راهنمای سفر به کوتایسی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای سفر به کوتایسی گرجستان

جذابیت‌های کشور گرجستان در قفقاز، هنوز به طور کامل برای گردشگران شناخته شده نیستند. این عدم شناخت به خصوص در منطقه‌ای نظیر کوتایسی، نمود بیشتری می‌یابد. زیرا این محدوده سرشار از جذابیت‌های توریستی است و برخی از آثار آن حتی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند اما بسیاری از مسافران، گرجستان را تنها با تور تفلیس یا تور باتومی می‌شناسند. هر چند که این شهر، زرق و برق شهرهای بزرگ و پیشرفته را ندارد، اما به شما نشان می‌دهد زندگی در گرجستان مدرن چگونه است.

 

درباره شهر کوتایسی

کوتایسی، سومین شهر بزرگ گرجستان و پایتخت منطقه ایمرتی است و از نظر تاریخی یکی از مهمترین شهرهای این کشور به شمار می‌آید. جالب است بدانید این شهر در سراسر تاریخ طولانی خود، پایتخت بسیاری از پادشاهی‌ها بوده است.  

هنگام بازدید از کوتایسی، در صورت نیاز می‌توانید اغلب مکان‌های دیدنی این شهر را در یک روز ببینید. این قضیه در مورد بازدید از صومعه گلاتی صدق نمی‌کند، زیرا برای گشت و گذار در این حوالی به طور جداگانه باید یک سفر یک روزه درنظر بگیرید. در سفر به کوتایسی و گردش در شهر اصلا عجله نکنید. پیشنهاد می‌کنیم در نهایت آرامش، از فضای بی‌نظیر و دنج اینجا لذت ببرید.

آبنمای کلخیس

یکی از اولین جاذبه‌هایی که در کوتایسی می‌بینید، آبنمای کلخیس یا کلشیس است. این آبنما، در وسط یک تقاطع بزرگ در مرکز شهر واقع شده و یک مرکز کانونی است که توجه‌ها را به سوی خود جلب می‌کند و نمی‌توان از دیدن آن غافل شد. در قسمت اصلی، یک جفت مجسمه اسب طلایی وجود دارد و در سطحی پایینتر نیز، تندیس‌هایی از حیوانات مختلف قرار داده شده است. این طرح، از روی ماکت‌های بزرگ شده جواهرات کشف شده مربوط به پادشاهی باستانی کلخیس ساخته شده است. کوتایسی در واقع در حدود قرن ۵ و ۶ پایتخت این پادشاهی بود.

 

هتل‌های نزدیک به پارک‌ آبی باتومی

پارک کوتایسی

درست در بالای جاده‌ای که به آبنمای کلخیس منتهی می‌شود، می‌توانید پارک کوتایسی را در قلب شهر بیابید. این پارک بزرگ و مرکزی، دارای درختان و نیمکت‌های تنومند و ضخیم است که برای استراحت و گردش عصرگاهی، محبوبیت فوق العاده‌ای در میان مردم محلی دارند.

البته باید گفت دیدنی‌های چندانی به جز مناظر زیبا در اینجا وجود ندارند، اما مکان خوبی برای دیدار افراد و دورهمی‌ها به شمار می‌آید. در ضمن اگر مایل بودید، می‌توانید به کافه رستوران کوچک پارک بروید و در فضای داخلی یا بیرونی این کافه زیبا به خوردن و آشامیدن مشغول شوید.

هنر خیابانی در کوتایسی

یکی از نکات جالب در مورد کوتایسی، نحوه تلفیق و تعامل جالب نقاط مختلف شهر است. در واقع مکانها و آثار مدرن و کلاسیک، به نحوی خاص در جای جای شهر در کنار هم به چشم می‌خورند. از آثار جالب توجه، می‌توان به نقاشی‌های دیواری متعدد در خیابان‌های کوچک اشاره کرد. خصوصا مسیر عابر پیاده که بین خیابان Tsminda Nino و خیابان Tsisperi Kantselebi واقع و سرشار از هنرهای خیابانی و همچنین کافه‌ها و غذاکده های عالی است. در اینجا یک جو بوهمی را خواهید یافت، اما جالب است که در فضایی آنطرف تر از این خیابان، سبک و جو محیط کاملا متفاوت است.

 

معرفی ۶ هتل و کلبه اسکی در کوتایسی

رودخانه ریونی

یکی از مهمترین جاذبه‌های اصلی کوتایسی‌، رودخانه ریونی است که در سراسر شهر پیچ و تاب می‌خورد و تصویری شاد و رقصان از آبهای پرتلاطم را به همراه می‌آورد. سطح رودخانه در ماههای مختلف سال بالا و پایین می‌شود و مثلا در اکتبر، این سطح کاملا پایین است و کف سنگی خاکستری رود به وضوح قابل مشاهده است.

این رودخانه جلوه‌ای منحصر به فرد به کوتایسی بخشیده و همچنین در کناره‌ ها و امتداد آن نیز زیبایی‌های فراوانی وجود دارند. از آن جمله می‌توان به پارکی اشاره کرد که در حوالی مرکز اطلاعات گردشگری کوتایسی واقع شده است. بعلاوه باید گفت در امتداد رودخانه، چندین پل عابر قرار داده شده و جالب‌ترین آنها پل زنجیره و پل تری است.

کلیسای جامع باگراتی

در تپه اوکیمریونی که بالاتر از کوتایسی قرار دارد، یکی از مهمترین دیدنی‌های شهر یعنی کلیسای جامع بگراتی واقع شده است. قدمت این بنا که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، به قرن یازدهم میلادی باز می‌گردد. این کلیسای جامع و برج نزدیکش، به نحوی زیبا حتی از فاصله‌ای دور خودنمایی می‌کنند و در پایین تپه نیز صلیبی عظیم را خواهید یافت که این منظره بی‌بدیل را کامل می‌نماید. پیشنهاد می‌کنیم کمی عصرهنگام به اینجا بیایید و از دیدن مناظر پانوراما و شگفت انگیز اینجا در دل غروب لذت ببرید.

 

بهترین هتل‌های استخردار در کوتایسی

بازار کوتایسی

خیابان‌های متعددی در شمال غربی پارک کوتایسی وجود دارند که انواع فروشگاهها و بازارهای محلی را در بر گرفته‌اند. در این میان بازار کوتایسی طرفداران بیشتری دارد و می‌توانید انواع مواد غذایی باکیفیت و تازه نظیر میوه، سبزیجات، آجیل، گوشت و غیره را در آن بیابید. اغلب این مواد، از سوی کشاورزان محلی تامین و ارائه می‌شوند. بنابراین برای خرید مایحتاج غذایی، شاید نیازی نباشد در جای دیگری غیر از این بازار به جستجو بپردازید.

شهر بازی بسیک گاباشویلی

از مرکز کوتایسی می‌توانید چرخ و فلک این شهر بازی را مشاهده کنید که در میان درختان، روی تپه‌ای آن طرف رودخانه به چشم می‌خورد. این پارک تفریحی، مکان دیگری است که حتما در بازدید از شهر باید به آن سر بزنید. یکی از محبوب‌ترین وسایل تفریحی در این پارک، تله کابین کوچک و قدیمی است که شهر را به شهربازی متصل می‌کند و هزینه بلیط آن فقط ۲ ژل است. بعلاوه در اینجا انواع کارناوال‌ها پیش روی شما قرار خواهند گرفت که به خصوص برای بچه‌ها بسیار جذابیت دارند. همچنین از اینجا، به چشم اندازی زیبا و بی‌بدیل از شهر دسترسی خواهید داشت.

باغ گیاهشناسی کوتایسی

این باغ که در حومه شهر کوتایسی و بعد از کلیسای جامع باگراتی واقع شده، گونه‌های مختلف و متنوعی از گیاهان را در خود جای داده و یکی از بهترین مکانها برای گشت و گذار در دل طبیعت و ثبت عکس‌های یادگاری زیباست. در ضمن اگر از علاقمندان به  پیاده روی هستید، باید بگوییم مسیرهای پیاده روی متعددی در باغ گیاهشناسی وجود دارند و شما را به بخش‌های مختلفی نظیر حوضچه‌ها و آمفی تئاتر می‌رسانند. گفتنی است ورودی این باغ، فقط ۱ ژل است.

 

۸ مکان جذاب در اطراف کوتایسی

صومعه گلاتی

کمی در دورتر از کوتایسی و در میان تپه‌ها، صومعه زیبای گلاتی قرار دارد. این مجموعه در سال 1106 بنا شده و یک مجتمع بزرگ عبادی است که اهمیت زیادی برای کلیسای ارتدکس گرجستان دارد. البته باید گفت گلاتی فراتر از یک مکان عبادی بود و بعنوان موسسه‌ای برای تحصیل و آموزش علوم، فلسفه و دین مطرح شده بود.

گفتنی است این مکان توسط دیوید چهارم، یکی از محبوب‌ترین حکمرانان گرجستان ساخته شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یادگاری از "عصر طلایی گرجستان" شناخته می‌شود.

چندین کلیسا در این صومعه قرون وسطایی وجود دارند و کلیسای اصلی، دارای یک سقف موزاییکی جالب توجه است. در اینجا می‌توانید نقاشی‌های دیواری بسیار ارزشمندی را بیابید و در  فضای بیرونی نیز، می‌توانید از مقبره پادشاه دیوید چهارم دیدن کنید.

صومعه موتسامتا

این مجموعه صومعه در منطقه ایمرتی، در ۶ کیلومتری شمال شرقی مرکز کوتایسی گرجستان واقع شده و به زیبایی هر چه تمامتر روی یکی صخره در انحنای رودخانه Ckalcitela که از رودخانه ریونی منشعب شده، خودنمایی می‌کند. این مکان، مربوط به برادران یک خانواده نجیب زاده است که در قرن هشتم علیه اعراب اشغالگر شورش کردند.

هنگامی که این شورش شکست خورد، آنها اسیر شدند. اعراب اعلام کردند در صورتی آنها را می‌بخشند که اسلام بیاورند. اما هیچکدام از این برادران، این پیشنهاد را نپذیرفتند و در نتیجه شکنجه و کشته شدند و اجسادشان به رودخانه انداخته شد. گفته می‌شود این اجساد توسط شیرها به جایی  که اکنون صومعه گلاتی واقع شده منتقل شدند ودر قرن یازدهم، پادشاه باگرات چهارم معبد فعلی را در این مکان بنا کرد.

موزه تاریخی دولت کوتایسی

موزه تاریخی دولتی کوتایسی که به طور رسمی به نام موزه تاریخ ایالتی نیکو بردزنی شویلی کوتایسی شناخته می‌شود، موزه‌ای بزرگ است و با وجود یک کتابخانه تحقیقاتی گسترده و آزمایشگاهی مجهز، یکی از مهمترین موسسات علمی تحقیقاتی نیز در گرجستان محسوب می‌شود.

این موزه، که در سالهای ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۲ در ساختمان بانک ملی سابق گرجستان تاسیس شد، امروزه  بیش از ۱۹۰،۰۰۰ اثر باستانی در زمینه‌های باستان شناسی، سکه شناسی، پارینه نگاری و قوم نگاری را در خود جای داده است.

 

چرا باید بعد از تفلیس از کوتایسی دیدن کرد

و در انتها...

باید گفت دسترسی به کوتایسی، بسیار راحت است. حتی برای کسانی که اولین بار است به این منطقه سفر می‌کنند، فرودگاه کوتایسی سرویس Wizz Air را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد. بنابراین به راحتی می‌توانید سفرتان به کوتایسی را شروع کنید و پایان دهید. برای جابجایی از فرودگاه به مرکز شهر و بالعکس نیز، اتوبوس‌های گرجستان در خدمت مسافران هستند.

در مورد خورد و خوراک، جای نگرانی نیست و شما می‌توانید غذاکده‌های فراوانی را در این رابطه در سطح شهر بیابید. پیشنهاد ما به شما رستوران Palaty است که غذاهای سنتی بسیار لذیذی را با قیمتی مناسب سرو می‌کند و در کنار آن می‌توانید از شنیدن موسیقی زنده گرجی لذت ببرید. نکته دیگر اینکه در این شهر اقامتگاه‌های متنوع و حتی ارزان قیمت بسیاری وجود دارند و می‌توانید در مقاله بهترین Airbnb های کوتایسی گرجستان، با برخی از آنها آشنا شوید. 

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران