سفر به گرجستان | معایب و مزایای سفر زمینی و سفر هوایی به گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سفر به گرجستان | معایب و مزایای سفر زمینی و سفر هوایی به گرجستان

گرجستان از مقاصد جذاب در مرز آسیا و اروپا است که ارتفاعات آن زیبایی‌های آلپی را به تصویر می‌کشد. به خاطر فاصله کمی که این کشور با ایران دارد می‌توان به راحتی هم با مسیر هوایی به آن سفر کرد و هم زمینی. هر کدام از مسیرها هم مزایایی دارند و هم معایبی، ولی آنچه که بیشتر اهمیت دارد این است که حتما آن را کاوش کنید! در ادامه می‌خواهیم به بررسی هر کدام از این مسیرها و شرایط هر کدام بپردازیم.

 

سفر زمینی یا هوایی به گرجستان، کدام بهتر است؟

تور گرجستان این سال‌ها خیلی مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که از زمان استقلال این کشور چیزی حدود ۳ دهه می‌گذرد اما، به خوبی توانسته بین توریست‌های منطقه و همچنین اروپای شرقی جای خودش را باز کند. این کشور کوچک قفقازی با مناظر کوهستانی آلپی، دشت‌های سبز و وسیع تا حاشیه ماسه‌ای دریای سیاه، انواع انتخاب‌ها را برای سلیقه‌های مختلف را ارائه می‌دهد. خوشبختانه ما از ایران می‌توانیم هم زمینی و هم هوایی به این کشور سفر کنیم. در ادامه به بررسی مزایا و معایب سفر زمینی به گرجستان و سفر هوایی به گرجستان خواهیم پرداخت.

آشنایی با شرایط سفر هوایی به گرجستان

گرجستان کشوری مدرن و پیشرفته اروپایی بوده و مسافران این مقصد گردشگری از امکانات و رفاه بالایی در طول سفر خود برخوردار خواهند بود. از جمله این امکانات می‌توان به وجود فرودگاه بین‌المللی در شهر تفلیس، پایتخت گرجستان و باتومی یکی از شهرهای ساحلی و توریستی آن اشاره کرد. بعد از اینکه مقصد سفر خود را به یکی از شهرهای این کشور انتخاب کردید، از طریق آژانس مسافرتی می‌توانید اقدامات لازم برای رزرواسیون تور باتومی و یا تور تفلیس را انجام دهید. در این شرایط تنها کاری که باید انجام دهید بستن چمدان و در پیش گرفتن مسیر فرودگاه با در دست داشتن گذرنامه معتبر است. با انتخاب سفر هوایی از ایران به گرجستان، تنها در ظرف چند ساعت به فرودگاه این کشور دسترسی خواهید داشت. بنابراین می‌توانید بدون اتلاف وقت از تمامی لحظات خود در سفر استفاده کنید.

 

آشنایی با بهترین سواحل گرجستان

مزایای سفر هوایی به گرجستان

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که گردشگران ایرانی ترجیح می‌دهند تا با تور هوایی گرجستان عازم این کشور زیبا شوند به این ترتیب از خیلی مشکلات سفر زمینی به گرجستان جان به در می‌برند. . اولین و مهم‌ترین مزیت این نوع از سفر، صرفه‌جویی در زمان است. در ادامه به هر کدام از این مزایا می‌پردازیم:

  • صرفه‌جویی در زمان

به خصوص کسانی که تعطیلات محدودی دارند بهتر است به سراغ تورهای هوایی بروند تا بتوانند از حداقل زمان خود بیشتری استفاده را در گرجستان بکنند، ای احتمالا از مهم‌ترین مشکلات سفر زمینی به گرجستان است که در سفر هوایی وجود ندارد. از طرفی دیگر کودکان در مقایسه با بزرگتر‌ها کم طاقت‌تر هستند. پس اگر قصد سفر خانوادگی به همراه کودکانتان را دارید دسترسی سریع به مقصد برای کودکان مزیت بزرگی خواهد بود.

  • راحتی و رفاه بالا

دومین مزیت بزرگ سفر هوایی، رفاهی است که مسافران در طول مسیر خواهند داشت. زیرا تنها کار تحویل چمدان به قسمت بار و سوار شدن به هواپیما است. در طول مسیر از شما توسط مهمان‌داران پذیرایی شده و بدون آزار و اذیت به فرودگاه بین‌المللی گرجستان خواهید رسید. در حالی که در سفر زمینی میزان رفاه بسیار کمتر بوده و حتی مشکلات سفر زمینی به گرجستان در همین یک مورد هم خلاصه نمی‌شود. به عنوان مثال حین عبور از مرزها زمان بسیاری را بابت چک کردن چمدان‌ها و ... صرف خواهید کرد.

  • عدم وجود ترافیک

کسانی که سفر زمینی به گرجستان را انتخاب می‌کنند قطعا در طول مسیر چندین بار شاهد ترافیک‌های خیابانی و جاده‌ای خواهند بود. این موضوع می‌تواند کمی باعث ناراحتی مسافران گردد. در حالی که در سفرهای هوایی خبری از ترافیک نیست.

 

معرفی پربازدیدترین نقاط گرجستان

  • امنیت بالا

سفرهای هوایی از امنیت بالایی در مقایسه با سفرهای زمینی برخوردار هستند. چرا که در این سفر خبری از تصادفات جاده‌ای و خطرات احتمالی دیگر نیست. بنابراین می‌توانید سفری رویایی را با خیال راحت برای خود و خانواده رقم بزنید.

معایب سفر هوایی به گرجستان

در کنار تمامی مزایای ذکر شده در بالا با توجه به شرایط مسافران و انتظارات آن‌ها از سفر می‌توان شاهد یک سری معایب هم بود که با مقایسه‌ی مشکلات سفر زمینی به گرجستان می‌توانید انتخاب کنید از چه مسیری سفر کنید. از جمله این محدودیت‌ها و معایب به قرار زیر هستند:

 

  • فاصله فرودگاه‌ها از مرکز شهر

معمولا فرودگاه‌ها در فاصله دوری از مرکز شهر قرار می‌گیرند. بنابراین مسافران برای دسترسی به فرودگاه باید هزینه نسبتا بالایی را بابت کرایه تاکسی پرداخت کنند. برای کسانی که قصد سفر اقتصادی‌تری را دارند استفاده از خطوط مترو توصیه می‌شود که این سفر نیز با در دست داشتن چمدان و وسایل سفر کمی دشوار خواهد بود.

 

بهترین هتل‌های ساحلی در گرجستان

  • هزینه بالای سفر

هزینه تورهای هوایی همیشه در مقایسه با تورهای زمینی بسیار بالاتر است. بنابراین برای کسانی که محدودیت در بودجه مسافرتی دارند رزرو تور هوایی گرجستان انتخاب چندان مناسبی نخواهد بود.

  • حمل بار با محدودیت‌ها

در سفرهای هوایی محدودیت بالایی در خصوص حمل بار اعمال می‌شود که این مورد در مشکلات سفر زمینی به گرجستان وجود ندارد. این محدودیت هم شامل اقلامی است که اجازه وارد کردن آن‌ها به هواپیما را دارید و هم از لحاظ حجم و وزن وسیله‌ها می‌باشد. در صورتی که وزن چمدان‌ها در هر کدام از مسیرهای رفت یا برگشت از حد مجاز بالاتر باشد باید جریمه مشخصی را برای این منظور پرداخت کنید.

  • تاخیر در زمان دقیق پرواز

متاسفانه تاخیر در زمان پروازها یکی از موضوعات آزاردهنده برای گردشگران ایرانی است که در لیست مشکلات سفر زمینی به گرجستان این مورد دیده نمی‌شود. چنانچه منتظر ماندن و تغییر در برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای شما بسیار ناراحت‌کننده است، توصیه می‌کنیم سفر زمینی را جایگزین سفر هوایی خود کنید. این تاخیرها می‌توانند در نتیجه نقص فنی هواپیما، شرایط بد آب و هوایی و عوامل دیگر رخ دهند.

 

با زیباترین ابنیه مدرن باتومی آشنا شوید

آشنایی با شرایط سفر زمینی به گرجستان

سفر زمینی به گرجستان را می‌توان به یکی از دو صورت شخصی و یا با تور انجام داد. چنانچه تور زمینی گرجستان را رزرو کرده باشید تمامی کارهای مورد نیاز برای سفر شما توسط آژانس مسافرتی انجام خواهد شد. اما اگر خودتان تصمیم برای راهی شدن با ماشین شخصی را داشته باشید باید از قبل برای تهیه یک سری مدارک اقدامات لازم را انجام دهید. در اینجا لازم است با مشکلات سفر زمینی به گرجستان آشنا شوید. از جمله ضروری‌ترین مدارک در این خصوص عبارتند از:

  • گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • گواهینامه رانندگی بین‌المللی
  • پلاک ترانزیت
  • بیمه شخص ثالث
  • دفترچه بین‌المللی ماشین
  • عوارض خروج از کشور
  • بیمه مسافرتی

در سفر زمینی به گرجستان می‌توان از یکی از کشورهای هم مرز بین ایران و گرجستان برای دسترسی کمک گرفت. کشورهای هم مرز با گرجستان و ایران کشورهای ارمنستان، ترکیه و آذربایجان هستند. مسیر عبوری از کشور ارمنستان کاملا کوهستانی بوده و برای رانندگی در آن باید مهارت و دقت بالایی را داشته باشید و این احتمالا اولین مورد از مشکلات سفر زمینی به گرجستان است. همچنین قوانین رانندگی در ارمنستان بسیار سفت و سخت است. بنابراین کوچکترین بی دقتی سبب جریمه شدن شما خواهد شد. برای عبور از مرز ترکیه بهترین کار رفتن به مرز بازرگان است. این مسیر به عنوان کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به گرجستان شناخته می‌شود. به عنوان گزینه سوم مرز آذربایجان برای رسیدن به گرجستان انتخاب می‌شود که استفاده از این مسیر توسط گردشگران ایرانی چندان توصیه نمی‌شود. زیرا مرز آذربایجان در مورد اخذ ویزا سختگیری‌های خاص خود را دارد که سبب اتلاف وقت مسافران می‌گردد.

مزایای سفر زمینی به گرجستان

قطعا انتخاب سفر زمینی به گرجستان بی‌دلیل نخواهد بود. چرا که این نوع از سفر مزایای خاص خود را برای گردشگران به دنبال دارد:

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

اگرچه مشکلات سفر زمینی به گرجستان قابل توجه هستند اما سفر زمینی به گرجستان از لحاظ اقتصادی در مقایسه با سفر هوایی بسیار به صرفه‌تر است. بنابراین کسانی که دوست دارند تجربه یک سفر خارجی را داشته باشند اما به دلیل کمبود بودجه توانایی چنین مسافرت‌هایی را ندارند، تور زمینی گرجستان بهترین انتخاب خواهد بود. شما می‌توانید هزینه‌ای را که بابت رزرو بلیط هواپیما پرداخت می‌کنید را پس‌انداز کرده و برای تفریح و گشت و گذار بیشتر در این کشور خرج کنید.

  • لذت سفر جاده‌ای و تماشای منظره زیبای مسیر

در سفر زمینی به گرجستان از جاده‌های این کشور و همچنین کشورهای همسایه مشترک بین ایران عبور خواهید کرد. در این مسیر می‌توانید شاهد چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از طبیعت جاده‌ای بوده و در بین راه توقف‌هایی را برای لذت بیشتر از مسیر و بازدید روستاهای اطراف داشته باشید. در حالی که چنین امکانی را در سفر هوایی نخواهید داشت.

 

بازدید از نقاط منحصر به فرد گرجستان

معایب سفر زمینی به گرجستان

هر چند که سفر زمینی به گرجستان با یک سری نکات مثبت همراه است اما در میان تمامی این مزایا می‌تواند معایبی را نیز به دنبال داشته باشد. بزرگترین مشکلات سفر زمینی به گرجستان و به طور کلی مقصد کشورهای خارجی، طولانی بودن مسیر است. به طوری که باید یک روز کامل خود را برای دسترسی به مقصد مورد نظر اختصاص دهید. در حالی که در سفرهای هوایی ظرف چند ساعت به مقصد خواهید رسید. گاهی اوقات به دلیل معطلی که در مرزها بابت کنترل وسیله‌ها، گذرنامه‌ها و ویزاها رخ می‌دهد سفرهای زمینی می‌توانند بیش از اندازه طولانی شوند. در حالت کلی مدت زمان سفر از تهران به تفلیس از طریق جاده‌ها بدون کوچکترین اتلاف وقت و معطلی حدود ۱۶ ساعت در نظر گرفته می‌شود.

جمع‌بندی

تا این قسمت از مقاله سعی کردیم تا شما را با مزایا و معایب هوایی و مزایا و مشکلات سفر زمینی به گرجستان آشنا کنیم. طبق مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که معمولا تور هواپیمایی گرجستان به دلیل راحتی و سرعت دسترسی به مقصد انتخاب می‌شود. در حالی که بزرگترین نقطه مثبت تور زمینی گرجستان هزینه پایین سفر است. پس نمی‌توان با قاطعیت بیان کرد که سفر زمینی به گرجستان بهتر است یا هوایی؟ زیرا هر کدام از این موارد نکات قوت و ضعف خود را دارند که بسته به علاقه و سلیقه گردشگران می‌توانند پر رنگ‌تر و یا کم رنگ‌تر شوند. اکنون با دانستن این موضوع و شرایط هر دو نوع سفر می‌توانید بهترین گزینه را متناسب با شرایط خود و خانواده برای داشتن سفری به یادماندنی انتخاب کرده و تور دلخواه خود را رزرو کنید.

 

شهرهای غاری گرجستان را بشناسید

۲۶ خرداد ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 04 شهریور 1402)

نظرات کاربران