جاذبه‌های گردشگری اطراف باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
جاذبه‌های گردشگری اطراف باتومی

استان غربی آدجارا (Adjara) که باتومی را در خود می‌بیند، یکی از زیباترین بخش‌های سفر به تور گرجستان به حساب می‌آید. با این که تمامی چشم‌های در شهر باتومی به سواحل دریای سیاه خلاصه می‌شود، اما دیدنی‌های زیادی هستند که در نزدیکی این شهر می‌توانید به سراغشان بروید. جاذبه‌هایی که فاصله‌ی چندانی تا مرکز شهر نداشته و ما در نوشته‌ی امروزمان به مرور ۱۰ مورد از محبوب‌ترین‌های آن‌ها خواهیم رفت.

 

چطور به دیدن جاذبه‌های گردشگری اطراف باتومی برویم؟

قبل از این که در مورد مکان‌های خارج شهر باتومی صحبت کنیم، بهتر است از راه‌هایی که می‌توانید به وسیله‌ی آن‌ها، به دیدن این جاذبه‌ها بروید صحبت کنیم. اول این که در فصل‌ تابستان که مسافران زیادی به باتومی می‌آیند، تورهای بسیاری ترتیب داده شده که اکثر این جاذبه‌ها را در بر می‌گیرند. اگر چه در دیگر ماه‌های سال نیز این گونه تورها برگزار می‌شوند، اما تعدادشان بسیار محدودتر است. شرکت‌های معروفی مثل Viator تورهای این چنینی زیاد برگزار می‌کنند و همچنین از هتل محل اقامت خود نیز می‌توانید برای پیدا کردن تورهای مد نظر خود، اطلاعات کسب کنید.

راه‌های دیگر برای رفتن به مسیرهای خارج از شهر، استفاده از تاکسی و یا ون خصوصی بوده یا استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی گرجستان است. پیشنهاد می‌کنیم، اگر می‌خواهید ماشین بگیرید، از اوبر (Uber) برای این کار استفاده کنید تا از اول هزینه‌های مسیر خود را بدانید و همچنین مبلغ کم‌تری نسبت به ماشین‌های دربست شهری پرداخت کنید.  سیستم حمل و نقل عمومی در اطراف باتومی مناسب است و اگر بتوانید برنامه ریزی کنید و مسیرها را بشناسید، می‌توانید با ماشروتکا یا همان ون‌های معروف گرجی، به مکان‌های گفته شده بروید و هزینه‌ی بسیار کم‌تری از گزینه‌های قبلی پرداخت نمایید. بهترین جا برای کسب اطلاع از قیمت و ساعت حرکت این ون‌ها هم ایستگاه هم مرکز اطلاعات گردشگران در خیابان گوگباشویلی (Gogebashvili Street) است.

 

بهترین فصل برای سفر به گرجستان

۷ جاذبه‌ی گردشگری جذاب اطراف باتومی

در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری اطراف باتومی می‌پردازیم و اطلاعاتی کوتاه درباره هر کدام از آن‌جاها را قید می‌کنیم:

۱- متسوانه کونتسخی (Mtsvane Kontskhi)، ۱۲ کیلومتری باتومی

متسوانه کونتسخی در شمال باتومی قرار داشته و خیلی‌ها آن‌جا را با باغ گیاه شناسی باتومی (Batumi Botanical Garden) می‌شناسند. این مکان از جاذبه‌های گردشگری معروف گرجستان بوده و البته فاصله‌ی کم و زیبایی آن‌جا، باعث شده تا افراد زیادی در سفر به باتومی از آن‌جا دیدن نمایند. متسوانه کونتسخی فضایی سرسبز و زیبا داشته و انواع گل‌ها و گیاهان زیبا در آن‌جا کاشته شده است و در هر فصلی از سال زیبایی خاص خود را دارد.

همچنین در این منطقه، امکان رفتن به ساحل زیبای ماخینجائوری (Makhinjauri Beach) را خواهید داشت و جدا از امکان تفریح و آبتنی در این ساحل فوق‌العاده زیبا، در همان نزدیکی، می‌توانید غذاهای دریایی تازه و خوشمزه نیز برای خود سفارش دهید. اگر فرصت داشتی، برای غروب خورشید در آن‌جا باشید و از منظره‌ی دیدنی که در این محل مشاهده خواهید کرد، لذت ببرید. ماشروتکا اختصاص از باتومی به این محل وجود دارد که هزینه‌ی بسیار پایینی دارند.

۲- پارک ملی متریرالا (Mtirala National Park)، ۳۰ کیلومتری باتومی

شک نکنید که زمان چهل دقیقه‌ای برای رفتن به این پارک ملی، صد در صد ارزشش را خواهید داشت. متریرالا در شمال شرقی باتومی قرار گرفته و بهترین زمان برای رفتن به آن‌جا، اواسط باهار تا اوایل پاییز است که همه جا سرسبز و در زیباترین حالت ممکن خواهد بود.

پارک ملی متریرالا از سال ۲۰۲۱ به اولین پارک ملی گرجستان بدل شد که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفه و در آن‌جا، گیاهان و درختان متنوع و همچنین پستانداران و پرندگان زیادی زندگی می‌کنند. مسیر پیاده روی ۷ کیلومتری به صورت چرخه برای گردشگران مهیا شده است و همچنین یک تله کابین نیز در بالای آن کار گذاشته شده است. البته با توجه به بارندگی‌های گاه و بیگاه‌، بد نیست که در بازدید از آن‌جا، یک چتر هم همراه داشته باشید. متاسفانه برای رفتن به این محل، مجبورید تاکسی بگیرید، چون ماشروتکا به مقصد آن‌جا از باتومی حرکت ندارد، اما تورهای متنوعی برای بازدید از آن محل برپا می‌شود.

 

آشنایی با راه‌های دسترسی به گرجستان

۳- پارک ملی ماچاخلا (Machakhela National Park)، ۲۷ کیلومتری باتومی

دسترسی به این پارک ملی بسیار راحت‌تر است اما به خاطر محبوبیت بالای متریرالا، توریست‌های کم‌تری به آن‌جا می‌روند. پارک ملی ماچاخلا در جنوب باتومی واقع شده و وسعت آن به نزدیکی مرز ترکیه می‌رسد. مناظر سبز و زیبا، رودخانه‌های متعدد و وجود آبشارهای بزرگ و کوچک، از جمله جذابیت‌هایی هستند که باعث می‌شوند، ما سفر به این مکان را در تور گرجستان به شما پیشنهاد کنیم.

چند دهکده کوچک درون این پارک ملی قرار گرفته و حتی یک موزه محلی نیز در آن‌جا واقع است. از دیگر زیبایی‌های ماچاخلا نیز یک پل سنگی معروف است که بازدید از آن‌جا و عکس گرفتن بر روی آن را نیز حتما امتحان کنید. برای رفتن به آن‌جا، تورهای مختلفی در تور سال برگزار می‌شود و همچنین امکان رفتن با تاکسی به آن‌جا را هم دارید. اما حتما از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید چون بعضا، پیش می‌آید که تاکسی‌های محلی از آدرس درست آن‌جا بی‌خبرند!

۴- قلعه گونیو (Gonio Fortress)، ساحل کواریاتی (Kvariati Beach) و سارپی (Sarpi)، ۱۹ کیلومتری باتومی

اگر دوست دارید در سواحلی خلوت‌تر و دنج‌تر آبتنی کنید، چند ساحل خیلی خوب در جنوب باتومی قرار دارد که می‌توانید به آن‌جاها بروید. ساحل کواریاتی از جمله این جاهاست که در مقایسه با سواحل باتومی، واقعا زیباتر و البته خلوت‌تر است.

البته اگر به این ساحل رفتید، در آن اطراف باید سری به قلعه گونیو نیز بزنید، به سارپی بروید و در نهایت از جاذبه‌هایی که آن‌جا برایتان تهیه دیده شده دیدن نمایید. برای مثال ، در نزدیکی قلعه یک آبشار زیبا وجود دارد و در سارپی نیز موزه‌ای معروف جا خوش کرده که هر کدام آن‌ها، می‌توانند نقطه عطفی در این سفر یک روزه از در سفر به باتومی باشند. در این مسیر به همین ترتیب که در تیتر می‌بینید، تورهای مخصوص وجود دارد و همچنین می‌توانید با تاکسی به هر کدام که خواستید بروید. برای سارپی هم ماشروتکای مخصوص وجود دارد که برای سفر با هزینه‌ی پایین کار شما را راحت می‌کند.

 

راهنمای جامع سفر به گرجستان برای اولین بار

۵- کوبلتی (Kobuleti)، قلعه پترا (Petra Fortress) و ساحل تسیخیسدزیری (Tsikhisdziri Beach)، ۳۰ کیلومتری باتومی

این مسیر برای روزهای گرم تابستان، انتخابی عالی خواهد بود، چرا؟ چون در کنار دیدن چند جاذبه‌ی دیدنی در کوبلتی و بازدید از قلعه قرن ششمی پترا، می‌توانید به ساحل مخفی تسیخیسدزیری رفته و در آن‌جا آبتنی کنید. متاسفانه از قلعه پترا آنگونه که باید نگهداری نشده است اما با این حال، بازدید از مکان، لذت خاص خود را دارد.  کوبلتی حدودا ۴۰ دقیقه از سواحل باتومی دور است و چندین بنای دیدنی و یک موزه زیبا داشته که مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف باتومی به حساب می‌آیند.

شهری که به رستوران‌ها و کافه‌های متعددش معروف است و چندین اثر هنری موزاییک به جا مانده از دوران شوروی را می‌توانید در آن‌جا مشاهده کنید. از خصوصیات ساحل تسیخیسدزیری‌ هم برایتان بگوییم که دنج و زیباست و جدا از این که برای آبتنی مناسب است، وجود صخره‌های سیاه آن‌جا را به مکانی فوق‌العاده برای عکاسی نیز بدل کرده است. خوشبختانی برای رفتن به کوبلتی، راه‌های زیادی از تاکسی و ون تا حتی قطارهای سریع‌السیر که ساعت ۸:۳۰ صبح از باتومی راه می‌افتند را در پیش دارید و از آن‌جا، می‌توانید با تاکسی به دیدن دو جای دیگر بروید.

۶- آبشارهای ماخونتستی (Makhuntseti) و میروتی (Mirveti)، ۳۰ کیلومتری باتومی

اگر به دنبال یک منطقه طبیعی زیبا و آرامش بخش می‌گردید که کمی از شلوغی‌های باتومی فرار کنید، این دو آبشار زیبا، گزینه‌هایی بسیار خوب برایتان هستند. رسیدن به هر دو این آبشارها ساده بوده و زمان زیادی از سفرتان را به خود اختصاص نخواهند داد.آشار ماخونتستی، یکی از زیباترین آبشارهای استان آدجارا بوده که از صخره‌ای بلند به پایین می‌ریزد و پای آن‌جا نیز استخری طبیعی شکل گرفته که برای شنا در فصل تابستان مناسب است. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ پل زیبای ماخونتستی رفته و در آن‌جا به عکاسی بپردازید.

دیگر آبشار ین منطقه میروتینام دارد که به بزرگی آبشار قبلی نیست، اما این مکان نیز یک پل زیبا در کنار خود داشته که به جذابیتش می‌افزاید. راحت‌ترین راه برای رفتن به این مکان‌ها، شرکت در تورهای گروهی است، اما اگر قصد بازدید از آن‌جاها را با هزینه‌ی پایین دارید، پیشنهاد می‌کنیم از منطقه قدیمی باتومی، سوار ون‌های ارزان به مقصد خولو باند (Khulo-bound) شده و از راننده بخواهید که در نزدیکی آبشار ماخونتستی شمار ا پیاده کند. همچنین تاکسی‌های شهری و اینترنتی نیز به این مقاصد می‌روند.

 

راهنمای سفر ۴۸ ساعته به باتومی

۷- دهکده‌های کدا (Keda) و مریسی (Merisi)، ۵۰ کیلومتری باتومی

آخرین انتخاب‌های ما در این لیست، دورترین‌ها نیز به شمار می‌آیند. این دهکده‌های کوهستانی زیبا، در مکانی خوش آب و هوا و بسیار زیبا قرار گرفته و در طول تابستان آب و هوایی عالی دارند. همچنین قرار گیری آن‌ها در امتداد مسیر آبشار ماخونتستی، باعث می‌شود، بتوانید یک روز خود را به بازدید از هر دوی این مکان‌ها اختصاص دهید.

مسیرهای پیاده روی در کوهستان، بازدید از باغ‌های انگور و بسیاری جاذبه‌های دیگر باعث می‌شود تا سر زدن به کدا و مریسی را به شما پیشنهاد کنیم. همچنین اقامتگاه‌هایی نیز برای گلمپینگ در این منطقه مهیا شده است. از باتومی، هر ۳۰ دقیقه ون به سمت خولو (Khulo) حرکت می‌کند که در هر دو این دهکده‌ها ایستگاه دارد و هزینه آن تنها ۶ لاری خواهد بود. همچنین تورهای گردشگری و تاکسی نیز به این منطقه می‌روند که مسلما هزینه‌ی بیشتری روی دستتان می‌گذارند. این دهکده‌ها به خاطر آب و هوای عالی خود، در تابستن، مکانی مناسب برای گردش توریست‌هایی‌ست که به تور گرجستان می‌روند.

منبع

 

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران