مهمترین جاذبه‌های گرجستان در سال ۲۰۲۳ : قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
مهمترین جاذبه‌های گرجستان در سال ۲۰۲۳ : قسمت اول

گرجستان کشوری در اروپای شرقی است که با ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و روسیه همسایه است. این شهر عمدتا به دلیل ترکیبی عالی از آب و هوا و مناظر طبیعی خیره کننده، از سواحل نیمه گرمسیری دریای سیاه تا کوه‌های باشکوه قفقاز شهرت دارد. این خطه، برخی از بلندترین قله‌ها در اروپا و همچنین دره‌های تولید شراب و بهترین ریزورت‌های شگفت‌انگیز نزدیک دریای سیاه را در خود جای داده است.

این کشور از همه جذابیت‌های ممکن برخوردار بوده و هر نوع توریستی با هر سلیقه‌ای را در تور گرجستان پذیراست. اگر زبان گرجی بلد نیستید، نگران نباشید. بسیاری از گرجی‌ها، انگلیسی یا روسی را بعنوان زبان دوم خود صحبت می‌کنند و بیشتر رستوران‌ها یا مکان‌های توریستی، اطلاعاتی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

 

کلیسای جامع تثلیث در تفلیس گرجستان (Holy Trinity Cathedral of Tbilisi)

تفلیس پایتخت گرجستان است و در حال حاضر، طیف وسیعی از مردمان گرجی  را در خود جای داده و مقصد بسیاری از توریست‌های خارجی است. این شهر، جذابیت تاریخی بالایی دارد. این منطقه، در امتداد سواحل رودخانه متکواری قرار داشته و رشته کوه‌های باشکوهی آنرا احاطه کرده‌اند. گفتنی است تفلیس جایگاه عمارت‌های زیبا، کلیساهای جامع باشکوه، پل‌های روستایی و کوچه‌های سنگفرش عجیب با چشم‌اندازهایی زیبا از رودخانه و جذابیت‌های قرون وسطایی است.

و اما یکی از مکان‌هایی که حتما باید در سفر با تور تفلیس به آن سر بزنید، کلیسای جامع تثلیث مقدس است. وقتی در شهر قدیمی به سر می‌برید، شاهد خواهید بود که این کلیسای عظیم بر خط افق مسلط است. این ساختمان، یکی از بزرگ‌ترین بناهای مذهبی در جهان به شمار می‌آید. می‌توانید با پای پیاده خود را به آن برسانید و یا تاکسی بگیرید. همچنین بازدید از آن برای عموم رایگان و آزاد بوده، اما باید پوشش مناسب داشته باشید.

 

سفر زمینی در بهترین جاده‌های گرجستان: قسمت اول

قلعه ناریکالا در تفلیس گرجستان (Narikala Fortress)

قلعه ناریکالا تفلیس در طرف مقابل شهر، روبروی کلیسای جامع تثلیث قرار دارد. این قلعه باستانی، در قرن چهارم پس از میلاد ساخته شده و برخی از بخش‌های آن هنوز پابرجاست. ساده‌ترین راه برای رسیدن به قلعه، سوار شدن به تله کابین از پارک ریکه است که یکی دیگر از مکان‌های عالی برای گردش در شهر به شمار می‌آید. تله کابین، مناظری عالی از تفلیس را در اختیار مخاطبان قرار داده و آنها را مستقیما به قلعه می‌رساند.

از قلعه ناریکالا، می‌توانید به دیدن Kartvlis Deda یا مجسمه مادر گرجستان نیز بروید که در دهه ۵۰ ساخته شد. همچنین می‌توانید از اینجا خود را به باغ‌های گیاه شناسی تفلیس برسانید و از تماشای آبشارها و انواع زندگی گیاهی در این قسمت از شهر نیز لذت ببرید.

حمام‌های گوگردی در تفلیس گرجستان (Sulfur Bath)

در منطقه آبانوتوبانی تفلیس و در نزدیکی رودخانه، ۱۲ حمام گوگردی نیمه زیرزمینی را خواهید یافت که گفته می‌شود دارای فواید سلامتی هستند و برای درمان انواع بیماری‌ها، از درد مفاصل گرفته تا بیماری‌های قلبی، مورد توجه قرار می‌گیرند. قبل از اینکه وارد یکی از آنها شوید، اول باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید حمام عمومی را تجربه کنید و یا خصوصی را؟

حمام عمومی، شامل بخش‌های جدا از هم است که در آن باید در مقابل همه برهنه شوید و یک استخر بزرگ و داغ را به صورت اشتراکی استفاده کنید. این حمام‌های عمومی، ارزان‌تر هستند. اما حمام‌های خصوصی، بین ۱۰ تا ۳۰ دلار هزینه در برخواهند داشت و بسیار شبیه به یک اسپا بوده و می‌توانید از خدمات ماساژ و خدمات اسکراب برخوردار شوید.

 

بهترین هتل های کوهستانی گرجستان

طعم غذاهای گرجی (Georgian Cuisine)

مانند همه کشورها، گرجستان نیز از فرهنگ غذایی خاص خود برخوردار است و البته چندین غذای محبوب وجود دارند که باید حتما قبل از ترک این کشور، آنها را امتحان کنید. در این میان، دو گزینه خینکالی و خاچاپوری را توصیه می‌کنیم.

خینکالی خمیر پیچ خورده پرشده از گوشت یا پنیر تند است. در خینکالی سنتی از گوشت چرخ کرده بره استفاده می‌شود، اما امروزه حتی می‌توان خینکالی را با قارچ چرخ کرده نیز پیدا کرد.

خاچاپوری نیز، یکی از بهترین و پرطرفدارترین غذاهای گرجستان است. چند نوع مختلف از این غذا وجود دارد، اما معروف‌ترین آنها خاچاپوری آجاری است. این غذا، مشتمل بر نان قایقی شکل پر از پنیر است که رویش را یک تخم مرغ آبدار و کره پوشانده‌اند. بهترین راه برای خوردن آن، این است که قسمت بیرونی نان را کنده و در تخم مرغ و پنیر فرو ببرید و نوش جان کنید. خاچاپوری مینگرلی و ایمرولی نیز، از دیگر گزینه‌های پرطرفدار به شمار می‌آیند.

کازبگی در گرجستان (Kazbegi)

اگر می‌خواهید علاوه بر گردش در تفلیس، یک ماشین یا راننده بگیرید و به سایر نقاط زیبای گرجستان سفر کنید، توصیه می‌کنیم حتما سری به کازبگی بزنید. این شریان قدرتمند، در حال حاضر تنها گذرگاهی است که تفلیس و روسیه را به یکدیگر متصل می‌کند. جاده نظامی موجود که به خودی خود یک جاذبه است، مکان‌های بسیاری را برای توقف در طول مسیر در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد از جمله: قلعه آنانوری، بنای یادبود دوستی روسیه و گرجستان در گودائوری، چشمه‌های آب معدنی مختلف، مجسمه‌های سنگی عجیب و مناظر کوهستانی.

گفتنی است در فصل زمستان، گودائوری به شیک‌ترین پیست اسکی گرجستان بدل می‌شود. در اینجا چندین کلبه و خانه ییلاقی زیبا نیز وجود دارند. و اما قلعه آنانوری:

این بنا در اصل، یک برج تنها بود که در قرن چهاردهم ساخته شد. در قرن هفدهم، یک قلعه با دو کلیسا به آن اضافه شد و امروزه، یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان به شمار می‌آید. بازدید از این بنا رایگان بوده و می‌توانید در این حوالی قدم بزنید و از تماشای معماری خیره کننده و مناظر زیبای اطراف لذت ببرید و عکس بگیرید. در ضمن رودخانه کنار این قلعه، در تابستان برای شنا ایده‌آل است.

 

سفر به گرجستان چقدر هزینه خواهد داشت؟

مورد دیگر، کلیسای ترینیتی گرگتی است. اکثر افرادی که به کازبگی گرجستان می‌روند، برای برخورداری از اسکی زمستانی و یا  تماشای مناظر خیره کننده از قله کوه‌ها و مسیرهای پیاده روی شگفت‌انگیز تابستانی از این محدوده دیدن می‌کنند. بنابراین اگر شما نیز طرفدار قله‌های کوه، مسیرهای پیاده روی و تماشای مناظر طبیعی هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به کلیسای تثلیث گرگتی بزنید که در دل طبیعت باشکوه کازبگی قرار گرفته است.

این کلیسا که در قرن چهاردهم ساخته شده است، در بالای کوه قرار دارد و به راحتی برخی از بهترین چشم‌اندازها به مناظر زیبای گرجستان را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد. شما در اینجا، در ارتفاع بیش از ۷۰۰۰ فوتی خواهید بود و نمای تقریبا ۳۶۰ درجه‌ای از رشته کوه کازبگی و استپانتسمیندا را در اختیار خواهید داشت. استپانتسمیندا، یک روستای محبوب برای گردشگران تور گرجستان در ماه‌های تابستان است. شما به سادگی می‌توانید برای اقامت شبانه، یک Airbnb یا هتل در اینجا پیدا کنید و از گشت و گذار در اطراف کازبگی لذت ببرید.

سوانتی در گرجستان (Svaneti)

پس از کازبگی، پارک ملی Zemo Svaneti Planned محبوب‌ترین منطقه کوهستانی در گرجستان به شمار می‌آید. بعلاوه، بزرگ‌ترین شهر در منطقه سوانتی یعنی مستیا در شمال غربی واقع شده و در تمام طول سال، از طریق جاده یا از طریق یک پرواز کوتاه قابل دسترسی است.

مستیا در گرجستان برای پذیرایی از صدها گردشگر که هر ساله از سوانتی دیدن می‌کنند، کاملا مجهز است و طیف وسیعی از مهمانخانه‌ها و رستوران‌ها را در خود جای داده است. بعلاوه، کوهنوردی فعالیتی محبوب است که در سوانتی طرفداران بسیاری دارد. مسیرهای کوهستانی، از پیاده‌روی روزانه آسان تا پیاده‌ روی‌های چند روزه چالش‌برانگیز را شامل شده و محبوب‌ترین آنها به دریاچه‌های کورولدی و یخچال چالادی ختم می‌شوند.

 

پل صلح تفلیس، سازه‌ای منحصر به فرد در گرجستان

این منطقه، چشم‌اندازهایی بی‌بدیل را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. فرهنگ محلی نیز، به همان اندازه جذاب است. اینجا سکونتگاه اجدادی سوان‌ها است که مبارزانی سرسخت بودند و در خانه‌های مستحکم برج مانند زندگی می‌کردند. این برج‌های سنگی که در زبان گرجی به نام کوشکی شناخته می‌شوند، در سراسر مناطق شمالی و بر فراز مرز چچن به چشم می‌خورند و تا امروز به خوبی حفظ شده‌اند.

اوشگولی، شناخته شده‌ترین روستای بالای سوانتی است و می‌توان از آن، بعنوان یک سفر یک روزه با ون از مستیا یا بعنوان نقطه پایانی پیاده روی چند روزه محبوب مستیا به اوشگولی بازدید کرد. اوشگولی گرجستان، مرتفع‌ترین روستای مسکونی اروپا محسوب می‌شود و به دلیل فراوانی برج‌ها، در سال ۱۹۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. جالب است بدانید بیش از ۲۰۰ برج فقط در چاژاشی، یکی از روستاهای اوشگولی وجود دارند.

غار طبیعی پرومتئوس در گرجستان (Prometheus Cave)

در شمال غربی گرجستان، می‌توانید در غاری با عمق ۱۱ کیلومتری که به نام غار پرومتئوس شناخته می‌شود، به گشت و گذار بپردازید. این نام از اساطیر یونانی گرفته شده است. زیرا کوهستانی که این غار در آن پیدا شده، جایی است که شخصیت غم‌انگیز یونانی، پرومتئوس، بعنوان مجازات به زنجیر کشیده شد.

شما می‌توانید حدود یک کیلومتر از غار را، با یک تور همراه راهنما کاوش کنید و حتی می‌توانید در رودخانه زیرزمینی در اعماق پشت غار، قایق سواری نمایید. حتما دوربین همراه خود بیاورید و از مناظر بی بدیل غار، عکس و فیلم بگیرید. اما یادتان باشد به دیوارهای غار دست نزنید. هزاران سال طول کشیده تا ساختار فعلی ایجاد شده و لمس این تشکل‌ها، می‌تواند به آنها آسیب برساند.

 

ماه عسل در بهترین هتل‌های گرجستان

دره مارتویلی و اوکاتسه در گرجستان (Martivili and Okatse Canyon)

تنها به فاصله یک ساعت از غار پرومتئوس، می‌توانید به این مکان عالی برای کوهنوردان و قایقرانان دسترسی پیدا کنید. دره مارتویلی، جاذبه‌ای عالی برای گذراندن یک روز گشت و گذار خاطره‌انگیز در میان زیبایی‌های طبیعی گرجستان است. شما می‌توانید در این گوهر پنهان غواصی، شنا، کایاک سواری، پیاده روی و موارد دیگر را تجربه نمایید.

دره اوکاتسه نیز، بسیار نزدیک است. این دره، شرایط مناسبی را برای کایاک سواری ارائه نمی‌دهد، اما یک پیاده‌روی خاطره‌انگیز را در این محدوه برای علاقمندان رقم می‌زند. البته این پیاده روی، برای کسانی که از ارتفاع می‌ترسند توصیه نمی‌شود. زیرا تنها چیزی که شما را از یک سقوط مرگبار جدا می‌کند، یک پل فلزی است که به دیواره‌های دره متصل است. اگر بتوانید آن را شجاعانه طی کنید، با مناظری خیره کننده از دره، حیات وحش و یک آبشار باشکوه مواجه خواهید شد.

شهر ساحلی باتومی در گرجستان (Batumi)

اینجا، بزرگ‌ترین شهر تفریحی و ساحلی دریای سیاه گرجستان است که با عنوان "لاس وگاس قفقاز" شهرت دارد. برای عاشقان ساحل و کسانی که به دنبال یک فرار آرامش بخش از زندگی روزمره هستند، گشت و گذار در باتومی یکی از بهترین کارهایی است که در کشور گرجستان می‌توانید درنظر داشته باشید. باتومی همچنان بر روی همان شن و ماسه قدیمی استوار است که برای قرن‌ها گردشگران تابستانی را به خود جذب کرده‌اند. اما دور از خط ساحلی، این شهر انبوهی از کافه‌های جالب، فضاهای خلاقانه و یک صحنه هنری گرافیتی عالی را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

 

آشنایی با بهترین سواحل گرجستان

این شهر خیره کننده، در عین حال به خاطر فضاهای دنج و زیبا و انواع ریزورت‌های ساحلی نیز شهرت دارد. این خطه از یک طرف با امواج گرم و آبی و از طرفی دیگر، با مناظری سرسبز و پانوراما مرزبندی شده است. باتومی، مکانی ایده‌آل برای لذت بردن از زندگی کمتر پیچیده و رضایت بخش است.

معماری مدرن شگفت‌انگیز و برجسته، شهر قدیمی پر از عجایب، بازار محصولات فوق‌العاده، تله‌ راه هوایی خوش منظره، پیاده‌ گردی‌های شهری عالی، آشنایی با فرهنگ و غذاهای متمایز آجاری و دسترسی به برخی از بهترین پارک‌های ملی گرجستان غربی را نیز به این مجموعه جذابیت‌ها اضافه کنید و یک مقصد عالی همه جانبه را تصور نمایید. برای آشنایی با جاذبه‌های پرطرفدار این منطقه از گرجستان، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به مقاله برترین جاذبه‌های گردشگری باتومی بزنید.

کوتایسی در گرجستان (Kutaisi)

این شهر، کوچک‌تر از تفلیس بوده و احساسی کاملا متفاوت را به مخاطبانش القا می کند. اینجا دومین شهر بزرگ گرجستان و یکی از جذاب‌ترین مناطق این کشور است. جالب است بدانید این منطقه، همچنین یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های اروپایی است و از قرن ششم قبل از میلاد مسکونی بوده است. اینجا همچنین بعنوان مرکز سیاسی پادشاهی کلخیس در قرون وسطی شناخته می‌شد. بعدها تبدیل به پایتخت فرهنگی گرجستان شد و به محلی برای تجمع شاعران، موسیقی‌دانان و دانشمندان بی‌شمار بدل گشت.

در کوتایسی، می‌توانید شاهد انبوهی از رستوران‌های زیبا و چایخانه‌های قدیمی باشید. در بازار سبز بگردید، سوار تله کابینی شوید که از روی رودخانه خروشان ریونی عبور می‌کند و به دیدار زیباترین کنیسه‌های گرجستان بروید. گفتنی است در حومه کوتایسی در گرجستان، صومعه گلاتی و صومعه زیبای موتسامتا را خواهید دید که توسط یک مسیر پیاده روی جنگلی، به هم متصل شده‌اند. کلیسای جامع باگراتی نیز، بهترین نقطه برای تماشای غروب خورشید را به علاقمندان در تور گرجستان هدیه می‌دهد. در عین حال این شهر، دروازه‌ای به منطقه ایمرتی، یعنی بخش سرسبز غربی گرجستان است که به خاطر دره‌ها، آبشارها و غارهایش شهرت دارد.

در این مقاله، سفری مجازی را به برخی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان در سال ۲۰۲۳ تجربه کردیم. اما این سفر همچنان ادامه دارد و پیشنهاد می‌کنیم ما را همراهی کنید تا در قسمت دوم این مقاله نیز، سری بزنیم به دیگر مناطق مهم و پرطرفدار این کشور شگفت‌انگیز.

 

تعطیلاتی زمستانی و برفی در گرجستان

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۳ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران