زیباترین کلیساهای باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
زیباترین کلیساهای باتومی

باتومی شهر ساحلی زیبا در منطقه آجاریا گرجستان بوده و به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در این کشور شناخته می‌شود. یکی از موضوعات قابل توجه در مورد این شهر، همزیستی چندین دین بوده و همین موضوع سبب شده بناهای مذهبی متعددی از کلیساهای باستانی ارتدکس و کاتولیک گرفته تا مساجد و کنیسه‌های مختلف در آن شکل بگیرند. البته در بین این بناهای مذهبی کلیساها بیشتر مورد توجه بوده و به دلیل تعداد زیاد و همچنین سبک معماری زیبا سالانه مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می‌گیرند. به خصوص اینکه در آغاز دهه ۹۰ میلادی باتومی شاهد ساخت انبوه کلیساها بود که توسط افراد به صورت شخصی بنا شدند. چنانچه ایده بازدید از کلیساها در تور گرجستان به مقصد باتومی برای شما نیز جذاب است، توصیه می‌کنیم برای آشنایی با زیباترین کلیساهای باتومی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

زیباترین کلیساهای باتومی

باتومی از جمله شهرهای توریستی گرجستان است که بیش از هر چیزی با سواحل زیبا و تفریحات دریایی خود شناخته می‌شود. اما در این میان نمی‌توان جاذبه‌های گردشگری باتومی را که کلیساها بخشی از آن هستند را نادیده گرفت. از جمله معروف‌ترین کلیساهای باتومی می‌توان به کلیسای جامع باکره (متعلق به سال ۱۹۹۳)، کلیسای سنت باربارا (متعلق به سال ۱۸۸۸)، کلیسای یونانی سنت نیکلاس (متعلق به سال ۱۸۶۵) اشاره کرد.

علاوه بر این موارد در دهه‌های اخیر نیز شاهد ساخت کلیساهای مختلفی در این شهر زیبای توریستی بوده‌ایم. به طوری که کلیساهای متعلق به مسیحیان ارتدکس متعددی با نام‌های کلیسای سنت نینو در سال ۱۹۹۴ و همچنین کلیسای سنت جورج در سال ۱۹۹۵ ساخته شدند. از جمله جدیدترین این بناهای مذهبی مسیحیت نیز می‌توان به کلیسای سنت و مقدس یواخیم و همچنین کلیسای سنت پیامبر الیاس اشاره کرد که در سال‌های بین ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ بنا شده‌اند. از آنجایی که تعداد این کلیساها برای بازدید در مدت کوتاه سفر به باتومی می‌توانند زیاد باشند در زیر چند مورد از بهترین آن‌ها را گردآوری و معرفی کرده‌ایم.

 

کلیسای جامع مریم مقدس، باتومی (Cathedral Church of the Blessed Virgin Mary, Batumi)

معرفی زیباترین کلیساهای باتومی را برای بازدید با کلیسای باشکوه مریم مقدس یا به عبارتی ولادت حضرت اقدس اله آغاز می‌کنیم. این اولین جاذبه گردشگری است که هنگام تماشای چشم انداز باتومی زیبای باتومی دیده می‌شود. این کلیسای جامع تاریخ پر فراز و نشیبی را تجربه کرده به همین دلیل علاوه بر جنبه مذهبی از لحاظ تاریخی نیز بسیار ارزشمند است. به طوری که بارها مورد بازسازی‌های اساسی به خصوص در دوران اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفته است.

این کلیسا در سال‌های ۱۸۹۸ - ۱۹۰۳ ساخته شد. در حال حاضر شواهد دقیقی در مورد اینکه این کلیسا به مسیحیان ارتدکس تعلق دارد یا کاتولیک  وجود ندارد. زیرا هنگامی که آجاریا توسط امپراتوری روسیه تسخیر شد، سیل اتباع خارجی، که در میان آنها نمایندگانی از ملیت‌های مختلف وجود داشت و بسیاری از آنها کاتولیک بودند، به باتومی هجوم آوردند. از آنجایی که در قرن نوزدهم هیچ معبد کاتولیک در باتومی وجود نداشت، نمایندگان این مذهب با درخواست برای ساختن کلیسا در آنجا به مقامات مراجعه کردند. این معبد بر اساس اهدای افراد معتقد آن دوران ساخته شد که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی، تولیدکننده ثروتمند نفت به نام استفان زوبالاشویلی بود. به لطف تلاش‌های او ساخت معبد در سال ۱۹۰۲ به پایان رسید و در سال ۱۹۰۳ تقدیس شد.

 

راهنمای سفر ۴۸ ساعته به باتومی

پس از انقلاب که گرجستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شد، این کلیسا توسط دولت مصادره شد و برای نیازهای مختلف اداری و اقتصادی مورد استفاده قرار گرفت. جامعه گرجستان و مؤمنان برای بازگرداندن کلیسای مریم مقدس در راستای کارهای مذهبی و عبادتی برای مدت طولانی مبارزه کردند. این موضوع در آن دوران به قدری حائز اهمیت بود که هنرمندان بسیاری به آن اشاره کردند. به طوری که حتی در یکی از فیلم‌های سینمایی به نام توبه به این موضوع پرداخته شده و از اهمیت بالایی در بین مردم محلی منطقه برخوردار است. در نهایت روشنفکران و جامعه گرجستان موفق شدند کار بازسازی معبد را برای تبدیل مجدد آن به یک کلیسای ارتدکس انجام دهند.

در حال حاضر کلیسای جامع باتومی یا همان کلیسای جامع مریم مقدس، یکی از زیباترین کلیساهای گرجستان بوده که به سبک گوتیک ساخته شده است. به طوری که از ویژگی منحصر به فرد معبد آن می‌توان به پنجره‌های شیشه‌ای رنگی بزرگ اشاره کرد که می‌تواند در زیبایی با بهترین نمونه‌های معماری گوتیک فرانسوی رقابت کند.

 

کلیسای سنت نیکلاس، باتومی (Saint Nicholas Church, Batumi)

کلیسای سنت نیکلاس از دیگر کلیساهای برتر باتومی است که در محدوده مرکز شهر قرار دارد. این کلیسا بیش از ۱۵۰ سال قدمت داشته و می‌توان آن را از جمله قدیمی‌ترین کلیساهای باتومی نامید. گفته می‌شود آغازگر ساخت این کلیسا، مردم یونانی ساکن باتومی بودند که به ریاست شهردار شهر با ملیت یونانی انجام شد. به این صورت که در سال ۱۸۵۴ زمانی که افرمیدی شهردار جدید شهر باتومی شد، کارهای ساختمانی بزرگی را انجام داد. که یکی از آن‌ها صادر کردن مجوز ساخت کلیسای سنت نیکلاس بود. به طوری که حدود ۱۰ سال بعد در سال ۱۸۶۵ یونانیان شروع به ساختن کلیسا در زمینی کردند که ایلیا افرمیدی اهدا کرد. هزینه ساخت کلیسا توسط اهل محله جمع آوری شد. این کلیسا نه تنها به یک ساختمان مذهبی به شمار می‌آمد بلکه محلی بود که زندگی جامعه یونانی باتومی در آن متمرکز شده بود.

 

بهترین هتل‌ها و ریزورت‌های ساحلی باتومی

کلیسای سنت نیکلاس قبل از اینکه تا این حد توسعه یافته و تزیین شود با نام کلیسای جامع شناخته می‌شد. به طوری که در اوایل قرن بیستم، یونانیان جزیره خیروس آثار و نمادهایی از سنت نیکلاس، باکره مقدس ماریا و سنت جورج را به کلیسا هدیه دادند. بنابراین از همان سال‌ها نام آن به کلیسای سنت نیکولاس تغییر یافته و حتی کتیبه‌ای بر روی دیوار غربی آن وجود دارد که بر روی آن به زبان یونانی «کلیسای یونانی سنت نیکلاس» نوشته شده است.

ناگفته نماند که در دهه ۳۰ کلیسای سنت نیکلاس نیز به سرنوشت بسیاری از بناهای مذهبی دیگر در کل قلمرو اتحاد جماهیر شوروی دچار شد. به این معنا که بسته شده و در اختیار دولت قرار گرفت. تقریباً در طی ۲۰ سال این کلیسا متروکه باقی ماند و در نهایت در سال ۱۹۴۶ دوباره درهای آن به روی عبادت‌کنندگان باز شد. این اتفاق با مرمت‌ها و بازسازی‌های اساسی نیز همراه بود و از همین رو امروزه کلیسای سنت نیکلاس نه تنها به عنوان یک بنای مذهبی بلکه به عنوان یکی از زیباترین بناهای معماری و تاریخی گرجستان نیز شناخته می‌شود.

 

کلیسای جامع مسیح نجات دهنده، باتومی (The Cathedral of Christ the Saviour, Batumi)

همان طور که گفته شد، باتومی یک شهر چند ملیتی است که در آن تعداد زیادی از نمایندگان ادیان مختلف زندگی می‌کنند و بخش اصلی آن‌ها ارامنه ارتدوکس هستند. به همین دلیل یکی از شناخته شده‌ترین کلیساهای شهر، کلیسای حواری ارمنی یا همان کلیسای جامع مسیح نجات دهنده است که در خیابان زویاد گامساخوردیا قرار دارد. این بنا نیز مانند بسیاری دیگر از کلیساهای باتومی، تاریخچه پرفراز و نشیب خاص خود را دارد. در سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۷ ساخت این کلیسا توسط معمار اتریشی به نام رابرت مارفلد انجام شد و تا اوایل قرن بیستم درهای آن به روی مسیحیان منطقه باز بود. سپس توسط کمونیست‌های شوروی بسته شد و به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۵۹ ساختمان کلیسا به عنوان یک رصدخانه بازسازی گردید.

 

۱۳ مورد از جذاب‌ترین کارها در باتومی

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جامعه ارمنی و دولت ارمنستان اقدامات فعالی را برای بازگرداندن کلیسا آغاز کردند. به طوری که در سال ۱۹۹۱۲ معبد به ارامنه دیاسپورا بازگردانده شد و در سال ۱۹۹۵ دوباره درهای آن به روی مردم باز گردید. این کلیسای باتومی از نظر مساحت در مقایسه با دیگر کلیساهای مطرح شهر کوچک بوده اما از نظر جذابیت ظاهری بسیار خاص و متفاوت است. این بنا تزئین و دکور بسیار ساده‌ای داشته و همین آن را در بین گردشگران تور گرجستان از دیگر کلیساها متمایز کرده است. یکی از ویژگی‌های جذاب این کلیسا نقاشی شیشه‌ای است که در آن ستاره‌های هشت پر وجود دارند. عدد هشت در مسیحیت به معنای آینده است؛ چرا که اعتقاد بر این است که خداوند زمین را در شش روز آفرید و از روز هفتم تا روز قیامت ادامه خواهد داشت و روز هشتم نشان دهنده بهشت یا ابدیت است. یکی دیگر از جاذبه‌های کلیسای ارامنه در باتومی، درختی است که هنرمند سرشناس گرجی به نام ایوان آیوازوفسکی در حیاط آن کاشته است.

 

کلیسای تثلیث مقدس، باتومی (Holy Trinity Church, Batumi)

کلیسای تثلیث مقدس در نیمه دوم قرن نوزدهم در محله ارتدکس نشین باتومی ساخته شد. این یک کلیسا کوچک و از همه مهم‌تر اینکه یکی از معدود کلیساهایی بود که در دوره شوروی در محدوده گرجستان فعالیت می‌کرد. البته همانند دیگر کلیساها این بناهای مذهبی نیز در دهه ۳۰ قرن بیستم بسته شده و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفت. پس از جنگ جهانی دوم، گرجستان تحت تأثیر موج عظیمی از درخواست‌ها برای بازسازی این کلیسا اقدام کرده و امروزه بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است. به طوری که به عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری در شهر باتومی شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که در سال ۱۹۷۶ این کلیسا در اثر آتش سوزی تقریباً به طور کامل ویران شد و امروزه بنایی که مشاهده می‌کنید بر اساس کلیسای قدیمی کاملا از نو ساخته شده است. ساخت ساختمان جدید کلیسا در طول سه سال انجام شد و سرانجام در سال ۱۹۷۹ اولین مراسم مدهبی مسیحیت در آن برگزار گردید.

 

۱۰ دلیل قانع کننده برای سفر به باتومی

 

منبع

 

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران