بازدید از مهمترین آبشارهای گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بازدید از مهمترین آبشارهای گرجستان

همیشه به آن‌هایی که به تور گرجستان می‌روند، پیشنهاد می‌کنیم که در طول سفر، سری به مراکز طبیعی و جاذبه‌های گردشگری خاص این کشور بزنند. اغلب اوقات وقتی درباره طبیعت گرجستان صحبت می‌کنیم از مناطق کوهستانی می‌گوییم اما از مهم‌‌ترین زیبایی‌های گرجستان، آبشارهای متعدد و فوق‌العاده جذابی هستند که در سفر امکان بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. در نوشته‌ای که امروز برایتان تدارک دیده‌ام به مرور مهم‌ترین آبشارهای گرجستان، محل قرار گیری و ویژگی‌هایشان می‌پردازیم تا یک تصویر کامل از جاهایی که قصد بازدید از آن دارید را داشته باشید.

 

آبشار اونیوره در گرجستان (Onyore Falls)

این آبشار ۶۷ متری بسیار زیبا در سامگرلو گرجستان واقع شده و فاصله‌ی چندانی از شمال شرقی دهکده دری بالدی ندارد. جایی در دره‌ی زیبای توبا که از رودخانه آباشی نشات گرفته و آب آن از صخره‌ای مرتفع در میان انبوه درختان به زمین می‌ریزد و تصویری شگفت‌انگیز را از خود می‌سازد. این آبشار راحت‌ترین مکان برای بازدید نیست اما به واقع آن را می‌توان یکی از بهترین جاذبه‌های طبییعی گرجستان لحاظ کرد.

جالب است بدانید که وقتی به آن‌جا می‌روید، می‌توانید وارد غاری در محل آبشار شده و از یک آبشار ۲۱ متری درون غاری نیز دیدن نمایید و سپی وارد تونلی شده و آبشار کوچک‌تری را نیز در ادامه تماشا کنید. این محل چیزی حدود ۵ ساعت از تفلیس و ۳ ساعت از باتومی فاصله دارد و برای دیدن آن ابتدا باید به مارتویلی رفته و از آن‌جا همراه با تورهایی که همراه با ماشین‌های آفرود برگزار می‌شود، به دیدن این محل بروید.

آبشار لگوتاخوی در گرجستان (Legvtakhevi Waterfall)

این آبشار با نام تساوکیسیستکالی (Tsavkisistskali) نیز شاخته می‌شود و یکی از آبشارهای بسیار نزدیک به تفلیس است که با زیبایی خود، سالانه هزاران هزار گردشگر را به سمت خود جذی می‌کند. این آبشار در دره‌ای به همین نام قرار گرفته و با توجه به فاصله‌ی ۱۵ دقیقه از پایتخت، تقریبا می‌توان آن را داخل شهر حساب کرد.

بدون شک این مکان را نمی‌توان زیباترین آبشار گرجستان به حساب آورد اما لگوتاخوی که از رودخانه تساوکیسیستکالی نشات می‌گیرد، محلی بسیار محبوب در میان گردشگران تور گرجستان بوده و حتی می‌توان برای طبیعت گردی، در اطراف آن‌جا به گردش مشغول شد و از زیبایی‌هایش استفاده برد. همچنین باغ گیاه شناسی تفلیس  نیز در نزدیکی این محل واقع شده است و در حین گردش می‌توانید به آن‌جا نیز سری بزنید. امکانات رفاهی خوبی نیز در اطراف آن‌جا واقع شده و از مرکز شهر می‌توانید برای بازدید از این محل، تاکسی بگیرید و با هزینه‌ای نه چندان زیاد به آن‌جا برسید.

 

هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری باتومی

آبشار سامتسورا در گرجستان (Samtsvera Waterfall)

یکی دیگر از آبشارهای دیدنی در گرجستان که در دره‌ی رودخانه‌ی دزوسا (Dzusa) قرار گرفته و فاصله‌ کمی تا دهکده‌های زوورتی (Zovreti) و کودا سازانو در نزدیکی شهر زستاپونی (Kveda Sazano) دارد. این آبشار در طول تابستان، بازدیدکنندگان زیادی از مردم محلی و گردشگران را به خود می‌بیند و دلیل اولش، پهنای آن و به وجود آوردن منظره‌ای زیبا، امکان شنا در رودخانه‌ در امتداد آن و همچنین طبیعت فوق‌العاده زیبای اطراف این محل است.

یک پل چوبی معلق نیز بر روی درودخانه بنا شده که می‌توانید از آن گذر کنید و برای پیاده روی و طبیعت گردی، به دل جنگل‌های گرجستان بروید. این محل حدودا ۳ ساعت از تفلیس فاصله دارد اما اگر در سفر به گرجستان، کوتایسی را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده باشید، می‌توانید در فاصله‌ی ۴۵ کیلومتری به دیدن آن‌جا بروید.

آبشار کینچخا در گرجستان (Kinchkha Waterfall)

دره‌‌ی اوکاتسه (Okatse Canyon) که این آبشار در آن‌جا واقع شده، بین گردشگران بسیار محبوب است. مخصوصا اگر در تور گرجستان، مسافر باتومی باشید، در فاصله‌ی کم‌تر از سه ساعت می‌توانید به این محل رفته و از آبشار دیدن کینچخا و خیلی دیدنی‌های دیگر بازدید به عمل آورید. این آبشار دوگانه شگفت انگیز است و بازدید از آن‌جا به خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان بدل خواهد شد.

در واقع این مکان از دو آبشار تشکیل شده که یکی اولی از فاصله‌ی ۲۵ متری به روی صخره‌ای دیگر رسیده و بعدی از فاصله‌ی ۳۵ متری به پایین می‌ریزد. در پای صخره نیز یک استخر طبیعی کوچک شکل می‌گیرد که اگر اهل شنا در آب خنک باشید، می‌توانید آن‌جا حسابی خوش بگذرانید. یک پل شیشه‌ای زیبا نیز تهیه دیده شده که بازدیدکنندگان می‌توانند، از ارتفاع حدودا ۳۵ متری به این آبشار و زیبایی منطقه نگاه بندازند.

 

بهترین جاذبه‌های گردشگری اطراف کوتایسی

آبشار گورگنیانی در گرجستان (Gurgeniani Waterfall)

استان کاختی در گرجستان زیبایی‌های طبیعی بی‌شماری در خود دارد که یکی از آن‌ها، آبشار دیدنی گورگیانی ۸ کیلومتر دورتر از شهری به همین نام است. این آبشار از رودخانه نینوشخوی (Ninoskhevi) نشات می‌گیرد و در ارتفاع ۸۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته. ارتفاع خود آبشار هم به ۴۰ متر می‌رسد اما خب مسیر رسیدن به آبشار از جایی که از ماشین پیاده می‌شوید به بعد خیلی راحت نیست و برای رسیدن به آن‌جا باید چند باری از رودخانه عبور کنید.

این مسئله مخصوصا در روزهای اول بهار که آب رودخانه‌ها بالا می‌آید، کمی سخت بوده و باید از پل‌های مختلف بگذرید، از روی سنگ‌ها عبور کنید و در نهایت دقایقی را در این مسیر پیاده روی کنید. اما خب، رسیدن به آبشار زیبای گورگنیاینی و همچنین گشت و گذار در طبیعت شگفت انگیز اطرافش، ارزش این زمان را دارد.حتی از آن‌جا می‌توانید به سراغ آبشار روکو (Rocho Waterfall) یا دریاچه سنگ‌های سیاه (Black Rocks Lake) هم بروید.

آبشار عشق در گرجستان (Waterfall of Love)

گرجستان همان قدر که به طبیعت زیبا و کلیساهایش معروف است به داستان‌های عاشقانه و اساطیری نیز شهرت دارد. داستان این آبشار نیز در نوع خود جالب است و درباره پدری متمول با ۵ دختر است که با توجه به خوابی که می‌بیند، رهسپار این آبشار شده تا آرزویش، یعنی ازدواج تمام دخترانش را طلب کند. این آبشار که طرح یک قلب روی صخره‌ی آن وجود دارد، نظر آن‌ها را جلب کرده و در بازگشت از این محل، در طی یکسال، هر ۵ دختر او ازدواج کرده و در ادامه زندگی شادی دارند.

همین است که باعث شده تا این آبشار کوچک، به مکانی محبوب حتی میان خود گرجی‌ها بدل شود. آبشار عشق در نزدیکی آمبرولائوری در راچا قرار گرفته است که حدودا ۴ ساعت از تفلیس فاصله دارد. این آبشار از جمله پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری در راچا محسوب می‌شود.

 

سفر به گرجستان چقدر هزینه خواهد داشت؟

آبشار آباشا در گرجستان (Abasha Waterfall)

این آبشار از رودخانه‌ای به همین نام نشات گرفته و به خاطر زیبایی، تنوع زیستی و گیاهی فوق‌العاده در اطرافش و بسیاری ویژگی‌های دیگر، مکانی محبوب و خاص در گرجستان به حساب می‌آید که اهمیت ویژه‌ای نیز دارد. آبشار آباشا ۴۰ متر ارتفاع داشته و در جایی که فرود می‌آید، یک حفره‌ی ۱۲ متری در دره ایجاد می‌کند که باعث به وجود آمدن یک آبگیر کوچک می‌شود.

البته به جز خود آبشار، بازدید از رودخانه و همچنین طبیعت اطراف آن نیز به خودی خود می‌تواند، دلیلی برای رفتن به این منطقه باشد. مخصوصا اگر در طول تابستان به تور گرجستان رفته باشید که در این حال، آب و هوایی خنک و مرطوب را در آن‌جا تجربه خواهید کرد.

آبشار ماخونستی در گرجستان (Makhuntseti Waterfall)

با توجه به قرار گیری در آدجارا و دهکده‌ای به همین نام و دسترسی راحت به این آبشار زیبا، ماخونستی یکی از محبوب‌ترین آبشارهای گرجستان به حساب می‌آید. اگر مسافر تور باتومی باشید که تا خود آبشار چیزی حدود ۴۰ دقیقه فاصله خواهید داشت و می‌توانید صبح زود برای رفتن به آن‌جا اقدام کرده، گردش خود را انجام دهید، عکس‌هایتان را بگیرید و ظهر دوباره به شهر برگردید. حتی برای رفتن، امکان استفاده از تاکسی‌های شهری را نیز دارید.

این آبشار زیبا از روی صخره‌ای مرتفع به زمین می‌ریزد و لوکیشنی عالی برای عکاسی نیز به حساب می‌آِد. وجود چند پل سنگی، امکانات خیلی خوب رفاهی و حتی وجود یک غذا خوری در همان نزدیکی، طبیعت جنگلی و رودخانه‌ای که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و خیلی ویژگی‌های دیگر باعث شده تا خیلی از مسافران باتومی، رفتن به آبشار ماخونستی را جزو برنامه‌های سفر خود قرار دهند.

آبشار اینتسیرا در گرجستان (Intsira Waterfall)

این مکان رویایی یکی از آبشارهای خاص گرجستان است که در سامگرلو و در نزدیکی شهر تسالنجیخا (Tsalenjikha) قرار گرفته است. این رودخانه که در دره‌ای به همین نام واقع شده، همچون گنجینه‌ای پنهان در میان جنگل حفظ می‌شود و محیطی آرامش بخش و جادویی دارد. حتی برای رسیدن به این مکان نیز باید از دهکده تا آن‌جا که 1.6 کیلومتر است را در مسیری جنگلی، از کنار رودخانه و از نزدیکی غارها گذر کنید که طول راه نیز به خودی خود، جذاب است.

آبشار اینتسیرا خیلی مرتفع نیست و در نهایت به یک آبگیر زیبا و زمردین می‌رسد که تصویری رویایی را ساخته و جدا از آرامش بخش بودن، محلی عالی برای عکاسی نیز هست.

 

جذاب‌ترین عکس‌ها از گرجستان

آبشار گِوِلتی در گرجستان (Gveleti Waterfall)

آخرین آبشار لیست ما در داریالی گورگ (Dariali Gorge) قرار گرفته است و ۷ کیلومتر از استپاتسمیندا (Stepantsminda) دور است. شهری کوچک در کازبگی که جزو معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان محسوب می‌شود. آبشار گولتی در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده اما با این حال، دسترسی به آن‌جا اصلا سخت نیز و ازدهکده که تا آن‌جا را می‌توان با ماشین رفت تا مکان آبشار، تنها یک کیلومتر پیاده روی در پیش دارد.

از ویژگی‌های این آبشار می‌توان به یخ زدن آن در طول فصل سرما اشاره کرد که تصویر جالبی را به وجود می‌آورد.

منبع ۱

منبع ۲

۱۶ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران