معرفی دو شهر در استان کاختی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی دو شهر در استان کاختی گرجستان

یکی از کشورهای شمالی نزدیک به ایران، گرجستان است که در جنوب روسیه و در مجاورت دریای سیاه قرار گرفته است و همواره گردشگران زیادی از اکثر نقاط دنیا برای بازدید از آثار تاریخی و مناظر طبیعی آن به آنجا سفر می‌کنند. در این متن یکی از استان‌های این کشور را خدمتتان معرفی می‌کنیم تا اگر با تور گرجستان به شهر تفلیس سفر می‌کنید، شهرهایی که در نزدیکی این شهر و در استان مجاور به نام کاختی قرار گرفته اند را نیز ببینید.

 

معرفی منطقه کاختی

کاختی استانی در کشور گرجستان است که مرکز آن شهر تلاوی است. کاختی جزء مناطقی از گرجستان است که بیشتر مردمان آن آذربایجانی بوده‌اند و جمعیت آذری‌نشین‌های این منطقه حدود ۴۱ هزار نفر می‌باشد. آنها به گویشی محلی از زبان گرجی سخن می‌گویند.
کاختی از نظر جغرافیایی به دو بخش کاختی درونی در شرق کوهستان تسیو گومبوری و کاختی بیرونی در غرب آن تقسیم می‌شود. این منطقه از سمت شمال به استان کوچک و کوهستانی توشتی و کوهستان‌های قفقاز بزرگ می‌رسد و با فدراسیون روسیه محصور شده است. در جنوب کاختی نیز کشور جمهوری آذربایجان می‌باشد. رودخانه‌های مهمی از جمله آلازانی و رود ایوری نیز در این استان قرار دارد.

 

 طبیعت وحشی پارک ملی کاختی در تور گرجستان 


این استان در اوایل سده یازدهم جزو قلمرو پادشاهی متحد گرجستان به حساب آمد اما این پیوند ده سال بیشتر دوام نداشت و پادشاه گرجستان، داویت چهارم، موفق شد کاختی را در آغاز سده دوازدهم جزو قلمرو خود کند. پس از آن کاختی در سال ۱۴۶۰ خود یک پادشاهی مستقل شد و در سال ۱۷۶۵ با کارتلی یکپارچه شد و تلاوی را پایتخت خود قرار داد. در سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۱ کاختی بخشی از جمهوری مستقل دموکراتیک گرجستان بود و در ۱۹۲۲ این منطقه جزئی از جمهوری سوسیالیست شوروی شد. منطقه کاختی از سال ۱۹۹۱ یکی از استان‌های گرجستان به شمار می‌آید و مرکز آن همان شهر تلاوی می‌باشد. به همین دلیل از لحاظ تاریخی ۱۹۹۱ سال استقلال کشور گرجستان در نظر گرفته شد.
جالب است بدانید بخشی از مجموعه صومعه داوید گارجی در استان کاختی کشور گرجستان واقع شده و جمهوری آذربایجان و گرجستان بر سر این مجموعه تاریخی که جزو کدام یک به حساب بیاد سر مناقشه دارند.

 

 بهترین کارهایی که باید در سفر با تور گرجستان انجام دهید

کاختی

 

سیغناغی Sighnaghi

یکی از شهرهای قدیمی و توریستی گرجستان، سیغناغی است که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر تفلیس در منطقه کاختی واقع شده است. در زمان‌های خیلی قدیم این شهر، هرتی نام داشت و از قرن ۱۵ به بعد کیزیکی نامیده شد تا زمانی که هراکلیوس دوم در سال ۱۷۶۲ با ساخت سازه‌ها و تجهیزات دفاعی، این شهر را در برابر هجوم داغستانی‌ها محافظت کرد. در سال ۱۸۰۱ میلادی، سیغناغی به سرعت رشد و گسترش پیدا کرد و به قطب کشاورزی شوروی تبدیل شد. گرجستان بعد از فروپاشی جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ ، به عنوان یک جمهوری استقلال یافت. با به وجود آمدن دولت میخائیل ساکاشویلی، مشکلاتی که پس از استقلال گرجستان برای شهرهای آن پیش آمده بود، کمتر شد و سیغناغی چهره قشنگ‌تری به خود گرفت و هم اکنون یکی از زیباترین شهرهای توریستی گرجستان است که باید در سفرتان به این کشور زیبا دیدن آن را از دست ندهید. به غیر از زیبایی‌های چشمگیرش، این شهر به شهر عشق و شراب‌هایش مشهور است.

 

 به زیباترین شهرهای گرجستان به غیر از تفلیس سفر کنید 

 Sighnaghi

 

تلاوی مرکز استان کاختی

تاریخ شهر تلاوی به اندازه ریشه‌های قدیمی درخت‌های آن به قرن‌ها پیش بر می‌گردد. تلا در زبان گرجی به معنی درخت است، به همین دلیل نام این شهر به خاطر وجود درختان بسیاری که دارد از این کلمه گرفته شده است. شهر تلاوی یکی دیگر از شهرهای باستانی گرجستان همانند تفلیس، متسختا و کوتایسی است. تلاوی از اوایل قرن دوم میلادی شناخته شده و برای مدت زیادی مرکز تجاری پر اهمیت در مسیر کاروان از شرق به اروپا به شمار می‌رفته است.

 

کاختی

 

اگر کمی بیشتر به تاریخ این شهر بنگریم، در قرن ۱۲ میلادی تلاوی به عنوان یکی از شهرهای بزرگ و مهم کاختی که بخشی از گرجستان متحد تحت پادشاهی داوید بود، با تجارت و صنایع دستی خود توسعه یافت و پس از نیمه دوم قرن ۱۳ میلادی، اهمیت تلاوی کمتر شد.

۱۰ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران