مهم‌ترین مقاصد گردشگری گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
مهم‌ترین مقاصد گردشگری گرجستان

گرجستان کشوری بسیار زیبا در منطقه قفقاز است و با این که خیلی از گردشگران تنها به تور تفلیس می‌روند، اما مقاصد گردشگری محبوب دیگری همچون باتومی یا کوتایسی نیز در این کشور واقع شده که هر کدام زیبایی و جاذبه‌های مختص به خود را دارند. در نوشته‌ی امروز ما به معرفی این مقاصد، بهترین زمان سفر به آن‌جاها و یک سری اطلاعات مهم دیگر در مورد هر کدام می‌پردازیم تا یک راهنمای کلی برای سفر به نقاط مختلف گرجستان را گردآوری کرده باشیم. پس اگر قصد بازدید از این کشور زیبا و رفتن به تور گرجستان را دارید، در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید.

 

تفلیس

پایتخت شلوغ اما فوق‌العاده جذاب گرجستان که جمعیتی نزدیک به یک و نیم میلیون نفر دارد و تقریبا یک سوم جمعیت کشور در آن‌جا زندگی می‌کنند. البته شلوغی این شهر تاریخی، از طرفی به خاطر جمعیت بالای گردشگران نیز هست که در تمام طول سال به این شهر که یکی از مهم‌‌ترین مقاصد گردشگری در منطقه قفقاز به شمار می‌آید سفر می‌کنند. فضای شهری تفلیس خیلی متفاوت به مقاصد گردشگری دیگری است که اغلب توریست‌ها به آن‌جا سفر می‌کنند. این شهر اگر چه دارای مراکز مدرنی است، اما هنوز نشستن در کافه‌های قدیمی و یا رفتن به رستوران‌هایی که چندین دهه است به پخت غذاهای محلی مشغولند، خود از جذابیت‌های سفر برایتان به حساب می‌آید. تفلیس فضایی بسیار دوستانه گرم دارد و همان‌طور که برای جمع‌های دوستانه و مجردی پیشنهاد می‌شود، مقصدی مطلوب برای سفرهای خانوادگی نیز هست.

 

هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری تفلیس

تفلیس در کرانه‌ی رودخانه "کورا" شکل گرفته، تپه‌های بلند آن‌جا را در بر گرفته‌اند و جاذبه‌های گردشگری متنوع و متفاوتی در خود دارد. از زیبایی‌های تور تفلیس، معماری جذاب ابنیه این شهر و همچنین وجود چندین کلیسای مهم و زیبا در آن‌جاست. تفلیس از قرن ششم میلادی به عنوان پایتخت گرجستان فعال است و وجود چنین بناهایی برای شهر کاملا طبیعی‌ست. از طرفی چند بنای تاریخی مهم دیگر، موزه‌ها و گالری‌های هنری، سالن اپرا، مراکز خرید پرتعداد، بازارهای بزرگ و مراکز تفریحی همچون پارک‌های بازی در کنار هم این شهر را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران بدل می‌کند.

  • بهترین زمان برای بازدید: با توجه به شرایط آب و هوایی تفلیس، مسلما بهار و پاییز زمان بهتری برای سفر به این شهر به حساب می‌آید اما در تمامی طول سال می‌توان به این شهر سفر کرد. مخصوصا زمستان و زمان کریسمس که شهر حال و هوایی بسیار خوب پیدا می‌کند.
  • فرودگاه: فرودگاه بین‌المللی تفلیس ۱۷ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد.
  • مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری: کلیسای ترینیتی، گشت و گذار در شهر قدیم، بازدید از قلعه ناریکالا، بازدید از مجسمه مادر گرجستان، رفتن به حمام‌های سولفور، خوردن غذاهای محلی گرجی

باتومی

تور باتومی را باید محبوب‌ترین سفر تابستانه به گرجستان به حساب آورد. شهری ساحلی و بسیار زیبا که با ساختمان‌های مدرن و منظره‌ی خاصی که در کرانه‌ی دریای سیاه پدید می‌آورد معروف است، آن را با نام "لاس وگاس دریای سیاه" صدا می‌زنند و چندین ساحل عالی با امکانات تفریحی مختلف دارد که می‌توانند، تعطیلاتی عالی را برایتان رقم بزنند. باتومی با اتوبوس‌ حدودا ۶ ساعت از تفلیس دور است و اگر بخواهید این مسیر را با ماشین طی کنید، سریع‌تر هم به آن‌جا خواهید رسید.

 

بهترین سواحل باتومی را بشناسید

باتومی در کنار زیبایی‌های ساحلی‌اش، امکانات خیلی زیادی را برای گردشگران فراهم کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به تنوع بالا در هتل‌های متخلف از اقامتگاه‌های ۵ ستاره و مجلل تا هتل‌هایی با قیمت مناسب و ارزان اشاره کرد. مراکز تفریحی شبانه، پارک‌های آبی و بازی مختلف، مراکز خرید نسبتا متنوع و خیلی امکانات این چنینی نیز برای گردشگران در این شهر مهیا شده است. البته باتومی در تابستان محبوبیت بالایی دارد و در دیگر فصول سال، گردشگران خیلی کم‌تری به این شهر سفر می‌کنند. همچنین این را نیز نباید فراموش کنید که باتومی جاذبه‌های گردشگری بسیار جالبی همچون باغ‌های گیاه‌شناسی را کمی دورتر از شهر داشته که بازدید از آن‌ها نیز به جذابیت سفرشما می‌افزاید.

  • بهترین زمان برای بازدید: تابستان برای سفر به این شهر ساحلی بهترین زمان ممکن است چون در دیگر فصول سال، امکان آبتنی و انجام تفریحات آبی را نخواهید داشت. البته باتومی در فصل‌های دیگر بسیار ارزان بوده اما از طرفی بعضی از مراکز تفریحی مثل پارک آبی تعطیل هستند.
  • فرودگاه: فرودگاه بین‌المللی باتومی مردن اما نسبتا کوچک است و تنها ۲ کیلومتر از جنوب شهر فاصله دارد.
  • مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری: انجام تفریحات آبی و ساحلی، رفتن به مراکز تفریحی شبانه و کازینوها، دوچرخه سواری در پارک‌های ساحلی، بازدید از باغ گیاه شناسی باتومی، بازدید از بناهای تاریخی و مدرن، بازدید از آثار هنری خیابانی باتومی

کوتایسی

اگر چه کوتایسی یکی از بزرگ‌ترین شهرهای گرجستان به حساب می‌آید، با این حال نسبت به تفلیس کوچک به نظر خواهد آمد. شهری بسیار جذاب با فضایی گرم و مردمی دوست داشتنی که دارای چندین و چند صومعه و کلیسای تاریخی دیدنی است.

کوتایسی در نزدیکی دره‌ی مارتویلی قرار گرفته و همین امر باعث شده تا سفرهای نیم روزه به این محل، از جمله فعالیت‌های بسیار پرطرفدار در سفر به کوتایسی باشد. نکات جالب درباره کوتایسی بسیار است، برای مثال این شهر پایتخت چندین پادشاهی مختلف در منطقه بوده و از نظر زیبایی طبیعی در اطرافش، اوضاعی چشم‌گیر دارد. با این حال بازدید از این مکان تنها در یک روز نیز ممکن است و همین امر باعث می‌شود تا خیلی‌ها به کوتایسی، به چشم یک سفر یک روزه از تفلیس نگاه کنند و فاصله‌ی ۳ ساعته بین دو شهر نیز این کار را ساده می‌کند.

 

ماه عسل در بهترین هتل‌های گرجستان

  • بهترین زمان برای بازدید: بهار و پاییز برای بازدید از داخل شهر، زمان بسیار مناسبی از نظر آب و هوایی به شمار می‌آید اما کوتایسی در تابسان نیز پرطرفدار است و در این فصل خیلی راحت می‌توانید به بازید از رودخانه‌های اطراف شهر بروید.
  • فرودگاه کوتایسی: کوتایسی هم دارای یک فرودگاه بین‌المللی کوچک در ۱۴ کیلومتر غرب شهر است.
  • مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوتایسی: آبنمای کلخیس، پارک کوتایسی، آثار هنری خیابانی، رودخانه ریونی، کلیسای جامع باگراتی، بازار کوتایسی، شهر بازی بسیک گاباشویلی، باغ گیاه‌شناسی کوتایسی.

اوشگولی

این مقصد گردشگری در گرجستان، محبوب آن‌هایی است که به دنبال بازدید از جاذبه‌های طبیعی این کشور و ماجراجویی در آن‌جا هستند. اوشگولی بدون شک از زیباترین نقاط گرجستان بوده و در واقع مجموعه‌ای از چند دهکده در کوه‌های قفقاز است که بعضی از این دهکده‌ها قدمی تاریخی دارند.

با این که خیلی‌ها در تورهای بازدید از اوشگولی شرکت کرده و یک نیم روز را در آن‌جا سر می‌کنند اما شما می‌توانید با هزینه‌ی پایین در چند کلبه‌ای که برای گردشگران آماده شده اقامت داشته باشید و شب را در این طبیعت شگفت‌انگیز سر کنید یا این که هتلی در مستیا برای خود رزرو نمایید. در اطراف این دهکده‌ها نیز مسیرهای پیاده روی مختلفی در طبیعت وجود داشته و با رفتن به قله‌ها، می‌توانید مناظری چشم‌نواز را مشاهده کنید. تنها راه رسیدن به این منطقه، از طریق جاده‌ی زوگدیدی به مستیا است اما همین مسیر جاده‌ای خود یکی از لذت‌های سفر به اوشگولی خواهد بود، جایی که کوه‌های شگفت‌انگیز و جنگل‌ها را از دور دست می‌بینید و رودخانه‌ها را زیر پای خود مشاهده خواهید کرد. این منطقه جاذبه‌های تاریخی نیز در خود دارد و از طرفی، مرتفع‌ترین منطقه مسکونی در کل اروپا به حساب می‌آید.

  • بهترین زمان برای بازدید: اواسط بهار تا اواسط پاییز بهترین زمان برای بازدید از این منطقه است. مخصوص تیر و مرداد که شلوغ‌ترین حالت ممکن برای اوشگولی بوده و گردشگران متعددی را در طول سفر مشاهده خواهید کرد.
  • این منطقه دارای فرودگاه نیست. برای رفتن به آن‌جا باید ابتدا با قطار یا ماشین به مستیا بروید و سپس سوار ماشین‌های مخصوص به سوانتی و اوشگولی شوید.
  • مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اوشگولی: کوه‌پیمایی و طبیعت گردی، اسب سواری، بازدید از موزه قوم نگاری، بازدید از کلیسای لاماریا، بازدید از یخچال طبیعی شخارا.

کازبگی

سوانتی و اوشگولی اگر چه بسیا زیبا هستند اما کازبگی نیز شرایط مشابهی داشته و از طرفی، دسترسی به آن‌جا خیلی راحت‌تر است. کازبگی یکی از مرتفع‌ترین نقاط گرجستان بوده و فاصله‌ی آن تا تفلیس تنها ۱۵۴ کیلومتر است و از همین رو، خیلی راحت در سفر به تفلیس، می‌توانید به سراغ این منطقه‌ی طبیعی شگفت‌انگیز بروید. برای این کار حتی مینی‌بوس‌های مخصوص وجود داشته و چندین تور گردشگری به صورت روزانه به آن‌جا می‌روند.

 

راهنمای سفر به تفلیس برای اولین بار

شهر کوچک استپانسمیندا که در گذشته کازبگی خوانده می‌شد، اصلی‌ترین مقر گردشگران و تنها جایی در منطقه بوده که دارای هتل و مهمان‌خانه است. خیلی از کسانی که قصد دارند شب را در کازبگی بمانند، در این شهر اقامت داشته و در طول روز به دیدن جاذبه‌های گردشگری مختلف می‌روند. فضای این شهر بسیار دوستانه و شاد است و در روزهای پیک گردشگری، توریست‌های زیادی را می‌بینید که برای طبیعت گردی به این محل می‌آیند. در کنار زیبایی‌های طبیعی کازبگی، این محل نیز چند بنای تاریخی مهم و کلیساهای مختلف در خود دارد که بازدید از آن‌جا را بسیار لذت بخش خواهد کرد.

  • بهترین زمان برای بازدید: برای بازدید از این محل نیز بهتر است از اواسط بهار تا اواسط پاییز اقدام کنید.
  • این محل دارای فرودگاه نیست و برای رفتن به آن‌جا، خیلی راحت از خود تفلیس می‌توانید اقدام کنید.
  • مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کازبگی: بازدید از کلیسای گرگتی، رفتن به یخچال طبیعی گرگتی، بازدید از آبشارهای مختلف این منطقه، بازدید از صومعه داریالی، کوه‌پیمایی به جوتا و دره اسنو، بازدید از سر‌های سنگی و قلعه اسنو.

۳۱ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران