بازدید از شهر سنگی اوپلیستسیخه، گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بازدید از شهر سنگی اوپلیستسیخه، گرجستان

کشور گرجستان به دلیل پیشینه تاریخی و جاذبه‌های گردشگری تفریحی بسیار زیادی که دارد توانسته مورد توجه اغلب گردشگران قرار بگیرد. یکی از دیدنی‌ترین و مهم‌ترین مکان‌هایی که توصیه می‌شود تمامی مسافران تور گرجستان از آن دیدن کنند شهر سنگی اوپلیستسیخه نام دارد. این مکان به دلیل جاذبه‌های فراوانی که دارد سالانه مورد بازدید هزاران گردشگر واقع می‌شود. همراه ما باشید تا در این مقاله شما را با جزئیات بیشتر این مکان زیبا و متفاوت بیشتر آشنا کنیم.

 

شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان (Uplistsikhe)

شهر سنگی اوپلیستسیخه گرجستان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که توریست‌ها می‌توانند در سفر خود به گرجستان از آن دیدن کنند. این مکان در دوران قبل از مسیحیت یکی از مهم‌ترین مراکز سیاسی و مذهبی گرجستان محسوب میشد. امروزه نیز به دلیل سبک متفاوتی که دارد توانسته توجه اغلب توریست‌ها را به خود جلب کند. اوپلیستسیخه بزرگترین شهر سنگی دنیا محسوب می‌شود. البته گذر زمان سبب شده تا بسیاری از بخش‌های آن دچار خرابی شود؛ با این حال هنوز هم قسمت‌های جذابی از آن باقی مانده که بدون شک هر بیننده‌ای را شگفت‌زده خواهد کرد. چند مورد از مهم‌ترین بخش‌های به جا مانده از این شهر سنگی گرجستان می‌توان به سد قدیمی، داروخانه، بازار، آمفی تئاتر و کلیسایی قدیمی اشاره کرد.

شهر سنگی اوپلیستسیخه بر روی یک صخره بلند و در سمت ساحل غربی رودخانه متکواری واقع شده است. بناهایی که در این مکان مشاهده می‌شوند میراثی از عصر آهن تا اواخر قرون وسطا هستند. اگر به دیدن مکان‌های متفاوت علاقه دارید توصیه می‌کنیم بازدید از این مکان را حتما در بین برنامه‌های گردشگری خود در تور گرجستان قرار دهید.

تاریخچه شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان

شهر سنگی اوپلیستسیخه به دلیل اهمیتی که در تمامی دوران داشته مورد توجه تاریخ‌شناسان واقع شده است. طبق تحقیقات به عمل آمده گفته می‌شود که اوپلیستسیخه از جمله قدیمی‌ترین مکان‌های گرجستان است. همچنین در طول تاریخ به دلیل موقعیت جغرافیایی از لحاظ استراتژیکی نیز اهمیت بالایی داشته است. به طوری که مهمترین مرکز سیاسی و مذهبی گرجستان به شمار می‌آمد. اما بعدها با به رسمیت شناخته شدن دین مسیحیت در این کشور از اهمیت این شهر نیز کم شد. ولی بعدها دوباره به عنوان یک پایگاه نظامی قدرت گرفت. امروزه نیز به حالت متروکه در آمده و صرفا به یک مکان جذاب برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. شهر سنگی اوپلیستسیخه با در برداشتن آثار تاریخی بسیار زیاد توانست نام خود را در فهرست میراث جهانی ثبت کند.

 

بازدید از دهکده تاریخی واردزیا، گرجستان

سبک معماری شهر سنگی اوپلیستسیخه

شهر سنگی اوپلیستسیخه از سه قسمت شمالی، جنوبی و مرکزی ایجاد شده است. در بین این قسمت‌ها بخش مرکزی وسیع‌ترین ناحیه را به خود اختصاص داده است. به طوری که مساحت کلی آن حدود ۸ هکتار است. همچنین می‌توان ساختارهای صخره تراشی را در آن مشاهده کرد. یکی از جالب‌ترین نکات بخش مرکزی شهر سنگی وجود تونل زیر زمینی است که آن را به قسمت جنوبی وصل می‌کند. گردشگران می‌توانند در این گردش از غارهای کاملا طبیعی و دست نخورده نیز دیدن کنند. توریست‌ها می‌توانند در کنار صخره‌ها و غارها از بناهای سنگی تراش خورده توسط بشر نیز دیدن کنند. این بناها با ظرافت کاملا و طبق سبک‌های معماری قرن‌های نهم و دهم میلادی ساخته شده‌اند.

نکته جالب توجه دیگر اینکه در نتیجه تحقیق‌ها و حفاری‌های به عمل آمده اشیا تاریخی و زینتی بسیار زیادی از چندین قرن پیش پیدا شده است. از جمله این اشیاها می‌توان به جواهرات، طلا، نقره، برنز و نمونه‌هایی از سرامیک سازی و مجسمه‌سازی اشاره کرد. البته امروزه هیچ یک از این موارد در شهر سنگی نگه‌داری نشده و برای بازدید از آن‌ها باید از موزه ملی تفلیس دیدن کرد.

 

بازدید از بنای یادبود تاریخ گرجستان

طریقه دستیابی به شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان

شهر سنگی اوپلیستسیخه بر روی نقشه در سمت ساحل غربی رودخانه متکواری واقع شده است. توریست‌هایی که در شهرهای تفلیس و یا مسختا اقامت دارند، می‌توانند سفر یک روزه به این شهر تاریخی و زیبا داشته باشند. چرا که فاصله شهر سنگی اوپلیستسیخه از تفلیس (پایتخت گرجستان) در حدود ۹۹ کیلومتر بوده و با ۹۰ دقیقه رانندگی می‌توان خود را به آن رساند. از طرفی دیگر فاصله اوپلیستسیخه از شهر مسختا در حدود ۱۱۵ کیلومتر بوده و در کمتر از دو ساعت امکان دستیابی به آن وجود دارد. مسافران می‌توانند با کرایه تاکسی و یا اتومبیل خیلی سریع از این مکان بی‌نظیر دیدن کنند. همچنین این امکان وجود دارد تا از اتوبوس‌های بین شهری برای دسترسی آسان و اقتصادی بهره ببرند.

 

راهنمای سفری هنرمندانه به تفلیس

۰۹ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران