بازدید از دهکده تاریخی واردزیا، گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بازدید از دهکده تاریخی واردزیا، گرجستان

در کنار اوپلیستیخه و صومعه داویت گارجا در گرجستان، واردزیا یکی از نمادهای مهم در صنعت گردشگری گرجستان محسوب می‌شود. جایی متفاوت و خاص در خاک این کشور زیبا که یکی از شگفتی‌های تاریخی گرجستان نیز محسوب شده و ما قصد داریم در این نوشته، جدا از معرفی کوتاهی از این مکان، راهنمایی کامل برای بازدید از وادرزیا را نیز برایتان روایت کنیم.

 

واردزیا کجاست؟

واردزیا در دوران برنزی ساخته شد و به مرور گسترش پیدا کرد تا به این مجموعه‌ی عظیم از خانه‌های غاری بدل گشت که بین قرن‌های ۱۱ تا ۱۳، نه تنها از بسیار پر رونق بود، بلکه از نظر دفاعی نیز عملکردی عالی داشت. بسیاری از این غارها ساخته دست بشر هستند و همین باعث شگفتی گردشگرانی خواهد شد که از این محل بازدید می‌کنند.

اسکن‌های سه بعدی جدید از این محل، نشان دهنده ۶۴۱ اتاق مختلف در ۱۳طبقه متفاوت است که بزرگی بعضی از آن‌ها به ۵۰۰ متر مربع می‌رسد و از آن بالا نمایی زیبا از منطقه را به تصویر می‌کشند. بازدید از این مکان دیدنی، تنها دیدن یک محل تاریخی دیگر نیست، بلکه تماشای محلی متفاوت و خاص در دنیاست که نمونه‌اش را در کم‌تر جایی از این کره‌ی خاکی مشاهده خواهید کرد. پس پیشنهاد می‌کنیم، حتما در تور گرجستان سری به این مکان زیبا بزنید.

نکات کلیدی در مورد واردزیا

ساعات بازدید: هر روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر

زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان: پیشنهاد ما این است که حتما حدود ۲ تا ۳ ساعت را برای بازدید از واردزیا خالی کنید تا به راحتی بتوانید از این محل دیدن نمایید.

هزینه‌ی ورودی و راهنما: هزینه‌ی ورودی به این مجموعه ۷ لاری است که چیزی حدود ۲.۳ یورو می‌شود. همچنین اگر یک راهنمای صوتی به زبان‌های مختلف بخواهید که اطلاعات کلیدی از کل مجموعه را برایتان بازگو کند، باید ۱۰ لاری یا حدود ۳.۳ یورو دیگر نیز بپردازید.

متاسفانه، با توجه به این که اطلاعاتی بر روی بخش‌های مختلف مجموعه واردزیا قید نشده است، پیشنهاد می‌کنیم در بازدید از این مکان، حتما از راهنماهای گفته شده استفاده کنید.  همچنین می‌توانید با مبلغی حدودا به همین میزان، یک راهنمای محلی مسلط به زبان انگلیسی نیز استخدام کنید تا راحت‌تر بتوانید در هزار توی این مکان به بازدید مشغول شوید.

 

بازدید از بنای یادبود تاریخ گرجستان

مهم‌ترین نقاطی که باید در واردزیا از آن‌ها بازدید کنید

کلیسای انگاشت، یکی از مهم‌ترین جاهایی است که حتما باید از آن بازدید به عمل بیاورید. این محل جدا از معماری جذابش، در داخل نیز نقاشی‌های بسیار دیدنی دارد که باعث می‌شود، مهم‌ترین دیدن بعد از کلیات واردزیا به حساب بیاید. همچنین از اتاق‌های اصلی که مساحت زیادی دارند و اتاق‌های بالادست که مناظر متفاوتی را برایتان به تصویر می‌کشند نیز حتما دیدن کنید. البته در مجموع بازدید از واردزیا، تماشای کل این مجموعه بوده و دیدن همه‌اش، چند ساعتی بیشتر از شما زمان نمی‌برد.

 

۸ مکان جذاب در اطراف کوتایسی

نکاتی که در زمان بازدید از این مکان باید مد نظر داشته باشید

حتما ساعات اولیه صبح به این مکان بروید. به این ترتیب هم گرمای هوا را تجره نخواهید کرد و هم این که در محیطی نسبتا خلوت‌تر از این مجموعه بازدید به عمل می‌آورید. همچنین پوشیدن کفش‌های کتانی راحت نیز به شما پیشنهاد می‌شود، چون باید پله‌های زیادی را طی کنید و پیاه‌روی زیاد خواهید داشت.

پوشیدن لباس راحت نیز از مهم‌ترین نکات است، زیرا با لباس‌های دست و پاگیر و بلند، راحت نمی‌توانید در دالان‌ها و اتاق‌ها بگردید. شرکت‌ در تورها گردشگری به این ناحیه نیز، مسلما بهتر از سفر به صورت شخصی به این نقطه است، چون تورهای جمعی عموما راهنمای مخصوص به خود را نیز دارند و رفت  آمد را نیز برایتان ساده می‌کنند.

 

معرفی دو بازار سنتی جذاب شهر تفلیس

رفتن به واردزیا

واردزیا یکی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران است و تورهای متنوعی در فصول پر رفت و آمد سال، از شهرهای مختلف به این محل برگزار می‌شود. اما اگر می‌خواهید خودتان به واردزیا بروید، مسیر رفتن برایتان ساده خواهد بود.

از تفلیس: مارشروتکا از تفلیس به آخالتسیخه ، ساعت ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر از ایستگاه اتوبوس Didube حرکت می‌کند. از آن‌جا می‌توانید با ماشین یا مارشروتکا به واردزیا بروید. هزینه‌ی این مسیر ۶ تا ۸ لاری خواهد بود و حدود ۳ ساعت نیز به طول می‌انجامد.

از کوتایسی: تنها چهار اتوبوس از کوتایسی به صورت روزانه به آخالتسیخه می‌روند که ساعات حرکت آن‌ها ۸:۲۰ صبح، ۹:۳۰ صبح، ۱۱:۳۰ صبح و ۱ ظهر خواهند بود و قیمت آن‌ها نیز ۱۲ لاری است. مسیر نیز حدود ۳ تا ۴ ساعت به طول می‌انجامد و شما می‌توانید از آن‌جا با مارشروتکا یا ماشین به واردزیا بروید.

از آخالتسیخه تا واردزیا: هر روز از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۵ بعد از ظهر ماشین‌هایی از این مارشروتکا به مقصد وادرزیا حرکت می‌کند که حدود ۹۰ دقیقه در راه است و هزینه‌ی آن نیز ۵ لاری می‌شود.

۱۰ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران