راهنمای کامل مناطق مختلف باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
راهنمای کامل مناطق مختلف باتومی

باتومی شهری ساحلی و بسیار زیباست اما به هیچ وجه به اندازه‌ی تفلیس بزرگ نیست. همین امر باعث شده مناطق و محله‌های کم‌تری هم داشته باشد و خیلی راحت‌تر بتوانید به جاهایی که می‌خواهید برسید و در شهر رفت و آمد کنید. با این حال شناخت مناطق مختلف در این شهر،سفری راحت‌تر را برایتان رقم خواهد زد. این که بدانید، تفریحات شبانه در کجا قرار گرفته‌اند، سواحل نزدیک به کدام خیابان‌ها هستند و مراکز خرید به کدام محله‌ها نزدیک هستند، حتی برای انتخاب هتل در تور باتومی نیز به شما کمک خواهد کرد. پس اگر عازم این شهر هستید، حتما مطلب امروز ما را مطاعه کنید.

 

منطقه ساحلی

این منطقه که شامل بلوار بزرگ باتومی می‌شود، بدون شک پربازدیدترین محل در میان گردشگران است و کافه‌ها و رستوران‌های زیادی هستند که در همان حوالی واقع شده‌اند. اما نکته‌ی مهمی که در مورد این جا باید بدانید، این است که در مرکز شهر باتومی، هیچ هتل ساحلی وجود ندارد و جاهایی همچون خیابان روستاولی که چند صد متری از ساحل دور هستند، نزدیک‌ترین جا برای اجاره‌ی هتل به ساحل محسوب می‌شوند.

پارک ساحلی بزرگ باتومی دارای بخش‌های مختلفی برای استراحت و قدم زدن، مسیر دوچرخه سواری و محل بازی کودکان بوده و ساختمان‌های نمادین زیادی را دور خود می‌بیند.

خیابان روستاولی

یکی از بهترین جاهایی که برای اقامت در سفر به باتومی می‌توانید انتخاب کنید، خیابان روستاولی است. این خیابان که در راستای ساحل به طول ۲ کیلومتر کشیده شده، شلوغ‌ترین بخش شهر محسوب می‌شود و مملو از هتل‌های مختلف است. چند مورد از مشهورترین هتل‌های باتومی مثل شرایتون، رادیسون و هیلتون، همگی در این خیابان واقع شده تا منظره‌ی دریا و نزدیکی به ساحل را برای مشتریانشان به همراه داشته باشند. این منطقه همچنین مملو از رستوران‌های مختلف، کلاب‌های شبانه و بارهای کارائوکه بوده و از هر نظر یک محله توریستی کامل به حساب می‌آید.

یکی از نکات منفی در مورد خیابان روستاولی، شلوغی آن‌جاست که در واقع با این حجم از هتل‌های بزرگ، عادی به نظر می‌رسد. از طرفی اما سواحل تمیز و بسیار خوبی نزدیک شما هستند و برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشری شهر را نیز پیاده می‌توانید ببینید. دلفیناریوم باتومی در فاصله‌ی یکی دو کیلومتری واقع شده و تحی اگر پیاده بخواهید به محله قدیمی باتومی بروید، حدودا نیم ساعت پیاده، راه در پیش خواهید داشت.

خیابان روستاولی مجموعه‌ای خانه‌ها و هتل‌ها مردن در کنار خانه‌های قدیمی را کنار هم دارد و در کنار مجموعه‌های بزرگ، اگر همراه خانواده به این منطقه می‌روید، می‌توانید آپارتمان‌های مختلف را نیز در آن‌جا اجاره کنید. شلوغی و قیمت بالاتر نسبت به دیگر جاهای شهر، تنها نکات منفی در مورد خیابان روستاولی هستند و اگر با این موارد مشکلی نداشته باشید، حتما بهتر است در آن‌جا اقامت کنید و به انبوهی از تفریحاتِ موجود در این منطقه، نزدیک باشید.

 

هتل‌های نزدیک به پارک‌ آبی باتومی

خیابان گورگیلادزه

این خیابان در مرکز شهر و درست موازی با بلوار قرار گرفته و طولی به بلندی ۱.۷ کیلومتر دارد. اما منطقه‌ای که از آن در این بخش صحبت می‌کنیم، شامل خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی این محله می‌شود. خیابان گورگیلادزه یکی دیگر از مناطق توریستی به حساب می‌آید که حتی اگر در آن‌جا اقامت نداشته باشید، بدون شک مسیرتان به این محل می‌خورد. جایی مملو از فروشگاه‌های مختلف، بوتیک‌ها، بانک‌ها، رستوران‌های بزرگ و فست فود‌ها. کلیت این محله به دو بخش تقسیم شده است که که بخش شرقی نزدیک به سیرک بوده و اکثر جاذبه‌های گردشگری مهم خیابان گوگیلادزه در آن‌جا وجود دارند. بخش غربی البت هشامل باغ وحش و موزه هنر آدجارا می‌شود که برای اهل هنر، رفتن به این موزه یکی از واجبات تور باتومی به شمار می‌رود.

خیابان گورگیلادزه نیز فاصله‌ی چندانی نسبت به دریا ندارد و حدودا یک کیلومتر از ساحل دور است و اگر بخواهید پیاده برای آبتنی، خود را به ساحل دریای سیاه برسانید، چیزی نزدیک به ۱۵ دقیقه در راه خواهید بود. با این حال، باز هم هتل‌های جذابی در این خیابان واقع شده و البته قیمت‌های آن‌ها نسبت به خیابان روستاولی، کمی بهتر به شمار می‌آید.  همچنین در این مکان نیز می‌توانید آپارتمان‌های زیادی با قیمت مناسب پیدا کنید که برای جمع‌ها بزرگ، گزینه‌ای عالی به شمار می‌آیند.

چیز مهمی که در مورد خیابان گورگیلادزه باید بدانید این است که خیلی از فروشگاه‌های بنرد و مهم شهر در آن‌جا واقع شده و رستوران‌ها و کافه‌های فوق‌العاده جذابی در این محل وجود دارد. با این حال، این منطقه نیز جایی شلوغ به حساب می‌آید و کمی از دریا دور است.

 

معروف‌ترین پارک‌های بازی و آبی گرجستان

خیابان چاوچادزه

هر چقدر که از دریا دور می‌شویم، محله‌های بزرگ‌تر و کمی از آن حجم شلوغی‌ها کم می‌شود با این حال خیابان چاوچادزه با توجه به میزبانی از بسیاری جاذبه‌های گردشگری مهم باتومی، هنوز محله‌ای شلوغ در این شهر به حساب می‌آید. اگر در هر زمانی غیر از تابستان به باتومی سفر می‌کنید و نمی‌توانید به آبتنی در سواحل دریای سیاه بپردازید، بهترین محل برای اقامت این خیابان خواهد بود. جدا از این که هتل‌های خیلی خوبی در خیابان چاوچادزه وجود دارد، با مینی بوس و تاکسی به همه جا دسترسی خواهید داشت و البته که مراکز خرید و بسیاری بناهای تارخی نیز در اطراف شما قرار دارند.

از کلیسای جامع تاریخی شهر تا موزه باستانی شناسی در میدان تفلیس، چیزهای زیادی برای دیدن در این منطقه وجود دارد. همچنین، همان طور که گفتیم، فروشگاه‌ها و مراکز خرید زیادی هستند که می‌توانید به آن‌جا مراجعه کرده و همچنین با توجه به این که محله، در مرکز شهر واقع شده، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی نیز برای انتخاب خواهید داشت.

برای رسیدن به دریا از این خیابان، حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه راه در پیش خواهید داشت و البته می‌توانید به جای رفتن به سواحل شلوغ مرکز شهر، از سواحل اطراف شهر نیز بازدید کنید که عموما تمیزتر و خلوت‌تر هستند. همچنین اگر اهل هتل نیستید و به می‌خواهید، آپارتمان کرایه کنید، در خیابان چاوچادزه انتخاب‌های ارزان و خوبی پیدا خواهید کرد اما خب تعداد این واحدهای اجاره‌ای خیلی زیاد نیستند. ایستگاه‌های مختلف مینی‌بوس، رفت و آمد با این وسایل نقلیه ارزان را به انتخابی مناسب بدل می‌کند و به وسیله‌ی آن‌ها، به هر جایی از شهر که بخواهید، می‌توانید سر بزنید.

خیابان پوشکین

اگر به نقشه‌ی باتومی نگاه کنید، می‌بینید که درست بعد از خیابان چاوچادزه، این خیابان واقع شده و با ۲.۶ کیلومتر طول و کوچه‌های متعدد، منطقه‌ای بزرگ را شهر به خود اختصاص می‌دهد. اگر چه هتل‌های زیادی در این محله وجود دارند و انتخاب‌های زیادی برای اقامت خود در سفر به باتومی خواهید داشت، اما نزدیکی به خیابان چاوچادزه و جاذبه‌های آن‌جا، تنها نقطه مثبت در مورد این منطقه خواهد بود. در این‌جا هیچ جاذبه‌ی گرشگری خاصی را مشاهده نمی‌کنید و خب سواحل نیز از این مکان حدودا ۱.۵ تا ۲ کیلومتر فاصله دارند.

 

بهترین رستوران‌های باتومی برای صرف غذای آسیایی

خیابان پوشکین اگر چه هنوز آنقدرها به مناطق مسکونی نزدیک نیست اما در مجموع بیشتر به درد ساکنین محلی و آن‌هایی می‌خورد که می‌خواهند سفری ارزان به باتومی را تجربه کنند. چون در این محل، هتل‌های سه ستاره‌ و چهار ستاره ارزان و همچنین آپارتمان‌های مقرون به صرفه زیادی پیدا می‌شود.

با نگاه به انتخاب‌هایی که در این محله خواهید داشت، می‌بینید که رستوران‌ها و کافه‌های بسیار زیادی در خیابان پوشکین قرار گرفته‌اند که البته در میانشان، رستوران‌های لاکچری و کافه‌های لوکس کمی می‌بینید. خیابان پوشکین محله‌ای حوصله سر بر بوده که تنها برای اقامت ارزان مناسب است و به محض بیدار شدن از خواب و خروج از هتل، باید به دیگر مناطق باتومی بروید و از جاذبه‌های گردشگری در جاهای دیگر شهر لذت ببرید. البته اگر قصد اقامتی ارزان در باتومی را دارید، بودن در این‌جا را مشکلی جدی تلقی نکنید، چون در نهایت فاصله‌ی این منطقه با خیلی از مناطق مهم شهر، تنها یک کیلومتر یا کمی بیشتر است که در مقایسه با بسیاری شهرهای گردشگرپذیر معروف، فاصله‌ی کمی محسوب می‌شود.

منطقه‌ی پارک آبی

پارک آبی باتومی آنقدر معروف است که این منطقه را به عنوان محله‌ی پارک آبی می‌شناسند. این مجموعه تفریحی جذاب در نزدیکی ساحل واقع شده و فضای بزرگی را به خود اختصاص داده‌ است. به همین دلیل در فصل تابستان، این مکان به یکی از پرطرفدارترین جاهای شهر برای توریست‌های دل می‌شود و خیلی از گردشگران مستقیما به سراغ آن‌جا می‌روند و به تفریح در پارک و استفاده از ساحل دریای سیاه در آن‌جا می‌پردازند.‌

این محله هیچ چیزی کم ندارد، از رستوران‌های معروف تا کافه‌های متعدد و همچنین فروشگاه‌های زیادی که می‌توانید از آن‌ها خرید کنید. البته در این‌جا خبری از مراکز خرید بزرگی که در چاوچادزه می‌بینید نیست و اغلب آن‌ها فروشگاه‌های جمع و جور با اجناس متنوع هستند.

در اطراف این پارک آبی هتل‌های بسیار خوبی نیز پیدا می‌شود تا در آن‌جاها اقامت داشته و دسترسی راحت به پارک، ساحل و جاذبه‌های گردشگری اطراف این محل داشته باشید. البته با اقامت در این محل، نسبت به بعضی از مراکز گردشگری مرکز شهر دور خواهید بود و البته وجود رودخانه آب دریا را نسبت به بعضی دیگر از سواحل معروف شهر، کثیف‌تر می‌کند. در مجموع منطقه پارک آبی اگر چه برای اقامت جای بدی محسوب نمی‌شود، با توجه به این که دسترسی به آن‌جا خیلی راحت خواهد بود و به سادگی با تاکسی یا مینی‌بوس می‌توانید به این محل بروید، پیشنهاد می‌کنیم، جایی دیگر اقامت داشته باشید و بعضی روزها برای تفریح، چند ساعتی را در این محل سر کنید و یک روز شاد را کنار خانواده داشته باشید.

 

لوکس‌ترین هتل‌های باتومی

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران