جاذبه‌های طبیعی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
جاذبه‌های طبیعی گرجستان

یکی از چیزهایی که کشور گرجستان را از دیگر مقاصد گردشگری متمایز می‌کند، مناظر طبیعی خیره‌کننده آن است. این بهشت برای کسانی که عاشق پیاده روی، کمپینگ و گذراندن وقت در حومه شهر و همچنین دل طبیعت هستند گزینه‌ای بسیار مناسب است. در گرجستان دریاچه‌های خیره کننده، سازه‌های سنگ آهکی، دره‌ها، پارک‌های ملی و بسیاری جاذبه‌های گردشگری مختلفی را خواهید دید که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود بی‌نظیر هستند. چنانچه شما نیز از عاشقان طبیعت‌گردی بوده و در حال برنامه‌ریزی برای سفر با تور گرجستان هستید جتما چند دقیقه از زمان خود را به همراهی ما در این مقاله اختصاص دهید. در این مقاله لیستی از برترین جاذبه‌های طبیعی گرجستان را گردآوری و معرفی کرده‌ایم.

 

غار کارست کروبرا، گرجستان (Krubera Karst Cave, Georgia)

کارست کروبرا به عنوان عمیق‌ترین غار جهان شناخته می‌شود. نام این غار به یادبود الکساندر کروبر، محقق معروف جغرافیا و غارشناسی انتخاب شده و یکی از متفاوت‌ترین مکان‌ها برای لذت بردن از طبیعت است. در ابتدا تنها ۹۵ متر از این غار کشف شده بود. اما در نتیجه تحقیقات گسترده در سال ۲۰۰۷، گروه دیگری از غارشناسان تا عمق ۲۱۹۱ متر پایین رفتند. پنج سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۲، غار دوباره توسط غارشناسان اوکراینی کاوش شد و توانستند تا ۲۱۹۷ متر زیر زمین بروند. امروزه غار کروبرا عمیق‌ترین فضای زیرزمینی شناخته شده روی زمین است و یکی از غارهای زیبای گرجستان به شمار می‌رود.

 

طبیعت‌گردی در کازبگی گرجستان

 

دره مارتویلی، گرجستان (Martvili Canyon, Georgia)

دره مارتویلی که یکی از نمادهای طبیعی چشمگیر کشور گرجستان به حساب می‌آید، در منطقه سامگرلو گرجستان واقع شده است. این دره دارای رودخانه سبز زمردی آباشا و مناظر باشکوه برای پیاده‌روی است. همچنین گردشگران علاقه‌مند می‌توانند در بازدید از این دره زیبا و خوش منظره از قایق سواری بر روی رودخانه لذت برده و به تماشای آبشارها بپردازند.

 

دریاچه‌های توباورچخیلی، گرجستان (Tobavarchkhili Lakes, Georgia)

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی گرجستان، دریاچه‌های توباورچخیلی است. دامنه‌های اگریسی پوشیده از درختان کاج وسیع و جنگل‌های برگریز هستند و چندین دریاچه که از یخچال‌های طبیعی سرچشمه گرفته‌اند را در خود جای داده است. در میان این دریاچه‌ها، دیدی توباورچخیلی به دلیل زیبایی، فضا و موقعیت منحصربه‌فردش توانسته جلوه بیشتری پیدا کند و در میان گردشگران تور گرجستان محبوب شود. عمیق‌ترین نقطه این دریاچه تقریبا ۳۵ متر بوده و در صورت شرایط آب و هوایی خوب، مناسب شنا است. توباورچخیلی در زبان مگرلی به معنای دریاچه‌های نقره‌ای است که اشاره‌ای به آب شفاف و نقره‌فام این مکان دارد. نکته جالب اینکه در گذشته مردم محلی اعتقاد بر این داشتند که دریاچه توسط اجنه‌های چوبی محافظت می‌شد که نه تنها نوشیدن، بلکه حتی دست زدن به آب ممنوع بود. به طوری که بر این باور بودند اگر کسی انگشت خود را در دریاچه بگذارد، یا سنگی را پرتاب کند، طوفان وحشتناکی در همان ثانیه شروع می‌شود، حتی اگر آسمان بدون ابر باشد. البته که این داستان امروزه به یک افسانه تبدیل شده و کمتر کسی به آن باور دارد.

 

۸ کابین جذاب در دل طبیعت گرجستان

 

توده شخارا، گرجستان (Shkhara Massif, Georgia)

منطقه سوانتی خانه برخی از بلندترین قله‌های کشور گرجستان است. به طوری که توده شخارا با ارتفاع ۵۲۰۳ متر بلندترین آنها به شمار می‌آید. این دومین کوه بلند اروپا پس از کوه البروس بوده و صعود به آن در بین کوهنوردان با چالش‌های بسیار زیادی همراه است. البته که از گردشگران انتظار بالا رفتن از این کوه نمی‌رود اما کسانی که عاشق طبیعت هستند، می‌توانند به دامنه آن رفته و در آنجا از تماشای قله و مناظر اطراف لذت ببرند.

 

باتلاق‌های ایسپانی، گرجستان (Ispani Swamps, Georgia)

مورد بعدی از جاذبه های طبیعی گرجستان، باتلاق‌های ایسپانی هستند. این باتلاق‌ها در آجارا، منطقه‌ای ساحلی در دریای سیاه، قرار دارند. در نگاه اول، این منطقه شبیه توری است که با لحاف ضخیم ۲۵ تا ۴۵ متر مربع از خزه سفید اسفاگنوم، نادرترین در جهان و حساس‌ترین به آلودگی محیط زیست، پوشیده شده است. باتلاق نادر ذغال سنگ نارس ایسپانی بخشی از قلمرو حفاظت شده کوبولتی بوده و از لحاظ طبیعت شناسی اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. در این مکان یک مسیر پیاده‌روی نیز وجود دارد که از پناهگاه‌ها به برج دیدبانی ختم می‌شود. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق یک پل معلق از کانال عبور کرده و اگر خوش شانس باشد، لاک‌پشت‌های مردابی کمیاب را تماشا کنند.

 

راهنمای طبیعت گردی در دریاچه اودزیرو گرجستان

 

آبشار ماخونتستی، گرجستان (Makhuntseti Waterfall, Georgia)

روستای ماخونتستی یکی از مکان‌های دیدنی در گرجستان است که آبشاری زیبایی با همین نام را در خود جای داده است. این آبشار به رودخانه Makuntsettskali تعلق داشته و ارتفاعی در حدود ۵۲ متر دارد. محوطه اطراف آبشار ماخونتستی به خوبی برای تفریح گردشگران توسعه یافته است. به این معنا که رستوران‌ها، مکان‌های پیک نیک و مسافرخانه‌های متنوعی در آنجا وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. ناگفته نماند که در فاصله تقریبی ۰.۵ کیلومتری از آبشار ماخونتستی، یک پل سنگی به جا مانده از دوران قرون وسطا وجود دارد که زیر نظر ملکه تامار ساخته شده و امروزه بازدید از آن می‌تواند برای توریست‌ها جذاب باشد.

 

توده خواملی، گرجستان (Khvamli Massif, Georgia)

توده خواملی در منطقه لچخومی گرجستان قرار داشته و با طول ۳۰۰ متر به سمت جنوب امتداد دارد. توده سنگ خواملی مناظر خیره کننده‌ای را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد که در صورت امکان بهتر است بازدید از آن را از دست ندهید. بالاترین نقطه این مکان تقریبا ۱۷۰۰ متر ارتفاع دارد. آنچه این مکان را جذاب کرده وجود قندیل‌های یخ بر روی آن حتی در روزهای گرم تابستان است. افسانه‌ها حاکی از آن است که امیرانی، قهرمان اساطیری گرجستان، در یکی از گودال‌های خواملی به زنجیر کشیده شده است. همچنین زمین شناسان بر این باور هستند که این توده، غارهای متعددی را در خود پنهان می‌کند که پادشاهان گرجستان از آنها برای محافظت از گنجینه‌های کشور در زمان جنگ استفاده می‌کردند. با این حال، هنوز حتی یک غاز نیز در آن کشف نشده است.

 

خاص‌ترین اقامتگاه‌ در دل طبیعت گرجستان

 

غارهای تسکالتوبو، گرجستان (Tskaltubo Caves, Georgia)

تسکالتوبو سرشار از آثار طبیعی بسیار زیادی بوده که از جمله آنها غاری‌های باشکوه آن هستند. یکی از مهمترین آنها غار پرومتئوس نام داشته و در نزدیکی روستای کومیستاوی در ارتفاع ۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این غار که در دهه ۱۹۸۰ کشف شد، یکی از جاذبه‌های دیدنی در اطراف کوتایسی است. این غار سرشار از استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها، هلیکتیت‌ها، آبشارهای تصفیه شده و قندیل‌های سنگی معلق در هوا است که در مساحتی به ابعاد ۴۶.۶ هکتار گسترده شده است.

 

ستون کاتسخی، گرجستان (Katskhi Pillar, Georgia)

روستای کاتسخی یک ستون سنگ آهکی ایستاده را در خود جای داده که گفته می‌شود در نتیجه جابجایی‌های زمین در این منطقه ایجاد شده است. نام کاتسخی از زبان سوانی گرفته شده و به معنای قله است. ارتفاع ستون تقریباً ۴۰ تا ۴۵ متر بوده و اندازه آن نیز چیزی در حدود ۱۵۰ متر مربع است. آنچه این ستون را جذاب‌تر کرده قسمت بالایی آن است که چندین تراس کوچک را شامل می‌شود. البته که این تراس‌ها به دلیل عرض کم و شیب زیاد غیرقابل دسترسی هستند. همچنین در بالای ستون صومعه‌ای وجود دارد که تنها از بیرون می‌توانید نمای آن را مشاهده کنید. چرا که اجازه بازدید از آن به گردشگران داده نمی‌شود.

 

صخره‌های بیرتویسی، گرجستان (Birtvisi Rocks, Georgia)

همیشه جاذبه‌های طبیعی محدود به جنگل‌های سرسبز و دریاهای نیلگون نیست. بلکه صخره‌ها و بافت‌های کوهستانی نیز می‌توانند چشم انداز زیبایی از طبیعت را به نمایش بگذارند. یکی از این موارد که در تور گرجستان فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، صخره‌های بیرتویسی هستند. این صخره‌ها در طول میلیون ها سال در نتیجه سیلاب‌های گدازه‌ای از فوران آتشفشانی به وجود آمده‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند امروزه از طریق پلکان‌هایی که از برش صخره‌ ایجاد شده‌اند به قلعه‌ای در بالای آن دسترسی پیدا کنند. با صعود به بالاترین نقطه ارگ شاهد چشم‌اندازهای باورنکردنی از مناطق اطراف خواهید بود.

 

طبیعت وحشی پارک ملی کاختی در تور گرجستان

 

دریاچه‌های ابودلائوری، گرجستان (Abudelauri Lakes, Georgia)

دشت ابودلائوری سه دریاچه مختلف را در خود جای داده است. اما نکته قابل توجه آن رنگ این دریاچه‌ها است که به رنگ‌های سبز، آبی و سفید دارند که از جذاب‌ترین دریاچه‌های طبیعی گرجستان شناخته می‌شوند. بنابراین گردشگران می‌توانند در آنجا به تماشای منظره زیبای این دریاچه‌ها پرداخته و همچنین عکس‌های زیبایی را از خود به یادگار بگذارند. به این صورت که این مکان دارای یک مسیر پیاده‌روی از روستای روشکا به سمت دریاچه‌ها است. در این مسیر ابتدا به دریاچه سبز خواهید رسید که نام خود را از حجم قابل توجهی از پوشش گیاهی گرفته است. بعدی دریاچه آبی است که تنها در ۲۰۰ متری دریاچه گرین قرار دارد. آب این دریاچه به قدری پاک و تمیز است که به رنگ آبی دیده می‌شود. در فاصله ۱ کیلومتری از دریاچه آبی نیز دریاچه سفید قرار دارد که چندین دهه پیش شکل گرفته است. نهر گل آلودی که از یخچال ابودلاوری ذوب می‌شود به این دریاچه ریخته و آب آن را به رنگ سفید در می‌آورد.

 

تنگه تروسو، گرجستان (Truso Gorge, Georgia)

تنگه تروسو، واقع در نزدیکی مرز شمالی گرجستان، یکی از جذاب‌ترین مناطق طبیعی این کشور بوده و دارای کوه‌های زیبا و آب‌های معدنی دیدنی است. نکته جالب توجه اینکه تنگه تروسو کاملاً عاری از درخت و گیاه بوده و حس و حالی تقریباً متروک دارد. در عوض بازدیدکنندگان در آن شاهد آثار طبیعی بی‌نظیری مانند تراورتن‌های تروسو و دریاچه معدنی آبانو خواهند بود.

 

طبیعت‌گردی در دریاچه لاکپشت تفلیس

 

دریاچه صخره سیاه، گرجستان (Black Rock Lake, Georgia)

در منطقه لاگودخی گرجستان چند دریاچه زیبا قرار دارد که بزرگترین آنها دریاچه صخره سیاه در ارتفاع ۲۹۰۰ متری از سطح دریا است. این دراچه نه تنها از منظره زیبایی برخوردار بوده بلکه دارای یک مسیر پیاده‌روی جذابی نیز است که دسترسی به آن را برای گردشگران سرگرم‌کننده می‌کند. در مسیر این دریاچه شاهد مناظر زیبای دره آلازانی و رشته‌کوه‌های قفقاز بزرگ خواهید بود. همچنین اگر خوش شانس باشید می‌توانید از گونه‌های کمیاب جانوران نیز در آنجا دیدن کنید. دریاچه صخره سیاه مرز طبیعی بین گرجستان و جمهوری داغستان در روسیه است. بنابراین، برای گشت و گذار در آن بهتر است گذرنامه خود را به همراه داشته باشید.

 

منبع

 

۰۱ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران