آشنایی با دلفیناریوم باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
آشنایی با دلفیناریوم باتومی

باتومی شهری زیبا با موقعیت ساحلی در کشور گرجستان بوده و از همین رو توانسته مورد توجه بسیاری از توریست‌ها به خصوص در فصل تابستان برای لذت بردن از تفریحات آبی قرار بگیرد. اما باید بگوییم که باتومی علاوه بر سواحل زیبا و دوست داشتنی جاذبه‌های تفریحی دیگری را نیز برای ارائه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دلفیناریوم اشاره کرد. چرا که دلفیناریوم یکی از جذاب‌ترین و البته متفاوت‌ترین مکان‌هایی است که هر گردشگری در تور گرجستان به مقصد باتومی باید از آن دیدن کند. این مجموعه شگفت انگیز در اصل یک پارک آبی بزرگ و مجهز است که با امکانات و تمهیدات به روز و مناسب توانسته حیوانات دوست داشتنی نظیر دلفین‌ها و شیرهای دریایی را گردآوری کرده و در مکانی کاملا استاندارد به پرورش و تربیت آن‌ها بپردازد. چنانچه شما نیز عاشق این موجودات دریایی بوده و قصد سفری خانوادگی به باتومی را دارید، توصیه می‌کنیم بازدید از دلفیناریوم را از دست ندهید. ما نیز در این مقاله همراه شما هستیم تا اطلاعات مفیدی را قبل از بازدید در مورد این مجموعه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

دولفیناریوم باتومی (Batumi Dolphinarium)

همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد، دلفیناریوم یکی از مکان‌های تفریحی در شهر باتومی است که بازدیدکنندگان در آن فرصت تماشای دلفین‌ها و اجراهای جذاب آن‌ها را خواهند داشت. این مجموعه که در قالب یک پارک آبی طراحی شده با رعایت تمامی استانداردهای بین‌المللی فضایی برای پرورش و همچنین تربیت این موجودات دریایی باهوش و دوست داشتنی را فراهم کرده است. به طوری که علاقه‌مندان این امکان را خواهند داشت تا با دلفین‌ها و همچنین شیرهای دریایی از نزدیک تعامل داشته و حتی در صورت تمایل با آن‌ها شنا کنند. این مجموعه دارای یک سالن آمفی تئاتر بزرگ است که از ۴بخش تشکیل شده و ظرفیت ۸۸۷ صندلی را دارا است.

جالب است بدانید که آب موجود در استخر دلفیناریوم باتومی به طور کامل هر دو ساعت یک بار فیلتر می‌شود. این آب به کمک ازن تصفیه شده و دوباره به استخر باز می‌گردد. همچنین دمای آب استخر با توجه به شرایط دلفین‌ها حداقل بر روی ۱۵ درجه و حداکثر بر روی ۲۸ درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود. علاوه بر آن PH، کیفیت شیمیایی و باکتریولوژیکی آب استخر نیز به صورت دائمی در حال کنترل بوده و متناسب با نیاز و شرایط حیوانات تنظیم می‌شود.

 

مهمترین جاذبه‌های تاریخی در باتومی

 

تاریخچه دلفیناریوم باتومی

سال تاسیس دلفیناریوم باتومی به ۱۹۷۵ برمی‌گردد. بنابراین برخلاف تصورات عموم افراد که فکر می‌کنند این مجموعه جدید بوده و به تازگی از آن رونمایی شده باید بگوییم که افتتاح آن به بیش از ۴۰ سال قبل بازمی‌گردد. در آن دوران اولین دلفیناریوم نمایشی در روسیه امروز یعنی اتحاد جماهیر شوروی بود که با عنوان بزرگترین دلفیناریوم در دنیا شناخته می‌شد. از همین رو بازدید از این مجموعه به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل برای سفر به باتومی محسوب می‌شد. به طوری که شهرت آن در کل منطقه پیچیده و روزانه گردشگران بسیاری را برای تماشای نمایش دلفین‌ها مجذوب خود می‌کرد. حتی در صنعت گردشگری این مکان به نمادی از شهر باتومی تبدیل شده بود.

جالب است بدانید دلفیناریوم در اوایل دهه ۹۰ به طور کلی تعطیل شد. علت این موضوع اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور گرجستان بود. اما بعد از ۲۰ سال دوباره فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه به یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب در باتومی تبدیل شده است. مجموعه‌ای که در حال حاضر وجود دارد چیزی کاملا متفاوت از حالت اولیه آن بوده و با بازسازی‌های اساسی درهای آن به روی علاقه‌مندان و گردشگران باز شده است. طراحی و ساخت دلفیناریوم امروزی توسط شرکت‌های معروف آمریکایی به نام TJP Engineering و RCK انجام شده است.

 

جاذبه‌های دلفیناریوم باتومی

اینکه دلفیناریوم به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری باتومی تبدیل شده بی‌دلیل نبوده و به تنهایی از جذابیت‌ها و بخش‌های دیدنی متنوعی برخوردار است. اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌ این مجموعه همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد، دلفین‌ها و نمایش دیدنی است که از خود به نمایش می‌گذارند. البته علاوه بر دلفین‌ها در این مکان می‌توان شاهد شیرهای دریایی نیز بود که در محیطی کاملا استاندارد نگه‌داری و تربیت شده‌اند. بنابراین اگر عاشق این موجودات دریایی هستید هیچ جایی بهتر از دلفیناریوم باتومی برای شما نخواهد بود. علاوه بر استخر دلفین‌ها و اجرای نمایش‌های جذاب آن‌ها، این مجموعه دارای آکواریوم دیدنی جالبی نیز است.

از دیگر جذابیت‌های این مجموعه می‌توان به فراهم بودن فرصت شنا با این موجودات دریایی اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید با دستان خود به دلفین‌ها غذا داده و عکس‌های خاصی در کنار آن‌ها بگیرید. دولفیناریوم باتومی برای بازدید و سرگرم شدن افراد در هر سنی مناسب بوده و توصیه می‌کنیم در لیست الویت گردشگران باتومی قرار بگیرد. به خصوص اگر به همراه خانواده و کودکان سفر میکنید، فرصت بازدید از این مکان را هرگز از دست ندهید.

 

بهترین هتل‌ها و ریزورت‌های ساحلی باتومی

 

موجودات دریایی دلفیناریوم باتومی

اصلی‌ترین موجودات دریایی دلفیناریوم باتومی که سبب محبوبیت و شهرت آن شده‌اند، دلفین‌ها آن هستند. دلفین‌ها در یک استخر بزرگ نگه‌داری شده و در آن‌جا توسط افراد متبحر آموزش داده می‌شوند. در نتیجه بازدیدکنندگان می‌توانند شاهد اجرای بسیار شیرین و دوست داشتنی از آن‌ها باشند. دلفین‌ها موجودات بسیار باهوشی هستند که توانایی شنا با سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت را دارند. این موجودات برای نفس کشیدن هر چند دقیقه یکبار باید به سطح آب بیایند که با حرکات موزون و دیدنی همراه هستند. همچنین این حیوانات دارای چهره‌ای فوق‌العاده با نمک بوده و صرفا نگاه کردن به آن‌ها توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

در کنار دلفین‌ها، شیرهای آبی وجود دارند که از گونه کالیفرنیایی بوده و در این مجموعه پرورش و نگه‌داری می‌شوند. شیرهای دریایی نیز قابلیت آموزش داشته و در کنار دلفین‌ها تربیت می‌شوند. بنابراین بازدیدکنندگان این امکان را خواهند داشت تا به صورت همزمان از تماشای شنا و شیرین‌کاری این دو موجود دریایی لذت برده و لحظات به یادماندنی را برای کودکان خود از سفر به تور گرجستان رقم بزنند.

 

راهنمای بازدید از موزه‌های باتومی

 

هزینه و زمان بازدید از دلفیناریوم باتومی

چنانچه بعد از مطالعه مطالب این مقاله تصمیم به بازدید از دولفیناریوم باتومی گرفتید، باید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۹ شب در آن حضور داشته باشید. به عنوان نکته مهم، گیشه فروش بلیط تا ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر باز است. همچنین بین ساعات ۱:۳۰ ظهر تا ۲:۳۰ ظهر کارکنان مجموعه به استراحت مشغول بوده و خدماتی در این زمان ارائه داده نمی‌شود.  چنانچه برنامه‌ریزی خود را در راستای بازدید از این مجموعه تنظیم کردید، توصیه می‌کنیم تقریبا دو ساعت از زمان خود را به آن اختصاص دهید. البته نمایش دلفین‌ها تقریبا ۳۵ دقیقه طول می‌کشد که با تهیه بلیط، آماده شدن نمایش و همچنین گشت و گذار در محوطه اطراف این بازدید را کمی طولانی‌تر خواهد کرد. توجه داشته باشید که مجموعه دلفیناریوم در روزهای دوشنبه همچنین تمامی تعطیلات رسمی کشور گرجستان تعطیل است.

نکته مهم دیگر اینکه برای بازدید از این مجموعه باید بلیط ورودی تهیه شود. البته از آنجایی که نمایش‌ها در فضای بسته انجام می‌شود، در هر شرایط آب و هوایی برگزار شده و کنسل نمی‌گردد. بنابراین می‌توانید از قبل بلیط خود را تهیه کرده و در روز مورد نظر بدون منتظر ماندن در صف و غیره به تماشای نمایش دلفین‌ها بروید. هزینه بازدید از دلفیناریوم باتومی در طول روز متفاوت بوده و برای تماشای نمایش‌های اجرا شده در طول روز ۱۲ لاری گرجستان و برای تماشای نمایش عصر ۱۶ لاری است. کودکان زیر ۶ سال نیز نیازی به تهیه بلیط نداشته و می‌توانند به صورت رایگان وارد شوند. ناگفته نماند که این مبلغ صرفا برای تماشای دولفین‌ها بوده و در صورت تمایل برای شنا و عکاسی با آن‌ها باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت گردد. هزینه شنا در استخر دولفین‌ها برای علاقه‌مندان عبارتند از:

  • کودکان بین ۳ الی ۱۲ سال، ۶۰ لاری گرجستان
  • نو جوان‌ها در بازه سنی ۱۲ الی ۱۸ سال، ۱۰۰ لاری گرجستان
  • بزرگسالان، ۱۵۰ لاری گرجستان

 

نحوه دسترسی به دلفیناریوم باتومی

در حالت کلی باتومی شهر چندان بزرگی نبوده و به همین دلیل گشت و گذار در آن برای توریست‌ها امری آسان و بدون چالش است. به طوری که گدشگران می‌توانند به کمک تاکسی به هر نقطه‌ای از شهر دسترسی داشته باشند. برای دسترسی بی‌دردسر و آسان در زیر آدرس دقیق این مجموعه را آورده‌ایم:  

  • آدرس: Buses to university bus stop and 30 Rustaveli Avenue

در نهایت نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مجموعه از قبیل اطلاع از زمان دقیق اجرای نمایش‌ها و غیره می‌توانید به وبسایت رسمی آن مراجعه کرده و یا با شماره تلفن زیر تماس بگیرید:

به عنوان نکته مهم توجه داشته باشید که در دولفیناریوم هیچ غرفه یا رستورانی برای فروش غذا و تنقلات وجود ندارد. بنابراین اگر به همراه کودکان خود سفر می‌کنید حتما غذا یا خوراکی به همراه داشته باشید.

 

منبع ۱

منبع ۲ 

منبع ۳

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران