سفر زمینی در بهترین جاده‌های گرجستان: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سفر زمینی در بهترین جاده‌های گرجستان: قسمت دوم

گرجستان بدون شک، یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای سفرهای جاده‌ای است. هر چهار گوشه این کشور کوچک، با پس‌زمینه‌ای باشکوه از کوه‌های دراماتیک، سواحل زیبا و استپ‌های غلتشی احاطه شده و تجربیات متنوعی را برای مسافران تور گرجستان به ارمغان می‌آورد. سفرهای جاده‌ای در این خطه، بسیار جذاب و در عین حال مقرون به صرفه هستند. در ادامه قسمت اول این مقاله، راهنمای سفر زمینی در بهترین جاده‌های گرجستان را تکمیل خواهیم کرد و به معرفی برخی دیگر از مسیرهای محبوب، برای سفر جاده‌ای در گرجستان خواهیم پرداخت.

 

سفر جاده‌ای رفت و برگشت از تفلیس به کاختی:

این مسیر به طور جزئی‌تر، به صورت زیر خواهد بود:

مسیر تفلیس – گردنه گومبوری – صومعه آلاوردی – تلاوی – تسیناندالی – ارگ گرمی – نکرسی – کیندزمارائولی – سیقناقی – تفلیس

و اما کاختی... اگر از طرفداران شراب، صومعه های باستانی گرجستان، طبیعت، تاریخ و معماری هستید، کاختی اولین جایی است که باید برای سفر جاده‌ای در گرجستان مدنظر داشته باشید.

کاختی یک منطقه شراب سازی در شرق کشور است. در اینجا، دره زیبای آلازانی (بهترین منطقه برای پرورش انگور در گرجستان) و شهر معروف عشق سیغناقی را خواهید یافت. بعلاوه ده‌ها صومعه، کلیسا، موزه‌های میراث خانوادگی، املاک تاریخی، چشمه‌های آبه معدنی، هتل‌های برتر، دریاچه‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و البته مناظر خیره‌کننده را ملاقات خواهید کرد.

در میان محبوب‌ترین فعالیت‌ها در کاختی گرجستان، می‌توان به اسب‌سواری، تور هلیکوپتر یا حتی بالون‌سواری اشاره کرد. در واقع در کاختی کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد که ممکن است تصمیم گیری برای اینکه کجا بروید و کجا نروید، برایتان سخت باشد.

این سفر زمینی که به صورت رفت و برگشت از تفلیس شروع شده و به تفلیس ختم می‌شود، حدود ۳۰۰ کیلومتر به طول می‌انجامد. برخی از گردشگران تور گرجستان، این مسیر را در یک روز می‌پیمایند. اما حقیقت این است که این زمان کافی نیست. شما در عرض ۱ روز، می‌توانید مناظر بسیار کمی را ببینید و روز به یک کارخانه شراب سازی بروید و عصر به سیقناقی برسید.

 

سفر متفاوت و ارزان از باتومی تا تفلیس

اما اگر ۲-۳ روز وقت بگذارید، می‌توانید مناظر و جاذبه‌های اصلی کاختی را ببینید. به همین دلیل است که باید حداقل برای یک شب اقامت در کاختی، برنامه ریزی کنید. منطقه کاختی، گزینه‌های اقامتی فراوانی را ارائه می‌دهد. با این حال، هنگام سفر در ماه‌های ژوئن و سپتامبر، سعی کنید از قبل اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید.

سپتامبر، ماه جشنواره برداشت انگور "Rtveli" است که علاقمندان بسیاری را به خود جذب می‌کند. و ژوئن (و به طور کلی تابستان)، تنها یکی از بهترین ماه‌ها برای بازدید از کاختی از نظر آب و هوا است. بنابراین، در این زمان‌ها کاختی ممکن است شلوغ باشد. جولای و آگوست، گرم‌ترین ماه‌ها هستند و لذت بردن کامل از کاختی دشوار خواهد بود.

تلاوی، سیناندالی، بابانوری، کوارلی، موکوزانی و سیغناقی، مناطق اصلی اقامت در کاختی به شمار می‌آیند. و بهترین هتل‌های منطقه کاختی از نظر ما عبارتند از:

  • املاک Vazisubani:

این عمارت تاریخی زیبا، در روستای وزیسوبانی، در جاده اصلی بین تلاوی و سیغناقی واقع شده و یک انتخاب عالی برای زوج‌ها یا کسانی است که به دنبال مکانی زیبا و راحت و ساده برای استراحت هستند. این املاک دارای تاکستان‌ها، استخر بی‌نهایت و چشم‌اندازی به دره آلازانی و رشته کوه قفقاز است.

  • هتل Chateau Mosmieri:

اینجا هتلی جدید و نفیس، با قیمت اقامت متوسط است. و مناسب کسانی است که دوست دارند تعطیلات آرامی را، همراه با دسترسی به استخر بگذرانند.

  • هتل Babaneuris Marani:

اینجا هتلی است برای هر کسی که ترجیح می‌دهد هنگام بازدید از منطقه کاختی، حریم خصوصی یا خودمختاری بیشتری داشته باشد. این B&B خصوصی خانوادگی، دارای استخر روباز و سایر امکانات رفاهی است.

 

تفریحات رنگارنگ در سفر پاییزه به تفلیس

سفر جاده‌ای تفلیس به کازبگی:

این مسیر به طور جزئی‌تر به صورت زیر خواهد بود:

تفلیس – دریاچه جینوالی – آنانوری – گودائوری – استپانتسمیندا

این سفر جاده‌ای خیره کننده به یکی از بلندترین گذرگاه‌های کوهستانی، بدون شک، زیباترین سفر خواهد بود. سفر تماشایی تفلیس به کازبگی، راهی عالی برای بازدید کوه‌های باشکوه قفقاز است. به خصوص اگر زمان چندانی برای سفر به مناطق دورتر مانند سوانتی، راچا، خوسورتی یا توشتی ندارید.

جاده بین تفلیس و استپانتسمیندا در این مسیر، از شهر باستانی متسختا (پایتخت سابق گرجستان) می‌گذرد و دارای جاذبه‌هایی نظیر صومعه جواری، دهکده‌های سنتی، دره‌های آلپ و برخی مسیرهای پیاده روی عالی است.

تقریبا تمام طول راه را مجموعه‌ای بی پایان از مناظر کوهستانی شگفت انگیز تشکیل می‌دهند. این مناظر به ویژه در تنگه‌های داریال و گودائوری، در منطقه دریاچه جینوالی و در گذرگاه جواری چشمگیرتر می‌شوند.

مانند کاختی، تنها ۱ روز سفر جاده‌ای به کازبگی کافی نیست. بعلاوه در اوایل بهار و اواخر پاییز، رسیدن به کازبگی بیشتر طول می‌کشد. صرفا به این دلیل که برخی از بخش‌های بزرگراه نظامی گرجستان پوشیده از برف است و شما فقط می‌توانید از طریق تونل‌های باریک رانندگی کنید. در فصل زمستان، به دلیل ریزش بهمن، جاده می‌تواند به طور کلی بسته شود.

و اما اقامت... محبوب‌ترین روستایی که در کازبگی برای اقامت وجود دارد، استپانتسمیندا است. اما کل منطقه، در حال توسعه بوده و هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های بیشتری در روستاهای دیگر در حال ساخت و ساز هستند. دهکده اسنو، دومین مکان محبوب پس از استپانتسمیندا است که پیشنهاد می‌کنیم یک شب در آن اقامت کنید و برای لذت بردن بیشتر، اتاقی با چشم اندازی به منظره کوه رزرو نمایید. و اما بهترین اقامتگاه‌های این حوالی عبارتند از:

 

راهنمای بازدید از کوبولتی گرجستان

  • Mariami:

اگر از اقامت در خانه‌های چوبی لذت می‌برید، این اقامتگاه بهترین انتخاب برای شماست. این گزینه مقرون به صرفه، در نزدیکی کلیسای ترینیتی گرگتی در یک خیابان آرام قرار دارد. بعلاوه اتاق‌های خصوصی تمیز با حمام‌های اختصاصی و سایر امکانات رفاهی را در این اقامتگاه خواهید یافت. جالب است بدانید برخی از اتاق‌ها (در طبقه دوم)، به یک ایوان بزرگ مشرف به کوه کازبگی باز می‌شوند.

  • Hilltop Kazbegi:

این اقامتگاه، یک B&B دوست داشتنی است و اگر به دنبال آرامش بیشتری در طول اقامت‌تان در کازبگی هستید، می‌توانید این گزینه را مدنظر داشته باشید. موقعیت مکانی این اقامتگاه مرکزی است و در فاصله‌ای نه چندان دور از خیابان اصلی در استپانتسمیندا قرار دارد. این مکان، دارای ۹ اتاق با چشم اندازی به منظره کوهستان بوده و یک حیاط داخلی سرسبز را در خود جای داده است. بعلاوه می‌توانید با پرداخت هزینه اضافی، یک صبحانه مفصل نیز سفارش دهید.

  • مسافرخانه Nikolo:

اینجا یک مهمان‌پذیر جدید، برای مسافران با بودجه متوسط است. این اقامتگاه دارای چشم‌اندازهای باورنکردنی از کوه و باغ، اتاق‌های دنج تمیز و آشپزخانه مشترک با تمام ظروف و لوازم ضروری است. موقعیت مکانی آن عالی، به دور از جاده و فضای شلوغ است و آرامش و راحتی را به مهمانانش هدیه می‌دهد.

سفر جاده‌ای از تفلیس به واردزیا:

این مسیر به طور جزئی‌تر به صورت زیر خواهد بود:

تفلیس – متسختا – اوپلیستیخه – گوری – برجومی – قلعه آخالتسیخه – غار شهر واردزیا

سفر جاده ای در این مسیر ۲۷۰ کیلومتری از تفلیس به واردزیا، باعث می‌شود به گذشته برگردید. تقریبا هر منظره‌ای که در این سفر زمینی مشاهده می‌کنید، داستانی را روایت می‌کند و به شما امکان می‌دهد زندگی در گرجستان را در دوره‌های زمانی مختلف تاریخ کشف کنید.

می‌توانید غار شهرهای بزرگ و قلعه قرون وسطایی قرن نهمی را ببینید، زمانی را در شهر استالین بگذرانید، آب معدنی با منشاء آتشفشانی را از چشمه اصلی امتحان کنید و در طول مسیر، شاهد مناظر خیره کننده باشید.

 

سفر به گرجستان چقدر هزینه خواهد داشت؟

سفر جاده‌ای تفلیس به واردزیا، یک سفر فوق العاده به شمار می‌آید و فرصتی است تا مدتی را در برجومی بگذرانید و یک سفر جانبی به باکریانی داشته باشید. در واقع، پیشنهاد می‌کنیم برای کوهنوردی و برخورداری از هوای خنک‌تر، یک یا دو روز در باکریانی توقف کنید.

رانندگی به سمت واردزیا، می‌تواند طولانی و آهسته باشد. اگرچه مسافت نسبتا کوتاه است، اما جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در طول این مسیر خواهید یافت. اگر یک ماشین SUV کرایه کنید، به راحتی می‌توانید این سفر جاده‌ای را در یک مسیر دایره ای بچرخانید و از جاده نینوتسمیندا، دریاچه پاراوانی و دره داشباشی به تفلیس بازگردید. در این صورت، در میان زمین‌های دست نخورده و شگفتی‌های زمین‌شناسی رانندگی خواهید کرد.

تقریبا کل مسیر از اواخر ژوئن تا نیمه اول سپتامبر، بسیار گرم است. با اینحال اگر همچنان می‌خواهید این سفر جاده‌ای را تجربه کنید، بهتر است صبح زود از غارشهرها و اواخر شب از قلعه آخالتسیخه بازدید کنید. خصوصا اینکه این قلعه، در شب بسیار زیباتر است و غرق در نور شده و به نظر می‌رسد در هوا شناور است.  

و اقامت... برای یافتن یک مکان شگفت‌انگیز برای اقامت، در این مسیر تحت فشار قرار نخواهید گرفت. متسختا، اوپلیستیخه، برجومی و واردزیا سرشار از گزینه‌های اقامتی هستند. در این میان، روستای خاشوری به دلیل آب و هوای مطبوع، آب‌های معدنی شفابخش و طبیعت زیبا، بیش از سایرین محبوبیت دارد. و اما بهترین اقامتگاه‌ها در این سفر جاده‌ای عبارتند از:

 

۵ نقطه عالی برای گمپلینگ در گرجستان

  • هتل و مرکز اسپا و سلامت Borjomi Likani:

اینجا یکی از پیچیده‌ترین هتل‌های برجومی است و یک استراحتگاه با خدمات کامل به شمار می‌آید. در اینجا خدمات بی عیب و نقص، اتاق‌های زیبا و هر چیزی که برای یک اقامت عالی نیاز دارید را پیدا خواهید کرد. بعلاوه یک مرکز اسپا، استخر، قلمرو بزرگ با پارک اختصاصی و چند رستوران، اقامتی به یادماندنی را برای استراحت و قطع ارتباط از دنیای شلوغ و هیجان‌زده رقم می‌زنند.

  • مهمانخانه Mtskheta-Kapanadze:

اینجا یک مهمان‌پذیر دوست داشتنی در متسختا بوده و قیمت‌ها کاملا متناسب با کیفیت امکانات و خدمات هستند. اگر کل روز را در متسختا یا اطراف آن سپری کردید، بهتر است یک شب را نیز در اینجا بمانید و سنت‌ها و فرهنگ محلی را از نزدیک تجربه کنید. مهمانان در اینجا با مهمان نوازی فوق العاده، اتاق‌های تمیز و چشم اندازهای زیبا از کوهستان روبرو می‌شوند. از برخی اتاق‌ها نیز، به منظره کلیسای جواری و کلیسای جامع سوتیتسخولی دید دارند.

  • ریزورت Vardzia:

این اقامتگاه فوق العاده، در نزدیکی واردزیا واقع شده و اتاق‌ها و کلبه‌های مجلل راحت و تمیز، غذاهای عالی در رستوران، استخر روباز مشرف به کوهستان و غار شهر را ارائه می‌دهد.

سفر جاده‌ای از باتومی به مستیا و سوانتی:

این مسیر، به طور جزئی‌تر به صورت زیر خواهد بود:

باتومی – کبولتی – شکوتیلی – اورکی – لانچخوتی – کوتایسی – تسکالتوبو – مارتویلی – مستیا

این سفر جاده‌ای در گرجستان طولانی بوده، اما به هیچ وجه خسته کننده نیست! این مسیر، ترکیبی از دهکده‌های ساحلی زیبا، پارک‌های منحصر به فرد، سکوهای تماشا، یکی از عمیق‌ترین دره‌ها و یک گذرگاه کوهستانی هیجان انگیز را ارائه می‌دهد.

رانندگی باتومی به مستیا، در واقع یک فرصت عالی برای دیدن سه منطقه مختلف و کاوش در بخش‌های دورافتاده با سرعت دلخواه است. با شروع از باتومی، مسیر خود را از طریق دهکده‌های ساحلی شکوتیلی و اورکی ادامه داده و سپس به شهر باستانی کوتایسی بروید.

سپس این سفر جاده‌ای را از کوتایسی به سمت دره عمیق سنگ آهکی مارتویلی ادامه دهید و هنگام رسیدن به مستیا، برنامه ریزی کنید که حداقل یکی دو شب را در اینجا بگذرانید تا بتوانید از مناظر عالی و جاذبه‌های بی بدیلش لذت ببرید.

مستیا، مقصد نهایی در این سفر است. جنگل‌ها و رودخانه‌های باورنکردنی، مسیرهای پیاده‌روی متعدد به سمت یخچال‌های طبیعی، قله‌های کوه‌ها و دریاچه‌های یخچالی در مجاورت آن قرار دارند. و از آنجایی که این روستا دارای زیرساخت‌های عالی است، به راحتی می‌توانید بقیه فرصت خود را در اینجا سپری نمایید.

گفتنی است جاده بین باتومی - مارتویلی – مستیا، یک جاده آسفالته در شرایط عالی است. مسیر بین مارتویلی و جواری کمی تپه‌ای است، زیرا از روستاهایی می‌گذرد که در دامنه کوه‌های پایین سوانتی ساخته شده‌اند. اگر می‌خواهید از تمام مکان‌های این مسیر دیدن کنید، صبح زود از باتومی حرکت کنید تا قبل از غروب آفتاب به سوانتی برسید.

اگر در فصل زمستان به گرجستان سفر می‌کنید، به یاد داشته باشید که روزها کوتاه هستند و به دلیل بارش برف، به زمان بیشتری برای رانندگی در کوهستان نیاز دارید. بنابراین ممکن است بخواهید یک توقف ۱ شبه در مارتویلی داشته باشید یا حتی آن را با بازدید از کوتایسی یا زوگدیدی ترکیب کنید. توجه داشته باشید که برای خودرو، نیازی به کرایه SUV نیست، مگر اینکه بخواهید از اوشگولی نیز دیدن کنید.

 

۱۲ کار جالب در سفر با تور تفلیس

و اما اقامتگاه‌های پیشنهادی ما در این مسیر عبارتند از:

  • ریزورت Magnika:

اینجا یکی از زیباترین هتل‌ها، با استخر شنای شیک، در ساحلی مغناطیسی و جذاب در شکوتیلی است. توقف یک شبه در این اقامتگاه، به این معناست که این فرصت را دارید تا در کنار جنگل کاج، هوای شفابخش را تنفس کرده و روی شن‌هایی با خواص درمانی دراز بکشید. این هتل، ترکیبی از بهترین قیمت و کیفیت را ارائه می‌دهد.

  • هتل Casa de Khasia:

برای پیدا کردن این اقامتگاه، باید کمی از جاده اصلی منحرف شده و به مرکز شهر زوگدیدی بروید. این هتل، دسترسی عالی به تمام جاذبه‌های دیدنی این حوالی دارد. و مهمتر از همه، اقامتی معتبر در اتاق‌های مدرن تمیز با طراحی عالی و رنگ‌های قومی را ارائه می‌دهد. یک صبحانه مفصل نیز، در قیمت گنجانده شده است.

  • هتل Sunset Terrace Mestia:

اینجا یکی از بهترین هتل‌های مستیا است که تا حدودی لوکس و در عین حال بسیار راحت است. این اقامتگاه خارج از مرکز شهر بوده، اما مکانی عالی برای کسانی که است که با خودروی شخصی سفر می‌کنند. این هتل، دارای طیف وسیعی از اتاق‌ها برای پاسخگویی به تمام نیازهای مهمانانش است و مناظر فوق العاده‌ای را در هر زمانی از روز به مخاطبان هدیه می‌دهد.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۳ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران