بهترین جاذبه‌های گردشگری اطراف کوتایسی

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بهترین جاذبه‌های گردشگری اطراف کوتایسی

سفر به کوتایسی جزو اولین انتخاب‌های گردشگران در تور گرجستان به حساب نمی‌آید. دومین شهر بزرگ این کشور که تاریخی پر ماجرا را به دوش می‌کشد و از نظر زیبای طبیعی نیز، منحصر به فرد و جذاب است. جاذبه‌های گردشگری متعددی از جمله مراکز تاریخی، ابنیه مدرن، بازارهای مختلف و ... نیز در این شهر وجود دارد که می‌توانید به دیدنشان بروید. اما با توجه به دسترسی کوتایسی به نقاط خاصی در گرجستان و نزدیکی آن به بعضی از جاذبه‌های گردشگری جذاب و خاص، پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر، حتما سفرهای نیم روزه را جدی بگیرید و از لیست ما جایی را برای این کار انتخاب کنی.

 

کوتایسی کجاست؟

کوتایسی در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از تفلیس واقع شده و حدودا سه ساعت و نیم با ماشین از غرب پایتخت دور است. این شهر قدیمی‌ترین مکان در گرجستان بوده که بدون وقفه مردم در آن‌جا زندگی می‌کردند. جایی که رودخانه ریونی در آن‌ شهر جریان داشته و زیبایی منحصر به فردی به آن‌جا بخشیده است. از طرفی کوتایسی تنها ۲ ساعت از باتومی و سواحل زیبای دریای سیاه فاصله داشته و همین موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به مراکز گردشگری مهم، این شهر را به جایی عالی برای سفر به گرجستان بدل می‌کند.

 سفرهای نیم‌روزه از کوتایسی

از تماشای جاذبه‌های تاریخی گرجستان تا رفتن به کرانه‌ی دریای سیاه و بازدید از منابع طبیعی این کشور، جاهای زیادی هستند که در سفر نیم روزه از کوتایسی می‌توانید به سراغشان بروید اما این ۱۰ مورد بهترین‌ها بوده و پیشنهاد می‌کنیم در تور گرجستان، اگر این شهر را برای سفر انتخاب کردید، حتما از این لیست جایی را برای رفتن انتخاب نمایید.

 

بهترین هتل‌های ساحلی کوتایسی

تسکالتوبو (Tskaltubo)

این مکان آسان‌ترین سفر نیم روزه از کوتایسی به حساب می‌آید چون تسکالتوبو تنها ‍۱۰ کیلومتر از مرکز شهر فصاله دارد و ماتروشکاها یا همان مینی‌بوس‌های گرجی، از نقاط مختلف شهر شما را به آن‌جا می‌برند. تسکالتوبو در زمان شوروی، به شهر اسپاها معروف بوده و سالانه‌ ده‌ها هزار نفر از جاهای مختلف به آن‌جا می‌رفتند. امروزه اگر چه هنوز چشمه‌های آب گرم جاری هستند اما تعداد زیادی از اسپاها متروکه شده و فقط چندمورد بسیار خوب به فعالیت مشغولند. تسکالتوبو منطقه‌ای زیباست اما حتما به خاطر رفتن به مراکز اسپا و داشتن روزی آرامش‌ بخش به آن‌جا رفته و از این محل بازدید کنید. همچنین برای گرفتن عکس‌های خاص، می‌توانید به مراکز متروکه رفته و چند قاب عالی و خاص ثبت کنید.

چیاتورا (Chiatura)

یکی دیگر از شهرهای نزدیک به کوتایسی که در زمان حکومت شوروی، بسیار محبوب بوده است. شهری که خطوط تله کابین مختلفی در آن‌جا وجود داشته و دارد و برای رفتن به آن‌جا نیز می‌توانید از ماتروشکا استفاهد کنید. این شهر دارای چندین معدن بزرگ است اما چیزی که برای گردشگران در آن‌جا اهمیت دارد، وجود دره‌ای عمیق و سرسبز بوده که تله کابین‌ها بر روی آن نصب شده‌اند و اگر چه زمانی این وسایل نقلیه تنها برای دسترسی به وجود آمده بودند اما حالا به یک جاذبه‌ی گردشگری بدل شده‌اند. با رفتن به نقاط بالا دست چیاتورا، مناظر زیبایی را از طبیعت شگفت‌انگیز این منطقه از گرجستان، تماشا خواهید کرد. البته اگر قبلا به چیاتورا رفته باشید، احتمالا آن‌جا را با تله‌کابین‌های زنگ زده و ترسناک می‌شناسید اما این روزها، تله کابین‌های جدید و مدرن در آن‌جا نصب شده‌ است.

 

برترین ماجراجویی ها در باتومی

ستون کاتشکی (Katskhi pillar)

در مسیر رفتن به چیناتورا، احتمالا ستون سنگی کاتشکی را از دور ببینید. یک صخره آهکی خاص و جالب که ۴۰ متر ارتفاع دارد و یک کلیساهایی کوچک در بالای آن ساخته شده است. این ستون سنگی طبیعی از آن جهت جالب توجه است که اکثر زمین‌های اطراف آن پست بوده و این صخره، از فاصله‌‌ای دور نیز مشخص است. در گذشته بالای این مکان یک بنای مذهبی متعلق به ادیان باستانی ساخته شده بود اما بعدها دو کلیسای (یکی روی ویرانه‌های معبد قدیمی) ساخته شد.‌ این مکان بین قرون ۶ تا ۹ میلادی منزلگاه چندین راهب بود اما برای مدت بسیار زیادی متروکه شد تا این که در سال ۱۹۹۳ یک راهب محلی، برای زندگی به آن‌جا رفت.

صومعه گِلاتی (Gelati Monastery)

یکی از جاذبه‌های گردشگری گرجستان، کلیساها و صومعه‌های متعددی است که در دوران مختلف و در جای جای این سرزمین به جا مانده. صومعه گلاتی از جمله زیباترین مراکز مذهبی در گرجستان است که بسیاری آن را از صومعه معروف دیوید گارجا نیز زیباتر می‌دانند. بنایی که در سال ۱۱۰۶ میلادی و به دستورن پادشاه "دیوید سازنده" ساخته شد و فاصله‌ی آن تا کوتایسی تنها ۹ کیلومتر است و با توجه به این که بازدید از این بنای زیبا، زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، می‌توانید اول صبح به آن‌جا رفته، از صومعه بازدید کنید و سپس تا ظهر نشده به شهر برگردید و به دیگر فعالیت‌هایی که مد نظر دارید برسید. صومعه گلاتی جزو شاهکارهای دوران طلایی گرجستان به حساب می‌آید و زمان مرکزی فرهنگی و دینی بسیار مهم به حساب می‌آمد و از این رو به آن‌جا لقب "یونان جدید" را داده بودند. فراموش نکنید که این بنا در داخل نیز با توجه به نقاشی‌هایی زیبایی که روی دیوار و گنبد خود دارد، جذاب بوده و حتما ارزش دیدن دارد.

صومعه موتسامتا (Motsameta Monastery)

این مکان از صومعه گلاتی هم به شهر نزدیک‌تر است و تقریبا در نیمه‌ی راه کوتایسی به آن‌جا قرار دارد. این بنای مذهبی یکی دیگر از نمونه شاهکارهای معماری در قرن ۱۱ میلادی در گرجستان بوده و زیبایی آن با قرار گیری روی صخره‌ای در کنار یک دره‌ی عمیق، دو چندان شده است. جایی که رودخانه Ckalcitela (آب قرمز) را در پیش رو دارد. نام این دره از اتفاقات تاریخی نشات گرفته جایی که دو برادر در مقابل هجوم عرب‌ها در قرن ۱۸ مقاومت کرده بودند. شاید موتسامتا به اندازه گلاتی شگفت‌انگیز نباشد، اما بنایی فوق‌العاده زیبایی محسوب شده و همچنین شما می‌توانید هر دو این صومعه‌ها را در یک سفر نیم روزه ببینید.

 

بازدید از قلعه‌های تاریخی گرجستان

غار پرومتئوس (Prometheus Cave)

غار پرومتئوس در فاصله‌ی کوتاهی از تسکالتوبو قرار گرفته و در بازدید از آن محل، می‌توانید به دیدن این مکان جالب نیز بروید. غار در سال ۱۹۸۳ کشف شده بود اما از سال ۲۰۱۱ برای بازدید عمومی باز و گردشگران امکان بازدید از آن محل را پیدا کردند. مسیر کلی این غار به ۱۱ کیلومتر می‌رسد اما جایی که گردشگران امکان بازدید از آن را دارند تنها یک کیلومتر بوده و از ۲۲ تالار غار تنها می‌توانند ۶ تالار را ببینند. با تمام این‌ها اما غار پرومتئوس مکانی استثنایی است که با طی کردن ۹۰۰ پله می‌توانید به جاهای مختلفش بروید. تور بازدید از این کلا حدود یک ساعت از شما زمان خواهد برد.

دره اوکاتسه (Okatse Canyon)

مسیر پیاده روی در دره‌ی اوکاتسه یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری در گرجستان است که این روزها مورد توجه عموم قرار گرفته است. البته منظورمان کل طبیعت دره نیست، بلکه پل خاصی است که در امتداد صخره قرار گرفته و برای آن‌هایی که ترس از ارتفاع دارند، اصلا جایی مناسب نخواهد بود چون گویی این پل فلزی در میان آسمان و زمین معلق است. با پا گذاشتن در این مسیر جذاب شما طبیعت استثنایی اوکاتسه را از زاویه‌ای شگفت انگیز دیده و در ادامه به دیدن آبشاری زیبا، مسیری جنگلی و بسیاری دیدنی‌های طبیعی دیگر قخواهید رفت. البته راه حل دیگر شما برای بازدید از دره اوکاتسه، شرکت در تورهی ماشین‌های ۴ محوره است که از نقاط مختلف از جمله کوتایسی به این محل برگزار می‌شود.

 

۱۱ تفریح رایگان باتومی که نباید از دست داد

آبشار کینچاخا (Kinchkha Waterfall)

این آبشار زیبا در کنار دره اوکاتسه واقع شده و جدا از زیبایی‌های دره، یکی از دلایلی است که مردم محلی به آن‌جا می‌آیند. آبشاری که ارتفاع آن به ۸۸ متر می‌رسد و از صخره‌ای آهکی و فوق‌العاده زیبا به زمین می‌ریزد. این محل جایی بسیار زیبا برای طبیعت گردی، کسب آرامش و برپایی پیک نیک خواهد بود و البته در امتداد بازدید از دره، می‌توانید سری به این محل نیز بزنید. در کل بازدید از دره اوکاتسه و همچنین رفتن به این آبشار، صرف نهار و طبیعت گردی، برنامه‌ای متنوع و بسیار عالی برای یک روز جذاب در نزدیکی کوتایسی خواهد بود.

دره مارتویلی (Martvili Canyon)

مهم‌ترین دلیلی که به خاطرش باید به دیدن دره مارتویلی بروید، قایق سواری در رودخانه‌ی این دره بوده که از میان صخره‌های سنگی گذر می‌کند و تجربه‌ای منحصر به فرد در گرجستان به حساب می‌آید. هر چقدر هم که انتظارات خود را از این مسیر ۳۰۰ متری که با قایق طی خواهید کرد، بالا ببرید، باز هم این مکان انتظارات شما را برآورده می‌کند. جایی با طبیعت بسیار زیبا، صخره‌های بلند، آبی شفاف و جذاب و فضایی آرامش بخش و دیدنی که ترکیبی خاص و عالی را برایتان به همراه خواهد داشت.

باتومی (Batumi)

اگر در تور تابستانی گرجستان، کوتایسی را برای سفر انتخاب کرده‌اید، این فرصت را دارید تا در فاصله‌ای دو ساعته، برای شنا، آبتنی و انجام تفریحات آبی، دو ساعت دورتر به باتومی بروید. بهترین مقصد ساحلی گرجستان که با سواحل جذاب، فضای شهری دیدنی و جاذبه‌های توریستی مختلفش، جزو مقاصد پرطرفدار در این کشور محسوب می‌شود. البته خلاف این موضوع نیز صادق است و اگر در تور باتومی باشید، می‌توانید در یک روز، به کوتایسی رفته، از جاذبه‌های آن‌جا دیدن کنید و در نهایت غروب به باتومی برگشته و به سراغ تفریحات شبانه و در نهایت، هتل خود در این شهر بروید.

 

بهترین رستوران‌های دریایی و محلی گرجستان

۱۰ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران