نگاهی به شگفتی‌های طبیعی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
نگاهی به شگفتی‌های طبیعی گرجستان

گرجستان کشوری با چشم اندازهای متنوع، شگفتی‌های طبیعی و غنای بی‌نظیر است. به همین دلیل است که در چند سال اخیر مورد توجه تعداد فزاینده‌ای از بازدیدکنندگان قرار گرفته به علاوه موقعیت عالی در کوه‌های قفقاز، آب و هوای گرجستان برای گردشگری ایده آل کرده است. گرجستان تنوع رودخانه‌ها و دریاها، کوه‌ها و صخره‌ها، بیابان‌ها و جنگل‌ها را در مناطق مختلف به نمایش می‌گذارد از این رو، تقریبا در هر چهار فصل سال می‌توانید شگفتی‌های ملی را کشف کنید. در این مقاله می‌خواهیم برخی از مکان‌های جذاب طبیعی در تور گرجستان را به شما معرفی کنیم که برخی از آن‌ها در حال حاضر بسیار محبوب هستند و برخی هنوز خارج از رادار گردشی قرار داشته و چندان شناخته شده نیستند.

 

دره‌های مارتویلی

دره‌های مارتویلی که در منطقه سامگرلو گرجستان قرار دارد توسط رودخانه آباشا که از میان آن می‌گذرد و صخره‌های آهکی را شستشو می‌دهد، ایجاد شده است. طول کامل دره‌ها ۲۴۰۰ متر ، عمق ۲۰-۴۰ متر، عرض ۵-۱۰ متر است. در قسمت میانی دره، آبشارهای ۲۵ متری و چندین پل طبیعی وجود دارد که به شدت خیره کننده و دیدنی هستند. از این گذشته، آثاری از افراد بدوی و حیوانات ماقبل تاریخ در این منطقه یافت شده است. دره مارتویلی از دو بخش بالا و پایین تشکیل شده که یک مسیر پیاده روی با چندین میدان کوچک در قسمت پایینی دره وجود دارد و در بالای آن می‌توان در آب‌های رودخانه آباشا شنا کرد. خلاصه که به هر قسمت آن بروید قطعا چیزهای جذاب زیادی برای کاوش پیدا خواهید کرد.

غار پرومتئوس

غار کارست پرومتئوس که به غار کومیستاوی نیز معروف است در حومه شهر تسکالتوبو قرار دارد. این یکی از معروف‌ترین مناظر در ایمرتی و یکی از بزرگ‌ترین غارهای گرجستان است. طول کلی غار حدود ۱۱ کیلومتر است، اما تقریبا تنها ۱ کیلومتر آن برای گردشگران باز است. برخلاف بسیاری از غارهای اروپایی، عکس گرفتن در غار پرومتئوس منعی ندارد. این غار به لطف نور زیبای استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد. مسیر از ابتدای سالن تا انتهای آن حدود ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. برای بازدید با خودتان کت داشته باشید زیرا داخل آن هوا خنک و کمی نمور است.

غار کروبرا

غار کروبرا در منطقه آبخازیا و در تنگه اربیکا واقع شده است. این غار عمیق‌ترین غار روی زمین تا به امروز است که ۲۱۹۰ متر عمق دارد و ورودی آن در ارتفاع ۲۳۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این غار اولین بار توسط غارشناسان گرجی در سال ۱۹۶۰ کشف شد که توانستند تا عمق ۹۵ متری آن را کاوش کنند. از زمان کشف، غار کروبرا هر سال مورد بازدید افرادی قرار گرفته است که سعی می‌کردند به عمق بیشتری بروند و به ته آن برسند. غار کروبرا تنها در سال ۲۰۰۱ زمانی که انجمن غارشناسی اوکراین به ارتفاع ۱۷۱۰ متری رسید، به عمیق‌ترین غار روی زمین تبدیل شد که بسیار بیشتر از عمق غار Lamprechtsofen که قبلا در کوه‌های آلپ اتریش کشف شده بود. در سال ۲۰۰۴، برای اولین بار، یک گروه غارشناسی اوکراینی به عمق ۲۰۰۰ متری غار رسید عمیق‌ترین نقطه‌ای که بشر تاکنون توانسته است به آن برسد.

 

طبیعت‌گردی در کازبگی گرجستان

ستون کاتسخی

ستون کاتسخی در منطقه ایمرتی در نزدیکی شهر معدنی چیاتورا واقع شده است. این بنای تاریخی گرجستان است که در "فهرست قرمز" مکان‌های در معرض خطر قرار گرفته است. ستون کاتسخی یک توده سنگی است که در نتیجه جابجایی‌های تکتونیکی شکل گرفته و تا ۴۵ متر به ارتفاع رسیده است. در بالای ستون کلیسایی قرار دارد که راهبان محلی در آن زندگی می‌کنند که طبق برخی منابع تاریخی از قرن ششم در اینجا زندگی می‌کنند. بالا رفتن از کلیسا با استفاده از یک نردبان آهنی ۱۳۱ پله‌ای امکان پذیر است، اما این آسان ترین کار نیست. در حال حاضر هیچ کس به جز اعضای کلیسا اجازه ندارد بالای ستون کاتسخی برود.

دریاچه صخره سیاه

دریاچه صخره سیاه در شهرداری لاگودخی، کاختی در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. بخش جنوبی آن در مرزهای گرجستان قرار دارد که بخش شمالی آن در قلمرو جمهوری داغستان، فدراسیون روسیه قرار دارد. این دریاچه از برف، باران و آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌کند. مسیر دسترسی به دریاچه یکی از متنوع‌ترین و جالب‌ترین مسیرهای پیاده روی در گرجستان است. در طول مسیر با طبیعت بکر ذخیره‌گاه طبیعی لاگودخی، تنوع گیاهان و جانوران، مناظر شگفت‌انگیز دره آلازانی و کوه‌های قفقاز، دریاچه‌های کوچک، باتلاق‌ها و در نهایت دریاچه زیبای بین صخره‌ها آشنا خواهید شد. علاوه بر مناظر زیبای این مسیر، می‌توانید با بز، نارون، آهو، خروس‌ها، خروس‌های برفی قفقازی، کرکس‌های ریشو و عقاب‌های مختلف روبرو شوید. این مسیر دایره‌ای و طول آن ۴۲ کیلومتر است. مسیر دریاچه سفر به دنیای بدون آنتن و تکنولوژی است که شما را به عمق آرامش مادر زمین می‌برد.

دریاچه توباورچخیلی

دریاچه توباوارچخیلی یا دریاچه نقره‌ای در منطقه سامگرلو-زمو سوانتی قرار دارد. علاوه بر دریاچه، راه رسیدن به آن نه تنها در گرجستان، بلکه در تمام اروپای شرقی منحصربه‌فرد است، زیرا در اینجا می‌توانید هم زمان با غارها، آب‌های معدنی، توده‌های خزه‌ای و همچنین دریاچه‌های کوهستانی و آبشارها روبرو شوید. هر چه بالاتر می‌روید، محیط تاثیرگذارتر می‌شود، پس از هر متر، فضای سبز بیشتر می‌شود و زیبایی حیات وحش را بیشتر احساس می‌کنید. پس از پایان جاده با ماشین سواری، مسافران باید در جنگل زیبا قدم بزنند. به علاوه در صورت خستگی می‌توانید به کلبه‌های چوپانانی که در راه ملاقات می‌کنید بروید که همیشه آماده پذیرایی از مهمانان هستند.

 

۸ کابین جذاب در دل طبیعت گرجستان

ذخیره گاه طبیعی واشلوانی

ذخیره‌گاه طبیعی واشلوانی در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که در دورترین قسمت شرقی گرجستان، در منطقه کاختی قرار دارد. مساحت آن ۳۵۲۹۲ هکتار بوده که در اینجا مناظر مختلفی از طبیعت مانند بیابان، نیمه بیابان، مراتع و جنگل‌های برگریز را در بر می‌گیرد. ذخیره‌گاه وشلوانی دارای ۷۰۰ گونه گیاهی است که برخی از آن‌ها را فقط در اینجا می‌توان یافت. جانوران مناطق حفاظت شده وشلوانی نیز غنی هستند. ۶۲ گونه پستاندار، ۱۳۵ گونه پرنده، ۳۰ گونه خزنده، ۲۰ گونه ماهی، ۴ گونه دوزیستان و ۸ گونه شکارچی همگی دراین ناحیه زندگی می‌کنند که متاسفانه بسیاری از آن‌ها در "فهرست قرمز" گونه‌های در خطر انقراض قرار دارند.

کوه خواملی

کوه خواملی در منطقه راچه لچخومی قرار داشته و ۱۵ کیلومتر امتداد دارد. ارتفاع این کوه از سطح دریا بیش از ۲۰۰۰ متر است. در ارتفاع ۱۷۰۰ متری غار فریزر وجود دارد که دمای آن حتی در گرمای تابستان زیر صفر درجه است و همیشه یخ از سقف آویزان است. از منابع تاریخی کهن، خواملی را مکانی عرفانی می‌دانند که آرگونوت‌ها و هرکول به آن سفر کرده‌اند. این کوهی است که طبق افسانه‌ها، پرومته به دستور زئوس بر آن زنجیر شده بود. داستان کوه خواملی بسیاری را به خود جذب می‌کند و اغلب دوستداران گردشگری افراطی و همچنین باستان شناسان و دانشمندان از آن بازدید می‌کنند.

پارک ملی توشتی

پارک ملی توشتی در رشته کوه‌های قفقاز شرقی در شهرداری اخمتا، منطقه کاختی، در ارتفاع ۹۰۰ تا ۴۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. مساحت آن بیش از ۳۲۰ مایل مربع بوده و در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده است. پارک ملی توشتی محل زندگی علفزارهای آلپی، یخچال‌های طبیعی، قله‌ها و سرچشمه رودخانه‌ها بوده و گونه‌های نادر و در معرض خطر انقراض حیوانات و گیاهان و همچنین جنگل کاج منحصر به فرد را حفاظت می‌کند. به علاوه پارک ملی توشتی شامل ۱۱ مسیر گردشگری با پیچیدگی‌های مختلف است که امکان پیاده‌روی چند روزه را فراهم می‌کند. این پارک با مناظر منحصربه‌فرد تاریخی-فرهنگی و طبیعی خود غنی بوده و بازدیدکنندگان آن می‌توانند از میان فعالیت‌های زیادی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، تورهای فرهنگی، تماشای پرندگان و بزهای وحشی هرچه خواستند انتخاب کنند. گلدهی کاج به دلیل پتانسیل فراوان توشتی از نظر گردشگری پزشکی قابل توجه است.

 

راهنمای طبیعت گردی در دریاچه اودزیرو گرجستان

پارک ملی متیرالا

پارک ملی متیرالا در آجارا (معروف به آجارولی خاچاپوری، نان قایق تخم مرغی)، در ۲۵ کیلومتری باتومی واقع شده است. اسم پارک از کوهی به همین نام که پارک بر روی آن واقع شده آمده است. ارتفاع کوه تا ۱۷۶۱ متر بالاتر از سطح دریا می‌رود. این مکان به عنوان مرطوب‌ترین نقطه در اروپا در نظر گرفته می‌شود، زیرا اغلب در باران و مه غلیظ پوشیده شده است. به همین دلیل نام کوه متیرالا نامگذاری شد که در گرجی به معنای "گریه کردن" است. پارک ملی Mtirala غنی از گیاهان و جانوران گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده که با مسیرهای توریستی یک یا چند روزه می‌توان به آن سفر کرده و زیبایی‌های بی‌نظیرش را کشف کرد.

دریاچه ریتسا

دریاچه ریتسی در آبخازیا و در ارتفاع ۸۸۴ متری از سطح دریا واقع شده است. این دریاچه بزرگ که در میان کوه‌های پوشیده از جنگل‌های رنگارنگ شناور است، منظره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز خلق کرده که تأثیری فراموش‌نشدنی را در بیننده ایجاد می‌کند. صرف نظر از فصل سال دریاچه ریتسی و اطراف آن همیشه زیبا و جذاب است. آب در بهار سبز و در زمستان مایل به آبی بوده و حداکثر عمق دریاچه ۱۱۶ متر است که عمیق‌ترین دریاچه در قفقاز است که مجموعا 6 رودخانه به آن می‌پیوندند. این دریاچه در دوران اتحاد جماهیر شوروی یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم بود و روزانه هزار گردشگر از آن بازدید می‌کردند. تا جایی که حتی جوزف استالین یک کلبه تابستانی در کنار دریاچه داشت. متأسفانه بازدید از دریاچه ریتسی آسان نیست زیرا در جمهوری خودخوانده آبخازیا همسو با روسیه واقع شده است.

پارک ملی کلختی

این پارک که در غرب گرجستان قرار دارد در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده و ۵ ناحیه گرجستان شامل زوگدیدی، خوبی، سناکی، اباشا و لانچختی را در بر می‌گیرد. همچنین این پارک در دسته دوم مناطق حفاظت شده IUCN قرار دارد. پارک ملی کلختی با تنوع زیستی بالایی از گیاهان و جانوران و فراوانی گونه‌های مناظر و اکوسیستم شناخته می‌شود. بازدید از پارک ملی کلختی در تمام طول سال امکان پذیر بوده و فعالیت‌هایی مثل قایق سواری و کایاک سواری در دریاچه‌های پالیاستومی و طلایی در دسترس هستند همچنین می‌توان از جنگل کلخیس و باتلاق‌های بی نظیر بازدید کرد. در پارک برج‌های دیده بانی نیز ساخته شده تا بیش از ۱۰۰ گونه مختلف از پرندگان مهاجر را بتوان تماشا کرد.

 

لوکس‌ترین هتل‌های تفلیس برای عاشقان طبیعت

۱۸ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران