۸ جاذبه‌ی گردشگری جذاب کبولتی در باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
۸ جاذبه‌ی گردشگری جذاب کبولتی در باتومی

کبولتی شهری ساحلی و بسیار زیبا در شرق گرجستان به حساب می‌آید. این شهر به خاطر داشتن سواحلی بسیار زیبا در کرانه‌ی دریای سیاه به شدت در میان مردم محلی گرجستان محبوب است و با توجه به فاصله‌ی کمی که تا باتومی دارد، گردشگران زیادی نیز از آن‌جا بازدید می‌کنند. شما می‌توانید، جاذبه‌های گردشگری متنوع این شهر را در تور باتومی ببینید و در سواحل آن به تفریح و آبتنی مشغول شوید. در ادامه‌ی این مطلب، ابتدا نکاتی را درباره بازدید از کبولتی برایتان ذکر می‌کنیم و سپس به معرفی ۸ جاذبه‌ی گردشگری برتر این شهر خواهیم پرداخت.

 

چطور به کبولتی برویم

اگر باتومی را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده باشید، به راحتی می‌توانید به صبح زود به کبولتی رفته و تا بعد از گردش در این شهر و گشت و گذار، خیلی راحت بعد از ظهر به شهر محل اقامت خود برگردید. کبولتی کم‌تر از نیم ساعت با باتومی فاصله دارد و شما به سه شکل می‌توانید به آن‌جا بروید. راحت‌ترین راه برنامه‌ریزی برای سوار شدن بر قطارهایی است که از مسیر این دو شهر می‌گذرد. اما با توجه به ساعت بد حرکت قطارها که عموما در شب انجام می‌شود، پیشنهاد ما به شما استفاده از اتوبوس است.

با اتوبوس شما کم‌تر از ۱ دلار هزینه می‌کنید و خیلی راحت به کبولتی می‌رسید. اتوبوس‌های خط ۹ از ایستگاه‌های مختلف به مقصد این شهر حرکت می‌کنند. هزینه تاکسی تا کبولتی خیلی بیشتر از اتوبوس و قطار خواهد بود و با توجه به مسافت کم، خیلی توصیه نمی‌شود. با این حال شما می‌توانید از هر جایی از شهر هم سوار تاکسی‌های شهری شوید و هم از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید.

 

بازدید از قلعه جیوارا در باتومی

چه زمانی به کبولتی برویم؟

بهترین زمان برای بازدید از کبولتی تابستان است. سواحل دریای سیاه تنها در طول تابستان گرم بوده و می‌توانید در آب به شنا و انجام تفریحات آبی بپردازید یا زیر نور، آفتاب بگیرید. در دیگر مواقع سال آب آنقدر سرد هست که به هیچ وجه امکان این تفریحات را ندارید. حتی برای بازدید از پارک ملی و دیگر جاذبه‌های کبولتی نیز، تابستان زمان بهتری خواهد بود که درختان پر از برگ و همه جا سرسبز است.

برترین جاذبه‌های گردشگری کبولتی

 

پارک ملی متریالا (Mtirala)

پارک ملی متریالا در کبولتی بدون شک یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در منطقه است که فاصله‌ی زیادی تا مرکز شهر نداشته و سرویس‌هایی برای رفتن به آن‌جا در نظر گرفته شده که می‌توانید از کبولتی سوار آن‌ها شده و در کم‌تر از ۲۰ کیلومتر به مرکز پارک ملی برسید. این پارک ملی زیبا که اول صبح با آن حال و هوای مه آلودش، فوق‌العاده زیباست، دارای تنوع گونه‌های گیاهی فوق‌العاده جذابی است. پارکی ملی که چند رودخانه از میانش گذر می‌کند و در کنار این تنوع گیاهی می‌توانید گونه‌های مختلف پرندگان و پروانگان را در آن‌جا مشاهده کنید.

اما برای آن‌هایی که تفریح و ماجراجویی هستند، یک زیپلاین ۲۲۰ متری نیز در نظر گرفته شده که برای سوار شدن برا آن‌ها باید ۱۵ لاری پرداخت کنید. پارک ماجراجویی این محل نیز چندین بازی جذاب و جالب دارد که هزینه ورودی آن ۲۰ لاری است. خود پارک ملی تمام طول سال باز است اما برای سوار شدن به زیپلاین و استفاده از پارک بازی تنها فصول بهار، تابستان و پاییز امکان رفتن به آن‌جاها را دارید.

سواحل زیبای کبولتی

به جز چند ساحل کوچک و بعضی سواحل اخصاصی که برای ریزورت‌ها در نظر گرفته شده، این شهر یک ساحل بزرگ و تقریبا یک پارچه ۱۰ کیلومتری دارد که آبی نسبتا شفاف و تمیز را در جلوی خود می‌بیند که یکی از بهترین سواحل گرجستان به شمار می‌رود. از خوبی‌های سواحل کبولتی این است که به اندازه سواحل باتومی شلوغ نمی‌شود و شما در خیلی از قسمت‌های این ساحل، می‌توانید در آرامش به آفتاب گرفتن مشغول شوید و تنی به آب بزنید. امکانات خیلی زیادی جز در بعضی جاها که کلاب‌های تفریحی قرار گرفته‌اند در ساحل وجود ندارد اما محیط آن خانوادگی بوده و همه می‌توانند از بودن در آ‌ن‌جا لذت ببرند.

از نظر امکانات مناسب برای تفریحات آبی، بدون شک باتومی وضعیت بهتری دارد. پس بیشتر برای لذت بردن از ساحلی آرام و دوست داشتنی و آبی تمیز به کبولتی بروید و نه این که بخواهید جت اکسی یا پارا سیلینگ و فعالیت‌های این چنینی را تجربه کنید. همچنین چندین ریزورت ساحلی بسیار عالی در این محل وجود دارد که اگر بخواهید، یکی دو روزی در کبولتی بمانید، می‌توانید در آن‌ها اقامت داشته باشید.

پارک بازی Tsitsinatela

Tsitsinatela یک پارک بازی نسبتا بزرگ با بازی‌های مختلف است که خانواده شما را برای ساعتی سرگرم خواهد کرد. حدودا ۴۰ بازی در این پارک تعبیه شده که بخش زیادی از آن‌ها، بازی‌هایی برای سنین پایین و فعالیت‌های خانوادگی هستند. با این حال ۱۰ بازی عالی و هیجان انگیز برای بزرگسالان وجود دارد که شامل یک ترن هوایی عالی می‌شود.

برای بازی در این پارک باید ابتدا یک کارت با قیمت یک لاری تهیه کرده و آن را شارژ کنید تا پول هر بازی را جداگانه پرداخت نمایید. بازی‌های کودکان و نوجوانان و فعالیت‌های خانوادگی عموما کم‌تر از ۵ لاری قیمت دارند در صورتی که بازی‌های خاص بزرگسالان بین ۸ تا ۲۰ لاری هستند.

 

بازدید از زیباترین قلعه‌های گرجستان

قلعه پترا

این قلعه زیبا که مشرف به دریای سیاه واقع شده، متعلق به قرت ششم میلادی است و بخش‌های زیادی از آن هنوز پا برجا مانده است. این قلعه در جنگ بین روم و ساسانیان، یکی از میدان‌های نبرد بوده و از نظر تاریخی ارزش بسیاری دارد.

در بازدید از این قلعه زیبا می‌توانید به جاهای مختلف آن رفته و همچنین از بالایش، نمایی فوق‌العاده جذاب از منطقه و دریا را مشاهده کنید. اطلاعات بسیار خوبی درباره قلعه در جاهای مختلف قید شده و همچنین شما می‌توانید از موزه کوچکی در همان محل نیز بازدید کنید. بدون شک قلعه پترا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک به کبولتی است که در سفر به این شهر، بازدید از آن‌جا را نباید فراموش کنید.

پارک ملی کینتریشی (Kintrishi)

بر خلاف پارک ملی قبلی که در لیست به شما معرفی کردیم، کینتریشی چسبیده به کبولتی واقع شده  و بازدید از آن‌جا بسیار راحت خواهد بود. یک منطقه محافظت شده فوق‌العاده زیبا که از تنوع بسیار خوب گیاهی و پرندگان بهره مند است و به راحتی چندین ساعت از سفر شما به کبولتی را می‌تواند به خود اختصاص دهد. بازدید کنندگان از این پارک ملی، جدا از دیدن منطقه‌ای جنگلی و سرسبز، امکان بازدید از دریاچه تبیکلی (Tbikeli) را نیز داشته و می‌توانند در دو مسیری که برای توریست‌ها در نظر گرفته شده، پیاده روی کنند. همچنین امکاناتی برای پیک نیک نیز مهیا است که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

از تفریحاتی که برای گردشگران در کینتریشی مهیا شده می‌توان به اسب سواری اشاره کرد که به صورت گروهی انجام می‌شود. همچنین شما می‌توانید در مسیرهای پیاده روی از یک آبشار زیبا، کلیسایی مربوط به قرن ۱۲ و دیدنی‌های بسیار بیشتری نیز بازدید کنید. این پارک ملی در تمام روزهای سال کار می‌نکد اما بهترین زمان برای بازدید از آن‌جا از اواسط بهار تا اواسط پاییز است.

 

محبوب‌ترین رستوران‌های باتومی

موزه کبولتی

این موزه در خیابان 100 Davit Agmashenebeli واقع شده و مجموعه‌ای بسیار خوب از کشفیات این منطقه را در خود جای داده است. مجموعه‌ای از آثار مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از دوران پارینه سنگی تا صده‌های میانه که شامل ابزارهای مختلف، سفال، سکه، دست نوشته‌های باستانی و آثار هنری می‌شود.

موزه کبولتی مکانی بسیار خوب برای پی بردن به پیشینه مردم این بخش از گرجستان است که با بسیاری از جاهای دیگر این کشور مثل تفلیس، تفاوت دارند و شیوه زندگی‌شان متفاوت است.

منطقه محافظت شده Ispani

برای این که کمی از سواحل دور شوید و از جاذبه‌های متفاوت کبولتی نیز بادید کنید، بهتر است به این منطقه محافظت شده آبی بروید که همچون مردابی بزرگ و خاص است که فضایی سرسبز و زیبا را پدید آورده. این مکان آنقدرها بزرگ نیست اما یک مسیر سرسبز و فوق‌العاده جذاب است که در آن‌جا می‌توانید عکس‌هایی عالی بگیرید.

در این مکان انواع پرندگان را می‌بینید که روی درخت‌ها به آواز خواندن مشغول هستند، در بعضی از مواقع سال گل‌های مردابی را مشاهده خواهید کرد و البته اگر در طول تابستان گرم به تور باتومی رفته باشید و از کبولتی بازدید می‌کنید، می‌توانید از هوای نسبتا خنک‌تر آن‌جا لذت ببرید.

دریاچه تبیکلی

همانطور که قبلا گفتیم، برای بازدید از این دریاچه باید به پارک ملی کینتریشی بروید. با این حال این دریاچه آنقدر زیبا و محبوب است که آن را به صورت جداگانه نیز به شما معرفی کنیم و با توجه به این که در منطقه بالا دست پارک ملی واقع شده، زمان رسیدن به آن‌جا نسبتا زیاد است و باید به قصد دیدن دریاچه از کبولتی دور شوید. این دریاچه در کوه نابادزیری واقع شده و در ارتفاع ۲۲۲۲ متری از سطح دریا واقع شده .

دریاچه تبیکلی ۸ تا ۱۰ متر عمق دارد و در طول زمستان یخ زده و روی آن مملو از برف می‌شود. این دریاچه در هر فصلی از سال زیبایی منحصر به خود را داشته و هر زمان که از آن‌‌جا بازدید کنید، منظره‌ای شگفت انگیز را مشاهده خواهید کرد. متاسفانه بازدید از این مکان کمی سخت بوده و حتما باید مسیری را به صورت کوه پیمایی بروید تا به دریاچه برسید. اما شک نکنید که بازدید از دریاچه تبیکلی، حتما ارزشش را خواهد داشت.

 

اورکی، شهری کوچک نزدیکی باتومی

۲۹ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران