بازدید از مساجد زیبا در تور گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بازدید از مساجد زیبا در تور گرجستان

اغلب توریست‌ها گرجستان را با کلیساهای تاریخی و قدیمی آن می‌شناسند. از آنجایی که دین اسلام از اقلیت‌های دینی در این کشور به حساب می‌آید تعداد مساجد این کشور بسیار محدود است. با این حال گردشگران می‌توانند در سفر خود با تور گرجستان از مسجدهایی با سبک معماری تلفیقی گرجی و اسلام دیدن کنند. اگر فکر می‌کنید ایده بازدید از مساجد در گرجستان می‌تواند برای شما خوشایند باشد حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما را با زیباترین مساجد گرجستان آشنا کنیم.

 

تاریخچه اسلام در گرجستان

قبل از اینکه به معرفی مساجد گرجستان بپردازیم بهتر است نگاهی به تاریخچه اسلام داشته باشیم. طبق روایت‌های تاریخی اسلام در سده ۷ میلادی که همزمان با ورود عرب‌های به خاک این کشور بود وارد گرجستان شد. در آن سال‌ها عرب‌ها چندین شهر مهم گرجستان را اعم از تفلیس به تصرف خود در آورده و بناهایی را برای اقامت خود در این شهر بنا کردند. در همین دوران کلیساها مورد حمله مسلمانان قرار گرفته و مسجدهایی به جای آن‌ها بنا شدند. در حال حاضر مسجد جمعه تفلیس و مسجد باتومی از معروف‌ترین مساجد واقع در گرجستان هستند که سالانه توریست‌های بسیاری از آن‌ها دیدن می‌کنند. البته دین اسلام تنها ۲۰ درصد از جمعیت مردم گرجی را شامل می‌شود و دین رسمی این کشور مسیحیت است. در ادامه به معرفی و بررسی دو مسجد معروف این کشور می‌پردازیم.

 

بایدها و نبایدهای سفر به گرجستان

 

مسجد جمعه تفلیس (Tbilisi Central Mosque)

مسجد جمعه تفلیس که با نام مسجد جامع نیز شناخته می‌شود از مهم‌ترین مساجد واقع در کشور گرجستان به حساب می‌آید. این مسجد در قرن ۱۶ در شهر تفلیس بنا شد و طبق گفته تاریخ نویسان اولین مسجدی بود که توسط شیعیان ساکن گرجستان در شهر تفلیس ساخته شد. این مسجد دقیقا در محل کلیسایی که به دستور سلطان سلیمان تخریب گشته بود، بنا شد. اما دوباره در سال ۱۹۵۰ دستور تخریب آن با هدف ساخت پل مختی در این مکان صادر گردید.

به دنبال تخریب این مسجد مسلمانان گرجی به محل‌های دیگری برای عبادت روی آوردند. که مسجد سنی واقع در باغ گیاه شناسی از معروف‌ترین آن‌ها بود. این مسجد نیز در گذر زمان دچار تخریب‌های جدی شده بود. به طوری که در قرن ۱۷ با دستور نادر شاه نابود شد. بارها سعی بر بازسازی این مسجد گشت اما در نهایت در قرن ۱۹ ه طور کلی تخریب و از بین رفت.

پس از تخریب کلی مسجد سنی، مسجد دیگری با نام مسجد جامع تفلیس که امروزه در سفر خود با تور تفلیس می‌توان از آن بازدید کرد، در همین مکان بنا شد. این مسجد با معماری و شکوه بسیاری که داشت توانست مورد توجه جامعه مسلمانان و گردشگران واقع شود. مسجد جامع تفلیس دارای ۸ مناره می‌باشد که از فاصله خیلی دور معلوم بوده و شکوه خاصی به این مسجد داده است. برای بازدید از این مسجد می‌توانید به بخش انتهایی باغ گیاه شناسی تفلیس رفته و از آن دیدن کنید. امروزه این مسجد تنها مسجد فعال در شهر تفلیس محسوب می‌شود. این مسجد محل عبادت شیعیان و سنی‌ها بوده و به نوعی امروزه به نماد اتحاد و دوستی بین این دو گروه مسلمانان تبدیل شده است که در کنار هم به عبادت مشغول هستند.

 

مسجد باتومی (Batumi Central Mosque)

از دیگر مساجد دیدنی گرجستان که توریست‌های این مقصد گردشگری فرصت بازدید از آن را خواهند داشت، مسجد باتومی است. این مسجد دیدنی در حاشیه دریای سیاه و در منطقه‌ای به نام آدجارا قرار دارد. این مکان در اصل منطقه مسلمان‌نشین گرجستان محسوب می‌شود. تاریخچه ساخت مسجد باتومی به قرن ۱۹ برمی‌گردد. در آن دوران بنای این مسجد توسط خانواده اصلان بیگ که از مسلمانان به نام گرجی بودند ستخته شد. البته در آن دوران مسجدهای دیگری نیز در این حوالی وجود داشتند که امروزه به طور کامل تخریب شده و هیچ اثری از آن‌ها به جا نمانده است.

ناگفته نماند که مسجد باتومی با نام مسجد اوترا نیز در بین بومیان این منطقه شناخته می‌شود. با رفتن به این مکان می‌توان از سبک معماری متعلق به دوران عثمانی و نقاشی‌های منحصر به فرد رسم شده بر روی دیوارهای آن نهایت لذت را برد. مسجد باتومی از لحاظ ارزش معنوی در بین مسلمانان کشور گرجستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نکته قابل توجه دیگر اینکه پخش صدای اذان از این مسجد ممنوع است. با این حال به وقت اذان مسلمانان باتومی به این مسجد آمده و در آنجا به عبادت مشغول می‌شوند.

 

۷ سنت شگفت انگیز در گرجستان

 

کلام آخر

در کنار آشنایی با دو مسجد معروف گرجستان، شایان ذکر است که چندین مسجد و حسینه‌های کوچکی نیز در این کشور وجود دارند. اما به دلیل تعداد بسیار پایین مسلمانان در این کشور شکوه و معماری چندان خاصی ندارند. معمولا شیعه‌ها و سنتی‌های گرجی در مساجد یکسان به عبادت مشغول شده و میانه بسیار خوبی با یکدیگر دارند. از جمله مهم‌ترین قسمت‌های مسلمان نشین گرجستان که اغب شیعه هستند می‌توان به محله‌های مارنئولی و گاردابانی در شهر تفلیس اشاره کرد. شیعه‌نشین بوده و به ترتیب بالاترین آمار شیعه را دارند. شیعیان در این مناطق مراکزی دارند.

۰۴ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران