سفر زمینی به گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سفر زمینی به گرجستان

یکی از دلایل سفر زمینی به گرجستان، جاده‌های زیبایی است که به این کشور منتهی می‌شوند. خیلی‌ها این مسیر را با ماشین شخصی خود طی می‌کنند و عده‌ای نیز برای کاهش هزینه‌ها سراغ سفر جاده‌ای می‌روند. در نهایت اما با توجه به شرایط جاده‌ها، همسایگی گرجستان و همچنین امکاناتی که در جاده‌ها تعبیه شده، سفر جاده‌ای به این کشور، خیلی سخت نخواهد بود.

 

خروج ماشین از مرز در سفر زمینی به گرجستان

اگر قصد دارید، با ماشین شخصی خود، سفر جاده‌ای به گرجستان را آغاز کنید، بهتر است یک سری نکات درباره خارج کردن ماشین از مرز این کشور را مد نظر بگیرید. در واقع هنگام خروج از کشور، در کنار مدارک شخصی شما همچون گذرنامه، ماشین نیز باید یک سری استانداردها و مدارکی را داشته باشد. نکات کلیدی مورد نیاز برای خروج ماشین از مرز شامل موارد زیر می‌شود:

  • از نظر ظاهری ماشین باید در سلامت کامل باشد
  • لوازم یدک مورد نیاز باید همراه ماشین باشد
  • دفترچه بین‌المللی ماشین
  • فرمی به عنوان اظهارنامه در محل مرز باید پر کنید

در نهایت بعد از این که ماشین بازرسی شد و فرم اظهارنامه را پر کردید، برگه کاپوتاژ صادر و گذرنامه شما مهر می‌شود. در نهایت بعد از انجام مراحل ثبت بیمه می‌توانید به مسیر خود ادامه دهید. در ادامه توضیحات کاملی در مورد موارد مورد نیاز برای سفر جاده‌ای به گرجستان را ذکر کرده‌ایم و این‌ها تنها نکاتی برای رد شدن از مرز هستند. البته پیشنهاد می‌کنیم، قبل از عبور از مرز، باک خود را پر کنید که هزینه بنزین در گرجستان، بسیار بیشتر از ایران است و ماشین خود را برای بررسی کامل فنی به یک تعمیرگاه ببرید تا درگیر هزینه‌های سنگین تعمیر خودرو در گرجستان نشوید.

مسیر سفر زمینی به گرجستان با ماشین شخصی

در ابندا باید گفت مرز مشترکی بین ایران و گرجستان وجود ندارد. از این رو مسافران باید از کشور دیگری عبور کنند تا به گرجستان برسند. برای این راه سه مسیر ترکیه، آذربایجان و ارمنستان وجود دارند. ولی بهترین و ساده‌ترین روش عبور از مرز ترکیه است. اکثر اتوبوس‌ها نیز این مسیر را انتخاب می‌کنند. توصیه می‌کنیم که مسیر عبور از مرز ارمنستان را هرگز انتخاب نکنید. زیرا مسیر طولانی‌تری دارد، جاده‌های مسیر ارمنستان نامناسب هستند و همچنین قوانین راهنمایی و رانندگی ارمنستان سخت‌گیرتر است.

 

  چه زمانی را برای سفر به گرجستان انتخاب کنیم؟

 سفر زمینی به گرجستان

 

مدارک لازم برای شروع سفر زمینی به گرجستان با ماشین شخصی

وقتی تصمیم قطعی خود را در مورد سفر زمینی به گرجستان با ماشین شخصی گرفتید قطعا تفاوت‌های زیادی با مسافرت‌های درون کشوری خواهد داشت. برای اینکه در طول سفر گرفتار نشوید و مدت زمانی که برای سفر گذاشته‌اید را از دست ندهید سعی کنید تمامی مدارک را با دقت آماده کنید. لیست مدارک مورد نیاز عبارتند از:

  • بیمه مسافرتی

تقریبا می‌توان گفت داشتن بیمه مسافرتی برای داشتن سفر زمینی به گرجستان با ماشین شخصی اجباری است. لازم نیست مسافران کار خاصی برای گرفتن بیمه مسافرتی برای سفر به گرجستان انجام دهند. فقط کافی است تا به یکی از شرکت‌های بیمه در محل سکونت خود بروید. آن‌ها مدارک لازم را از شما دریافت می‌کنند و بدون دردسر خاصی بیمه مسافرتی شما را آماده می‌کنند.

 

سفر زمینی به گرجستان

 

لازم به ذکر است که مسافران باید بیمه خودرو هم به همراه داشته باشند. البته اگر کشور ارمنستان را به عنوان کشور ثالث برای رسیدن به گرجستان انتخاب کنبد داشتن بیمه خودرو ضرورتی ندارد. ولی کشورهای ترکیه و آذربایجان داشتن بیمه خودرو را اجباری کرده‌اند. در هر صورت پیشنهاد می‌کنیم تا نسبت به دریافت بیمه خودرو در هر صورت اقدام کنیو چرا که حادثه خبر نمی‌کند.

 

  • برگه کاپوتاژ یا پروانه خروج موقت

یکی از بایدهای سفر زمینی به گرجستان با ماشین شخصی کاپوتاژ کردن ماشین است. برای این کار لازم است به اداره گمرک بروید و اقدامات لازم را انجام دهید. با این کار درواقع شما اجازه می‌گیرید که اتومبیلتان از مرز ایران خارج شود و بتواند در خارج از کشور رانده شود. سند مالکیت خودرو، برگ سبز خودرو، کارت خودرو و مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه از جمله مدارکی هستند که برای دریافت برگه کاپوتاژ نیاز خواهید داشت.

 

 بهترین هتل‌های ارزان برای اقامت در تفلیس

 

  • گواهینامه بین المللی

داشتن گواهینامه شرط اول رانندگی در هر جای دنیا است. ولی گواهینامه هر کشوری مخصوص همان کشور است. برای اینکه بتوانید در تمامی کشورها اجازه رانندگی داشته باشید باید گواهینامه بین المللی دریافت کنید.

برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی باید به‌ کانون جهانگردی مراجعه کنید. آنجا راهنمایی‌های لازم برای شما انجام خواهد شد.

 

  بهترین کارهایی که باید در سفر با تور گرجستان انجام دهید 

سفر زمینی به گرجستان

 

  • پلاک بین المللی (پلاک ترانزیت)

شماره پلاک ماشین شما به فارسی نوشته شده است. برای داشتن سفر زمینی به گرجستان با ماشین شخصی باید پلاک اتومبیل خود را بین‌المللی کنید. با این کار اتومبیل شما در خیابان‌های کشورهای دیگر دارای اعتبار می‌شود. جهت دریافت پلاک بین‌المللی لازم است تا در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی در تهران یا نمایندگی‌های استانی حضور پیدا کنید.

  • دفترچه بین‌المللی ماشین

دفترچه بین‌المللی ماشین دفترچه‌ای است که در آن تمامی اطلاعات ماشین به زبان انگلیسی نوشته شده است. این دفترچه را می‌توانید از کانون جهانگردی دریافت کنید.

 

سفر زمینی به گرجستان

 

در سفر زمینی به گرجستان با ماشین شخصی چه مراحلی را باید در مرز طی کرد؟

بعد از پیمودن جاده و اتوبان از مقصد خود به نقطه خروج مرزی می‌رسید. در همان‌جا فرم اظهارنامه‌ای را دریافت خواهید کرد. باید در این فرم اطلاعات وسیله‌هایی که درون اتومبیل خود دارید را با جزئیات بنویسید. ماموران تمامی این وسیله‌ها را بررسی و تایید می‌کنند. سپس بر روی برگه کاپوتاژ و گذرنامه مهری زده می‌شود . سپس پاسپورت مسافران بررسی شده و از مرز خارج می‌شوید. بعد از خروج سایر مدارک مربوطه بررسی می‌شوند. در صورتی که مشکل خاصی دیده نشد به راه خود ادامه خواهید داد. تمامی این کارها در حین ورود و خروج از تمامی مرزها تکرار می‌شوند.

 

 تفریح‌های خانوادگی مهیج در تفلیس 

سفر زمینی به گرجستان

 

رعایت چه نکاتی در سفر با ماشین شخصی ضروری است؟

  • قبل از شروع سفر حتما خودرو خود را توسط یک مکانیکی کاربلد سرویس کنید. شما دارید با ماشین شخصی خود از مرز ایران خارج می‌شوید. پس باید احتمال خراب شدن اتومبیلتان را کاهش دهید.
  • سعی کنید به غیر از ضروریات وسیله دیگری را با خود حمل نکنید. هر وسیله اضافی برابر است با اتلاف وقت بیشتر در مرز برای کنترل وسیله‌هایتان و سخت تر کردن سفر زمینی به گرجستان.
  • حواستان را جمع کنید و دور قبول کردن هر گونه وسیله‌ای از کسی در طول سفر خط بکشید.
  • قیمت بنزین در کشورهای دیگر خیلی بیشتر از ایران است. پس قبل از خروج از مرز ایران باک خود را کاملا پر کنید. همچنین مقدار بنزین بیشتری با خود داشته باشید. این کار هزینه سفر شما را خیلی کاهش خواهد داد.

 

 سفر زمینی به گرجستان

 

سفر زمینی به گرجستان بهتر است یا سفر هوایی؟

نمی‌توانیم با قاطعیت یکی از این نوع سفرها را برای خوانندگان این مقاله پیشنهاد دهیم. زیرا سلیقه و انتظارات افراد از یک سفر با یکدیگر متفاوت است. در واقع هر کدام از این روش‌های سفر به گرجستان مزیت‌ها و معایب خود را دارد. تور گرجستان به دو صورت زمینی و هوایی توسط آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌شود. اگر گردشگران وقت اضافی ندارند یا نمی‌توانند ساعت زیادی در ماشین بنشینند قطعا سفر هوایی به گرجستان گزینه بهتری برای آن‌ها است. از طرفی اگر مسافران بخواهند در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنند یا از مناظر طبیعی مسیر لذت ببرند سفر زمینی به گرجستان را پیشنهاد می‌دهیم.

 

۰۲ آذر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 14 شهریور 1402)

نظرات کاربران