دیدنی‌های طبیعی و باستانی کاختی در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
دیدنی‌های طبیعی و باستانی کاختی در گرجستان

کاختی در شرق گرجستان مرکز پرورش انگور به حساب می‌آید. امروزه میزان انگوری که در این منطقه کشت می‌شود بیش از بسیاری از کشورهای اروپایی است. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، منطقه کاختی دارای تاکستان‌های عظیمی است که توجه توریست‌هایی که با تور گرجستان به این کشور می‌روند را به خود جلب می کند. در متن چند جاذبه طبیعی و آثار باستانی کاختی را معرفی می‌کنیم.

 

شهر تلاوی شهر تاکستان‌های گرجی

تلاوی مرکز استان کاختی یکی از زیباترین شهرهای این منطقه است. تاریخ آن حدودا به بیش از ۲۰۰ سال یعنی ۱۸۰۰ میلادی می‌رسد. تلا در زبان گرجی به معنای درخت است به همین خاطر می‌توانید در این شهر درختان زیادی را ببینید که بسیار کهنسال هستند. همچنین این شهر به تاکستان‌هایش مشهور است. در این باغ‌ها سال‌هاست که انگور کاشته و شراب تولید می‌شود. در واقع اهالی منطقه، روش سنتی جالبی برای درست کردن نوشیدنی های سنتی دارند که شما می‌توانید در حین گشت و گذار از انواع انگورهای تازه بخورید و نوشیدنی‌های خانگی که از انگورهای مختلف (حدود صد و چهار نوع تاک) درست می‌شوند و نشانه مهمان‌نوازی کاختی‌هاست نیز بنوشید.

 

 معرفی دو شهر در استان کاختی گرجستان

Telavi

 


علاوه بر آن این شهر برای مدت طولانی یک مرکز تجاری مهم در مسیر شرق به سمت اروپا بوده است. تلاوی در قرن ۱۲ میلادی یکی از شهرهای بزرگ گرجستان در منطقه کاختی تحت پادشاهی داوبد بود و با تجارت و صنایع دستی توسعه یافت. اما پس از حمله مغول‌ها، اهمیت خود را از دست داد.

 

قلعه کینگ باستانی Batonis Tsikhe

قلعه کینگ یا باتونیس تسیخه در شهر تلاوی قرار دارد. این قلعه در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی محل اقامت پادشاهان کاختی به شمار می‌رفته است. قلعه کینگ شامل دو کلیسا، خرابه‌های حمام سلطنتی، زیارتگاه و کاخ سلطنتی می‌باشد. در داخل این قلعه، موزه‌ای از پادشاه ارکلی دوم، موزه قوم شناسی و گالری تصاویر وجود دارد که اموال پادشاه ارکلی دوم به نمایش گذاشته شده است.

 

 بهترین اسپا ریزورت‌های گرجستان 

 Batonis Tsikhe

 

قلعه هزار ساله باستانی اوجارما

قلعه اوجارما در قرن پنجم میلادی توسط پادشاه واختانگ گرگاسالی در کاختی ساخته شده و گفته می‌شود که پادشاه واختانگ گرگاسالی پس از زخمی شدن در جنگ علیه ایرانیان، دراین قلعه کشته شده است. پس از مرگ او، وارثانش مدت کوتاهی در این قلعه بر کاختی حکومت کرده‌اند و سرانجام در قرن دهم میلادی توسط نیروهای عرب ابوالقاسم نابود شد اما در قرن ۱۳ میلادی مجددا توسط پادشاه جورج سوم بازسازی شد. در گذشته قلعه اوجارما یکی از قلعه‌های نفوذناپذیر به شمار می‌رفته است.

 

 بهترین اسپا ریزورت‌های گرجستان

 اوجارما

 

صومعه و آکادمی تاریخی ایکالتو

یک روستای کوچک در ۱۰ کیلومتری غرب شهر تلاوی به نام ایکالتو قرار دارد که به صورت مجموعه‌ای از کلیسا و آکادمی است که توسط سنت زنون یکی از کشیش‌های آشوری ساخته شده است. قدمت صومعه ایکالتو به قرن ششم بر می‌گردد و یکی از مهمترین مراکز علمی در گرجستان قرون وسطایی بوده که شوتا روستاولی نیز از شاگردان این مرکز بوده است و هم اکنون نامش را به عنوان مهم‌ترین شاعر گرجی بر روی یکی از خیابان‌های تفلیس گذاشته‌اند.

 

 ایکالتو

 

کلیسای الاوردی

کلیسای سنت جورج الاوردی، یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین کلیساها در گرجستان در منطقه کاختی در ۱۸ کیلومتری شهر تلاوی و در نزدیکی دره رودخانه آلازانی واقع شده است. کلیسای الاوردی بخشی از صومعه ارتدوکس گرجستان است که متعلق به قرن یازدهم میلادی است. در آغاز این قرن، پادشاه کاختی کرویک بزرگ، کلیسای جامع سنت جورج الاوردی را ساخت. ارتفاع این کلیسا حدود ۵۰ متر است و بعد از کلیسای سامبا در تفلیس، بلندترین کلیسای گرجستان است. اطراف این کلیسا نیز دیدنی است. اگر پیاده گشت و گذاری در همان نزدیکی کنید، یک قلعه زیبا را خواهید دیدکه حیاط آن پر از تاک است.

 

 معرفی کلیسای متخی و کلیسای جامع تثلیث تفلیس 

کلیسای الاوردی

 

هنگامی که در نزدیکی شهر تلاوی هستید و از جاهای دیدنی و طبیعی اطراف بازدید می‌کنید، به دیدن درخت چنار ۹۰۰ ساله نیز بروید. ارتفاع این درخت کهنسال حدود ۴۰ متر و محیط آن حدود ۱۱ متر است. این درخت زیبا کمی کمتر از یک قرن زندگی کرده است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

۰۷ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران