مهمترین جاذبه‌های گرجستان در سال ۲۰۲۳ : قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
مهمترین جاذبه‌های گرجستان در سال ۲۰۲۳ : قسمت دوم

گرجستان، خطه‌ای نه چندان پهناور است که در عین حال جاذبه‌های فراوانی را به گردشگران سراسر دنیا ارائه می‌دهد. این بهشت رویایی، به شدت زیبا، متنوع و شگفت انگیز است. در شمال کشور، قله‌های دراماتیک قفقاز بزرگ مرز زمینی طبیعی با روسیه را تشکیل می‌دهند و گرجستان شرقی با دره حاصلخیز آلازانی و منظره نیمه بیابانی تپه‌های رنگین کمانی و آثار گدازه‌های آتشفشانی به استقبال بازدیدکنندگان می‌آید.

در ضلع غربی، دسته‌هایی از بوته‌های چای و بخش‌هایی از جنگل‌های باستانی کلخی، در خاک‌های غنی از مواد معدنی و هوای مرطوب رشد می‌کنند و تا دامنه‌های قفقاز کوچک و سواحل ماسه‌ای تیره در ساحل دریای سیاه سرازیر می‌شوند.

علاوه بر این، گرجستان از تاریخی غنی برخوردار بوده و بسیار مورد توجه علاقمندان به باستان شناسی و تاریخ است. اگر شما نیز به دنبال فرصتی برای سفر با تور گرجستان در سال ۲۰۲۳ هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مقاله قبل ما را همراهی کنید تا سری بزنیم به برخی دیگر از مهمترین جاذبه‌های این منطقه باورنکردنی از کره زمین!

 

برجومی در گرجستان (Borjomi)

برجومی، شهر کوچکی است که در دره‌ای در میان گرجستان واقع شده و به دلایل مختلف شهرت دارد. در این نقطه از جهان، می‌توانید از آب معدنی معروف و پرطرفداری بچشید که مستقیما از چشمه‌های آتشفشانی این منطقه گرفته شده و محبوبیت بالایی دارد.  

برجومی در گرجستان، همچنین دارای مرکز شهری عجیب و غریب و قابل پیاده‌روی و یک قصر رومانف است. بعلاوه، می‌توانید برای بازدید از قلعه Petre تا بالای یک کوه پیاده‌روی کنید و از آن بالا، شاهد منظره زیبایی از برجومی و دره باشید. برجومی، همچنین مکانی عالی برای رفتینگ و زدن به دل رودخانه‌های وحشی و هیجان انگیز محسوب می‌شود. و در نهایت شما می‌توانید بهترین هتل‌ها را برای اقامتی راحت در برجومی انتخاب کنید.

متسختا در گرجستان (Mtskheta)

اینجا، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان و پایتخت پادشاهی قدیمی تقریبا هزار ساله است. متسختا، در ۲۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد و یک سفر یک روزه محبوب در این خطه را رقم می‌زند. دسترسی به آن با مارشوتکا یا تاکسی در کمتر از یک ساعت امکان‌پذیر است. می‌توانید سفر به متسختا را با بازدید از گوری ترکیب کنید یا بعنوان توقفگاهی در مسیرتان از شرق به غرب درنظر بگیرید.

جالب است بدانید متسختا، نقشی اساسی در تکامل مسیحیت گرجستان ایفا کرد و در نتیجه این شهر کوچک، مملو از کلیساهای مهم است. اینجا یکی از چهار سایت میراث جهانی یونسکو، یعنی کلیسای جامع قرن یازدهمی Svetitskhoveli را در خود جای داده که شامل مجموعه‌ای از صومعه‌هاست و به خاطر نقاشی‌های دیواری و کتیبه‌هایی با نسخه اولیه الفبای گرجی، مورد توجه قرار گرفته است.

 

بهترین هتل های کوهستانی گرجستان

این کلیسای جالب توجه، در وسط شهر قرار دارد و جذابیت بالایی به متسختا بخشیده است. در ضمن، اینجا دومین ساختمان مذهبی بزرگ گرجستان پس از سامبا در تفلیس است و گفته می‌شود که توسط خود قدیس حامی گرجستان، سنت نینو، انتخاب شده است.

صومعه جواری که در قرن ششم بر روی تپه‌ای بر فراز متسختا ساخته شد نیز، جاذبه مهم دیگری است که در سفر با تور گرجستان حتما باید از آن بازدید کنید. فضای داخلی کلیسا بسیار ساده است، اما منظره حیاط و چشم انداز خیره کننده‌ای از تلاقی رودخانه‌های متکواری و آراگوی، یکی آبی و دیگری زمردی، به شدت شما را مجذوب خواهد کرد.

گوری در گرجستان (Gori)

گوری، زادگاه جوزف استالین، بعنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری گرجستان شهرت دارد. بازدید از موزه خانه استالین، به شدت در سفر به گوری پیشنهاد می‌شود. اما اینجا، فراتر از یک موزه است. جالب است بدانید گوری که زمانی در مسیر جاده ابریشم قرار داشت، در پای تپه‌ای عظیم واقع شده و دارای یک دژ سنگی متمایز است که درب آن به سمت لبه رودخانه باز می‌شود. برای تماشای مناظر دشت‌های منطقه شیدا کارتلی، لازم است به بالای قلعه صعود کنید و یا برای دسترسی به مناظر بهتر، با یک تاکسی و یا با یک پیاده روی کوتاه، خود را به کلیسای گوری برسانید.

گوری شهری آرام با تعداد زیادی پارک، خیابان‌های مرتب و نرده‌های پوشیده از درختان انگور است. خیابان اصلی، مملو از کافه‌ها و بستنی‌فروشی‌ها است. شهر قدیمی گوری، دارای معماری آجری جالبی است و یک بازار فوق‌العاده را در خود جای داده است.

 

بهترین هتل های ایمرتی گرجستان

تلاوی در گرجستان (Telavi)

تلاوی، بزرگ‌ترین شهر و مرکز حمل و نقل اصلی در استان کاختی بوده و منطقه پرجمعیت شرقی گرجستان به شمار می‌آید. همه ساله گردشگران برای بازدید از برترین جاذبه‌های تلاوی در گرجستان به این منطقه سفر می‌کنند. موقعیت آن در دره آلازانی، آنرا به پایگاهی عالی برای سفر و بازدید از بسیاری از صومعه‌ها، کلیساها و قلعه‌های قرون وسطایی بدل کرده است.

تلاوی از قرن ۱۰ تا ۱۲ و سپس در قرن ۱۷، پایتخت پادشاهی کاختی بود. مورخان اغلب از آن بعنوان "قرون وسطایی‌ترین" شهر گرجستان یاد می‌کنند، زیرا اینجا تنها مکانی است که در آن، بناهای باستانی چهار دوره تاریخی دست نخورده در کنار هم قرار گرفته‌اند. به زبان ساده، تلاوی گزینه‌ای عالی برای عاشقان تاریخ است.

این شهر قدیمی سنگ‌ فرش‌شده که دارای بالکن‌های بازسازی‌ شده و بازاری شلوغ است، برای پیاده روی محبوبیت بالایی دارد. در ضمن یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر، یک چنار غول پیکر ۹۰۰ ساله است که به زیبایی در این منطقه خودنمایی می‌کند.

کلیسای جامع Mammoth Alaverdi، درست خارج از محدوده شهر تلاوی و به همراه ویرانه‌های آکادمی ایکالتو قرار گرفته است. جالب است بدانید این آکادمی جایی است که قهرمان ادبی گرجستان، شوتا روستاولی، در آنجا تحصیل کرده است.

زوگدیدی در گرجستان (Zugdidi)

اینجا، بزرگ‌ترین شهر در منطقه سامگرلو غربی بوده و به شما امکان می دهد در فرهنگ و لذت صرف غذاهای مگرلی نظیر خرچو و الارجی غرق شوید. بیشتر مردم در مسیر صعود به سوانتی، چند ساعت در این منطقه توقف می‌کنند، اما ارزش آن را دارد که یک یا دو شب را در زوگدیدی بگذرانید و از جاذبه های منحصر به فرد این خطه برخوردار شوید.

در زوگدیدی می‌توانید با میراث خانواده دادیانی، حاکمان قدیمی سامگرلو آشنا شوید. کاخ بی‌نظیر دادیانی و باغ‌های خصوصی آن (در حال حاضر باغ گیاه‌شناسی شهر) بسیار جالب توجه هستند. سفری فرعی به قلعه Rukhi برای تماشای آبخازیا، تماشای سفالگران چیره دستی که مشغول خلق آثار هنری ارزشمند هستند و همچنین بازدید از آثار موزاییکی دوران شوروی در این منطقه، از دیگر جذابیت‌های سفر به زوگدیدی گرجستان به شمار می‌آیند.

آخالتسیخه در گرجستان (Akhaltsikhe)

آخالتسیخه که در جنوب غربی گرجستان و در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد، شهری کوچک در منطقه سامتسخه-جاواختی با جمعیتی کمتر از ۵۰،۰۰۰ نفر است. این شهر کوچک، در عین حال بسیار چندفرهنگی و دارای تاریخی طولانی است که دوره حکومت عثمانی، مغول و ایران را دربر می‌گیرد. نام آخالتسیخه به معنای "قلعه جدید"، به شما سرنخی می‌دهد از میراث و روحیه جنگندگی شهر.

جاذبه اصلی این محدوده، قلعه رباطی است که یک بنای عظیم در بالای تپه است. این قلعه که در قرن نهم بنا نهاده شد، در دوره عثمانی بعنوان یک مسجد عمل می‌کرد و در طول سال‌های میانی، به تدریج کاربری‌اش تغییر یافت و به مجموعه‌ای ویژه از برج‌های دیده بانی، فواره‌ها، ساختمان‌های گنبدی و باغ‌ها بدل گشت . در سال ۲۰۱۱ نیز این قلعه، تحت بازسازی‌های گسترده ای قرار گرفت.

همچنین در آخالتسیخه، می‌توانید شاهد صومعه ساپارا و قلعه خرتویسی باشید که بسیار ارزش دیدن دارند. خصوصا قلعه خرتویسی هنگامی که از دور و از طرف مقابل دره مشاهده شود، ظاهری بسیار چشمگیر دارد.

 

راهنمای کامل اسکی در گرجستان

غار شهر واردزیا در گرجستان (Vardzia Cave City)

گرجستان تعدادی "غار شهرها" و "غار صومعه‌" را در خود جای داده که مشتمل بر مجموعه‌های وسیعی از اتاق‌ها و غارها هستند که در دامنه‌های صخره‌ای در بخش جنوبی کشور تراشیده شده‌اند. واردزیا، بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین آنها به شمار می‌آید.

مجموعه واردزیا، در نزدیکی شهر آسپیندزا و نه چندان دور از آخالتسیخه، از یک دیوار صخره‌ای به طول ۵۰۰ متر تشکیل شده که بیش از ۶۴۰ اتاق مجزا در ۱۳ سطح پراکنده را شامل می‌شود. به طرزی باورنکردنی، این مجموعه تنها بخشی از یک غار شهر بسیار بزرگ‌تر است که قسمتی از آن در اثر زلزله ویران شده است.

واردزیا در گرجستان که برای اسکان جامعه راهبان و پناه دادن به مردم شهر در مقابل نیروهای مهاجم ساخته شده بود، شهری مستقل با آشپزخانه‌ها، باغ‌ها، تاکستان‌ها، داروخانه‌ها، سیستم آبیاری دقیق و تنورهای نان بود. همچنین یک کلیسای کوچک با نقاشی‌های دیواری کمیاب از پادشاه تامار را در این غار شهر خواهید یافت که در زمان ساخت واردزیا، بر این بخش از گرجستان حکومت می‌کرد.

تسکالتوبو در گرجستان (Tskaltubo)

با یک سفر یک روزه از کوتایسی، می‌توانید خود را به تسکالتوبو برسانید که یک شهر تفریحی آبگرم است و تنها ۲۰ دقیقه با اتوبوس محلی از مرکز شهر کوتایسی فاصله دارد. این منطقه، به خاطر چشمه‌های معدنی رادون-کربنات که در دمای دلپذیر ۳۳ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد از زمین بالا می‌آیند، بسیار محبوبیت دارد.

این شهر کوچک، در اطراف یک پارک بزرگ شکل گرفته و مجموعه ای از حمام‌های کوچک را در خود جای داده که برخی از آنها هنوز هم فعال هستند. در اطراف لبه پارک، ده‌ها ساختمان تفریحی بزرگ و با معماری استادانه وجود دارند که هر کدام دارای سالن‌های ورودی بزرگ و سالن‌های رقص، تراس‌های ستون‌بندی‌شده، پلکان‌های مارپیچ و دهلیزهای گنبدی شکل هستند. همچنین به دلیل این معماری‌های باشکوه در کنار طبیعت شگفت زدنی، این منطقه به مکانی محبوب برای ثبت عکس‌های عروسی بدل شده است. بعلاوه تعداد زیادی رستوران و کافه‌ در تسکالتوبو وجود دارند و بهترین امکانات شکم گردی را برای مسافران تور گرجستان رقم می‌زنند.

 

بهترین هتل‌ها و ریزورت‌های ساحلی باتومی

توشتی در گرجستان (Tusheti)

توشتی، بدون شک دورافتاده‌ترین و جسورانه‌ترین مقاصد کوهستانی گرجستان است. اینجا اغلب، بعنوان اوج سفر در گرجستان قلمداد می‌شود. محلی‌ها معتقدند: "اگر به توشتی نرفته‌اید، اصلا به گرجستان نرفته‌اید".

سفر از تفلیس به جاده توشتی، از طریق گذرگاه آبانو بسیار پر ریسک است. اما در عین حال باید گفت منطق حفاظت شده توشتی، یک فضای تقریبا بکر در قفقاز بزرگ را همراه با با گیاهان و جانوران باورنکردنی به ارمغان می‌آورد.

توشتی بیشتر به ‌خاطر مسیرهای پیاده‌ روی‌اش شهرت دارد و از گردش‌های نیم ‌روزه تا پیاده‌ روی‌های چند روزه را در مسیر گذرگاه‌های کوهستانی دورافتاده می توان در اینجا تجربه کرد. فراتر از فعالیت‌های فضای باز، جالب‌ترین جاذبه‌های فرهنگی در گرجستان را ارائه می‌دهد و با سنت‌های مذهبی و اجتماعی منحصر به ‌فرد، برج‌های دفاعی سنگی تحسین برانگیز و غذاها و نوشیدنی‌های منطقه‌ای باورنکردنی، لذتی وافر را به مسافران تور گرجستان هدیه می‌دهد.

توصیه می‌کنیم بازدید از دارتلو، زیباترین روستای توشتی و یکی از زیباترین مکان‌های گرجستان را از دست ندهید. دیکلو نیز، روستایی دورافتاده در نزدیکی مرز است و حسی بسیار متفاوت و کوهستانی را به مخاطبانش القا می‌کند.

چیاتورا در گرجستان (Chiatura)

در نهایت سری می‌زنیم به چیاتورا در منطقه ایمرتی، در شمال کوتایسی که شهر کوچکی است و علاقمندان به تاریخ شوروی را به سوی خود جذب می‌کند. برخی از مردمان، این منطقه را چرنوبیل گرجستان می‌نامند.

زمانی که گرجستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، چیاتورا جامعه‌ای پر رونق محسوب می‌شد که در اطراف برخی از مولدترین معادن منگنز جهان ساخته شده بود. اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، معادن نیز سقوط کرده و اکثر خانواده‌ها این منطقه را ترک کردند. البته امروزه، بسیاری از مردمان هنوز در چیاتورا زندگی می‌کنند. اما این شهر، در حقیقت انفجاری از گذشته است که کنجکاوی بسیاری از ساکنین گرجستان و گردشگران خارجی را برمی‌انگیزاند.

 

۱۳ مورد از جذاب‌ترین کارها در باتومی

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های چیاتورا، سواری در " Stalin’s Rope Roads" است و مشتمل بر شبکه‌ای از ۱۷ تله کابین بوده که در دهه ۱۹۵۰ ساخته شدند تا زمان سفر را کوتاه کرده و بهره وری را افزایش دهد. زیرساخت‌های باستانی آن تا چند سال پیش هنوز مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما در سپتامبر ۲۰۲۱، تله کابین‌های قدیمی با چهار گوندولا جدید جایگزین شدند.

جدا از تله‌کابین‌ها، معماری بی‌نظیر بروتالیستی، بلوک‌های آپارتمانی به سبک سوسیالیستی و فرهنگ غذایی جذابی را می‌توانید در چیاتورا شاهد باشید. حقیقت این است که چیاتورا، مقصدی غیرمتعارف در گرجستان به شمار می‌آید.

 

بازدید از مهمترین آبشارهای گرجستان

نکاتی برای اولین سفر به گرجستان

  • آب و هوای گرجستان، یکی از مهم ترین عواملی است که باید در برنامه ریزی سفر با تور گرجستان به آن توجه کرد. سفر به گرجستان در بهار یا پاییز که دمای هوا نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد، ایده آل بوده و به راحتی می‌توانید از فعالیت‌های فضای باز لذت ببرید.
  • اکثر رویدادها در طول فصل پاییز که از سپتامبر تا اکتبر ادامه دارد، برگزار می‌شوند.
  • اگرچه محیط‌های بلند و کوهستانی در زمستان‌ها می‌توانند کاملا سرد باشند، اما اگر به دنبال تعطیلات زمستانی در گرجستان هستید که شامل برخی ورزش‌های ماجراجویانه می‌شود، این فصل را برای سفر به گرجستان از دست ندهید.
  • زمین های گرجستان بسیار متنوع هستند. بنابراین بسته به جایی که می‌روید، آب و هوا نیز ممکن است بسیار متفاوت باشد. بنابراین همیشه قبل از بیرون رفتن، به اندازه کافی تحقیق کنید.
  • اگر بودجه کمی دارید، به جای کرایه خودرو، از وسایل حمل و نقل عمومی گرجستان استفاده کنید. بطور کلی سفر به گرجستان، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. با این حال، اگر می‌خواهید برای گشت و گذارتان حتما ماشین شخصی داشته باشید، حتما بودجه بیشتری را برای این سفر درنظر بگیرید.
  • اگرچه انگلیسی به طور گسترده در این کشور صحبت می‌شود، بهتر است برخی از کلمات روسی و گرجی را نیز یاد بگیرید تا حتی المقدور شکاف زبانی را پر کنید. همچنین یاد گرفتن عبارات گرجی، یکی از بهترین روش‌ها برای جلب توجه مردمان محلی و دریافت کمک‌های گرم و مهربانانه آنهاست.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۹ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران