سفر زمینی در بهترین جاده‌های گرجستان: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری باتومی
سفر زمینی در بهترین جاده‌های گرجستان: قسمت اول

گرجستان که توسط رشته کوه قفقاز احاطه شده و مملو از فرهنگ روسی، عرب و عثمانی است، جاذبه‌های بی‌شماری برای ارائه دارد: از کلیساهای چند صد ساله و قلعه‌ها گرفته تا فرهنگ و میراث آشپزی اصیل.

این کشور از نظر وسعت؛ چندان پهناور نیست و بهترین راه برای کشف زیبایی‌هایش، قطعا یک سفر جاده‌ای است! در واقع اگر می‌خواهید همه چیزهایی را که تور گرجستان به مخاطبانش هدیه می‌دهد را کشف کنید، کرایه ماشین در گرجستان و زدن به دل جاده، بهترین ایده است. اما قبل از انجام این کار باید قوانین، نکات و اطلاعات کافی را برای رانندگی در گرجستان بدست آورید.

رانندگی در گرجستان یک تجربه شگفت انگیز است، اما در عین حال می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا بسیاری از جاده‌ها مناسب رانندگی نیستند. ما در این مقاله قصد داریم برخی از بهترین مسیرها را برای سفرهای جاده‌ای در گرجستان معرفی کنیم که از بالاترین حد زیبایی، امنیت و جذابیت برخوردارند.

 

بهترین روش برای سفر جاده‌ای در گرجستان

اکثر گردشگران، به طور خودکار تصور می‌کنند که در کشور کوچکی نظیر گرجستان، سفر با وسایل حمل و نقل عمومی گرجستان، تاکسی یا دوچرخه راحت‌تر خواهد بود. در حالی که چنین نیست و بسیاری از مسیرها، نیازمند یک رانندگی حرفه‌ای هستند. از طرفی این کشور، چشم اندازهایی باشکوه از مناظر طبیعی را ارائه می‌دهد و بسیاری از افراد مایل هستند ضمن طی کردن جاده، از تماشای این زیبایی‌ها نیز لذت ببرند.

حال اگر اتوبوس را برای گشت و گذار انتخاب کنید، این وسایل نقلیه حتی یک چهارم از جالب‌ترین مکان‌ها را نیز پوشش نمی‌دهند. حمل و نقل ریلی در گرجستان نیز توسعه ضعیفی دارد و این مشکل، عمدتا به دلیل کوهستانی بودن این خطه است که امکان ایجاد یک شبکه حمل و نقل گسترده را نمی‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله نکات ضروری در سفر با قطار به گرجستان نیز بزنید.

در واقع، تنها یک خط راه آهن در گرجستان وجود دارد که از روستاوی شروع می‌شود، از تفلیس، گوری، کوتایسی می‌گذرد و به باتومی ختم می‌شود. همچنین سفر با مارشوتکا نیز جذابیتی ندارد و رانندگان طوری حرکت می‌کنند که انگار دارند به جای انسان، هیزم حمل می‌کنند!

و تاکسی برای سفر در خارج از شهر؟!... ابدا توصیه نمی‌کنیم. تاکسی بسیار گران‌تر از کرایه خودرو برایتان تمام می‌شود. بعلاوه به اندازه کافی برای حرکت در مسیرها و توقف در طبیعت استقلال نخواهید داشت، زیرا شخص دیگری راننده است. با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد که برای گردش در جاده‌های زیبا و خوش آب و هوا، بهترین گزینه، کرایه کردن یک خودرو است.

 

مهم‌ترین نکات قبل از سفر به گرجستان

برخی از مهمترین نکات رانندگی در گرجستان

  • کرایه خودرو در گرجستان، بسیار آسان است. تنها چیزی که نیاز دارید پاسپورت و گواهینامه رانندگی است.
  • راننده باید حداقل ۲۳ سال سن داشته و حداقل ۳ سال نیز سابقه رانندگی داشته باشد.
  • اگر قصد دارید از مقاصد شمالی یا مکان‌هایی که دسترسی به آن ‌ا سخت است دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم یک 4×4 کرایه کنید. برای مثال تویوتا 4 رانر یا جیپ رانگلر. این خودروها به ویژه برای طی کردن زمین‌های صخره‌ای، چاله‌ها و شرایط آب و هوایی نامساعد بسیار مناسبند.
  • در گرجستان خودروهای راست دست و چپ دست وجود دارند و بهتر است مورد مناسب خودتان را انتخاب کنید.
  • GPS ویا WIFI، بعنوان یک افزونه توصیه می‌شود.
  • رانندگی در این کشور پرریسک است و برخی رانندگان، تهاجمی و بی حوصله هستند. بنابراین در حین رانندگی، نسبت محیط اطراف خود هشیار باشید.
  • محدوده سرعت در شهرها و شهرک‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت و در بزرگراه‌ها و جاده‌ها، بین ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است.
  • قیمت بنزین، بین ۱.۵-۳ لاری به ازای هر لیتر است.
  • بیشتر تابلوها، به زبان گرجی و انگلیسی هستند.
  • رانندگی، در سمت راست است.
  • در گرجستان، هیچ عوارضی وجود ندارد.
  • سرعت‌گیرها و چاله‌ها همه جا هستند، مراقب باشید و سعی کنید از آن اجتناب کنید.

برای سفر جاده‌ای در گرجستان، چگونه ماشین کرایه کنیم؟

بطور کلی ارائه گواهینامه رانندگی بین المللی، برای کرایه خودرو از تامین کنندگان محلی نیاز نیست. اما شرکت‌های بزرگ بین المللی که در فرودگاه واقع شده‌اند، ممکن است این گواهینامه را درخواست کنند. با این حال، صادقانه بگوییم که شرکت‌های بین المللی، واقعا بهترین گزینه برای کرایه خودرو در گرجستان نیستند و گزینه‌های بهتری وجود دارند. بطور کلی برای کرایه خودرو در گرجستان، یکی از روش‌های زیر را می‌توانید انتخاب کنید:

ارزان‌ترین، راحت‌ترین و ساده ترین راه برای اجاره خودرو در گرجستان، از طریق LocalRent Aggregator است. این برند، فقط با شرکت‌های خصوصی محلی کار می‌کند و مزایای بسیاری ارائه می‌دهد.

هنگام رزرو خودرو از طریق این شرکت بیمه می‌شوید که این امر، در قیمت گنجانده شده و هیچ وجهی را جداگانه بابتش پرداخت نمی‌کنید. امکان اجاره خودروی این شرکت نه تنها در فرودگاه، بلکه در خارج از آن نیز وجود دارد.

 

بهترین هتل‌ها و ریزورت‌های ساحلی باتومی

با استفاده از این گزینه، تقریبا در هر یک از شهرهای گرجستان می‌توانید خودرو کرایه کنید و آن را در مکان دیگری نیز تحویل دهید. قیمت‌ها، بسیار ارزان‌تر از شرکت‌های بین‌المللی هستند. بعلاوه می‌توانید در فرمی که پر می‌کنید، درخواست یک ماشین قدیمی را داشته باشید که برایتان مقرون به صرفه‌تر تمام شود.  

اگر نیاز به کرایه خودرو با راننده دارید، در این رابطه بهترین خدمات در گرجستان را Gotrip ارائه می‌دهد. راننده را خودتان انتخاب می‌کنید. پس از ملاقات، قیمتی را که در وب‌سایت توافق شده است به او می‌پردازید و از سواری لذت می‌برید.

البته از جمله معایب این روش، این است که رانندگان راهنمای خوبی نیستند. اغلب آنها، انگلیسی را در سطحی بسیار ابتدایی صحبت می‌کنند. بنابراین از آنها، توقع داستان‌های جامع راجع به جاذبه‌های گردشگری نداشته باشید.

درنهایت همانطور که پیشتر اشاره شد، یکی دیگر از راه‌های کرایه خودرو در گرجستان (که گران‌ترین راه نیز هست)، کرایه مستقیم در فرودگاه تفلیس از طریق شرکت‌های بین المللی نظیر Discovercars است. با این حال، هنگام کرایه خودرو از شرکت‌های بین المللی، باید چند نکته را در نظر گرفت:

اول از همه اینکه، آنها فعالانه سعی می‌کنند چندین نوع بیمه نامه را به شما بفروشند، از جمله بیمه نامه‌ای که سلامت راننده را تضمین می‌کند. دوم، قیمت یک خودروی سدان کوچک بین ۴۰ تا ۵۰ دلار در روز متغیر است. این بسیار گران‌تر از مبلغی است که هنگام کرایه مستقیم از یک شرکت محلی مثل LocalRent پرداخت می‌کنید. اما این قیمت، شامل هیچ بیمه‌ای نیز نمی‌شود و مبلغ بیمه نامه جداگانه حساب می‌شود. همچنین مبلغ سپرده بسته به شرکت انتخابی، بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار است.

هنگام امضای قرارداد با یکی از شرکت‌های بین المللی، باید بسیار مراقب جزئیات باشید. حتما بررسی کنید که چه خدمات اضافی در قرارداد گنجانده شده‌اند. خیلی اوقات همیشه چیزی وجود دارد که شما در مورد آن نمی‌دانید و در نهایت، باید برای آن هزینه کنید.

 

در سفر به گرجستان چطور از تفلیس به باتومی برویم؟

بهترین زمان برای سفر جاده‌ای در کشور گرجستان

  • دسامبر تا فوریه

ماه‌های زمستان در گرجستان، اغلب سرد و مرطوب بوده و مناطق کوهستانی برفی هستند. در کوهستان‌ها، برخی از جاده‌ها اغلب با برف مسدود می‌شوند. بعضی از مناطق، با یک ماشین کوچک قابل دسترسی نیستند. شرایط جوی نیز، ممکن است مانع از دیده‌شدن کامل زیبایی‌ها شود.

در این زمان از سال، قطعا چالش برانگیزترین سفر را تجربه خواهید کرد. با اینحال دیدنی‌های بسیاری را در طول مسیر شاهد خواهید بود، به خصوص در کوه‌های قفقاز، برجومی و مسیرهای گوری و آجارا به باتومی. بعلاوه توصیه می‌کنیم در زمستان، یک سفر جاده‌ای بزرگ را به سفرها و مسیرهای کوتاه‌تر تقسیم کنید.

  • مارس تا می

بهار، زمان فوق العاده‌ای برای سفر با تور گرجستان است. زیرا سرما و برف، عقب نشینی می‌کنند و جای خود را به آب هوای خوب می دهند. گل‌های وحشی ظاهر می‌شوند، بچه‌های حیوانات به دنیا آمده و بسیار فراوانند و زندگی دوباره سرعت می‌گیرد.

اما به یاد داشته باشید، دلیل اینکه برخی از نقاط کشور بسیار سرسبز هستند، این است که باران مکرر می‌بارد. بنابراین در این ایام باید برای یک بارندگی، یا چند روز بارانی پی در پی آماده باشید. سایر نقاط کشور (مانند سوانتی، راچا و کازبگی)، همچنان برفی هستند که به این بدان معناست که جاده‌های حومه گل آلود خواهند بود.

گفتنی است مارس تا می، بهترین زمان برای سفر جاده‌ای به جنوب کاختی است که به خاطر صومعه دیوید گارجی و ذخیره‌گاه طبیعی واشلوانی شهرت دارد. همچنین، زمان خوبی از سال برای بازدید از منطقه سامتسخه-جاواختی، بنای واردزیا و قلعه آخالتسیخه است. شهر برجومی و شهر تفریحی کوهستانی باکریانی نیز، در این بازه زمانی بسیار زیبا هستند.

ماه می، یک ماه باورنکردنی برای بازدید از کازبگی و کاختی شمالی است. در کازبگی، می‌توانید شاهد بیدار شدن زمین و حیات وحش باشید. در کاختی، هوا هنوز خیلی گرم نیست که این امر، کاختی را به مکان مناسبی برای برگزاری تورهای تاریخی بدل می‌کند.

  • ژوئن تا آگوست

تابستان به تمام گرجستان آفتاب می‌بخشد و کوه‌های قفقاز و سواحل دریای سیاه، بهترین شرایط آب و هوایی را در این ایام دارند. این بازه زمانی، برای سفر ماجراجویی در فضای باز مانند پیاده روی، غارنوردی، پاراگلایدر، ساحل گردی، چیدن قارچ و کمپینگ بسیار عالی است.

در ضمن بازدید از دره آلازانی در منطقه کاختی، در ماه‌های جولای و آگوست کمی مشکل است، زیرا این محدوده در تابستان بسیار گرم می‌شود. اما اگر بودجه‌تان اجازه دهد و بتوانید در هتلی با استخر، مانند ریزورت و اسپای دریاچه Lopota و ریزورت و اسپای Akhasheni Wine اقامت کنید، روزهای باشکوهی را تجربه خواهید کرد.

مناطق کویری مانند جنوب شرق کشور و همچنین شهرهای گرجستان، در تیر و مرداد بسیار گرم می‌شوند. در این صورت، ممکن است بخواهید از سفر به مکان‌های باستانی مانند وردزیا یا اپلیستسیخه صرف نظر کنید. منطقه آجارا در گرجستان نیز در این بازه زمانی، بسیار گرم است. بطور کلی به دلیل دمای بسیار بالا، حضور در فضاهای باز چالش برانگیز خواهد بود.

 

بهترین فضاهای سبز تفریحی در تفلیس

  • سپتامبر تا نوامبر

پاییز، زمان فوق العاده‌ای برای کشف گرجستان است. هوا گرم است و تا اواسط اکتبر، دما به زیر +۲۰ درجه سانتیگراد نمی‌رسد. ساحل ساکت‌تر، اما همچنان گرم خواهد بود و رنگ‌های باشکوه پاییز، شور و نشاط زیادی را به حومه شهر می‌بخشند. فصل مخملی در سواحل، از ماه سپتامبر آغاز می‌شود و این زمان برای گذراندن تعطیلات دریایی، مناسب‌تر از ماه های تابستان است.

همچنین پاییز در گرجستان، بهترین زمان برای سفرهای جاده‌ای به منطقه کاختی است. رشته کوه‌های قفقاز نیز، یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در فصل پاییز به شمار می‌آیند. با این تفاسیر، اگر می‌خواهید از رنگ‌های پاییز گرجستان بی بهره نمانید، نباید زمان را از دست دهید و به یاد داشته باشید از اواخر اکتبر، بارش برف شروع می‌شود.

بهترین مسیرها برای سفر جاده‌ای در گرجستان

بعد از تعیین بهترین زمان سفر به گرجستان، باید تصمیم بگیرید که دقیقا می‌خواهید به کدام منطقه از گرجستان، سفر زمینی داشته باشید؟

راستش را بخواهید، تقریبا می‌توانید در گرجستان به هر سمتی بروید و طبیعت شگفت‌انگیز، تاریخ، مناظر بی بدیل، غذاهای لذیذ و نوشیدنی‌های گوارا را پیدا کنید. اما اگر اهل ماجراجویی نیستید و ترجیح می‌دهید برای توقف‌های جاده‌ای گرجستان به دقت برنامه ریزی نمایید، در ادامه ما را همراهی کنید تا برخی از محبوب‌ترین مسیرها را برای سفر جاده‌ای در گرجستان از نظر بگذرانیم.

 

سفر به گرجستان چقدر هزینه خواهد داشت؟

سفر جاده‌ای از تفلیس به راچا و لچخومی:

این مسیر به طور جزئی‌تر به صورت زیر خواهد بود:

تفلیس – گوری – تکیبولی – نیکورتسمیندا – آمبرولاوری – خوانچکارا – لیلاشی – دره اوکاتسه – کوتایسی

این مسیر طولانی اما سرراست، در میان تمام مسیرهای دیدنی در گرجستان کمتر شناخته شده است. بنابراین برای مسافرانی که طرفدار مکان‌های بیش از حد توریستی نیستند، سفری آرام را رقم می‌زند.

همانطور که از تفلیس به سمت کوتایسی می‌رانید (و قصد توقف در گوری یا متسختا را ندارید)، پس از چرخش به سمت تکیبولی، منتظر دیدن مناظر شگفت انگیز باشید. و در این مسیر اگر گرسنه شدید، در Oda یا Antre Batono برای صرف یک غذای سنتی گرجی توقف کنید.

منطقه راچا، بعنوان یک منطقه کوهستانی در گرجستان و با زیبایی طبیعی فوق العاده‌اش شناخته می‌شود. تمیزترین هوای کوهستانی، آبشارها و جویبارهای متلاطم و همچنین چشمه‌های آب گرم برای شنا و مراتع کوهستانی را در این منطقه شاهد خواهید بود.

زمانی که در راچا هستید، کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. بازدید از تاکستان‌ها، پیاده روی، دوچرخه سواری یا تماشای پرندگان. و به راحتی، می‌توانید یک هفته را در اینجا به تنهایی بگذرانید و سرگرم شوید.

علاوه بر راچا، می‌توانید از لچخومی و ایمرتی نیز دیدن کنید. لچخومی به خاطر وجود دره‌ها و کوه‌های ملایم و ایمرتی به‌خاطر غذاهای لذیذ، فرهنگ باستانی و طبیعت متنوع‌اش شهرت دارد. برای آشنایی با اقامتگاه‌های ایمرتی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین هتل‌های ایمرتی گرجستان را نیز مطالعه کنید.

در این سفر جاده‌ای، به شدت توصیه می‌کنیم یک پایگاه در قلب منطقه راچا ایجاد کنید و اقامتگاهی مناسب را در این حوالی برای گذراندن چندین روز بیابید. در غیر اینصورت، آمبرولاوری یا خوانچکارا را برای اقامت درنظر داشته باشید. و اما اقامتگاه‌های پیشنهادی ما:

 

دانستنی‌هایی برای سفر به سیقناقی در گرجستان

  • مهمانخانه Sadmeli:

این مهمانخانه منحصر به فرد، با غذاهای خوب و یک تراس همراه با چشم اندازهای بی بدیل از مناظر زیبا، انتخابی عالی برای زوج‌ها و کسانی است که به دنبال مکانی دنج، زیبا و راحت می‌گردند. در اینجا طیف وسیعی از اتاق‌های مجلل و جادار و صبحانه لذیذ، در انتظار مسافران تور گرجستان است.

  • ویلای PorTina:

اگر گذرتان به آمبرولاوری افتاد و خواستید شب را در این منطقه بگذرانید، اقامت در این ویلای راحت را مدنظر داشته باشید. در اینجا اتاق‌های تمیز و راحت، موقعیت مکانی مناسب و یک صبحانه بسیار لذیذ مهیا هستند.

  • Glamping Krikhi:

اینجا مکانی مشتمل بر چادرهایی است که امکان اقامت در دل طبیعت را فراهم می‌کنند. بدین ترتیب، شگفت انگیزترین مکان را برای اقامت در طول این سفر جاده‌ای تجربه خواهید کرد.

در این مقاله، بخشی از راهنمای سفر زمینی در بهترین جاده‌های گرجستان را ارائه کردیم و به بررسی روش‌های سفر جاده‌ای، شیوه کرایه خودرو، بهترین زمان سفر جاده‌ای، قوانین رانندگی در گرجستان و سفر جاده‌ای از تفلیس به راچا و لچخومی پرداختیم. اما سفر ما به همین جا خاتمه نمی‌یابد و در مقاله بعدی نیز، اطلاعات مهم و جذاب دیگری در انتظارتان است.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۱ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران