۱۰ پارک زیبا و معروف گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
۱۰ پارک زیبا و معروف گرجستان

گرجستان جواهر ناشناخته‌ای است که در کوه‌های قفقاز بین آسیا و اروپا قرار گرفته و به مقصدی منحصربفرد برای سفر تبدیل شده است. از دیگر دلایل سفر به گرجستان، می‌توان به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید در این سفر از مکان‌های میراث جهانی یونسکو دیدن کرده و سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. در میان تمامی جاذبه‌ها و مکان‌های پرطرفدار گرجستان در بین گردشگران نمی‌توان از پارک‌های زیبا و سرسبز ان غافل شد. پارک‌های ملی زیبا در گرجستان به همراه مناطق حفاظت شده و ذخایر طبیعی بهترین مکان برای تماشای مناظر جنگلی سرسبز این کشور و لذت بردن از مسیرهای پیاده‌روی خوش منظره آن هستند. اگر وسوسه شده‌اید تا در تور گرجستان خود سری به پارک‌های آن بزنید در این مقاله همراه ما باشید. چرا که در این مطلب به معرفی زیباترین پارک‌های گرجستان خواهیم پرداخت.

 

پارک ملی متیرالا (Mtirala National Park)

معرفی پارک‌های ملی گرجستان بدون معرفی متیرالا ناقص خواهد بود. این قطعه زیبا و خیره کننده از بهشت ​​که بین دریای سیاه و کوه‌های آجارا قرار دارد، در فاصله ۳۰ کیلومتری باتومی واقع شده است. جنگل‌های انبوه، گیاهان و جانوران نادر، آبشارهای باشکوه و بسیاری موارد متعدد دیگر از جمله دلایلی هستند که گردشگران را به بازدید از این پارک ملی در گرجستان ترغیب می‌کنند. در پارک ملی متیرالا مسیرهای پیاده‌روی بی‌شماری نیز وجود دارند که با چشم‌اندازها و درختان زیبای اطراف قطعا شما را مجذوب خود خواهند کرد. مسیر پیاده‌روی ۷ کیلومتری شما را در امتداد یک دره خیره‌کننده به یک دریاچه زیبا و آبشار خیره‌کننده می‌برد. در صورت تمایل می‌توانید به شنا در این دریاچه خنک رفته و روزی فراموش نشدنی را در کنار طبیعت بکر سپری کنید.

هزینه ورودی به این پارک رایگان بوده و به صورت ۲۴ ساعته باز است.

 

راهنمای سفر سه روزه به تفلیس، گرجستان

 

پارک ملی کلختی (Kolkheti National Park)

این بهشت زیبا از دیگر پارک‌های ملی است که در سفر خود به تور گرجستان حتما باید بازدید کنید. به خصوص اگر به ​​تماشای پرندگان علاقه دارید توصیه می‌کنیم بازدید از آن را فراموش نکنید. کلختی بین دهانه رودخانه‌هایتیکوری (Tikori) و سوپسا (Supsa) که محل زندگی قرقاول‌ها است، قرار دارد. همچنین یک تالاب طبیعی دیدنی داشته و به دلیل محیط آرام و دنجی که دارد مکانی عالی برای گذراندن ساعاتی به دور از استرس است. سواری با کایاک، پانتون یا قایق موتوری در امتداد دریاچه پالیاستومی و رودخانه پیچوری شما را به تماشای مناظر زیبای باورنکردنی، علفزارهای دوست داشتنی، نیلوفرهای تالاب و تنوع عظیمی از پرندگان می‌برد. حدود ۱۹۴ گونه پرنده را می‌توان در این منطقه مشاهده کرد. در صورت تمایل می‌توانید یک روز آرام را به ماهیگیری یا دیگر ورزش‌های آبی در دریاچه بگذرانید یا در مناطق مشخص شده پیک نیک کنید.

برای رفتن به داخل این پارک باید ساعات بین ۹ صبح تا ۶ عصر را انتخاب کنید.

 

پارک ملی تفلیس (Tbilisi National Park)

یکی دیگر از پارک‌های ملی گرجستان که در بین گردشگران محبوبیت بالایی دارد، پارک ملی تفلیس است. این پارک دیدنی تنها یک ساعت با ماشین از تفلیس فاصله دارد و یکی از بهترین پارک‌های ملی در گرجستان محسوب می‌شود. پارک ملی تفلیس یک گزینه بسیار عالی برای فرار از هرج و مرج شهر می‌باشد. چرا که با بافت جنگلی دست نخورده زیبایی‌های طبیعی بسیاری را برای بازدیدکنندگان خود ارائه خواهد داد. این پارک دوست داشتنی در فصل سرما به یک سرزمین دیدنی زمستانی پوشیده از برف و در تابستان‌ها به جنگلی سرسبز تبدیل می‌شود. شما می‌توانید در این پارک رانندگی کنید، مسیرهای دوچرخه‌سواری را طی کنید یا یکی از سه مسیر پیاده‌روی را برای وارد شدن به دل طبیعت انتخاب کنید. این پارک دارای تنوع گیاهی غنی و متنوع بوده و برخی از جانوران منحصر به فرد از جمله روباه قرمز و خرس قهوه‌ای را در خود جای داده است که در سفر با تور تفلیس می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

 

پارک ملی توشتی (Tusheti National Park)

پارک ملی توشتی یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین پارک‌های ملی گرجستان در بین گردشگران است. چرا که در بازدید از این پارک زیبا می‌توانید در کنار تماشای طبیعت سرسبز جنگلی از میراث فرهنگی منحصربه‌فرد اطراف نیز دیدن کنید. چرا که این پارک ملی دارای مسیرهای متعددی برای دسترسی به برخی از روستاهای اطراف بوده که در طول مسیر آن شاهد برج‌های دفاعی باستانی و مناظر خیره‌کننده کوه‌های مرتفع قفقاز خواهید بود. از جمله این روستاها می‌توان اومالو (Omalo)، شناکو (Shenako)، دیکلو (Diklo) و ... را نام برد. روستای اومالو در مقایسه با دیگر گزینه‌ها توریستی‌تر بوده و مسافران می‌توانند با پرداخت هزینه‌‌ای در حدود ۳۰ لاری به ازای هر یک شب اقامتی به یادماندنی در خانه‌های روستایی آن را داشته باشند.

 

راهنمای سفر چند روزه به تفلیس و باتومی

 

ذخیره‌گاه طبیعی واشلوانی (Vashlovani Nature Reserve)

واشلوانی با داشتن برخی از منحصربه‌فردترین مناظر کشور، یکی از بهترین پارک‌های ملی گرجستان برای گذراندن ساعاتی آرام و دنج در دل طبیعت است. آنچه که طبیعت این پارک ملی را خاص‌تر می‌کند، صخره‌های زیبا و حیات وحش غنی آن است. این پارک ملی به قدری بزرگ است که یک روز برای کشف تمامی قسمت‌های آن کافی نخواهد بود. به همین دلیل اقامتگاه‌های مناسب و دوست داشتنی برای کسانی که تمایل به گشت و گذار در تمامی قسمت‌های آن دارند تعبیه شده است. از دیگر جذابیت‌های آن رودخانه آلازانی است که در امتداد قسمت شرقی پارک قرار داشته و در تمام طول سال برای قایق سواری مناسب است.

 

پارک ملی جاواختی (Javakheti National Park)

این پارک که بخشی از مناطق حفاظت شده جاواختی است، محل زندگی گونه‌های بی‌شماری از پرندگان منطقه‌ای و مهاجر می‌باشد. همچنین مناظر آتشفشانی باشکوه بسیاری را دارا است که تماشای آن‌ها قطعا شما را مجذوب خود خواهند کرد. این پارک که در جنوب گرجستان در امتداد مرز با ارمنستان و ترکیه واقع شده، به گردشگران این امکان را می‌دهد تا شاهد علفزارهای دامنه آلپ، دریاچه‌های زیبا و تپه‌های مرتع در امتداد هفت مسیر پیاده روی، دوچرخه سواری و اسب سواری باشند. علاوه بر آن بازدیدکنندگان با صومعه‌های صخره‌ای مانند صومعه واردزیا و همچنین قلعه‌های قرون وسطایی در امتداد مسیرها در این پارک روبرو خواهند شد. برج‌های دیده‌بانی متعددی در این پارک وجود دارند که معمولا برای تماشای گونه‌های مختلف از پرندگان (حدود ۱۴۰ گونه) در فصل‌های مختلف سال استفاده می‌شوند. پارک ملی جاواختی یکی از بهترین پارک‌های ملی گرجستان برای بازدید و عکاسی با پرندگان است. بهترین زمان برای بازدید از این پارک زیبا ماه‌های آوریل تا نوامبر می‌باشد.

 

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی گرجستان

 

پارک ملی آلگتی (Algeti National Park)

پارک ملی آلگتی در فاصله ۶۰ کیلومتری تفلیس، در منطقه تاریخی کومو کارتلی در دامنه‌های جنوبی رشته کوه تریالتی واقع شده است. این پارک زیبا که در سراسر تنگه رودخانه آلگتی پراکنده شده، زمین‌های کوهستانی با جنگل‌های انبوه درختان راش، صنوبر، کاج و بسیاری از گونه‌های گیاهی دیگر از جمله ۲۵۰ گونه قارچ را ارائه می‌دهد. همچنین این پارک، غنی از جانوران متعدد از جمله شکارچیان بزرگ، دوزیستان و خزندگان است. مسیر گردشگری سانپو ریدج (Sanepo Ridge) از کلیسای جامع معروف و دیدنی در مجاورت پارک شروع می‌شود و گردشگران را به سمت منطقه پیک‌نیک و مناظر خیره‌کننده هدایت می‌کند. این پارک یکی از بهترین مکان‌های کمپینگ در گرجستان به شمار می‌رود. اگرچه پارک در تمام طول سال باز است، اما در ماه‌های زمستان به دلیل بارش برف سنگین مورد توجه کمتری قرار می‌گیرد.

 

پارک ملی کازبیگی (Kazbegi National Park)

نمی‌توان در مورد زیباترین پارک‌های گرجستان صحبت کرد اما نامی از پارک ملی کازبیگی به میان نیاورد. این پارک مسیرهای پیاده‌روی زیبایی را با چشم‌اندازی از کوه‌های سر به فلک کشیده قفقاز و دره‌های باشکوه ارائه می‌دهد. گردشگران می‌توانند در صورت تمایل یک وسیله نقلیه مثل 4WD کرایه کرده و به کشف گوشه به گوشه این پارک بروند. این پارک همچنین گنجینه‌ای از مکان‌های تاریخی و فرهنگی مانند معبد سامبا، کلیسای گاربانی و بازیلیکا سیونی است. بنابراین با یک تیر دو نشان بزنید و در بازدید از پارکملی کازبیگی به دیدن این مکان‌های تاریخی نیز بروید. روستاییان در این منطقه کاملا صمیمی بوده و با غذاهای گرم و خوشمزه از گردشگران پذیرایی می‌کنند. به عنوان نکته مهم دیگر بهتر است بدانید که این پارک مکانی عالی برای دیدن پرندگان شکاری باشکوهی مانند عقاب طلایی، کرکس ریشو، خروس سیاه قفقازی و کرکس گریفون است.

 

پارک ملی ماچاخلا (Machakhela National Park)

پارک ملی ماچاخلا در منطقه آجارا و در ۲۵ کیلومتری باتومی قرار دارد. این پارک زیبا توسط جنگل‌های بکر راش، شاه بلوط، صنوبر و بلوط پوشیده شده و در کنار زیبایی طبیعی فراوان بسیاری از بناهای فرهنگی و تاریخی مانند قلعه‌ها، ماشین‌های شراب سازی قدیمی و پل‌های قوسی از دوران‌های مختلف را در خود جای داده است. دو جاده زیبا برای رانندگی در کنار مسیرهای پیاده‌روی در این پارک وجود دارد که گزینه بسیار خوبی برای گشت و گذار و سپری کردن اوقات فراغت هستند. علاوه بر تمامی این موارد پارک ملی ماچاخلا مناظر دیدنی از تور باتومی، کوه متوار آنجلوزی، دره و دلتای رودخانه ماچاخلا و ... را ارائه می‌دهد. این یکی از پارک‌های ملی محبوب در گرجستان در نزدیکی باتومی می‌باشد که بهترین زمان برای بازدید از آن ماه می تا اکتبر است.

 

توریستی‌ترین شهرهای گرجستان

 

پارک ملی برجومی – خاراگاولی (Borjomi - Kharagauli National Park)

برجومی – خاراگاولی که یکی از بهترین پارک‌های ملی توسعه یافته در گرجستان می‌باشد به دلیل مسیرهای پیاده روی زیبا و امکانات پیشرفته برای گردشگران با استقبال بالای توریست‌ها برای بازدید روبرو شده است. همچنین این مکان اولین پارک در منطقه قفقاز است که با استانداردهای بین المللی تطابق دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند پارک را در طول یک تا چند روز کشف کرده و در امتداد ۱۲ مسیر مشخص که امکان کمپینگ، پناهگاه‌های توریستی و پیک نیک دارند به تفریح مشغول شوند. هنگام قدم زدن در این پارک شگفت انگیز، می‌توانید شاهد مناظر خیره کننده، جنگل‌های جادویی بی شمار و پرندگان مهاجر باشید. سه مسیر محبوب با مناظر و مکان‌های باشکوه در این پارک عبارتند از: مسیر اطلاعاتی پارک ملی (۱.۵ ساعت)، مسیر پیاده‌روی (۶ ساعت) و مسیر نیکولوز رومانوف (۳ روز).

۱۸ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران