جاذبه‌های طبیعی برتر کوتایسی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
جاذبه‌های طبیعی برتر کوتایسی گرجستان

کوتایسی، دومین و بزرگ‌ترین شهر گرجستان، با انبوهی از مناظر خارق العاده و عجایب شگفت انگیز احاطه شده است.  این شهر، در فاصله ۲۲۱ کیلومتری تفلیس واقع شده و مرکز منطقه ایمرتی به شمار می‌آید. برای سفر از تلفیس به این محدوده، می توانید ابتدا مقاله چگونه از کوتایسی به تفلیس برویم را مطالعه کنید.

باید گفت این خطه، باستانی‌ترین آثار و بناهای تاریخی را برای گشت و گذار ارائه می‌دهد. در سفر با تور گرجستان و کاوش در کوتایسی، می‌توانید ردپاهای دایناسورها، انواع غارها، کلیساهای جامع و چشمه‌های افسانه‌ای را بیابید و از دیدن جاذبه‌های طبیعی برتر در کوتایسی لذت ببرید.

 

دریاچه Shaori 

Shaori که در منطقه Racha Lechkhumi و Kvemo Svaneti واقع شده، دریاچه‌ای است که یکی از مهمترین ذخایر طبیعی گرجستان به شمار می‌آید. این دریاچه، در فاصله یک ۱.۵ ساعت رانندگی از کوتایسی واقع شده و تصویر آن در تمام فصول خصوصا در پاییز که جنگل اطراف نیز تبدیل به یک پالت رنگی گرم می‌شود، بسیار دیدنی است. جالب است بدانید که طول این دریاچه، ۲.۷ کیلومتر و حداکثر عمق آن ۱۴ متر است.

 

طبیعت وحشی پارک ملی کاختی در تور گرجستان

غارهای Sataplia و Prometheus 

Sataplia یکی از ۵ غاری است که به عنوان مقاصد مهم گردشگری در گرجستان شناخته می‌شوند. این غار در منطقه حفاظت شده Sataplia واقع شده است که در مجموع بیش از ۳۰۰ هکتار وسعت دارد. در این غار، می‌توان یک موزه کوچک پیدا کرد که ردپاهای میلیون ساله دایناسورها را در خود جای داده است. این سفر می‌تواند برای فرزندانتان نیز سرگرم کننده باشد. جالب است بدانید که فضای زیبای اینجا، حتی مناسب برای برگزاری مراسم عروسی است. گفتنی است هزینه ورودی ۳ دلار است.

اگر همچنان غارهای گرجستان برایتان جذابیت دارند، پیشنهاد بعدی ما بازدید از غار Prometheus است. در واقع در اینجا یک مسیر پیاده روی به طول ۱۴۲۰ متر، تعداد ۱۷ غار را که دارای ارتفاع ۲۵-۲۰ متر هستند به یکدیگر متصل می‌کند. برای طی بقیه مسافت ۲۰۰۰۰ متری نیز می‌توان سوار قایق شد.

این مکان با تفلیس ۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد. هزینه ورود به غار حدود ۴-۳ دلار است  اما برای سفر با قایق باید دو برابر بپردازید. البته بازدید از این غارها برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است. در ضمن راهنمای تور به زبان روسی یا انگلیسی به صورت رایگان حضور دارد. این مکان از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰ باز است.

دره Okatse و آبشار Kinchkha

دره Okatse، در حدود ۵۰ کیلومتری از کوتایسی واقع شده و یکی از عجایب طبیعی این کشور به شمار می‌آید. برای رسیدن به این محدوده در یک مسیر پیاده روی دو تا سه ساعته، از جنگل باستانی دادیانی عبور کرده و از یک پل آویز به طول ۷۸۰ متر خواهید گذشت و سرانجام به این منظره خیره کننده خواهید رسید.

آبشار Kinchkha نیز در نزدیکی دره واقع شده و به راحتی قابل مشاهده و قابل دسترسی است. این آبشار یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای گرجستان است، بنابراین توصیه می‌کنیم در طول بهار که سطح آب بالاست و طبیعت شکوفا شده، از آن دیدن کنید.

 

پارک ملی متیرالا در ۲۵ کیلومتری باتومی

دره martvili

دره دیگری که در حوالی کوتایسی واقع شده و به مارتویلی شهرت دارد، یکی از زیباترین نقاط طبیعت گردی گرجستان است که می‌توانید از آن دیدن کنید. در اینجا، مسیری عالی برای پیاده روی و گشت و گذار در حول و حوش مناظر زیبا و رودخانه سبز زمردی وجود دارد. همچنین  در این دره می‌توانید چندین آبشار کوچک پیدا کنید و از تور قایقرانی در رودخانه لذت ببرید. سافاری قایق، حدود ۳-۲ دلار هزینه دارد. گفتنی است این دره دارای طول ۲۴۰۰ متر و عمقی معادل ۳۰-۲۰ متر  است. عرض آن نیز دو برابر Okatse است.

طبق افسانه‌ها برجسته‌ترین پادشاه مقدس محلی به نام داویت آغماشنیلی، در اینجا غسل کرده است. مارتولی همچنین حدود ۲۸۰ کیلومتر با تفلیس فاصله دارد. بهترین کار این است که برای یک سفر ۲ روزه برنامه ریزی کنید و شب را در کوتایسی، تسکالتوبو یا مارتویلی بمانید.

ریزورت تسکالتوبو

تسکالتوبو یک ریزورت کوچک تفریحی است که بسیار نزدیک به کوتایسی واقع شده و به دلیل چشمه‌های معدنی با دمای طبیعی ۳۳-۳۵ درجه سانتیگراد شهرت دارد. گفته می‌شود آب این چشمه‌ها روی بهبود سیستم‌های گردش خون و تنفسی، اعصاب، پوست و موارد دیگر اثربخش است.

این محدوده، در دوره اتحاد جماهیر شوروی بسیار محبوب بود و سالانه بیش از ۱۲۵۰۰۰ بازدید کننده را به سوی خود جذب می‌کرد. حتی استالین نیز، قبلا از این ریزورت دیدن کرده و یک استخر اختصاصی داشته است. اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و جنگ داخلی گرجستان، ساختمان‌های این تفرجگاه به اسکان پناهندگان آبخازیا اختصاص یافت و شکوه خود را از دست داد.

ستون Katskhi

این ستون سنگ آهک طبیعی یکپارچه که در روستای کاتسخی واقع شده و یک ساعت رانندگی از کوتایسی فاصله دارد، از ارتفاعی حدود ۴۰ متر برخوردار است و مشرف به دره کوچکی است که رودخانه Katskhura در آن جریان دارد. این صخره برجسته همراه با ویرانه‌های قابل مشاهده‌ای از یک کلیسا در بالای آن، توسط مردم محلی به عنوان ستون زندگی مورد پرستش قرار گرفته و برایشان مقدس است. یافته‌ها نشان می‌دهند که این ویرانه‌ها، مربوط به صومعه‌ای قرون وسطایی هستند که از قرن نهم یا دهم به جا مانده‌اند.

 

بهترین زمان برای سفر به باتومی

آخالتیسه

آخالتیسه، منطقه‌ای است که فاصله کمی از کوتایسی فاصله دارد و با یک سفر یک روزه می‌توان کل آنرا بازدید کرد، اما شهرت آن بیشتر به وجود قلعه رباتی بازمی‌گردد. این مجموعه که به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته، تلفیقی از آیین‌ها و فرهنگ‌ها را به نمایش می‌گذارد.

بر طبق تاریخ گرجستان و متون قرون وسطایی گرجی، این محدوده توسط گورام مامپال، شاهزاده پادشاهی ایبر تاسیس شد. با این حال، از آنجا که گرجستان در طی سالیان از سوی مغولان، عثمانی و روس مورد حمله قرار گرفته است، کاربری و نمای بیرونی این قلعه نیز مدام تغییر کرده و در نهایت آثاری واحد از جوامع و فرهنگ‌های مختلف در اینجا شکل گرفته است.

 

چرا باید زمستان به تفلیس سفر کنیم؟

دریاچه Paliastomi

این دریاچه کوچک در حوالی کوتایسی و در نزدیکی شهر پوتی در ساحل دریای سیاه و در پارک ملی کلختی قرار دارد. گفتنی است که این پارک ملی، به عنوان یکی از پارک‌های ملی مهم گرجستان شناخته می‌شود. برای تجربه کامل پارک، می‌توانید از تور دریاچه بهره بگیرید و در رودخانه و تنگه پیچوری با قایق گشت بزنید و از چشم انداز باشکوه آن لذت ببرید.

۳۰ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران