توریستی‌ترین شهرهای گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
توریستی‌ترین شهرهای گرجستان

اگر به دنبال یک کشور زیبا و البته ارزان برای سفر می‌گردید، گرجستان یک انتخاب بسیار خوب برای شما خواهد بود. اگر چه خیلی‌ها تور گرجستان را تنها به چشم سفر به تفلیس می‌بینند اما این کشور مقاصد گردشگری خیلی بیشتری نیز دارد که می‌توانید به آن‌جاها سفر کنید. در نوشته‌ی امروز، ما به توریستی‌ترین شهرهای این کشور می‌پردازیم و به بخش‌های مختلف این سرزمین زیبا نگاه خواهیم انداخت، پس همراه ما باشید.

 

تفلیس

محبوب‌ترین شهر توریستی گرجستان بدون شک پایتخت این کشور است. شهری که با فضای خاص و متفاوتی که دارد، بیشترین تعداد گردشگر را در سال به خود می‌بیند. خیلی از آن‌هایی که قصد دیدن دیگر شهرهای گرجستان را دارند نیز ابتدا به پایتخت سفر کرده و سپس رهسپار شهرهای نزدیک یا نقاط طبیعی زیبایی خواهند شد که بعضی ازآن‌ها را در لیست امروز ما نیز مشاهده خواهید کرد.

تفلیس ترکیبی فوق‌العاده از ابنیه تاریخی، محله‌های قدیمی و ساختمان‌های مدرن بوده و قرار گریری در کنار رودخانه‌ای زیبا در مرکز شهر، به زیبایی‌های این مکان می‌افزاید. در همه‌ جای این شهر، کنتراست جالب پیشینه و حال گرجستان را مشاهده خواهید کرد. در کنار محله‌‌های قدیمی، مراکز خرید مدرن واقع شده‌اند و بعد از بازدید از کلیساهای تاریخی، می‌توانید به سراغ خانه اپرا رفته و نمایشی فوق‌العاده را تماشا کنید. حمام‌های سولفور تفلیس، موزه‌های متنوع، کافه‌های دنج و خیلی جاذبه‌های گردشگری دیگر در تفلیس هستند که پیشنهاد می‌کنیم، حتما در سفر به این شهر به دیدنشان بروید.

کازبگی (استپانسمیندا)

شهر کوچک کازبگی که توسط کوه‌های بلندو زیبا احاطه شده، در هر فصلی از سال زیبایی خاصی دارد. این منطقه حدودا ۱۵۵ کیلومتر از تفلیس دور بوده و درست در انتهای بزرگراه نظامی قرار دارد. این مکان، مسیرهای بسیار جذابی برای پیاده روی در بهار و تابستان و نیمی از پاییز در خود دارد و در این مسیرها، می‌توانید به دیدن چند بنای تاریخی و همچنین مناظری زیبا بروید. کازبگی از جمله محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای سفرهای یک روزه از تفلیس نیز به حساب می‌آید.

طبیعت زیبای کازبگی حتی در طول زمستان نیز جذابیت خاص خود را داشته و کوهستان سپید پوش، بیش از هر زمان دیگری زیبا به نظر می‌آید، با این حال سفر به کازبگی در مزستان سخت است.

 

سفر زمینی به گرجستان بهتر است یا هوایی؟

متسختا

پایتخت قدیم گرجستان یکی دیگر از مقاصد توریستی محبوب گرجستان است که به خاطر نزدیکی به تفلیس و فاصله‌ی تنها ۲۰ کیلومتری از پایتخت، جمعیت کثیری از گردشگران را در طول سال به خود می‌بیند که اغلب طی یک سفر نیم روزه به این مکان می‌آیند. متسختا یکی از معدود میراث جهانی یونسکو در گرجستان به حساب می‌آید و از نظر مذهبی نیز با داشتن چند کلیسای مهم، برای مردم این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است تا این حد که خیلی از زوج‌های جوان، مراسم ازدواج خود را در یکی ازاین کلیساها برگزار می‌کنند.

در واقع یکی از جاذبه‌های گردشگری این متسختا، کلیساها و صومعه‌های تاریخی آن‌جاست که بعضی در آن‌ها، نقاشی‌هایی فوق‌العاده دیدنی نیز وجود دارد.

گوادوری

محبوب‌ترین مقصد زمستانی گرجستان گوادوری است. یکی دیگر از جاهایی که در مسیر جاده‌ی نظامی می‌توانید به دیدنش بروید و بزرگ‌ترین ریزورت اسکی در کل گرجستان به حساب می‌آید. جایی که اگر چه در طول بهار و تابستان هم زیباست اما کم‌تر کسی به آن منطقه می‌رود و با اولین بارش برف و آماده شدن پیست‌ها، مملو از جمعیت گردشگران داخلی و خارجی شده که برای تجربه اسکی در منطقه‌ای فوق‌العاده زیبا به این محل می‌آیند.

گوادوری دارای یک هتل خیلی خوب نیز هست که می‌توانید یکی دو روزی را در آن‌جا اقامت داشته باشید. فاصله‌ی زیادی نیز بین این محل تا پایتخت نبوده و حتی در طول تور تفلیس نیز می‌توانید به آن‌جا بروید. در کل ریزورت اسکی گوادوری، محلی بسیار ارزان‌تر از خیلی ازمقاصد گردشگری برای تفریحات زمستانی در دنیا بوده و با امکانات خیلی خوب، مناظری زیبا و خیلی ویژگی‌های دیگر، انتخابی عالی برای سفر در فصل سرما به حساب می‌آید.

 

هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری تفلیس

کوتایسی

کوتایسی از گذشته‌های دور در میان مردم منطقه‌ی قفقاز محبوبیت بالایی داشته و در سال‌های اخیر، گردشگران خارجی هم به خوبی این شهر زیبا را شناخته‌اند و به آن‌جا سفر می‌کنند. هزینه‌ی بسیار پایین پروازها به این شهر و تفریح در کوتایسی، باعث شده توریست‌های خاورمیانه وشرق اروپا، خیلی از این محل بازدیدکننده اما تنها مسئله هزینه نیست و کوتایسی شهری بسیار زیباست که حقیقتا ارزش زمان گذاشتن را دارد.

مرکز شهر کوتایسی با ابنیه قدیمی، خیابان‌های سنگ فرش و کافه‌ها پر شده و فضایی جذاب و شاد دارد. رودخانه‌ای که از دل شهر می‌گذرد، سرسبزی کوتایسی و کلیسیاهای قدیمی نیز به این زیبایی می‌افزایند. کمی که از مرکز شهر دور شوید، جاذبه‌های گردشگری خیلی بیشتری را پیدا می‌کنید. مسیرهای طبیعت گردی به کنار، غار پرومتئوس یکی از جاذبه‌های طبیعی معروف گرجستان به حساب می‌آید که در فاصله‌ی چند کیلومتری از کوتایسی قرار دارد و بازدید از این محل به شدت پیشنهاد می‌شود.

باتومی

محبوب‌ترین مقصد ساحلی گرجستان، هر تابستان مملو از جمعیت می‌شود. جمعیتی که برای تجربه‌ی شنا در سواحل دریای سیاه، شرکت در برنامه‌های مختلف در مراکز تفریحی بزرگ این شهر و البته و خیلی فعالیت‌های دیگر به آن‌جا سفر می‌کنند. تور باتومی چندین ساحل زیبا در خود و اطرافش دارد و می‌توانید انواع تفریحات آبی را در آن‌جا تجربه کنید.

اگر قصد رفتن به تور تابستانه گرجستان را دارید، حتما باید برنامه‌ی سفر خود را برای باتومی بچینید. البته بهترین زمان برای سفر به باتومی همان تابستان است که هوا به اندازه‌ای گرم خواهد بود که بتوانید در آب شنا کنید. اما خب این را هم در نظر بگیرید که در این ایام شهر بسیار شلوغ می‌شود. همین امر باعث می‌شود، خیلی‌ها سواحل اطراف باتومی که دنج‌تر و البته زیباتر هستند را انتخاب نمایند.

 

راهنمای سفر به تفلیس برای اولین بار

سیقناقی

سیقناقی در استان کاختی واقع شده و آن را با نام "شهر عشق" می‌شناسند. بزرگ‌ترین مزارع انگور در این شهر واقع شده و کارخانه‌های زیادی به تولید نوشیدنی در این محل می‌پردازند که خود یکی از جاذبه‌های سیقناقی به حساب می‌آید. جمعید آن‌جا کم‌تر از 3 هزار نفر است اما چندین اقامتگاه زیبا در طبیعت چشم نواز این شهر ساخته شده که می‌توانید روزهای سفر خود را آن‌جا باشید.

تفلیس تا سیقناقی‌ فاصله‌ی چندانی ندارد و در کم‌تر از دو ساعت به این محل زیبا می‌رسید. به همین دلیل در طول تور تفلیس نیز می‌توانید به سراغ این محل بروید. بهار و مخصوصا پاییز بهترین زمان برای بازدید از سیقناقی بوده و خانه‌های قدیمی با بالکن‌های چوبی و زیبای آن‌جا، محلی عالی برای گرفتن عکس‌هایی زیبا به شمار می‌رود.

صومعه دیوید گارجا

صومعه دیوید گارجا یکی از جاهای خاصی در گرجستان است که نباید دیدنش را به هیچ وجه از دست بدهید. جایی دیگر در استان کاختی که در اطراف خود مزارع بزرگ انگور، فضایی سرسبز و دشت‌های پر گل را می‌بیند. این محل چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر از تفلیس فاصله داشته و یکی از مهم‌ترین میراث تاریخی کشور به حساب می‌آید.

صومعه دیوید گارجا در دل صخره‌های سنگی کنده شده و در قرن ششم میلادی مامنی برای مردم منطقه بوده است. در این محل چندین کلیسای کوچک، صومعه‌های متعدد و خانه‌هایی را می‌بینید که مردم برای سال‌ها در آن‌جا زندی می‌کردند. البته قرن‌هاست که دیگر کسی در این خانه‌های باستانی زندگی نمی‌کند اما این محل به خوبی حفظ شده و جز قسمت‌های اندکی، جایی از این محل تخریب نشده است. جالب است بدانید که بخشی از این مجموعه درست در مرز گرجستان و آذربایجان واقع شده است و تنها یک نشانه‌ این دو کشور را از هم جدا می‌کند.

گوری

گوری شهری بسیار کوچک در ۸۶ کیلومتری تفلیس است که از شهرهای تاریخی گرجستان به حساب می‌آید. دو رودخانه‌ی متکوری و لیاخوی از درون این شهر می‌گذرند و کوه‌های سرسبز نیز در پس زمینه‌ی گوری، نمایی خیره کننده به آن‌جا بخشیده‌اند. گوری به واسطه‌ی تاریخچه‌ی غنی که دارد، چندین بنای جذاب را در خود داشته که در این شهر می‌توانید از آن‌ها بازدید به عمل آورید.

البته گوری جایی است که استالین، رهبر معروف شوروی در آن‌جا به دنیا آمده و یکی از جاهای مهم آن، موزه استالین است که در این محل، اشیا مختلفی متعلق به او در آن‌جا نگهداری می‌شود. گوری نیز از آن‌جاهایی است که در اطراف خود، چندین محل طبیعی زیبا دارد که می‌توانید از آن‌جاها بازدید به عمل آورید.

 

سفری عاشقانه در تفلیس

قلعه آنانوری

قلعه آنانوری یکی دیگر از نقاط توریستی محبوب در نزدیکی تفلیس است که از مهم‌ترین ابنیه تاریخی این کشور نیز به حساب می‌آید. جایی در فاصله‌ی حدودا ۵۰ کیلومتری از پایتخت که ساخت آن به قرن ششم میلادی بر می‌گردد.

این محل به خودی خود با توجه به نزدیکی به رودخانه آراگوی و مناظر دیدنی که دارد، یک مکان توریستی محبوب به حساب می‌آید اما در تورهای کازبگی که از تفلیس برگزار می‌شود نیز، عموما توقفی در این محل انجام می‌شود و توریست‌ها از این قلعه نیز بازدید بهعمل می‌آورند و در نهایت همین باعث معروفیت بیشتر قلعه آنانوری نیز شده است.

در پایان این نکته مهم را نباید از یاد ببرید که اگر در سفر به گرجستان، تور تفلیس را برای خود انتخاب کرده‌اید، باز هم نباید شهرهای توریستی و جاهای مهم این کشور را از یاد ببرید. همانطور که با هم مطالعه کردیم، خیلی از نقاط جذاب گرجستان در فاصله‌ی کمی از تفلیس قرار دارند و به راحتی در این سفر، می‌توانید به دیدنشان بروید.

 

راهنمای تجارب منحصر به فرد در تفلیس

۰۷ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران