راهنمای کامل بازدید از واردزیا در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای کامل بازدید از واردزیا در گرجستان

واردزیا در کنار اوپلیستسیخه و داوید گارجا، یکی از جاذبه‌های تاریخی بسیار مهم برای این کشور به حساب می‌آید. مکانی جادویی و خاص، که جدا از اهمیت تاریخی، زیبایی منحصر به فردی داشته که آن‌جا را به مکانی فراموش نشدنی بدل می‌کند. برای بازدید از واردزیا نکاتی وجود دارد که ما سعی کرده‌ایم، همه‌ی آن‌ها را در نوشته‌ی امروزمان پوشش دهیم. از مسیر رفت و آمد برایتان می‌گوییم، کمی درباره تاریخچه واردزیا حرف می‌زنیم و جاذبه‌های مهم این محل را بر خواهیم شمرد.

 

درباره واردزیا

از دوره برنز مردم در این محل سکونت می‌کردند و از آن‌جا به عنوان دژی دفاعی و همچنین برگزاری مراسمات مذهبی بین صده‌های ۱۱ تا ۱۳ استفاده می‌کردند. این مجموعه‌ی نسبتا بزرگ و پیچیده، تماما از غارهایی درست شده که مردم در دل صخره‌های تراشیده‌اند. در واقع بر خلاف بعضی از جاهای این چنینی که به نظر شبیه می‌آیند، در این مکان، تقریبا هیچ غاری وجود نداشته و مردم در آن دوران با تجهیزاتی که داشتند، این غارها را در صخره‌ای که می‌بینید، حفر کرده‌اند.

 واردزیا در منطقه‌ای مرتفع بالای رودخانه کورا در جنوب غربی گرجستان و در نزدیکی مرز ارمنستان قرار گرفته است. این محل ابتدا توسط پادشاه گئورگی سوم درست شده اما شکوفای آن به زمان تنها فرمان‌روای زن گرجستان، ملکه تامار بر می‌گردد. افسانه‌های محلی می‌گوییند، اسم واردزیا از لفظی برداشت شده که معنی آن می‌شود: "من این جا هستم، عمو" و اشاره به زمان کودکی ملکه دارد، وقتی که او در غارهای این منطقه گم شده بود.

اسکن‌های سه بعدی جدید از واردزیا، نشان می‌دهد که ۶۴۱ اتاق مختلف در ۱۳ طبقه این مکان وجود دارد و بعضی از سلسله تونل‌ها، مسیری ۱۵۰ متری را می‌سازند. در داخل این بنا، پلکان‌های مختلف وجود داشته که طبقات را به هم متصل می‌کند و از طرفی، برخی از اتاقها نیز در جلوی خود دارای تراس هستند. با این که واردزیا در حال حاضر جایی بسیار بزرگ به حساب می‌آید اما فراموش نکنید که زمانی این محل ۱۹ طبقه و ۶ هزار اتاق داشت و دارای کلیساهای مختلف بود تا جایی که غیر از مردم، ۲ هزار راهب در آن‌جا زندگی می‌کردند. اما در سال ۱۲۸۳ بخش زیادی از واردزیا به واسطه‌ی زلزله‌ای بزرگ خراب شد و در نهایت از قرن ۱۶ میلادی، مردم این محل را ترک کرد کردند تا این که این که از سال ۱۹۸۸، چند راهب به این محل باز گشته‌اند و حالا عده‌ای بسیار محدود در آن‌جا زندگی می‌کنند.

 

فعالیت‌های غیرمعمول در تفلیس

چطور به واردزیا برویم؟

این امکان وجود دارد که در تور تفلیس نیز، طی یک سفر یک روزه از واردزیا بازدید کنید اما از کوتایسی و بورجومی نیز امکان بازدید از این محل را خواهید داشت. مکان‌های زیادی در اطراف واردزیا نیز وجود دارد که اگر بخواهید، شبی را در آن منطقه بگذرانید، آن‌جاها را برای اقامت انتخاب نمایید. واردزیا‌ در جنوبی‌ترین نقطه استان سامتسخه جاواختی قرار گرفته و حدودا ۴ تا ۵ ساعت از تفلیس فاصله دارد. شهر معروف نزدیک به واردزیا، آخالتسیخه بوده که خیلی اوقات، مردم ابتدا به آن‌جا می‌روند و سپس و اتوبوس یا ون و با قیمتی پایین، خود را در فاصله‌ی کم‌تر از یک ساعته به واردزیا می‌رسانند. البته از این شهر تاکسی هم به واردزیا وجود دارد که خب گران‌تر خواهد بود.

برای این که از تفلیس به واردزیا بروید، چند راه پیش رو دارید که راحت‌ترین آن‌ها، شرکت در تورهای گردشگری به مقصد این محل است. این تورها به صورت کامل بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت به طول می‌انجامد و شما از خود تفلیس به واردزیا می‌روید و در طول راه از قلعه راباتی و پارک مرکزی بورجومی نیز دیدن خواهید کرد. راهنمای محلی انگلیسی زبان، خدمات خیلی خوب و راحتی رفت و آمد از امتیازات شرکت در این تورها به حساب می‌آید.

اما اگر خودتان بخواهید از تفلیس به واردزیا بروید، می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. اتوبوس خیلی ارزان‌تر خواهد بود و ابتدا باید از ایستگاه اتوبوس Nige به  آخالتسیخه رفته و از آن‌جا به واردزیا بروید.اتوبوس‌ها هر روز صبح ساعت ۱۰ و ۱۱ حرکت می‌کنند و هزینه آن‌ها نیز ۱۸ لاری است. تاکسی‌ها را هم که خیلی راحت برای خود واردزیا می‌توانید رزرو کنید. اما بهتر است به سراغ شرکت‌هایی مثل GoTrip یا تاکسی‌های آنلاین بروید تا هزینه‌ی معقول‌تری برای سفر پرداخت نمایید.

 

تفریحات اطراف باتومی که نباید از آن‌ها غافل شد

بهترین زمان برای بازدید از واردزیا

واردزیا در طول تابستان بسیار شلوغ می‌شود و احتمالا این که با عده‌ی زیادی از توریست‌ها در این محل مواجه شوید، زیاد است. برای تجربه‌ی مناظر زیباتر و جمعیت کم‌تر، پیشنهاد ما به شما این است که در بهار یا پاییز به واردزیا بروید. خیلی روزهای اول بهار که هوای آن‌جا خیلی دلچسب و خنک است، تقریبا تنها یک اتوبوس توریستی به واردزیا می‌آید و شما خیلی راحت و بدون دغدغه، امکان بازدید از این مکان تاریخی ارزشمند را خواهید داشت. البته این را فراموش نکنید که واردزیا‌ در زمستان بی‌نهایت زیباست، اما این ایام تورهای کمی را پیدا می‌کنید که به آن‌جا بروند و این که بخواهید تنها وارد این مسیر شوید نیز کمی سخت است.

ساعات فعالیت واردزیا

واردزیا ۷ روز هفته باز است اما ساعات فعالیت آن بسته به ماه‌های مختلف سال متفاوت خواهد بود. به همین دلیل یک برنامه‌ی کامل از زمان‌هایی که درهای واردزیا برای بازدید عموم باز است را در زیر قید می‌کنیم:

  • اول مارس تا اول مِی: ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر
  • اول مِی تا اول اکتبر: ۱۰ صبح تا ۷ بعد از بعد از ظهر
  • اول اکتبر تا پانزدهم نوامبر: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • پانزدهم نوامبر تا اول مارس: ۱۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر

 

گشت و گذاری بهاری در تفلیس

برای بازدید از واردزیا به چقدر زمان احتیاج دارید؟

می‌توانید خیلی سریع و یک ساعته بازدید خود را انجام داده و برگردید اما پیشنهاد ما این است که حداقل ۲ ساعت تا ۳ ساعت زمان خود را برای دیدن این محل خالی کنید، به راهنمای صوتی گوش کنید، از جاهای مختلف بازدید کرده و عکس‌هایی زیبا بگیرید. مخصوصا اگر در روزهای تابستان به واردزیا می‌روید، باید اینتظار این را داشته باشید که در بعضی از بخش‌های مهم، تونل‌ها شلوغ بوده و باید با آرامش مسیر را طی کنید.

هزینه بازدید از واردزیا‌

جدا از مسئله تور یا هزینه‌ی راه که از آن سخت گفتیم، برای بازدید از واردزیا باید ورودی پرداخت کنید. بلیط این محل ۱۵ لاری است اما کودکان زیر ۶ سال به صورت رایگان می‌توانند وارد مجموعه شوند. پیشنهاد می‌کنم، حتما ۲ لاری اضافه‌تر پرداخت کنید تا با ماشین‌های کوچک گلف، شما را به محل اصلی غارها ببرند و مجبور نباشید، مسیر تپه‌ای را پیاده طی کنید و برای گشت و گذار در میان تونل‌ها، خسته باشید.

آیا به راهنما احتیاج دارید؟

اگر همراه تور به واردزیا بروید که راهنمای انگلیسی زبان همراه شما خواهد بود اما اگر نه، امکان استخدام یک راهنما به قیمت ۴۵ لاری یا در اختیار گرفتن یک راهنمای صوتی به قیمت ۱۵ لاری را دارید. راهنماهای صوتی صدای بلندی دارند و به راحتی امکان اشتراک گذاری آن با همراهتان را خواهید داشت. با توجه به این که ورودی‌ها و غارها به خوبی علامت گذاری نشده‌اند، استفاده از راهنمای صوتی را به شدت پیشنهاد می‌کنیم. البته خود افراد راهنما، شما را به محل‌های مخفی و تونل‌هایی می‌برند که کس دیگری ازشان با خبر نیست. با این حال، ممکن است در زمان حضور شما، راهنمایی در دسترس نباشد تا استخدامش کنید.

 

معرفی پربازدیدترین نقاط گرجستان

دسترسی و بازدید از واردزیا برای افراد با معلولیت‌های جسمی

بازدید از واردزیا شامل مسیرهای سربالایی، پلکان‌های باریک، تونل‌های نسبتا کوچک، دالان‌های تنگ و در بعضی از موارد اگر خواستید از جایی خاص بازدید کنید، بالا رفتن از نردبان می‌شود و به هیچ وجه افرادی که معلولیت‌های جسمی دارند -مخصوصا اگر از ویلچر استفاده می‌کنند- امکان بازدید از این محل را نخواهند داشت. حتی به آن‌هایی که از اضافه وزن بیش از اندازه رنج می‌برند نیز، بازدید از واردزیا را پیشنهاد نمی‌کنیم. اگر هم با کودکان خود به آن‌جا می‌روید، بیش از زمان‌های دیگر، مراقبشان باشید.

چه لباسی برای بازدید از واردزیا بپوشیم؟

زمان زیادی از حضور در واردزیا را به پیاده روی خواهید گذراند، پس حتما کفش راحتی بپوشید. هیچ کد لباسی برای این محل وجود ندارد اما با توجه به این که از مراکز مذهبی نیز بازدید می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم، لباسی بپوشید که شانه‌ها و پاهایتان را حداقل تا زانو بپوشاند. البته برای بعضی از کلیساهای مهم، پوشیده بودن کامل پا الزامی است. همچنین در این یکی دو کلیسای خاص، بانوان باید کمی روی موهایشان را بپوشانند، پس بهتر است یک روسری هم همراه داشته باشید.

 

۷ مکان منحصر به فرد گرجستان

نکات دیگر برای بازدید از واردزیا:

  • واردزیا یک صومعه فعال به حساب می‌آید و در بعضی از بخش‌ها که راهبه‌ها زندگی و عبادت می‌کنند، بهتر است از بلند صحبت کردن، عکاسی از آن‌ها و کارهایی که به هر صورت باعث مزاحمتشان می‌شود، خود داری کنید.
  • بهتر است اول صبح به آن‌جا بروید تا هم راحت‌تر عکاسی کنید و هم جمعیت کم‌تری را ببینید. هر چند اگر در تورهای گردشگری شرکت کنید، اول صبح به این محل نخواهید رسید.
  • بهتر است با خود آب آشامیدنی به مقدار کافی بیاورید. البته بد نیست بطری خود را از آب خنک چشمه‌ای که اول ورودی وجود دارد هم پر کنید.
  • در نظر داشته باشید که حتما باید در مسیرهای علامت گذاری شده حرکت کنید و به جاهای ممنوع نروید.

۰۴ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران