بازدید از دره مارتویلی در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بازدید از دره مارتویلی در گرجستان

گرجستان کشوری مملو از جاذبه‌های طبیعی است که در هر گوشه‌اش، گنجینه‌ای پنهان دارد که تشنه‌ی دیده شدن هستند. از سواحل بکر و خاص در کرانه‌ی دریای سیاه تا دره‌های کوچک و بزرگ و رودخانه‌هایی که در دل جنگل‌های کوهستانی قرار دارند، این کشور یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای دوست داران طبیعت است. قبلا در مقتدرسیر تابان از جاهای زیادی در تور گرجستان گفته‌ایم و امروز نیز می‌خواهیم به معرفی دره‌ی زیبای مارتویلی بپردازیم.

 

درباره دره‌ مارتویلی

این دره‌ی ۲.۴ کیلومتری را رودخانه‌ی آباشا شکل داده است. جایی سرسبز و فوق‌العاده زیبا که ارتفاع صخره‌هایی که دیواره‌های آن را شکل داده‌اند به ۵۰ تا ۷۰ متر می‌رسد و چندین آبشار کوچک پلکانی در جای جای آن قرار گرفته است. بر خلاف خیلی دیگر از جاذبه‌های طبیعی گرجستان، دره‌ مارتویلی اتفاقا بسیار محبوب و مشهور است و سالانه گردشگران زیادی از آن‌جا بازدید می‌کنند. به همین دلیل برای ورود به این مکان، بلیط نسبتا گرانی به فروش می‌رسد.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود این محل تا این حد محبوب باشد. اول این که از نظر بصری، جایی فوق‌العاده زیبا و منحصر به فرد بوده و دسترسی به آن‌جا نیز نسبتا راحت است. آبی شفاف و تمیز رودخانه در کنار امکانات خوبی که در برخی نقاط در نظر گرفته شده، دره‌ مارتویلی را به یکی از بهترین محل‌های طبیعت گردی برای خانواده‌ها بدل کرده است.

در کنار جاذبه‌های بصری، مناطق مختلف برای گرفتن عکس‌های عالی و خیلی چیزهای دیگر، دره‌ مارتویلی از نظر تاریخی نیز ارزشمند بوده و یکی از نقاط محبوب در میان خانواده پادشاهی دادیانی بوده است. خانواده‌ای که برای مدت‌ها حاکم گرجستان بودند. پلکانی که می‌بینید از روی صخره‌ها به استخرهایی در نزدیکی رودخانه کار گذاشته شده، در واقع برای دسترسی افراد خاندان سلطنتی به این مکان بوده است.

دره‌ مارتویلی در کجا قرار گرفته است؟

این مکان در نزدیکی دهکده‌ی گاچِدیلی (Gachedili) در غرب استان تاریخی سامِگرِلو (Samegrelo) قرار گرفته و حدود ۵۰ کیلومتر ااز شمال غربی کوتایسی فاصله دارد. همین فاصله‌ی نسبتا کوتاه از کوتایسی باعث شده تا دره‌ مارتویلی به یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای سفرهای نیم روزه از کوتایسی به حساب بیاید. البته اگر در تور تفلیس هستید و می‌خواهید از پایتخت به این مکان بروید، می‌توانید در تورهایی که برای این محل برگزار می‌شود شرکت کنید. البته حدود ۴ ساعت در راه خواهید بود تا به آن‌جا برسید.

بهترین و ارزان‌ترین راه برای رفتن به دره‌ مارتویلی از کوتایسی، استفاده از ترکیب مارشروتکا (ون‌های مخصوص گرجستان) و تاکسی است. ابتدا باید به ایستگاه اتوبوس مرکز کوتایسی رفته و از آن‌جا سوار مارشروتکا به مقصد مارتویلی شوید. این ماشین‌ها هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر هر یک ساعت و نیم حرکت می‌کنند و بهایشان ۵ لاری است. جایی که پیاده می‌شوید، حدود ۵ کیلومتر از محل دره فاصله دارد و بقیه راه را باید تاکسی بگیرید. به خاطر مسیری که این جاده دارد، برای تاکسی باید ۵۰ لاری بپردازید. تاکسی‌ها از خود کوتایسی تا دره چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ لاری می‌گیرند.

 

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در تفلیس

بهترین زمان برای بازدید از دره‌ مارتویلی

این مکان در تمام طول سال باز است و شما هر زمان که دوست داشتید، می‌توانید از آن‌جا دیدن نمایید. رسیدن به آن‌جا نیز خیلی سخت نیز و حتی در روزهای برفی نیز قابل دسترسی است. البته بیشتر گردشگران روزهای گرم سال را برای رفتن به این محل انتخاب می‌کنند. جایی خنک با هوایی عالی که کاملا گرمای تابستانی را از تنتان بیرون می‌کند. البته روزهای تابستان این محل شلوغ است و لذت کافی را از بودن در آن‌جا نخواهید برد چون در مجموع، این مکان خیلی بزرگ نیست و به سرعت از جمعیت پر می‌شود.

به همین دلیل پیشنهاد ما این است که در پاییز به دیدن دره‌ مارتویلی بروید. زمانی که هوا خیلی سرد نیست، فضای دره به شکلی باورنکردنی زیباست و جمعیت کمی نیز به آن‌جا می‌روند. همچنین اواخر زمستان نیز به مرور دره سبز می‌شود و هنوز گردشگران به این منطقه بر نگشته‌اند و فرصت برای بازدید مهیاست. حتی در تور نوروز گرجستان نیز، پیشنهاد می‌کنیم از این محل بازدید کنید که هوایی عالی در آن منطقه وجود خواهد داشت.

ساعات بازدید از دره‌ مارتویلی

بسته به فصلی که در آن به گرجستان سفر می‌کنید، ساعت‌های مختلفی وقت دارید تا از دره‌ مارتویلی بازدید کنید. در فصول بهار و تابستان این محل از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر فعال است و در فصول پاییز و زمستان ساعت ۵، آخرین فرصت شما برای خروج از دره خواهد بود. اگر می‌خواهید قایق سواری در دره‌ مارتویلی را تجربه کنید، حتما یکی دو ساعت زودتر از بسته شدن این محل در آن‌جا باشید، چون خود مسیر قایق سواری ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و مراحل آماده سازی و همچنین امکان وجود صف، ممکن است در ساعات پایانی شما را از تجربه این فعالیت محروم کند.

 

طبیعت وحشی پارک ملی کاختی در تور گرجستان

هزینه‌ی ورودی دره‌ مارتویلی

در چند سال اخیر، بلیط‌های ورودی به اکثر مناطق محافظت شده و پارک‌های ملی گرجستان بسیار بالا رفته است.چند سال قبل ورودی این محل ۱۰ لاری بوده است اما حالا برای ورود باید مبلغ ۱۷.۲۵ لاری پرداخت کنید. البته بلیط برای افراد ۶ تا ۱۸ سال تنها ۵.۵ لاری قیمت دارد و همچنین این بلیط‌ها برای افراد محلی نیز ارزان‌تر هستند. شما این بلیط‌ها را در همان محل و به وسیله‌ی پول نقل یا کارت اعتباری می‌توانید بخرید. همچنین امکان خرید بلیط به صورت اینترنتی نیز برای شما مهیا است. در واقع پیشنهاد ما این است که در پیک سفر به گرجستان، تا جای ممکن بلیط را آنلاین بخرید چون ممکن است این مکان آن قدر شلوغ شود که بلیط فروشی در محل تعطیل شود.

قایق سواری در رودخانه‌

هزینه‌‌ای که به عنوان بلیط پرداخت می‌کنید، تنها برای ورود به دره خواهد بود و برای فعالیت‌های دیگر، باید جداگانه پول بدهید. یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها، قایق سواری در رودخانه است که هزینه‌ی آن ۱۵ لاری به ازای هر نفر است. مسیر قایق سواری بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و حدودا ۴۰۰ متر خواهد بود. برای بسیاری، این یک تجربه‌ی کوتاه و گران قیمت به حساب می‌آید و برای بعضی دیگر نیز لذت بخش است. به همین دلیل نمی‌توان این فعالیت را به همه پیشنهاد کرد.

قایق‌های خاصی برای رودخانه در نظر گرفته شده که بین ۴ تا ۸ نفر گنجایش دارند و برای ورود به آن‌‌ها حتما باید جلیقه نجات بپوشید. همراه شما مربیان کاربلد سوار می‌شوند و به هیچ وجه شما در طول مسیر به مشکل بر نخواهید خورد. افراد زیر ۵ سال و زیر ۱ متر نمی‌توانند سوار قایق شوند.

 

این ۶ پارک ملی گرجستان را حتما ببینید

مسیرهای پیاده روی

جذابیت رفتن به دره‌ مارتویلی قدم زدن در کنار رودخانه و رفتن به روی پل‌های مختلفی است که در یان محل ساخته شده. مسیر پیاده روی اصلی در دره حدودا ۷۰۰ طول دارد و در چند مورد، پل‌هایی دارد که شما را از روی آبشارهای کوچک، رد می‌کنند. تمام مسیر کف پوش سنگی دارد و عمومی خیلی خیس نمی‌شود، به همین خاطر شبیه به یک پارک تفریحی بوده و خیلی راحت می‌توانید، همراه با خانواده از بودن در آن‌جا لذت ببرید. مسیر پیاده روی، طبیعت زیبای دره‌ مارتویلی برای شما به تصویر می‌کشد و جاهای زیادی هستند که در آن‌جا می‌توانید به عکاسی بپردازید.

آیا می‌توانید در دره‌ مارتویلی شنا کنید؟

به هیچ وجه! این رودخانه اصلا برای شنا محل مناسبی نیست و به همین دلیل اجازه‌ی این کار نیز به شما داده نمی‌شود. جاهایی در اطراف دره‌ مارتویلی وجود دارد که می‌توانید برای شنا به آن‌جاها مراجعه نمایید اما به هیچ وجه این کار را در دره امتحان نکنید که مسئولان مجموعه عذر شما را از آن محل خواهند خواست.

جاهای دیدنی اطراف دره‌ مارتویلی

خیلی از کسانی که به دیدن دره‌ مارتویلی می‌آیند، در تورهای یک روزه به اطراف کوتایسی شرکت کرده‌اند. جاهای دیدنی مختلفی در آن‌ نزدیک وجود دارد که می‌توانید به دیدنشان بروید. جاهایی مثل دره اوکاتسه، آبشار کینچاخا، غار پرومتئوس یا منطقه محافظت شده‌ی ساتاپلیا، از جمله این مکان‌ها هستند که عموما در این گونه تورها لحاظ می‌شوند.

برای بازدید از دره‌ مارتویلی چه لباسی بپوشیم و چه چیزهایی همراه داشته باشیم؟

کفش‌های راحتی اولین چیزی است که باید همراه خود ببرید، چون در این مکان باید پیاده روی روی سنگ فرش‌ها را تجربه کرده و به جاهای مختلف دره بروید. بسته به فصلی که به آن‌جا می‌روید، لباسی که باید بپوشید متفاوت خواهد بود اما حتی در روزهای گرم سال نیز این منطقه نسبتا خنک است و اکثر جاهایی که برای پیاده روی در نظر گرفت شده، سایه دارد.حتما همراه خود آب و کمی خوراکی داشته باشید، چون در روزهای پربازدید، فروشندگان قیمت‌های بالایی برای نوشیدنی و خوراکی در آن محل از شما می‌گیرند و در دیگر فصول سال نیز اصلا این دکه‌ها باز نیستند. بردن یک دوربین خود برای گرفتن عکس‌هایی فوق‌العاده نیز از واجبات است.

 

بهترین شهرهای گرجستان برای اسکی

آیا بازدید از دره‌ مارتویلی ارزش وقتی می‌گذارید را دارد؟

حقیقت این است که در سال‌های اخیر، تابستان‌ها این محل آنقدر شلوغ می‌شود که لذت بردن از آن‌جا بسیار سخت خواهد بود. هزینه‌های رفتن به دره‌ مارتویلی‌ نیز نسبتا گران تمام می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که اگر در فصل‌های بهار، پاییز یا زمستان به تور گرجستان می‌روید، به سراغ دره‌ مارتویلی هم بروید و از زیبایی‌های این محل لذت ببرید. در تابستان‌ها هم تنها ساعات اولیه صبح خودتان را به دره‌ مارتویلی برسانید و باقی روز را به دیدن جاذبه‌های گردشگری دیگری که نزدیک به این محل هستند، بگذرانید.

۰۶ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران