راهنمای بازدید از کوبولتی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای بازدید از کوبولتی گرجستان

برنامه دارید تا در تور گرجستان از سواحل دریای سیاه بازدید کنید؟ مقاصد متنوعی در این منطقه از گرجستان وجود دارد که خب معروف‌ترین آن‌ها، باتومی است اما نباید از زیبایی‌های کوبولتی نیز به راحتی گذشت. شهری که هم می‌تواند، مقصدی برای تمام سفر شما باشد هم این که می‌توان در سفر به باتومی، به سراغ این شهر رفت و از دیدنی‌های آن‌جا لذت برد. در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید تا در مورد کوبولتی برایتان بگوییم و جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا را برشماریم.

 

درباره کوبولتی در گرجستان

کوبولتی حدود ۳۰ کیلومتر از شمال باتومی فاصله دارد و یکی از مقاصد محبوب در سواحل دریای سیاه به حساب می‌آید. شهری کوچک که شهروندان آن حدودا ۱۸۵۰۰ نفر است اما تنها در دو ماه تابستان، همین شهر کوچک آمار جذب ۱۰۰ هزار توریست را دارد که همگی در ریزورت‌ها و هتل‌های متنوعی که در کوبولتی ساخته شده، اقامت خواهند داشت. در این بین، گردشگران زیادی نیز خود را از باتومی به این شهر رسانده و یک روز سفر خود را به گشت و گذار در این مکان اختصاص می‌دهند. اگر چه در دوره‌ی جماهیر شوروی، این شهر به عنوان یکی از استراحتگاه‌های مهم خانواده‌ها در نظر گرفته شده بود اما پیشینه‌ی این شهر به قرن‌ها قبل و به عصر برنز بر می‌گردد.

در آن زمان کوبولتی بخشی از پادشاهی کولچیک بود و مهاجران یونانی در آن‌جا اقامت داشتند. تنها ۱۰ کیلومتر دورتر از شهر، قلعه پترا قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستان شناسی مربوط به دوره رومی‌ها در گرجستان به حساب می‌آید. متاسفانه در دوره‌ای از تاریخ این شهر به یکی از بازارهای برده بدل شده بود و زمانی نیز ارتش عثمانی آن را فتح و اسم دیگر بر رویش گذاشت. در مجموع تاریخ کوبولتی مملو از داستان‌های مهم و حضور امپراطوری‌های مختلف است اما چیزی که حالا از این شهر باقی مانده، یک مقصد گردشگری آرام و ساحلی و بسیار زیباست که سفری خاطره‌انگیز را برایتان رقم خواهد زد.

 

آیا برای سفر به گرجستان ویزا نیاز داریم؟

بهترین زمان برای بازدید از کوبولتی در گرجستان

اگر قصد آبتنی و آفتاب گرفتن در ساحل را دارید، حتما باید تابستان به کوبولتی بروید. البته بهتر است خیلی سفر خود را به اواخر شهریور نندازید که ممکن است هوا در اون روزها هم نم نم خنک شود و فرصت آبتنی در ساحل دریای سیاه از دست بدهید. البته برای سفر به کوبولتی، اقامت در هتل‌های مختلف خانوادگی و لذت بردن از شرایط شهر، هر زمانی از سال می‌توانید به آن‌جا بروید اما اکثر گردشگران، ترجیح می‌دهند تابستان به کوبولتی بروند. این را هم در نظر بگیرید که اوایل بهار و اوایل پاییز، کوبولتی شاهد بادهای نسبتا شدید است.

فعالیت‌های توریستی در کوبولتی، گرجستان

در کنار تفریحات آبی و سواحل زیبای کوبولتی، اگر به تاریخ شوروی، موزاییک، ابنیه تاریخی، معماری گرجی و چیزهایی از این دست علاقه داشته باشید، می‌توانید در کوبولتی به جاهای مختلف رفته و از دیدنی‌های این شهر لذت ببرید. در زیر برایتان لیستی ۸ تایی از فعالیت‌های محبوب در کوبولتی را ذکر می‌کنیم:

 

بهترین مقاصد تابستانه برای سفر به گرجستان

ساحل کوبولتی، گرجستان

مجموع سواحل کوبولتی به چیزی حدود ۱۰ کیلومتر می‌رسد و جز بهترین سواحل گرجستان به شمار می‌رود. بخش زیادی از این سواحل دارای ماسه‌های سیاه رنگ زیبایی است که تصویری جالب توجه را شکل می‌دهد و البته در بخش‌هایی نیز ساحل دارای سنگریزه بوده که ترجیح خیلی‌ها، حضور در سواحل ماسه‌ای است. ساحل اصلی کوبولتی بزرگ و دوار بوده به شکلی که می‌توان تا دوردست‌ها و حتی دورنمای باغ‌های گیاه شناسی باتومی را نیز در آن‌جا مشاهده کرد. جدا از هتل‌های ساحلی پرتعداد، امکانات نسبتا خوبی برای انجام تفریحات آبی نیز در این شهر در نظر گرفته شده و شما می‌توانید، قایق سواری، جت اسکی، اسکی روی آب و خیلی چیزهای دیگر را تجربه کرده یا در امتداد ساحل به دوچرخه سواری مشغول شوید. سواحل کوبولتی فضایی خانوادگی دارد و در کنار بخشی از آن نیز، پارک مرکزی کوبولتی که یک پارک ساحلی است، قرار گرفته.

بازدید از ساختمان‌های رها شده کوبولتی، گرجستان

در جاهای مختلف کوبولتی مخصوصا درنزدیکی خط ساحلی، چندین بنای متروکه مشاهده خواهید کرد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، هتل قدیمی کولختی بوده که تا سال ۲۰۱۵ نیز به خوبی از آن نگهداری می‌شد اما بعد از این تاریخ کاملا فراموش شد و به سرعت به حال و روز امروزی در آمده است. ساختمان‌های زیادی از دوران حکومت شوروی بر گرجستان نیز به جا مانده که خیلی از آن‌ها رها شده‌اند و می‌توانند، جایی مناسب برای عکاسی باشند.

موزاییک‌های دوران شوروی در کوبولتی، گرجستان

در دورانی که جماهیر شوروی هنوز وجود داشت و کشورهایی مثل گرجستان زیر سلطه این حکومت کمونیستی بودند، یک سری هنرها از جمله موزاییک کاری بسیار رواج داشته و کارهای هنری مختلفی در شهرهای مختلف مشاهده می‌کنید که در کوبولتی نیز نمونه‌های زیاد یافت می‌شود. یکی از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به موزاییک کاری بزرگی از ورزشکاران رشته شنا اشاره کرد و در پارک مرکزی نیز یک آبنما درست شده که تمام آن از موزاییک‌های رنگی درست شده است. همان طور که گفتیم، چندین نمونه از کارهای هنری در این رشته در جاهای مختلف کوبولتی وجود دارد.

 

جذاب‌ترین فعالیت‌ها در تفلیس

بازدید از ویلای افندی در کوبولتی، گرجستان

ویلای افندی (Effendi Villa) یکی از جاذبه‌های گردشگری کوبولتی است که خیلی‌ها به سراغش نمی‌روند. این مکان یکی از قدیمی‌ترین خانه‌هایی به شمار می‌رود که در کوبولتی سالم باقی مانده است و در گذشته و به دستور یک نظامی روسی ساخته شده است و طراحی آن را هنرمندی ایتالیایی به عهده داشت. یکی از دلایل جذابیت این ویلا، داستان تاریخی مربوط به صاحبان آن است. نظامی که این خانه را برای همسرش ساخته بود، بعد از چند سال به لنیناکان (گیومری کنونی) فرستاده شد و در آن‌جا به جرم جرایم انقلابی، اعدام شد! از آن پس این خانه چندین بار دست به دست شد و برای مدتی نیز کاملا رها شده بود. در داخل خانه، نقش برجسته‌ها و پیکرتراشی‌های زیبایی وجود دارد که باعث میشود، ارزش وقت گذاشتن را داشته باشد.

بازدید از موزه کوبولتی، گرجستان

موزه کوچک کوبولتی مناسب زمان‌هایی است که در شهر باران می‌بارد و شما دیگر نمی‌توانید برای آبتنی به ساحل بروید. در این زمان بد نیست سری به این مکان زده و کمی از تاریخ گرجستان و کوبولتی ببینید. اگر چه فضای موزه خیلی بزرگ نیست، اما یکی از موزه‌های مهم گرجستان است که آثار زیادی در این مکان نگهداری می‌شود که شامل یافته‌های باستان شناسی، مجموعه سکه‌ها، آثار سفالین، فرش‌های دست باف محلی و ... است و برای همه‌ی این بخش‌ها، راهنمای انگلیسی زبان نیز قید شده است. ورودی این موزه تنها ۵ لاری بوده و هر روز تا ساعت ۶ بعد از ظهر درهای آن به روی گردشگران باز است.

منطقه محافظت شده کوبولتی (Kobuleti Managed Reserve)، گرجستان

این بخش از منابع طبیعی کوبولتی که به صورت منطقه‌ای محافظت شده در نظر گرفته، همچون یک پارک ملی زیبا، جایی دیدنی و متفاوت برای بازدید در این شهر به حساب می‌آید. جایی که حدودا ۷۷۰ هکتار مساحت داشته و چهارمین میراث جهانی یونسکو در کشور گرجستان به حساب می‌آید. این منطقه بزرگ، مجموعه‌ای آّگیرها و جنگل‌های بارانی کولچیک است که آن را به نام آمازون قفقاز می‌شناسند و تنوع زیستی و گیاهی چشم‌نوازی را در خود میزبانی می‌کند. جدا از اهمیت زیست محیطی این محل، این منابع طبیعی ارزشمند، زیبایی فوق‌العاده‌ای داشته که حتما پیشنهاد می‌کنیم در تور گرجستان، اگر به کوبولتی می‌روید، حتما از آن‌جا نیز بازدید به عمل آورید.

 

حمل و نقل عمومی در شهرهای توریستی گرجستان

بازارار مرکزی کوبولتی (Central Market)، گرجستان

این مکان اگر چه به اسم بازار مرکزی فعالیت می‌کند اما کمی از مرکز شهر دور است و خب بخش زیادی از محصولات آن مربوط به میوه و مایحتاج روزانه مردم است. اما جو کلی بازار و همچنین بعضی از اجناسی که در آن‌جا به فروش می‌رسد، برای گردشگران جالب خواهد بود.

خوردن غذاهای محلی کوبولتی، گرجستان

در سفر به گرجستان، به هر جایی از این کشور زیبا که بروید، حتما باید از غذاهای محلی این کشور میل کنید. جدا از یک سری غذاهای خاص گرجستان که در همه جا پخت می‌شوند، کوبولتی یک سری غذاهای مخصوص به خود را هم دارد و البته غذاهای دریایی نیز، به وفور در این شهر پیدا می‌شود.

دیگر چیزهایی که درباره کوبولتی در گرجستان باید بدانید

همان طور که گفتیم، فاصله‌ی بین باتومی و کوبولتی زیاد نیست و با توجه به این که محبوبیتی تور باتومی در بین گردشگران ایرانی زیاد است، شما می‌توانید، یک سفر یک روزه از این شهر به کوبولتی داشته باشید. با این حال فاصله‌ی تفلیس به کوبولتی حدود ۳۵۰ کیلومتر است. بهترین راه برای رفتن از پایتخت به کوبولتی، استفاده از قطارهای سریع و سیر است که این مسیر را ۵ ساعته طی می‌کند.

در زمینه هتل و اقامتگاه هم اوضاع باتومی اگر چه بهتر است اما در کوبولتی نیز، هتل‌های بسیاری برای اقامت وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید در ریزورت ۵ ستاره و لوکسی همچون مگنتیک بیچ ریزورت (Magnetic Beach Resort) یا هتل ۴ ستاره‌ی فوق‌العاده‌ای مثل هتل صبا (Hotel saba) اقامت داشته باشید یا این که به سراغ هتل‌های خانوادگی سه ستاره خوبی بروید که در کوبولتی پیدا می‌شوند. حتی مجموعه‌های بزرگی همچون هتل کستلو ماره (Castello Mare Hotel) هم در این شهر وجود دارد که در یک منطقه ساحلی دنج قرار گرفته، دارای استخرهای متعدد و مراکز تفریحی است. در مجموع اگر در تور گرجستان، قصد سفر به کوبولتی را داشته باشید، انتخاب‌های خوبی در میان هتل‌های متنوع این شهر دارید.

 

جذابیت‌های خاص گرجستان

منبع

۳۰ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران