مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی گرجستان

یکی از چیزهایی که گرجستان را به آن می‌شناسیم، کلیساها و صومعه‌های تاریخی است که عموما در دل طبیعت قرار گرفته و مناظر با شکوهی را به وجود می‌آورند. به طور کلی اگر اهل بازدید از مراکز تاریخی این چنینی باشید، این کشور مقصدی عالی برای شماست و نوشته‌ی امروز ما هم راهنمایی مناسب برایتان خواهد بود. جایی که قصد داریم، مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی که در تور گرجستان می‌توانید به سراغشان بروید را به شما معرفی نماییم.

 

منطقه تاریخی تفلیس

ابتدا محبوب‌ترین جاذبه‌ی تاریخی در گرجستان را به شما معرفی کنیم که به خاطر قرار گیری در تفلیس که مهم‌ترین مقصد گردشگری این کشور است، بیشترین تعداد توریست را به خود می‌بیند. این منطقه در لیست آزمایشی میراث جهانی یونسکو قرار داشته و شانس بالایی برای قرار گرفتن در لیست اصلی خواهد داشت.

تفلیس برای حدود ۱۵ قرن به عنوان پایتخت گرجستان شناخته شده و در آن می‌توان نشانه‌هایی از دوره‌های امپراطوری بیزانتین، عثمانی‌ها و البته زمان شوروی و کمونیسم را مشاهده کرد. وجود باسیلیکاهای مختلف از دوران قرون وسطا، معماری موریش، حمام‌های عثمانی، پارلمان استالینیکی‌ و حتی خانه‌های قدیمی، همه نشانه‌هایی از تاریخ پر افت و خیز و جذاب تفلیس به شمار می‌آیند که در این منطقه به خوبی خود را نشان خواهند داد. خیلی از گردشگران به واسطه‌ی منظره‌ی زیبای این منطقه یا برای آبتنی در حمام‌های سولفور به آن‌جا رفته و این محل را لوکیشینی عالی برای عکاسی می‌یابند.

قلعه ناریکالا

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی محبوب گرجستان که در بالا دست تفلیس قرار گرفته و از آن‌جا می‌توانید در کنار بازدید از این بنای تاریخی ارزشمند، نمایی زیبا از پایتخت را نیز تماشا کنید. قلعه ناریکالا به "مادر قلعه‌های تفلیس" معروف بوده و آن را در قرن ۴ میلادی ساخته‌اند. این مکان نقشی مهم برای دفاع از شهر به عهده داشت و برای سال‌ها توانسته بود در برابر هجوم دشمنان مقاوت کند.

البته بعدها در قرن هفتم میلادی ابتدا عرب‌ها و سپس در قرن یازدهم میلادی به دست پادشاه دیوید، قلعه گسترش پیدا کرد و بخش‌های بیشتری به آن اضافه شد. بازدید از این بنا در مواقع مختلف روز جذابیت خودش را دارد، اما شب‌ها با تماشای نمای رویایی و نورانی تفلیس، بازدید از قلعه ناریکالا حس و حال کاملا متفاوتی به خود خواهد گرفت.

 

سفر زمینی به گرجستان بهتر است یا هوایی؟

نمادهای تاریخی متسختا

نمادهای تاریخی متسختا‌ که یکی از ۳ میراث اصلی تاریخی یونسکو در گرجستان به شمار می‌روند، یک منطقه‌ی معروف در نزدیکی رودخانه‌های آراگوی و متکواری را شامل شده که در ۲۰ کیلومتری شمال تفلیس قرار دارد و شما در سفر به پایتخت نیز می‌توانید به دیدن این محل بروید. متسختا در واقع پایتخت باستانی گرجستان بوده و بسیاری از ابنیه این مکان، در زمان پادشاهی شرق گرجستان و بین قرن‌های ۳ تا ۵ میلادی ساخته شده‌اند.

جذابیت این ابنیه باشکوه و مهم در کنار زیبایی طبیعی خیره کننده‌ای که متسختا دارد، تصویری شگفت‌انگیز را می‌سازد. تصویری که شما را به قرون وسطا برده و یک سیر تاریخی ارزشمند را برایتان خواهد ساخت. البته چند بنای جدیدتر از جمله کلیسایی مربوط به قرن ۱۱ میلادی نیز در این مکان وجود دارد. در کل بازدید از متسختا یکی از واجبات سفر به گرجستان به حساب آمده و از جمله خاص‌‌ترین نقاط این کشور به شمار می‌رود.

صومعه گلاتی

اگر در تور گرجستان، کوتایسی را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده باشید، در آن سفر می‌توانید به سراغ یکی دیگر از میراث جهانی یونسکو در این کشور یعنی صومعه گلاتی بروید که یکی از قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی مسیحی به جا مانده در گرجستان به حساب می‌آید که ساخت آن به ۱۱۰۶ میلادی و زمان پادشاه دیوید دوم بر می‌گردد.

طراحی این بنا تماما با نسبت‌های طلایی سه گانه اجین شده و از همین رو تماشای آن برای هر کسی لذت‌بخش است. صومعه گلاتی تنها چند کیلومتری از مرکز کوتایسی دور بوده و از آن بالا نمای زیبایی از تنگه تسکالتسیتلا را می‌توانید تماشا کنید. کلیت صومعه تماما از سنگ ساخته شده و سعی شده از نظر جغرافیایی، در جایی باشد که خیلی راحت از جاهای مختلف در آن منطقه دیده شود.

 

ماه عسل در بهترین هتل‌های گرجستان

کلیسای ترینیتی گرگتی

کلیسای ترینیتی گرگتی نه تنها بنای تاریخی مهمی برای گرجستان به حساب می‌آید بلکه یکی از نمادهای گردشگری در این کشور نیز هست. کلیسایی که در جایی فوق‌العاده زیبا قرار گرفته و منظره‌ای شگفت‌انگیز را در کوهستان‌های این سرزمین اسرار آمیز شکل می‌دهد. این بنای تاریخی در کازبگی و در فاصله‌ی حدودا ۱۵۰ کیلومتری از پایتخت قرار گرفته و در تور تفلیس نیز می‌توانید به دیدن آن‌جا بروید.

ارتفاع کلیسای ترینیتی گرگتی از سطح دریا حدودا ۲۲۰۰ متر است و فصل‌های مختلف، مناظری کاملا متفاوت در این مکان شکل می‌گیرد. هر چقدر که بهار و تابستان سرسبز و پاییزها، منظره‌ای این مکان را جذاب و زیبا شکل می‌دهند اما کوه‌های برفی و سفید پوش، تصویری رویایی را در این مکان می‌سازد، با این حال سفر زمستانه به کلیسای ترینیتی گرگتی سخت‌تر از رفتن به آن‌جا در دیگر فصول سال خواهد بود. زمان دقیق ساخت این بنای زیبا معلوم نیست اما برآورد می‌شود که کلیسای ترینیتی گرگتی در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده است.

کلیسای فرشتگان گرمی

ساخت این کلیسای زیبا به سال ۱۵۶۵ میلادی بر می‌گردد. جایی در نزدیکی شهر گرمی که به خوبی از آن نگهداری شده و تقریبا به صورت کاملا سالم مانده است. مجموعه‌ی کلیسای فرشتگان شامل بنای اصلی کلیسا و یک برج ناقوس سه طبقه می‌شود که از آن بالا، نمایی فوق‌العاده از این منطقه‌ی سرسبز و زیبا پیدا خواهد بود.

این مجموعه در گذشته شامل یک ارگ نسبتا بزرگ نیز می‌شد اما در برهه‌ای از تاریخ که مشخص نیست، به دست پادشاهان محلی نابود شد. جالب است بدانید که در معماری این کلیسا، می‌توان نشانه‌های معماری ایرانی را به خوبی دید. این کلیسا حتی امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای یک موزه‌ی کوچک نیز هست که می‌توانید از آن محل نیز بازدید به عمل آورید.

 

راهنمای تجارب منحصر به فرد در تفلیس

مجموعه صومعه‌های داوید گارجا

در کاختی جاذله‌های تاریخی متعددی وجود دارند که می‌توانید به سراغشان بروید اما بدون شک یکی از مهم‌ترین‌ها و جالب‌ترین‌ها، صومعه داوید گارجا بوده که مجموعه‌ای از صومعه‌های ارتدکس است است که بعضی در دل صخره‌های سنگی به وجود آمده‌اند. این مکان حدودا ۶۰ متر از جنوب شرقی تفلیس فاصله دارد و جایی بی‌نظیر برای بازدید در سفر به گرجستان به حساب می‌آید.

مجموعه داوید گارجا قدیمی‌ترین ساخته‌ی دست بشر است که تقریبا به صورت کامل سالم باقی مانده و آن هم به لطف شکل گیری بخش اعظمی از این مجموعه در دل‌ غارهای صخره‌ای است. خوشبختانه نزدیکی به تفلیس باعث شده تا این روزها بازدیدکنندگان زیادی این مکان استثنایی دیدن کنند. جایی که شامل ۲۲ صومعه کوچک است که در کنار هم یک ساختار خاص را شکل می‌دهند. ساخت اولین بناهای داوید گارجا به قرن ششم میلادی و اولین سال‌های قبول مسیحیت از طرف مردم گرجستان بر می‌گردد.

صومعه‌ غاری واردازیا

بدون هیچ شکی صومعه غاری واردازیا یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی گرجستان است که بازدید از آن‌جا را به هر گردشگری که پا به این کشور می‌گذارد، پیشنهاد می‌کنیم. این صومعه‌ی بزرگ غاری و قلعه‌ی زیرزمینی آن در نگاه اول کاملا سورئال به نظر می‌آید. بنایی که گویی از دل داستان‌های اساطیری بیرون کشیده شده و توسط دورف‌ها درست شده است.

این صومعه برای ملکه‌ای گرجی و در زمان حمله مغول‌ها درست شده بود تا او را از کشتار این قوم در قرن ۱۲ میلادی در امان نگه دارند. واردازیا با ۱۳ طبقه زیرزمینی، برای مدت‌ها پناهگاهی امن را برای ملکه به وجود آورده بود و چندین و چند خانه‌ در آن‌جا ساخته شد. جالب است بدانید که درست یک قرن بعد از ساخت صومعه، این مجموعه غاری، از یک زلزله‌ی بزرگ نیز جان به در برد و سالم ماند.

 

راهنمای کامل استفاده از مترو در تفلیس

شاتیلی

شاتیلی در مرز گرجستان و چچن واقع شده و در واقع یک دهکده تاریخی است که پیشینه‌اش به قرن ۱۲ و ۱۳ میلادی بر می‌گردد. خانه‌های این دهکده از تکه‌های سنگ درست شده و بعضا دارای تراس‌هایی هستند که که از آن‌جا منظره‌ی دشت‌های سرسبز به خوبی پیداست.

شاتیلی در دره‌ی آرقونی واقع شده و که در واقع دروازه‌ای به گرجستان محسوب می‌شود. دهکده شاتیلی خانه‌هایی به هم چسبیده بود که در مواقع مورد نیاز همچون یک قله‌ی دفاعی در مقابل مهاجمان عمل می‌کرد. هنوز هم چند خانواده‌ای در این محل سکونت دارند که بیشترشان از طریق گردشگرانی که به این محل می‌آیند، درآمد کسب می‌کنند.

پانتئون متاتسمیندا

این مکان با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به معبد متاتسمیندا یا گورستان متاتسمیندا نیز اشاره کرد که گورستان تاریخی شهر تفلیس نیز به حساب آمده و افراد بسیار مشهوری در آن‌جا به خاک سپرده شده‌اند. از جمله این افراد سرشناس می‌توان به زویاد گامساخوردیا اولین رییس جمهوری گرجستان و از مخالفان شوروی، یاکوب گوگباشویلی و الکساندر گریبایدوف از نویسندگان شناخته شده، آکاکی تسرتلی شاعر معروف و چندین ریاضی‌دان، فیلسوف، بازیگر و ... اشاره کرد.

بنای اصلی صومعه کمی قدیمی‌تر از کلیات مجموعه است اما ساخت آن به اوایل قرن ۱۹ میلادی بر می‌گردد. با این حال توسعه  پانتئون متاتسمیندا و شکل گیری آن به صورتی که حالا می‌بینید، مربوط به سال ۱۹۲۹ است. این مکان تاریخی از جمله معدود جاهایی از گرجستان است که نه به خاطر معماری آن یا اهمیتی تاریخی خودش، بلکه به خاطر افرادی که در آن‌جا به خاک سپرده شده‌اند، اهمیتی بالایی دارد.

 

گشت و گذاری بهاری در تفلیس

۱۸ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران