باتومی کجاست؟ | راهنمای سفر به باتومی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری باتومی
باتومی کجاست؟ | راهنمای سفر به باتومی گرجستان

باتومی، دومین شهر بزرگ گرجستان، مرکز اداری جمهوری خودمختار آجارا، به خاطر خط ساحلی طولانی و تمیز، طبیعت سرسبز و مردمان مهمان نوازش شهرت دارد. خیابان‌های عریض با درختان ماگنولیا و میدان‌های بزرگ تزئین شده با مجسمه‌ها، این منطقه را شبیه به یک شهر مدرن اروپایی جلوه می‌دهند. سفر به باتومی، به لطف طیف گسترده‌ای از اقامتگاه‌ها، زندگی شبانه پر جنب و جوش و جغرافیای طبیعی، یکی از خاطره‌انگیزترین تعطیلات را در کنار دریای سیاه رقم می‌زند.

 

بهترین زمان سفر به باتومی

بطور کلی بازه زمانی بین ماه می و سپتامبر، یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر با  تور گرجستان  است. زیرا شهر در این بازه که بخشی از بهار و تابستان را دربر می‌گیرد، سرزنده تر می‌شود. در فصل بهار، طبیعت گردی در باتومی بسیار محبوبیت دارد. کمپینگ و ورزش در فضای باز نیز در این ماه‌ها، بسیار ترجیح داده می‌شوند. همچنین رستوران‌ها و هتل‌های کنار دریا، میزبان مسافران بسیاری از سراسر دنیا هستند.

این دوره، برای تعطیلات دریایی در تور باتومی نیز کاملا ایده آل است. زیرا تابستان به دلیل آب و هوای گرم و معتدل، زمان مناسبی برای ورود به دریا است. از سوی دیگر، فصل پاییز نیز مناسب بازدیدکنندگانی است که می‌خواهند در سفر به باتومی با ازدحام کمتری مواجه شوند. اگر در فصل زمستان به باتومی می‌روید، می توانید از مرکز اسکی گودرزی نیز دیدن کنید.

 

بهترین هتل‌ها و ریزورت‌های ساحلی باتومی

 

چگونه به باتومی برویم

سفر به باتومی، از طریق هواپیما امکان‌پذیر است و می‌توانید خود را به فرودگاه باتومی که دومین فرودگاه بزرگ گرجستان است برسانید. اما از آنجایی که پروازهای تهران- باتومی لزوما همیشه در دسترس نیستند و به صورت فصلی ارائه می‌شوند، شاید مایل باشید روش‌های دیگر سفر را امتحان کنید.

یک گزینه در این رابطه این است که از اتوبوس‌های تهران – باتومی بهره بگیرید. و یا با تور تفلیس به گرجستان بروید و سپس از روش‌های متنوع سفر به باتومی (قطار، اتوبوس و ماشین شخصی)، خود را به این شهر برسانید. همچنین می‌توانید پرواز داخلی از تفلیس تا باتومی را تجربه کنید. در عین حال می‌توانید از سفر با ماشین شخصی به ترکیه و سپس گرجستان لذت ببرید.

 

آشنایی با دلفیناریوم باتومی

حمل و نقل در باتومی

مرکز شهر از فرودگاه بین المللی باتومی، حدود ۷ کیلومتر فاصله دارد. در سفر به باتومی، می‌توانید از فرودگاه با تاکسی، شاتل و اتوبوس خود را به شهر برسانید.

جالب است بدانید شهر باتومی را می‌توان با پای پیاده، حداکثر ظرف ۲ ساعت طی کرد. بنابراین، چندان به وسایل حمل و نقل عمومی نیازی پیدا نخواهید کرد. اما در صورت تمایل می‌توانید از تاکسی، اتوبوس و مارشروتکا بهره مند شوید.

شکم گردی در سفر به باتومی

غذاهای گرجستانی که متاثر از غذاهای مدیترانه، اروپای شرقی و آسیا هستند، بسیار متنوع بوده و بر اساس منطقه نیز تفاوت‌هایی دارند. طبیعتا غذاهای باتومی، از این قاعده مستثنی نیستند. توصیه می‌کنیم در سفر با تور باتومی از تجربه صرف غذاهایی همچون خینکالی، سولگونی، خاچاپوری آجاری، خرچو، پخالی، چاخوخبیلی، چکمرولی مرغ، چورچخلا و متسوادی غافل نشوید. همچنین در سفر به باتومی، سری بزنید به برخی از بهترین رستوران‌های باتومی از جمله:

  • Laguna
  • Retro
  • Heart of Batumi
  • Ukrainochka
  • Black Lion
  • Pelion
  • Ajarian House

 

خرید در سفر به باتومی

چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید بعنوان سوغات در باتومی خریداری کنید. اما دستگاه‌های الکترونیکی، عطرها، لباس‌های محلی و محصولات دست ساز اغلب ترجیح داده می‌شوند. همچنین، می‌توانید لیوان‌هایی با کنده کاری روی چوب را خریداری کنید. این گزینه‌های دست ساز، کالاهایی بسیار زیبا برای هدیه به عزیزانتان هستند. در ضمن برای آشنایی با بازارها و مراکز خرید این شهر توصیه می‌کنیم مقاله تجربه خرید در بهترین مراکز خرید باتومی را نیز مطالعه کنید.

اقامت در سفر به باتومی

این منطقه اقامتگاه‌های مختلفی را به مسافران تور باتومی ارائه می‌دهد: از هتل های لوکس گرفته تا هاستل‌های مقرون به صرفه. بسیاری از گزینه‌ها، چشم اندازی به مناظر جذاب دریا داشته و اقامتی مفرح را برای مخاطبانشان به ارمغان می‌آورند. برخی اقامتگاه‌های برتر شهر عبارتند از:

  • Hilton Batumi
  • Radisson Blu
  • Sheraton
  • Divan
  • Hotel Intourist Palace
  • Old Batumi Hostel
  • Batumi Sun Hostel
  • Green Cape Guest House

 

مهمترین جاذبه‌ها در سفر به باتومی

باتومی با معماری مجلل و بناهای باستانی جذابش، شهری است غرق در تاریخ. قلعه گونیو گواهی بر این مدعاست که یک مکان رومی باستانی است و قدمت آن به قرن اول پس از میلاد باز می‌گردد. اما فراتر از نشانه‌های تاریخی، باتومی زیبایی‌های طبیعی فراوانی را به بازدیدکنندگانش هدیه می‌دهد. خط ساحلی شهر مملو از آب‌های فیروزه ای، سواحل بکر و مناظر خیره کننده‌ است. از کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای که در دوردست خودنمایی می‌کنند تا پارک‌های سرسبز که در شهر پراکنده‌اند نیز، بهشتی رویایی را پیش روی عاشقان طبیعت می‌گسترند. در ادامه سفر به باتومی، سری می‌زنیم به مهمترین جاذبه‌های باتومی:

 

هتل‌های ارزان باتومی به پیشنهاد تریپ‌ادوایزر

تندیس علی و نینو

مجسمه علی و نینو، یکی از سازه‌های دیدنی در باتومی است. این پیکره‌های غول پیکر به طول ۸ متر که بعنوان مجسمه عشق نیز شناخته می‌شوند، داستان علی، یک نوجوان مسلمان آذربایجانی و نینو، یک دختر مسیحی گرجی را حکایت می‌کنند که در عشقشان ناکام شدند. بعلاوه زیبایی مجسمه‌ها که با نورهای قرمز و آبی تزیین شده‌اند، شب هنگام دوچندان می‌شود.

تئاتر باتومی

جاذبه دیگر در سفر به باتومی، ساختمان تئاتر باتومی است که در سال ۱۹۵۲ تکمیل شد و نمونه بسیار خوبی از معماری قدیمی این شهر به شمار می‌آید. این ساختمان که میزبان تئاتر دولتی ایلیا چاوچاوادزه است، برای ادبیات گرجستان نیز اهمیت زیادی دارد.

میدان تئاتر

میدان تئاتر که با نام‌های نپتون یا میدان پوسیدون نیز شناخته می‌شود، درست در کنار تئاتر باتومی قرار دارد. در وسط میدان، آبنما و مجسمه نپتون را خواهید یافت که از روکش طلا ساخته شده است. مجسمه نپتون برای باتومی که قرن‌هاست از دریا و بندر امرار معاش می‌کند، بسیار حائز اهمیت و نمادین است. لازم به ذکر است که برای ساخت این اثر، از مجسمه اصلی نپتون در بولونیای ایتالیا الهام گرفته شده است. 

چرخ و فلک پانوراما

چرخ و فلک واقع در پارک معجزه، منتظر کسانی است که در سفر به باتومی می‌خواهند شهر را از بالا ببینند. این چرخ و فلک عظیم، ظرفیت ۲۵۰ بازدید کننده را دارد. این جاذبه غول پیکر و پرطرفدار ۵۵ متری که در نزدیکی برج الفبا واقع شده، در یک سفر آهسته که حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، منظره‌ای پانوراما از کل باتومی را ارائه می‌دهد.

 

بلوار و بندر باتومی و برج فانوس دریایی

در سفر با تور باتومی، توصیه می‌کنیم حتما از بندری دیدن کنید که منبع درآمد اصلی شهر و یک جاذبه گردشگری مهم در این منطقه است. این بندر، همچنین دارای یک فانوس دریایی جالب است که در سال ۱۸۸۲ توسط مهندسان فرانسوی ساخته شد.

همچنین پس از یک روز طولانی گشت و گذار در منطقه، بهتر است یک شب را در بلوار باتومی بگذرانید. این گزینه، محبوب کسانی است که به دنبال بهترین سواحل گرجستان  هستند. بنابراین در سفر به باتومی، در این حوالی می‌توانید در امتداد خط ساحلی قدم بزنید و از تماشای مناظری خیره کننده از دریای سیاه، فواره‌های رقص، درختان نخل، برج الفبا و استراحت در کافه‌ها، بارهای ساحلی و رستورانها لذت ببرید.

موزه دولتی آجارا

این موزه، هنر و فرهنگ منطقه آجارا را به نمایش می‌گذارد و مجموعه وسیعی از لباس‌های سنتی، جواهرات و صنایع دستی را در خود جای داده است. نمایشگاه‌های موزه همچنین شامل نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و عکس‌های هنرمندان محلی است. 

تله‌کابین آرگو

با سوار شدن به تله‌ کابین آرگو و حرکت به سمت تپه‌ها، مناظر باورنکردنی از باتومی و دریای سیاه را در سفر به باتومی شاهد خواهید بود. این سفر، یک سفر طولانی است. اما زمانی که به بالای تلکابین رسیدید، مناظر پانورامای اطراف شما را غافلگیر می‌کنند و در عین حال می‌توانید عکس‌های جذابی بگیرید. در واقع تصاویر بخش‌های قدیمی‌تر شهر، بخش‌هایی که به ‌سرعت در حال مدرن شدن هستند و اقیانوس، به طور همزمان پیش رویتان قرار می‌گیرند. در ضمن می‌توانید در کافه این تلکابین، به استراحت و صرف یک فنجان قهوه بپردازید.

 

راهنمای سفر ۴۸ ساعته به باتومی

موزه باستان شناسی باتومی

با گشت و گذار در این موزه، می‌توانید به گذشته این شهر سفر کنید. اینجا یکی از قدیمی‌ترین موزه‌ها در کل کشور است و بر یافته‌های محلی باستان شناسان تمرکز دارد. علیرغم اندازه کوچک این مکان، متصدیان آن را را با آثار باستانی پر کرده‌اند. بیش از ۲۲۰۰۰ اثر، از ابزار عصر حجر تا ظروف دوران روم در اینجا منتظر شما هستند.

کلیسای مادر مقدس

کلیسای جامع مادر مقدس، ساختمانی باشکوه با سه گنبد متعلق به قرن نوزدهم است. کلیسا در چند قدمی مرکز شهر قرار دارد و بنابراین، دسترسی به این بنای شگفت انگیز به سبک نئوگوتیک، در سفر به باتومی به راحتی امکان‌پذیر است. این بنا شب هنگام با وجود نورپردازی جذاب، باشکوه تر نیز به نظر می‌رسد.  

میدان پیازا

در سفر به باتومی در می‌یابید که میدان پیازا، یکی از محبوب‌ترین نقاط ملاقات شهر است. مردم برای تماشای کنسرت و هنرهای نمایشی در این میدان دور هم جمع می‌شوند و این محدوده، بخش مهمی از زندگی روزمره آنهاست. می‌توانید مدت زمان زیادی را در رستوران‌ها و کافه‌های اطراف میدان بگذرانید و زمانی آرام را برای دیدن شیوه زندگی گرجستان و امتحان ذائقه محلی در سفر با تور باتومی در اختیار داشته باشید.

باغ گیاه شناسی باتومی

در نهایت باغ گیاه شناسی باتومی که در سال ۱۹۱۲ بنا نهاده شد، یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه شناسی در جهان است. این باغ، دارای هزاران گیاه و صدها درخت از گرجستان و سراسر جهان است. در واقع گیاهانی از سرزمین‌های مختلف جهان، از هیمالیا گرفته تا استرالیا، رنگی جادویی به این باغ می‌بخشند. در صورت تمایل می‌توانید تمام ایام هفته، بین ساعت ۸ صبح تا ۲۱ از باغ گیاه‌شناسی باتومی دیدن  کنید. 

 

۱۳ مورد از جذاب‌ترین کارها در باتومی

منبع ۱

منبع ۲

۱۰ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 03 شهریور 1402)

نظرات کاربران