معرفی ۹ چشمه ی آب گرم و استخر آب معدنی در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی ۹ چشمه ی آب گرم و استخر آب معدنی در گرجستان

چشمه‌های آب گرم از قرن پنجم میلادی تا حالا، بخشی از فرهنگ و زندگی روزمره مردم گرجستان هستند. البته محبوبیت کنونی این چشمه‌ها بیشتر از قرن ۱۳ میلادی اوج گرفت و از همان سال‌ها نیز، بعضی خرده فرهنگ‌ها حول محور این مکان‌ها شکل گرفت. در زمان شوروی ، خیلی‌ها از جای جای اتحادیه به گرجستان می‌آمدند تا در استخرهای آب معدنی گرجستان آبتنی کنند. حالا اما چند سالی است که گردشگران نه تنها از منطقه‌ق قفقاز و روسیه بلکه از سراسر دنیا به این کشور می‌آیند و تنی به آب این چشمه‌ها می‌زنند.

استفاده از چشمه‌های آب گرم معدنی به دلایل زیادی انجام می‌شود. عموما خیلی‌ها که مشکلات پوستی دارند، درد مفصل را تجربه می‌کنند یا مشکل گوارش دارند، برای خاصیت درمانی به این محل‌ها می‌روند. البته دوره‌های استفاده‌ی مختلفی در این موارد پیشنهاد می‌شود که عموما بین ۱۴ تا ۲۱ روز به طول می‌انجامد. همچنین در بسیاری موارد نیز، گردشگران تنها برای تجربه‌ی بودن در چنین جاهایی و همچنین داشتن یک روز آرامش بخش، به سراغ چشمه‌های آب گرم یا استخرهای حاوی آب‌هایی با مواد معدنی بالا می‌روند. اگر شما هم قصد دارید در تور گرجستان به سراغ یکی از این مکان‌ها بروید، ما بهترین‌ها را در این کشور، برایتان لیست کرده‌ایم.

 

حمام‌های سولفور تفلیس

چشمه‌های آب گرم تفلیس را حتی می‌توان بخشی از تاریخ پایتخت به حساب آورد، مخصوصا این که داستان‌هایی درباره کشف این چشمه‌ها روایت می‌شود که در قرن پنجم میلادی، پادشاه واختانگ در هنگام شکار به صورت اتفاقی چشمه‌های آب گرم حاوی سولفور را پیدا کرد. حالا همان چشمه‌های آب گرم آبانوتوبانی، حمام‌های سولفور تفلیس هستند که گردشگران برای تجربه‌ی بودن در آن‌ها، پشت درهایشان صف می‌کشند. بیش از ۶۰ حمام در این منطقه وجود داشته که حالا تعدادشان به ۱۰ مورد تقلیل پیدا کرده است اما شرایطشان هم بسیار بهتر شده و سر و شکل شیک و زیبایی در داخل دارند. آب این حمام‌ها به صورت طبیعی ۳۸ تا ۴۰ درجه است و مخصوصا اگر در ایام سرد سال سفر به تفلیس را تجربه می‌کنید، بودن در این حمام‌ها لذتی دو چندان خواهد داشت.

 

باتومی، شهری در حاشیه دریای سیاه

استخرهای سولفور بورجومی

یکی دیگر از جاهای بسیار معروف برای حمام کردن در آب چشمه‌های آب گرم حاوی سولفور در گرجستان، استخرهای سولفور بورجومی است که در فضای آزاد واقع شده و در پارک مرکزی این شهر قرار دارند. در این محل سه استخر تهیه دیده شده که یکی برای بچه‌هاست. اطراف این محل امکانات خیلی خوبی تهیه دیده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به رختکن، کافه بار و کمدهای امانات اشاره کرد. البته آب استخرهای سولفور بورجومی به اندازه‌ی حمام‌های تفلیس گرم نبوده و دمای آن چیزی بین ۳۲ تا ۳۸ درجه است و در آن‌جا خبری از سرویس‌های ماساژ و این چیزها نیست. این استخرها هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۷ غروب در دسترس بوده و هزینه‌ی استفاده از آن‌ها، ۵ لاری است. همنین در فاصله‌ی ۱۸ کیلومتری از بورجومی، شما می‌توانید به منطقه‌ی تاریخی آخالادابا نیز بروید که در آن‌ا چندین چشمه‌ی آب گرم طبیعی دیگر نیز وجود دارد.

چشمه‌های آب گرم دیخاشکو (Dikhashkho)

تجربه بودن در این محل، کاملا متمایز از استخرها و حمام‌های سولفور رایج در گرجستان است. استخرهای موجود در دیخاشکو کاملا در وسط یک زمین بزرگ واقع شده و بخشی از آن‌ها به صورت طبیعی شکل گرفته‌اند. آب حاوی سولفور نیز با گرمای ۴۰ درجه آن‌ها را پر می‌کند و فضایی آرامش بخش و جذاب در آن‌جا حاکم است. استخرها روباز هستند و امکانات خاصی برایشان در نظر گرفته نشده و حتی سرویس بهداشتی نیز در آن حوالی وجود ندارد. با این حال وقتی در استخرهای آب گرم دیخاشکو هستید، یک حس و حال دلچسب و تجربه‌ای منحصر به فرد خواهید داشت. این مکان به صورت کاملا رایگان و ۲۴ ساعت روز قابل دسترسی است و برای رسیدن به آن‌جا نیز بهتر است حتما ماشین بگیرید چون با مینیبوس، مسیرتان کمی سخت می‌شود و چند باری باید ماشین عوض کنید.

 

۷ مکان منحصر به فرد گرجستان

چشمه آب گرم نوکالاکوی (Nokalakevi)

درست مثل دیخاشکو، چشمه‌های نوکالاکوی نیز در محیطی طبیعی و بدون امکانات رفاهی، در دل طبیعت قرار دارند. دو مجموعه استخر در این محل تهیه دیده شده که یکی استخرهای کم عمق‌تر با آب گرم هستند و دیگر استخرهای عمیق‌تر و آب داغ با دمای ۳۸-۳۷ درجه را شامل می‌شوند. در این جا نیز باید متذکر شوید که هیچ گونه امکانات خاصی در این مکان وجود نداشته اما از نظر طبیعی، نوکالاکوی واقعا جایی زیبا و منحصر به فرد است. جدا از خود استخرها، چند آبشار کوچک و یک آبشار بزرگ و بسیار زیبا در آن‌جا وجود دارد که به خاطر رسوب مواد معدنی، به رنگ سفید در آمده و منظره‌ای فوق‌العاده جذاب را شکل داده است. برای رفتن به این محل هم حتما باید از کوتایسی ماشین کرایه کنید و به هیچ وجه امکان رفتن به وسایل نقلیه عمومی را نخواهید داشت.

ریزورت اسپا Tskaltubo

اولین حمامی که با چشمه‌ی آب گرم طبیعی در Tskaltubo پر می‌شد، در سال ۱۸۷۰ ساخته شد اما این شهر بعدها در دوران شوروی، به خاطر همین چشمه‌ها و حمام‌هایش بسیار شهرت پیدا کرد و سالانی بیش از ۱۲۵ هزار نفر از سراسر اتحادیه به آن‌جا می‌رفتند و حتی استالین هم چند باری به این مکان سر زده بود. Tskaltubo اما این روزها به هیچ وجه شهرت سابق خود را ندارد و بعضی از مجموعه‌هایش به صورت کلی بسته شده‌اند اما هنوز چند مکان مهم از جمله ریزورت اسپا Tskaltubo‌ با نوسازی کاملی که رویش انجام شده باز است که می‌توانید در آن‌جا تجربه‌ای مجلل و عالی از بودن در یک حمام سولفور عالی را داشته باشید. البته برای استفاده از این مکان، حتما باید در خود ریزورت اقامت داشته باشید. همچنین اگر به آن‌جا رفتید، گشت و گذار در شهر و مراکز متعددی که دیگر فعال نیستند را نیز در برنامه‌های خود بگنجانید.

 

اقامت در گران‌ترین هتل‌های تفلیس

حمام‌های سولفور آباستومانی (Abastumani)

از زمانی که برادر تزار نیکولاس دوم برای درمان به این محل آمده بوده، حمام‌های سولفور آباستومانی شهرت بالایی پیدا کرد. این جا مکانی بود که خیلی از اعضای خانواده‌ی سلطنتی روسیه در آن وقت می‌گذراندند و سپس بعد از انقلاب و شکل گیری اتحادیه جماهیر شوروی، این محل به عنوان مرکزی درمانی، محبوبیت خود را حفظ کرد. البته آباستومانی‌ نیز شهرت قدیمی خود را از دست داده است و این روزها تنها استخرهای عمومی که با آب چشمه‌ها پر می‌شوند فعال هستند و خبری از اقامتگاه‌های لوکس و خصوصی در آن‌جا نیست. البته مرکز "حمام‌های شاهانه" در حال نوسازی است و بعد از این که کار خود را از سر گرفت، مسلما به مکانی استثنایی برای اقامت در آباستومانی بدل می‌شود. در حال حاضر شما می‌توانید به سراغ استخرهای عمومی بروید و از آب گرم و لذت بخش آن‌جاها با قیمت ۱۰ لاری، لذت ببرید.

اسپاهای آب گرم سیرمه (Sairme)

در داستان‌های قدیمی نقل شده که دو برادر این منطقه را کشف کرده‌اند و بعد از این که می‌بینند، دو گوزن در حال نوشیدن از آب چشمه هستند نام آن‌جا را "منطقه گوزن‌ها" می‌گذارند. اما زمین شناسان در دهه ۱۹۲۰ میلادی، آب‌های معدنی را در این منطقه کشف کردند و در ده‌های گذشته اسپاهای مختلفی در آن‌جا درست شد و در نهایت این روزها، ریزورت‌های لوکسی را می‌بینید که حمام‌ها و استخرهای متعدد پر شده از آب این چشمه‌ها را برای شما تدارک می‌بینند. چند مورد از بزرگ‌ترین استخرهای اروپا که از چشمه‌های آب گرم طبیعی پر می‌شوند، در این شهر وجود دارند. اسپاهای این شهر امکانات خیلی خوب و خدمات عالی داشته و همه چیز را برای اقامتی لذت بخش، برایتان مهیا کرده‌اند.

ریزورت نونیسی (Nunisi)

جدا از وجود چندین چشمه‌ی آب گرم پر آب و داغ در این محل، داستان پادشاه "دیوید سازنده" از جمله مهم‌ترین دلایل معروفیت این محل است. گفته می‌شود او که یکی از پادشاهان خوشنام گرجی بود، در راه برگشت از نبرد، اسب زخمی خود را در آب چشمه‌های آب گرم این محل شست و زخم‌های اسب بهبود پیدا کرد. او سپس خود را ملزم به دادن پول به کلیسای محلی کرد، کلیسایی که هنوز هم پا برجاست و خیلی‌ها در طول سال از آن‌جا دیدن می‌کنند.  نونیسی از دیرباز اقامتگاه‌هایی برای استفاده از چشمه‌های آب گرم این منطقه داشته و هنوز هم چندین هتل و اسپا در این مکان وجود دارد که مهم‌ترینشان ریزورت و اسپا "جنگل نونیسی" محسوب می‌شود. گفته می‌شود، چشمه‌های آب گرم این منطقه به خاطر داشتن سطح بالای سیلیسیک اسید، برای درمان مشکلات پوستی بسیار خوب هستند. برای رفتن به نونیسی هم از تفلیس و هم از کوتایسی، می‌توانید به راحتی با وسایل نقلیه عمومی، به این محل برسید.

 

بازدید از نقاط منحصر به فرد گرجستان

حمام سولفور تورقاوا (Torghva)

این مکان که در ارتفاعات آبانو پاس واقع شده است. این مکان بعد از این که قهرمانی ملی بعد از نبرد در جنگ به این جا آمده تا تن خود را به آب‌های التیام بخش چشمه‌ها بسپارد، به اسم او خوانده می‌شود. در مجموع ۱۳ چشمه‌ی آب گرم طبیعی با دمای بیش از ۳۶ درجه در این مکان وجود دارد که وارد چندین استخر می‌شوند. این مکان خیلی جایی شیک و خاص نیست، اما آبی دلچسب و عالی با درجه‌ی بالایی از مواد معدنی دارد و از آن بالا منظره‌ی زیبایی توشتی و خاکتی را خواهید دید و این برایتان تجربه‌ای می‌شود که مثالش را در هیچ کجای گرجستان نمی‌توانید تجربه کنید. البته رفتن به این محل نیز ساده نیست و حتما باید با ماشین‌های چهار محوره به آن‌جا رفت. البته تورهایی از تفلیس برای این محل برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت نمایید.

۰۸ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران