکان منجر شد. البته عمر او به کامل شدن این شهر کفاف نداد و در نهایت واردیزا در زمان سلطنت دختر تامار که به "ملکه تمام گرجستان" معروف بود، تکمیل شد. بعدها اهمیت این شهر در نبرهای مختلف دیده شد.

مجموعه واردیزا ۱۳ طبقه دارد و از ۶ هزار اتاق مختلف تشکیل شده که زمانی بیش از ۲ هزار راهب مسیحی در آن زندگی می‌کردن و با کنده کاری در سنگ‌های کوهستان، فضای بیشتری برای زندگی درست می‌کردند. البته چند زلزله و حملات مستمر به این مکان، باعث شده تا تعداد زیادی از غارهایی که قبلا مردم در آن زندگی می‌کردند، نابود شود.

امروزه، همیشه ۵ راهب در واردیزا زندگی می‌کنند تا به گردشگران کمک کنند از این مکان بازدید کنند. البته آن‌ها انگلیسی حرف نمی‌زنند و وظیفه‌شان این است تا کمک کنند، کسی در هزار توی غارهای این محل گم نشود. در این محل می‌توانید ۱۵ کلیسای سنگی مختلف که در دوره‌های متفاوت ساخته شده‌اند را ببینید، نقاشی‌های پورتره از پادشاه گئورگ و تامار را تماشا کرده و از نمایشگاه آثار سفالینی که در این محل کشف شده، دیدن نمایید. واردیزیا از سال ۲۰۰۷ جزو میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید که همین اهمیت وجودی این مکان را نشان می‌دهد.

 

معروف‌ترین پارک‌های بازی و آبی گرجستان

شما هم اگر قصد رفتن به واردیزا را دارید، می‌توانید از بورجومی به این محل بروید چون این شهر غاری از تفلیس خیلی دور است. از واردیزا اتوبوس‌هایی به این مقصد می‌روند که حدودا ۶۰ لاری هزینه برای بردنتان خواهند گرفت. اگر با مینی بوس‌های مخصوص بروید باید ۴ لاری پرداخت کنید. این اتوبوس‌ها از ساعت ۱۰:۴۰ صبح تا ۱۳:۲۰ در سه نوبت به سمت آن‌جا حرکت می‌کنند.

بلیط ورودی: ۳ لاری

ساعات فعالیت: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از شهر (دوشنبه‌ها تعطیل)

اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)

معنی اسم این شهر به گرجی یعنی "پادشاه قلعه‌ها" و خب زمانی این مکان یک شهر غاری عظیم بود. شهری بین سال‌های ۶ قبل از میلاد مسیح تا ۱ میلادی ساخته شد و از نظر سیاسی، اهمیت زیادی در منطقه داشت. زمانی این محل برای آن‌ها که خدایان دیرین را می‌پرستیدند از اهمیت بالایی برخوردار بود و سپس بعد از این که در سال ۶۴۵ میلادی، اعراب تفلیس را تصرف کردند، برای مسیحیان اهمیت پیدا کرده و همچنین در مسیر داد و ستد بین آسیا و اروپا قرار داشت. متاسفانه شکوه این مکان در سال ۱۲۴۰ و زمانی که مغول‌ها به آن‌جا حمله کرده و اوپلیستسیخه را نابود کردند از بین رفت و برای مدت زیادی این محل از یادها رفت تا در سال‌های ۱۹۵۰، محققین  آن را کشف کردند.

از این محل چیزهای با ارزش زیادی از جمله جواهرات طلایی و نقره‌ای، آثار برنجی و آثار سرامیک فوق‌العاده جذاب کشف شده که اکثر آن‌ها در موزه ملی تفلیس نگهداری و به نمایش گذاشته شده است. وقتی از این مکان دیدن می‌کنید، در اولین نگاه ممکن است عجیب و سورئال به حساب بیاید اما این مکان که جزو میراث جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آید، از نزدیک واقعا در نوع خود زیبا، پیچیده و خارق‌العاده جلوه می‌کند.

طبقات بالایی این شهر با تونل‌های بسیار باریک به طبقات پایینی متصل شده‌اند و سه عبادتگاه سنگی مسیحی نیز در این محل دیده می‌شود که ساختشان به قرن ۱۰ میلادی بر می‌گردد. خوشبختانه اگر به تور تفلیس رفته باشید، می‌توانید از این محل بازدید به عمل آورید. اوپلیستسیخه‌ در فاصله‌ی ۷۸ کیلومتری از این شهر واقع شده و وسایل نقلیه عمومی به راحتی شمار ا به این محل می‌رسانند.

 

بهترین شهرهای گرجستان برای اسکی

کافی است خود را به گوری (Gori) برسانید و از آن‌جا با تاکسی به اوپلیستسیخه بروید. مینی بوس‌هایی هستند که با ۴ لاری شما را از ایستگاه مترو Didube در تفلیس به گوری می‌برند و از آن‌ا نیز تاکسی با ۲۵ لاری به خود شهر غاری اوپلیستسیخه می‌رساند. البته شما می‌توانید، تمام این مسیر را با تاکسی بروید اما برایتان خیلی گران تمام خواهد شد. همچنین در خود محل نیز راهنمای انگلیسی زبان وجود دارد تا بدون مشکل از آن‌جا بازدید به عمل آورید.

بلیط ورودی: ۳ لاری

ساعات فعالیت: ۱۰ صبح تا ۵ بعد از شهر (دوشنبه‌ها تعطیل)

دیوید گارجی (David Gareji)

البته این مکان خیلی به عنوان یک شهر یا دهکده‌ی غاری به حساب نمی‌آید و در واقع یک صومعه بزرگ غاری است که برای سال‌ها، مردم زیادی در خود صومعه و خانه-غارهایی که در اطرافش بوده زندگی می‌کردند. این مکان یک نماد فرهنگی مهم از تاریخ گرجستان است که البته در میان توریست‌ها نیز به شدت محبوب بوده و خیلی‌ها از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند.

بر اساس اسناد تاریخی، صومعه دیوید گارجی در قرن ۶ میلادی و به دست یکی از ۱۳ کشیش اسیریان، سنت دیوید گارجی ساخته شده است. او ساخت این مکان را از دل غاری در این محل آغاز کرد و سپس بخشی از بنا به بیرون از غار کشیده شد و در طول سال‌های بعدش، بخش‌های بیشتری ساخته و آن‌جا را به مجموعه‌ای که حالا می‌بینید تبدیل کرده است.

 

تجربه خرید در بهترین مراکز خرید باتومی

امروزه بعد از قرن‌ها اتفاقات مختلف و عمری که از این بنا می‌گذرد، هنوز می‌توانید زیبایی آن را از نزدیک دیده و نقاشی‌های دیوارها را در داخل بنا نیز مشاهده کنید. حالا این مجموعه ۱۳ صومعه دارد که در محلی نیمه کویری واقع شده و در اطرافش نیز، خانه‌ غارهایی وجود دارند که همان طور که گفتیم در گذشته مردم در آن‌جا زندگی کرده و این محل را به دهکده‌ای مسکونی بدل کرده بودند. شاید این محل کوچک‌تر از دو شهر غاری دیگری باشد که به شما معرفی کردیم، اما بدون شک از جذاب‌ترین‌ها در گرجستان بوده که هیچ وجه نباید دیدنش را از دست بدهید.

صومعه غاری دیوید گارجی نیز از تفلیس خیلی دور نیست و حدود ۶۰ کیلومتر از مرزهای پایتخت فاصله دارد. بهترین راه برای رفتن به آن‌جا شرکت در تورهای گردشگری است که به مقصد این محل حرکت کرده و برایتان حدود ۵۰ لاری هزینه در پی خواهد داشت و در عوض یک راهنمای انگلیسی زبان نیز شما را همراهی می‌کند. اگر بخواهید با تاکسی به این محل بروید، حدود ۱۰۰ لاری باید هزینه کنیدو مینی‌بوس‌هایی که به این مقصد می‌روند نیز هر روزه از ساعت ۱۱ صبح حرکت کرده و بلیطشان نیز ۲۵ لاری است.

بلیط ورودی: رایگان

ساعات فعالیت: در طول روشنایی روز

البته غیر از شهرهای غاری، گرجستان چند غار دیدنی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به غارهای Prometheus و Sataplia اشاره کرد که اگر در سفر به گرجستان، تور کوتایسی را انتخاب کرده باشید، خیلی راحت می‌توانید از آن‌جا بازدید کنید. جایی که همچون یک پارک ژوراسیک بوده و رد پایی از یک دایناسور و ماکتی از آن را می‌توانید در آن‌جا ببینید.

شهرهای غاری شناخته شده در جهان

شهرهای غاری بسیار جذابی در دنیا وجود دارد که در سفرهایتان می‌توانید از آن‌جاها نیز بازدید کنید که یکی از شناخته شده‌ترین آن‌ها در نزدیکی کشورمان واقع شده است. شما در تور کاپادوکیا می‌توانید یکی از زیباترین و منحصر به فردترین شهرهای غاری دنیا را مشاهده نمایید که البته این روزها تغییرات زیادی به خود دیده و با وجود هتل‌های غاری، از آن حال و هوای گذشته خارج شده است اما هنوز هم جاهای دست نخورده‌ی زیادی در آن‌جاست که حتما باید از نزدیک ببینید.

شهرهای غاری ماترا (Matera) در ایتالیا، ترو (Troo) در فرانسه و میرا (Myra) در ترکیه از جمله دیگر شهرهای غاری اروپا هستند. از طرفی در مالی می‌توانید شهر غاری معرکه و منحصر به فرد Bandiagara‌ را ببینید که کاملا با دیگر شهرهای این چنینی دنیا متفاوت است. در چین نیز شهر کوچک غاری گویاجو (Guyaju) را داریم و یک شهر فوق‌العاده عجیب به نام مایجیشان گروتو (Maijishan Grotto)  که بیشتر شهری صخره‌ای است تا غاری. در مجموع چندین شهر اینچنینی در دنیا وجود دارند که حتما باید در طول سفرهایتان، تجربه بازدید از یکی از آن‌ها را ثبت نمایید.

 

بازدید از مساجد زیبا در تور گرجستان

۰۹ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران