آشنایی با فضاهای هنری در باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
آشنایی با فضاهای هنری در باتومی

باتومی آفتابی و مدرن، تمام جذابیت یک شهر جنوبی و یک استراحتگاه دریایی هزاره سوم با هتل‌های لوکس درجه یک را در تور گرجستان به تصویر می‌کشد. این منطقه که در ساحل دریای سیاه واقع شده، به طرزی عالی و باورنکردنی توسط گیاهان نیمه گرمسیری شگفت انگیز قاب شده است. درختان نخل، سرو، ماگنولیا، خرزهره، درختان بامبو، درختان لیمو و پرتقال هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورند. بعلاوه باتومی نه تنها یک بندر مهم برای کل گرجستان، بلکه پایتخت گردشگری این کشور است.

ساحل شهر، در کنار بلوار باتومی واقع شده است. سواحل باتومی و اطراف آن سنگی و بدون ماسه هستند. در شرق ساحل می‌توان شاهد تئاتر، سینما، رستوران و کافه با غذاهای عالی و سرگرمی‌های دیگر بود. محله‌های مسکونی و رنگارنگ باتومی از دور نیز دیده می‌شوند و هر خانه‌ای در آنجا با رنگ خاصی رنگ آمیزی شده است.

بخش قدیمی شهر نیز جذابیت ویژه‌ای دارد و اغلب خانه‌ها به سبک قرن نوزدهم هستند. ردیف مغازه‌های کوچک صنایع دستی که ظروف مسی درست می‌کنند، عطر باشکوه قهوه تازه دم در کافه‌های کوچک و ظرافت‌های خاص معماری که با تصاویر موجودات افسانه‌ای و پری‌های دریایی و نقاشی‌های دیواری تزئین شده‌اند، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورند.

معماری باتومی ترکیبی از سبک‌های اروپایی و آسیایی را شامل می‌شود. در این شهر، امکان دیدن ساختمان‌هایی با عناصر معماری گرجی، ترکی، امپراتوری روسیه، شوروی، انگلیسی، فرانسوی و معماری استعماری وجود دارد. و این معماری با نورپردازی‌های عالی، خصوصا شبها قصرهایی باشکوه را تداعی می‌کنند.

حقیقت این است که در ۱۰ سال گذشته، باتومی تغییرات زیادی کرده است. منطقه مرزی نیمه بسته سابق، به بهشت ​​گردشگری و بهترین مکان تعطیلات در گرجستان بدل شده است. ساختمان‌های جدید بانک‌ها، هتل‌های بین قاره‌ای، مجتمع‌های مدرن توریستی و ورزشی و مرکز تجاری مجلل با استخر، قایق تفریحی و سرگرمی برای کودکان در حال ساخت هستند. کل بخش تاریخی شهر به محوطه بوتیک‌ها، بارها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها تبدیل شده است. و صحنه‌های هنری و فرهنگی را نیز می‌توان در گوشه گوشه شهر شاهد بود.

خلاصه که این منطقه در حال حاضر، یکی از محبوب‌ترین و دیدنی‌ترین استراحتگاه‌های ساحلی در گرجستان و منطقه قفقاز به شمار می‌آید. ما نیز در ادامه قصد داریم از منظر هنر به این شهر نگاه کنیم و به کشف و شهود در فضاهای هنری باتومی بپردازیم.

 

دلفیناریوم باتومی

در سفر با تور باتومی، پیشنهاد می‌کنیم حتما از اجرای فراموش نشدنی و هنرمندانه دلفین‌ها که در دلفیناریوم باتومی برگزار می‌شود دیدن کنید. این مرکز که در سال ۱۹۷۵ افتتاح شد، یکی از بزرگ‌ترین دلفیناریوم‌های جهان محسوب می‌شود و به یکی از سمبل‌های شهر برای گردشگران تور باتومی بدل شده است.

دلفیناریوم امروزی، ساختمانی با طراحی مدرن است و جدیدترین فرصت‌ها برای حفظ مصنوعی پستانداران دریایی و نمایش‌های شگفت انگیز را ارائه می‌دهد و ظرفیت پذیرش ۸۸۷ تماشاگر را داراست. هشت دلفین در این نمایش به رقص‌های مختلف، بازی با حلقه‌ها و توپ‌ها، تعادل روی دم و سایر حرکات حیرت انگیز می‌پردازند و این فضای هنری و زیبا را به حد کمال می‌رسانند.

مجسمه علی و نینو

درست در مقابل چرخ و فلک، می توانید مجسمه فوق العاده خلاقانه علی و نینو را پیدا کنید. این مجسمه‌ها بر اساس کتاب معروف قفقازی "علی و نینو" نامگذاری شده‌اند که به داستان غم انگیز عشق یک پسر جوان آذری و یک شاهزاده خانم گرجی در زمان جنگ جهانی اول می‌پردازد. مجسمه‌ها در حال حرکت هستند و هر چند دقیقه یکبار موقعیت خود را تغییر می‌دهند و حتی از کنار یکدیگر عبور می‌کنند. این یک منظره بسیار جذاب و دیدنی است!

در ضمن پیشنهاد می‌کنیم هنگامی که در کنار مجسمه علی و نینو هستید، تماشای منظره زیبای آجری رنگ تپه‌هایی که به سمت دریای سیاه می‌روند را از دست ندهید. این منظره مسحورکننده یکی از بهترین مناظری است که می‌توانید در مرکز باتومی بیابید. 

پارک 6 می

پارک 6 می در باتومی و در سواحل دریای سیاه گرجستان، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های عمومی گرجستان است که شامل دریاچه‌ای زیبا و بیضی شکل، وسایل سواری و بازی برای کودکان، دلفیناریوم، باغ وحش و آکواریوم است.

ساخت این پارک در سال ۱۸۸۱ آغاز شد. این پارک چندین بار بازسازی شده است که آخرین مورد آن در سال ۲۰۰۶ بود که به پارک 6 می تغییر نام داد. در این هنگام، ستون‌هایی به سبک یونانی دهه ۱۹۳۰ به ورودی پارک اضافه شدند و بعدها یک مجسمه یادبود هنری از اولین خلبان زن آجاری به نام فادیکو گوگیتیدزه، این ترکیب را کامل کرد که قهرمانانه در طول جنگ جهانی دوم در سن ۲۴ سالگی درگذشت.

گفتنی است باغ وحش این پارک علاوه بر پستانداران، پرندگان، کیسه‌داران و حیوانات سمی، دارای منطقه‌ای است که کودکان می‌توانند با اسب، خرگوش و خوکچه هندی تعامل داشته باشند و بازی کنند.

 

۷ گالری هنری در تفلیس برای عاشقان هنر

موزه قوم نگاری

موزه قوم نگاری در خیابان شراشیدزه ۱۴، با مساحتی بالغ بر ۳۰۰۰ متر مربع واقع شده و دارای زیرساخت‌های مناسب، محوطه سازی، مسیرهای پیاده روی و حتی آبشار است. موزه قوم نگاری، مدل‌هایی از ساختمان‌های مسکونی و کشاورزی معمولی منطقه آجارا، صنایع دستی و تصاویری از زندگی روزمره و کشاورزی و غیره را در معرض دید علاقمندان می‌گذارد. در اینجا مانکن‌هایی را مشاهده می‌کنید که در حال فعالیت‌های مختلف هستند و متناسب با کارشان لباس پوشیده‌اند. در این موزه فضای باز، می‌توانید از دیدن اینهمه خلاقیت هنرمندانه لذت ببرید و در عین حال در این محیط زیبا و دلپذیر، استراحت نمایید.

بلوار باتومی

جاذبه اصلی باتومی، بلوار طولانی و وسیعی است که کیلومترها در امتداد دریای سیاه امتداد دارد. این بلوار، همیشه مملو از افراد پیاده‌ای است که به گردش مشغولند و همچنین دوندگان و دوچرخه‌سوارانی که از هوای اقیانوس لذت می‌برند. اما اینجا فقط یک پیاده‌رو کنار دریا نیست. بلوار باتومی، قلب و روح شهر است و قدمت آن به سال ۱۸۸۴ برمی‌گردد. از آن زمان، این بلوار رشد کرده و گسترش یافته، از جنگ ها و کمونیسم جان سالم به در برده و هنوز هم توسط مردم محلی و بازدیدکنندگان به دلیل مناظر و فضایش مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد.

در طول بلوار رستوران‌ها، بارها و تفریحات شبانه‌ای را خواهید یافت که اغلب پس از محو شدن غروب‌های رنگارنگ خورشید بر فراز دریای سیاه، تا ساعات اولیه صبح باز هستند. مجسمه‌ها، آثار هنری و کافه‌هایی نیز در طول بلوار به چشم می‌خورند. پیشنهاد می‌کنیم یک دوچرخه یا یک جفت کفش راحت و خوب همراه داشته باشید وتمام طول بلوار را طی کنید تا به معنای واقعی، سفر با تور باتومی را تجربه نمایید.

 

معرفی خانه اپرای تفلیس برای علاقمندان به هنر

میدان پیازا

پیازا، در قلب شهر قدیمی باتومی قرار دارد. با این حال، این میدان پر زرق و برق واقعا طراحی و فضای مد روزی دارد و جوی شیک را برای شکم گردی و برگزاری رویدادها با حسی ترکیب شده از مدرنیته و سنت ارائه می‌دهد.

میدان پیازا در باتومی که برای بازدید در یک بعد از ظهر گرم یا یک عصر دلپذیر و صرف یک غذای گرجی یا اروپایی عالی است، تلفیقی از معماری دیدنی، کافه‌های منحصربه ‌فرد و یک برج ساعت درخشان را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد که چشم اندازی ۳۶۰ درجه به این شهر زیبا دارد. در ضمن اگر خوش شانس باشید، می‌توانید شاهد نواختن موسیقی زنده در اینجا باشید.

موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی باتومی در آجارا، در خیابان چاوچاوادزه ۷۷ واقع شده است. این مکان در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد و یکی از مهمترین مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی گرجستان به شمار می‌آید. گفتنی است این مکان، انواع المان‌های یافت شده در قلمرو آجارا از عصر حجر تا قرون وسطی را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد. در اینجا سفال‌های برنزی، شیشه‌ای و سرامیکی، مجموعه‌ای از سکه‌ها، جواهرات و بسیاری از نمایشگاه‌های جالب دیگر را خواهید دید. قدیمی‌ترین آثار موجود در این موزه شامل ابزارهای سنگی یافت شده در کوه‌های آجارا در نزدیکی استراحتگاه بشومی هستند که قدمت آنها به ۳۰۰-۴۰۰ هزار سال پیش می‌رسد.

کافه رستوران Privet iz

اینجا یکی از دوست داشتنی‌ترین کافه‌های شهر است و فضایی آرام و دکوراسیونی جالب توجه و تصاویر قدیمی و هنری باتومی که روی دیوارها با رنگ‌های دلپذیر نقاشی شده‌اند را به مخاطبان ارائه می‌دهد. صدای موسیقی خیلی بلند نیست و حال و هوای آرامش بخشی دارد. بنابراین، مکانی عالی برای یک وعده غذایی سبک و یا صرف قهوه است.

منوی این رستوران شامل خوراکی های اروپایی و با طعم‌های  فرانسوی و ایتالیایی است. محبوب‌ترین گزینه در این غذاخوری پوشیده از المان‌های چوبی نیز، پیتزا کلاسیک است. در ضمن دسرهایشان نیز متنوع و خوشمزه هستند.  در صورت تمایل می‌توانید از میز و صندلی‌های چیده شده در فضای بیرون استفاده کنید و از زیبایی‌های اطراف لذت ببرید.

 

بازدید از موزه‌ی هنرهای زیبای گرجستان در تفلیس

هنر خیابانی

جاذبه دیگری که توجه بسیاری از گردشگران تور باتومی را جلب می‌کند، صحنه‌های هنری خیابانی این شهر است. روی دیوارهای سراسر باتومی، می‌توانید شاهد آثار قابل توجه و ارزشمندی باشید. اما اغلب این آثار، در حوالی شهر قدیمی به چشم می‌خورند. چند سالی است که جشنواره‌های هنری خیابانی، به صورت سالانه در باتومی برگزار می‌شوند و هنرمندان محلی و بین المللی آثار شگفت انگیزی را بر روی دیوارها خلق می‌کنند. از محبوب‌ترین گرافیتی‌های شهر می‌توان به سلفی دریا، گلهای آفتابگردان، تامونز و دکتر لاو اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله آشنایی با هنر خیابانی در باتومی را نیز مطالعه کنید.

موزاییک‌های شوروی

اگر معماری شوروی را دوست دارید، بقایایی عالی از آن را در باتومی خواهید یافت. برخلاف ساختمان‌های بزرگ شوروی در تفلیس، باتومی آثار موزاییکی قدیمی واقعا شگفت انگیزی دارد که همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنها اغلب مضمون دریا دارند. گفتنی است می‌توانید زیباترین این آثار را در ورودی بلوک آپارتمانی در خیابان آخمتلی (پشت تئاتر باتومی) یا نزدیک دلفیناریوم پیدا کنید.

اما بزرگ‌ترین شاهکار موزاییکی، اختاپوس غول پیکری است که بین دانشگاه و دریا واقع شده و رنگ‌های شیک و شکل خاصش فورا توجه را به خود جلب می‌کند.

موزه هنرهای زیبای آجارا

این موزه، در یک ساختمان تاریخی قرار دارد که در سال ۱۹۴۹ توسط معمار معروف گرجی کاخا جاواخیشویلی طراحی شد. باید گفت امروزه، حدود ۵۰۰ نمایشگاه در موزه هنر آجارا وجود دارند. طبقه اول، به نمایشگاه‌های موقت هنرمندان گرجستانی و بین المللی و پروژه‌های آموزشی مختلف اختصاص دارد. در طبقه دوم، نمایشگاه‌های دائمی برقرار هستند که آثار نیکو پیروسمانی، گیگو گاباشویلی، داویت کاکابادزه، لادو گودیاشویلی، النه آخولدیانی و دیگر اساتید گرجی را به نمایش می‌گذارند. در سمت چپ نیز سالن کوچکی قرار دارد که آثار هنرمندان جوان به طور منظم در آن ارائه می‌شوند.

بعلاوه موزه هنر آجارا اغلب میزبان آثار هنرمندان مشهور جهان بوده است. در کنار اینها موزه، برنامه‌های فرهنگی گسترده‌ای دارد از جمله: کلاس‌های انفرادی و گروهی، شب‌های موسیقی، نمایش‌های تئاتر و ارائه کلاس برای کودکان، سخنرانی برای دانش آموزان و مشاوره رایگان برای عموم.

مرکز هنر و موسیقی

اینجا یکی از بهترین مکان‌های باتومی برای سرگرمی است که اغلب به آن مرکز موسیقی دولتی باتومی نیز گفته می‌شود. این مرکز، در سال ۲۰۰۴ در باتومی تاسیس شد و باید گفت تمام هنر و موسیقی در اینجا جمع شده است: سالن اپرا و تئاتر باله، تئاتر موسیقی جوانان و استودیوهای هنری برای کودکان و بزرگسالان.

گفته می‌شود مرکز هنر و موسیقی باتومی اغلب پذیرای خوانندگان داخلی و خارجی، کنسرت‌های جاز و موزیکال است. این مرکز دارای سالنی مجهز به تجهیزات مدرن، ۱۱۰۰ صندلی راحتی اسپانیایی و یک لوستر بزرگ اسپانیایی است. طبقه سوم ساختمان نیز یک فضای نمایشگاهی است که می‌توان کنسرت‌های جاز را در آن اجرا کرد. جالب است بدانید این بنا، در سال ۲۰۱۱ بازسازی شد و ضلع جلویی مورد تزئین و طراحی قابل توجهی قرار گرفت.

 

شرکت در تور هنری‌ جواهرسازی تفلیس

۲۷ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران