معرفی ۱۰ رودخانه زیبا در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی ۱۰ رودخانه زیبا در گرجستان

یکی از دلایل محبوبیت گرجستان در میان گردشگران، طبیعت بسیار زیبای این کشور است. سرزمینی با کوه‌های سر به فلک کشیده، دشت‌های وسیع، دره‌های سرسبز، غارها جذاب، آبشارهایی چشم نواز و صد البته، رودخانه‌های زیبا.

قبلا در مقتدرسیر تابان، ما به وجهه‌های مختلف طبیعت و تور گرجستان پرداخته بودیم، اما از رودهای زیبای این کشور ننوشتیم. به همین خاطر مقاله امروز را به معرفی ۱۰ مورد از زیباترین رودخانه‌های گرجستان خواهیم پرداخت.

 

رودخانه کورا

رودخانه کورا، معروف‌ترین رودخانه در گرجستان به حساب می‌آید که از دامنه‌های قفقاز سرچشمه گرفته و مسیری طولانی را تا ریختن به دریار خزر پیش می‌گیرد. اگر به تور تفلیس می‌روید، می‌توانید این رودخانه را مشاهده کند که از زیر پل محبوب صلح تفلیس می‌گذرد. یک رودخانه دیگر درست با همین نام در روسیه وجود دارد که البته هیچ ارتباطی به این رود ندارد.

رودخانه آراگوی

آراگوی از دامنه‌های جنوب قفقاز سرچشمه می‌گیرد و مسیری سر سبز و زیبا را در راه خود می‌سازد. این رود ۱۱۲ کیلومتر درازا دارد. البته نباید فراموش کرد که آراگوی یکی از انشعابات رودخانه کورا در گرجستان است، با این حال خود زیبایی منحصر به فردی دارد که آن را کاملا با رودخانه مبدا متمایز می‌کند. یکی از نکات جالب در مورد این رود به اسمش بر می‌گردد که در زبانی گرجی به معنی "رود" است.

 

جاذبه‌های گرجستان در بهار و تابستان

رودخانه ریونی

اما رودخانه ریونی به عنوان طولانی‌ترین رودخانه‌های گرجستان به طول ۲۳۷ کیلومتر، از دیگر رودهای بسیار زیبا در این کشور محسوب می‌شود که در هر بخشی از مسیر طول و درازش، زیبایی متفاوتی را به رخ بیننده می‌کشد. ریونی از دره‌های سرسبز گذر کرده و در نهایت تا مرز گرجستان کشیده شده است.

رودخانه انگوری

انگوری در بخش غربی این کشور واقع شده و اگر به تور گرجستان بروید، باید از مسیری کاملا متفاوت نسبت به دیگر رودخانه، آن را پیدا کنید. رودی که ۲۱۳ کیلومتر طول دارد و نه تنها یکی از زیباترین رودها در این کشور محسوب می‌شود، بلکه از نظر اقتصادی نیز اهمیت ویژه‌ای برای کشور دارد. این رود در کشاورزی و همچنین بخش‌های جنگلی مهمی در گرجستان نقش داشته و همچنین با سد بزرگی که در سر راهش احداث شده، در زمینه‌ی تولید برق نیز کمک حال مردم این کشور است.

 

راهنمای طبیعت گردی در دریاچه اودزیرو گرجستان

رودخانه آلازانی

بلندترین و اصلی‌ترین انشعابی که از کورا ایجاد شده، رودخانه آلازانی است که طولی به اندازه ۳۵۱ کیلومتر دارد. این رود از مرزهای شرقی گرجستان شروع شده و تا مرز آذربایجان کشیده شده است. اگر به تور زمستانی گرجستان بروید، آن شکوه واقعی رود را نخواهید دید، چون در بسیاری بخش‌ها یا آب خشک است یا مقدار بسیار کمی جریان دارد، اما در بهار و تابستان وقتی رودخانه جان تازه می‌یابد، جمعیت زیادی از گردشگران به دیدن این جاذبه‌ی طبیعی گرجستان می‌روند.

رودخانه خرامی

خرامی یکی دیگر از رودخانه‌های بلند و طولانی در گرجستان است که از شرق این کشور تا غرب آذربایجان امتداد دارد. این رود نیز از انشعابات کورا بوده و در کوهستان تریالتی از آن رود بزرگ جدا می‌شود. یکی دیگر از روهایی که در زمستان چندان از آن نخواهید دید و در روزهایی که برف‌های کوهستان شروع به آب شدن می‌کند، پر آب و خروشان می‌شود.

 

گردش در گرجستان و سواحل دریای سیاه

رودخانه لوری

اگر جدا از زیبایی رود، به دنبال این هستید که در سفر به گرجستان، به ماهیگیری در رودخانه بپردازید، لوری بهترین گزینه برای شماست. رودخانه‌ای به طول ۳۲۰ کیلومتر که در مسیرش چندین دشت سرسبز وجود دارد و درست در جایی بین رود کورا و آلازانی در حال حرکت است.

رودخانه آلگتی

آلگتی دیگر انشعاب کورا به شمار می‌رود که برای خود رودخانه‌ای مهم محسوب می‌شود. جدا از زیبایی حیرت انگیز آلگتی در مسیر ۱۰۸ کیلومتری خود، این رود در کنار چند مورد از ویرانه‌های تاریخی مهم واقع شده که به جذابیت آن می‌افزاید.

رودخانه تاخوری

این رود از آن جاهایی است که هر ساله در مسیر خود، گردشگران زیادی را به خود می‌بیند. چرا؟ چون برای ماهیگیری، قایق سواری و بسیاری فعالیت‌های دیگر ایده‌آل بوده و همچنین در بعضی نقاط، زیباترین مناظر طبیعی در گرجستان را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

صعود به دریاچه سنگ سیاه در گرجستان

رودخانه تِرِک

و در آخر، یکی دیگر از طولانی‌ترین و البته زیباترین رودهای گرجستان را به شما معرفی می‌کنیم که البته از چندین کشور می‌گذرد و انشعابات زیادی دارد که از روسیه تا چندین کشور حوضه قفقاز را شامل می‌شود.

۰۴ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران