برترین جاذبه‌های گردشگری باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
برترین جاذبه‌های گردشگری باتومی

باتومی یکی از زیباترین شهرهای ساحلی در کرانه‌ی دریای سیاه و از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در تور گرجستان به حساب می‌آید. این شهر ورای سواحل خاص و زیبایش، چیزهای بسیار زیادی برای عرضه دارد که باعث می‌شود نه تنها در روزهای گرم و دلچسب تابستان، بلکه در دیگر فصول سال نیز، مقصدی بسیار خوب در تور گرجستان محسوب شود. اگر با این شهر آشنایی ندارید و می‌خواهید، مقصدی جدید برای سفر خود پیدا کنید، بد نیست با برترین جاذبه‌های گردشگری تور باتومی که در نوشته‌ی امروز به آن‌ها خواهیم پرداخت، آشنا شوید.

 

باتومی کجاست؟

باتومی همانطور که در ابتدا نوشته گفتیم، یکی از شهرهای ساحلی گرجستان است که در کرانه‌ی دریای سیاه قرار گرفته و با مرز ترکیه تنها ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. فاصله‌ی باتومی تا تفلیس ۳۸۰ کیلومتر است و خیلی از گردشگران داخلی کشور نیز تابستان‌ها برای استفاده از سواحل این شهر، به آن‌جا می‌روند.

 

برترین هتل‌های باتومی در سال ۲۰۲۱

چطور به باتومی برویم

با توجه به فاصله‌ی زیاد بین تفلیس و باتومی، خیلی رسم نیست که شما ابتدا از پایتخت بازدید کنید و سپس برای ادامه‌ی تعطیلات به باتومی بروید. تورهای اختصاصی برای این مقصد گردشگری برگزار می‌شود و شما مستقیم به فرودگاه بین‌امللی باتومی خواهید رفت. این فرودگاه فاصله‌ی چندانی از شهر نداشته و خیلی راحت با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌توانید به هتل خود برسید.

شهر قدیم باتومی

یکی از کارهایی که هر کس در سفر به باتومی باید به انجام برساند، پیاده روی در کوچه پس کوچه‌های شهر قدیم و بازدید از ابنیه تاریخی این شهر است که بعضا متعلق به قرن ۱۸ و ۱۹ هستند. باتومی از گذشته بندری مهم در منطقه به حساب می‌آمده و رفت و آمد مردم از کشورهای اروپایی و تاثیر آن‌ها بر روی معماری این شهر، به وضوح مشخص است. این بخش از شهر نه تنها برای گشت و گذار، بلکه برای عکاسی نیز جایی عالی به حساب می‌آید.

سواحل زیبای باتومی

تور تابستانی باتومی، انتخابی عالی برای سفر به گرجستان در فصل گرما خواهد بود چون این امکان را خواهید داشت تا در سواحل دریای سیاه تن به آب زده و در سواحل زیبایی آفتاب بگیرید که در دیگر مواقع سال، سرد بوده و امکان آبتنی در آن‌جا وجود ندارد. باتومی چند ساحل معروف دارد که مهم‌ترین آن‌ها ساحل اصلی شهر است که ۳۰ متر عرض داشته و فضایی کافی برای گردشگران به وجود می‌آورد تا به تفریح بپردازند. البته این ساحل همیشه شلوغ است و توریست‌های زیادی همیشه در آن‌جا هستند. بر خلاف ساحل شهری که حالت سنگ ریزه‌ای دارد، سواحل اورکی و کواریاتی که کمی از مرکز شهر فاصله دارند، ماسه‌ای و عالی بوده و طبیعت دلچسبی نیز در اطراف خود دارند و پیشنهاد ما برای لذت بردن از زیبایی‌های واقعی سواحل باتومی، این دو گزینه است. البته یک ساحل خاص و متفاوت با نام ساحل بهش سبز در نزدیکی باتومی وجود دارد که کوچک و باریک است اما پشت آن به باغ گیاه شناسی با همین نام می‌رسد و زیبایی منحصر به فردی دارد.

 

لذت تجربه تفریحات آبی در باتومی

بازدید از آثار هنری خیابانی باتومی

یکی از چیزهایی که باتومی بسیار به آن معروف است، هنر خیابانی در باتومی است که می‌توانید در دیوارهای شهر قدیم و بعضی دیگر از محله‌های آن‌جا ببینید. بخش زیادی از آثار درشهر قدیم هستند اما کارهای بسیار قوی و زیبایی در خیابان روستاولی هستند که پیشنهاد می‌کنیم، حتما از آن‌ها بازدید به عمل آورید.

 

مسجمه‌ی علی و نینو

این اثر هنری مدرن، یکی از زیباترین‌ها در منطقه قفقاز و از جمله نمادهای مهم گرجستان به شمار می‌رود. داستان تراژیک و جالبی درباره این تندیس وجود دارد که به زیبایی‌های آن اضافه می‌کند. داستان مرد جوان آذری که در طول جنگ جهانی اول عاشق شهزاده‌ای گرجی می‌شود. شما می‌توانید مجسمه‌ی علی و نینو درست در مقابل چرخ و فلک بزرگ شهر ببینید، مجسمه‌ای که هر حرکت می‌کند و در مرحله‌ای در هم یکی می‌شوند.

گردش در باغ گیاه‌شناسی

باغ گیاه شناسی باتومی از جمله جاهایی است که خیلی از گردشگران بی‌تفاوت از کنارش می‌گذرند اما در واقع باید آن‌جا را از برترین جاذبه‌های گردشگرشی این شهر ساحلی به شمار آورد که از مرکز شهر تنها 9 کیلومتر فاصله دارد. بری رفتن به این جا می‌توانید از اتوبوس‌های خط ۳۱ استفاده کنید و با هزینه‌ای پایین به آن‌جا بروید یا این که با ۲۰-۱۵ لاری، سوار تاکسی شده و به این باغ بزرگ و زیبا بروید. جایی مملو از گونه‌های مختلف گیاهی، درختان بی‌شمار و پرندگانی که صدایشان در گوشه و کنار این محل به گوش می‌رسد. چند ساعتی برای گردش در این باغ بزرگ احتیاج خواهید داشت تا حتما از باغ‌های گل، مناطق جنگلی و ... دیدن کنید اما همانطور که قبلا گفتیم، یکی از زیباترین سواحل منطقه در همان حوالی بوده که پیشنهاد می‌کنیم، حتما از آن‌جا نیز بازدید به عمل آورید.

 

آشنایی با فضاهای هنری در باتومی

تله کابین آرگو و تماشای شهر از بالا

برای دیدن باتومی از بهترین منظره‌ی ممکن، پیشنهاد ما این است که به سراغ تله کابین آرگو بروید که در کوه آنوریا واقع شده و یک سواری استثنایی به مدت ۱۵ دقیقه را برای شما به همراه خواهد داشت. از آن بالا می‌توانید، کوه‌های سرسبز، ساحل دریای سیاه و مناطق شهری باتومی را ببینید. یکی از بهترین زمان‌ها برای سوار شدن به این تله کابین، کمی قبل از غروب خورشید است که آسمان با نوری نارنجی پر شده و همه چیز را زیباتر از قبل می‌کند.

معماری مدرن در باتومی

همانطور که بخش قدیمی شهر را به شما پیشنهاد کردیم، حالا باید دعوتتان کنیم تا از زیبایی‌های معماری مدرنی که در این شهر به وفور پیدا می‌شود، دیدن نمایید. بسیاری از بناهای معروف شهر نه تنها بزرگ و بلند ساخته شده، بلکه طراحی هنرمندانه‌ای داده‌اند و همین باعث شده تا منظره‌ی شهری باتومی، نمایی زیبا و منحصر به فرد داشته باشد. جاهایی مثل برج دانشگاه فنی، خانه عدالت، برج‌های دریایی اوربی و ... از این دست هستند. حتی یکی از زیباترین شعبه‌های مک دونالد نیز در باتومی واقع شده و با سازه‌ی شیشه‌ای خود، آسمان و مردم اطرافش را به شکلی جذاب، منعکس می‌کند.

 

تجربه خرید در بهترین مراکز خرید باتومی

غذای محلی گرجستان

غذاهای گرجستان به خودیِ خود، یکی از جاذبه‌های مهم این کشور به حساب می‌آید و این مسئله در باتومی خیلی بهتر به چشم می‌آید. جدا از غذاهای گرجی خاص منطقه آدجارا، در میان منوی رستوران‌های محلی، غذاهای دریایی نیز به چشم می‌خورد. در نهایت اما برای چشیدن اصیل‌ترین غذاهای محلی باید به سراغ گزینه‌هایی همچون خاچاپوری ، آجاپساندالی و بادریجانی بروید. برای چشیدن این غذاها در باتومی انتخاب‌های متفاوتی بین رستوران‌های محلی گران‌قیمت و لوکس و رستوران‌های ارزان قیمت خواهید داشت و حتما نباید به سراغ گران‌ترین‌ها بروید، گاهی رستوران‌های محلی ارزان اما محبوب، جایی بهتر برای چشیدن طعم واقعی این غذاها هستند.

تفرجگاه ساحلی باتومی

این مکان در واقع چند پارک به هم چسبیده است که در امتداد ساحل شهری باتومی قرار گرفته. این پارک فضا سبز بزرگی و درختان پرتعدادی داشته و منظره‌ی زیبای دریای سیاه را نیز پیش رو دارد. این پارک امکانات رفاهی خیلی خوبی داشته و می‌توانید بخشی از روز خود را در آرامش و زیبایی آن‌جا سر کنید. تفریح و گردش در تفرجگاه ساحلی باتومی یکی از فعالیت‌های رایگان و بسیار خوب در این شهر برای توریست‌هاست.

گردش‌های نیم روزه از باتومی

یکی از چیزهایی که همیشه به مسافران باتومی پیشنهاد می‌کنیم این است که حتما پا را از مرزهای شهر فراتر گذاشته و از زیبایی‌های اطراف آن‌جا نیز دیدن کنند. منطقه‌ای که باتومی در آن واقع شده یکی از زیباترین نقاط گرجستان به حساب می‌آید و جاهایی همچون پارک ملی متریالا در آن حوالی واقع شده که حتما باید از آن دیدن کنید. این پارک ملی منطقه‌ای جنگلی بوده که دارای رودخانه‌های بسیار، آبشارهای پنهان و پل‌های سنگی بسیار زیباست. از طرفی یک سری نقاط تاریخی همچون قلعه جنیو در نزدیکی باتومی است که محبوب توریست‌ها بوده و خیلی‌ها از آن‌جا دیدن می‌کنند. در نهایت اگر حوصله‌ی ۲.۵ سفر جاده‌ای را دارید، حتما یک روز خود را برای رفتن به کوتایسی خرج کنید که اصلا از بودن در این شهر اسپا معروف با چشمه‌های آب گرمش، پشیمان نخواهید شد.

بازارهای محلی باتومی

مسلما برای خرید کردن شما را به مراکز خرید باتومی ارجاع می‌دهیم اما این مراکز در عین خود بودن چیز ویژه‌ای ندارند. اما بازارهای محلی شهر، حال و هوایی بی‌نظیری دارند که حتما باید آن را تجربه کنید. در این بازارها می‌توانید خوراکی‌های متنوعی خریداری کنید و در بعضی موارد اجناس ارزان قیمتی برای خود بخرید. آن‌هایی هم که به آشپزی علاقه دارند، می‌توانند به بخش ادویه جات رفته و چیزهایی برای خود بخرند و به خانه ببرند تا بعدها غذای گرجی را در شهر خود بپزند.

 

حمل و نقل عمومی در باتومی و هزینه‌های آن

بازدید از موزه‌ها و گالری‌های هنری باتومی

گرجستان کشوری با تاریخی بسیار جالب است و در سفر به باتومی نیز شما می‌توانید از ماجراجویی تاریخی مردم منطقه را در موزه باستان شناسی ببینید که در آن چندین و چند شیء کشف شده تاریخی از دوران‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. این موزه در خیابان چاوچاوادزه واقع شده است. در کنار این موزه، چندین گالری هنری و موزه هنر آدجارا نیز وجود دارد که بازدید از هر کدام آن‌ها، تجربه‌ای دلچسب برایتان خواهد بود و هزینه‌ی زیادی نیز روی دستتان نمی‌گذارد.

کافه‌های باتومی

در آخر، پیشنهاد ما نشستن در کافه‌های دنج باتومی و سفارش قهوه یا نوشیدنی گرم یا سرد دیگری است. باتومی کافه‌های فوق‌العاده‌ای دارد که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به کافه رینو، کافیتوپیا و ارتی قهوه اشاره کرد.

 

هزینه سفر به باتومی چه قدر است؟

۳۰ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران