مهم‌ترین نکات قبل از سفر به گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
مهم‌ترین نکات قبل از سفر به گرجستان

سفر به هر مقصد گردشگری در صورتی خوشایند خواهد بود که مسافران قبل از آغاز سفر با برخی از نکات و دانستنی‌های ضروری در خصوص آن آشنا شوند. به خصوص اگر برای اولین بار قصد سفر به هر شهر یا کشوری را داشته باشید این موضوع اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. از آنجایی که تور گرجستان یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های سفر برای ایرانیان است، در این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات مهم و کلیدی قبل از سفر به آن آشنا کنیم. اگر قبلا تجربه سفر به این کشور توریستی را نداشته‌اید در این مقاله همراه ما باشید تا قبل از هر کاری با نکات و دانستنی‌های ضروری آن آشنا شوید.

 

گرجستان کشوری با صدها کلیسا

گرجستان یک کشور مذهبی و پیرو مسیحیت ارتدکس است. پیشینه مسیحیت در کشور گرجستان به قرن چهارم برمی‌گردد. بنابراین در سفر به آن با کلیساها و صومعه‌های زیادی روبرو خواهید شد که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود ارزش دیدن دارند. هر کدام از این کلیساها بسته به تاریخ ساخت خود از سبک معماری بسیار جذاب و دیدنی برخوردار بوده و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند. اغلب کلیساها در دل طبیعت و در مناطق دورافتاده و به خصوص روی تپه‌ها قرار دارند. بنابراین برای بازدید از آن‌ها باید کمی پیاده‌روی کنید که قطعا ارزش این کار را دارند.

 

معرفی تمام دسرهای گرجستان: قسمت اول

گرجستان کشوری با تنوع غذایی بالا

اگر اهل رستوران‌گردی و خوردن غذاهای جدید در طول سفر هستید، گرجستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای شما خواهد بود. گرجستان به دلیل پیشینه تاریخی غنی که دارد، از تنوع غذایی بالایی برخوردار است. اغلب غذاهای محلی گرجستان خوشمزه بوده و با ذائقه غذایی ما ایرانیان سازگار است. مهم نیست که به دنبال غذاهای گوشتی می‌گردید یا عاشق شیرینی هستید! در هر صورت گرجستان گزینه‌های متنوعی برای ارائه به شما خواهد داشت. نکته مهم دیگر در این زمینه اینکه، غذا در گرجستان ارزان بوده و بیشتر بازدیدکنندگان از قیمت غذاها در این کشور شگفت زده می‌شوند. پس هرگز از رفتن به بهترین رستوران‌های گرجستان نترسید و سفری بسیار خوشمزه به این کشور را تجربه کنید.

اواخر بهار یا پاییز بهترین زمان برای سفر به گرجستان

برنامه‌ریزی برای سفر در بهترین زمان به هر مقصد گردشگری تا حد زیادی می‌تواند کیفیت سفر شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. این موضوع در مورد سفر با تور گرجستان نیز صادق است. گرجستان خارج از مناطق کوهستانی مرتفع دارای آب و هوای نسبتا معتدلی است. تابستان برای بازدیدکنندگان بین‌المللی فصل اوج سفر به این کشور محسوب می‌شود. در نتیجه اغلب جاذبه‌های گردشگری گرجستان در این فصل بسیار شلوغ بوده و قیمت‌ها نجومی هستند. بنابراین برای کسانی که علاقه چندانی به تفریحات آبی و ساحلی ندارند، اواخر بهار و همچنین اواخر پاییز بهترین زمان برای سفر به این کشور هستند. در این تاریخ‌ها دمای هوا ملایم بوده و شهرها هنوز خیلی شلوغ نشده‌اند. بنابراین قیمت‌ها نیز منصفانه‌تر هستند.

 

سفر به گرجستان چقدر هزینه خواهد داشت؟

رسم انعام دادن در گرجستان

از دیگر نکات مهمی که گردشگران باید در سفر به گرجستان به آن توجه داشته باشند، رسم انعام دادن است. بر خلاف ایران در رستوران‌های گرجستان انعام دادن کاری بسیار شایع است. به این صورت که در اکثر رستوران‌ها و کافه‌ها کارکنان از شما انتظار انعام خواهند داشت. معمولا مبلغ انعام چیزی در حدود ۱۰ الی ۱۸ درصد صورت حساب نهایی است که بسته به کیفیت غذاها و محیط رستوران می‌تواند متفاوت باشد.

خرید سیم کارت محلی گرجستان برای داشتن سفری ارزان

شاید باعث تعجب شما شود اما با خرید سیم کارت گرجی می‌توانید تا حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. به عنوان مثال گرجستان کشوری پیشرفته بوده و اینترنت در اکثر نقاط آن به خوبی برقرار است. بنابراین گردشگران می‌توانند با خرید سیم کارت در هر منطقه‌ای از اینترنت و خدمات آن مثل کرایه تاکسی، پیدا کردن مسیرهای پیاده‌روی و همچنین بررسی مسیرهای ایستگاه‌های سیستم حمل و نقل عمومی در گرجستان و بسیاری موارد دیگر از این قبیل بهره بگیرید. استفاده از برنامه‌های تاکسی یاب مثل اوبر (Uber) و غیره در مقایسه با پیدا کردن تاکسی از خیابان‌ها بسیار به صرفه‌تر است. چرا که اغلب تاکسی‌ها متر نداشته و در صورت مشاهده افراد ناآشنا به مسیر هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند.

 

خاص‌ترین مقاصد در گرجستان (بخش اول)

گرجستان کشوری با آب لوله کشی سالم

بر خلاف بسیاری از کشورهای توریستی دنیا، گرجستان جز مناطقی است که در آن می‌توانید با خیال راحت آب شیر را بنوشید. البته گرجستان به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی چشمه‌های متنوعی از آب‌های معدنی (مانند برجومی) را در دل خود جای داده است. البته آب لوله‌کشی نیز تفاوت چندانی از لحاظ کیفیت با این آب‌ها ندارد و به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک نوشیدن آب لوله کشی کاملا بی‌خطر است. با این حال اگر روده‌های حساسی دارید بهتر است ریسک نکرده و در صورت امکان آب معدنی در طول سفر خود تهیه کرده و بنوشید. البته آب بطری نیز در گرجستان بسیار مقرون به صرفه بوده و بودجه سفر شما را خیلی زیاد تحت تاثیر خود قرار نخواهد داد.

گرجستان کشوری زنده در ساعات تاریک شب

به عنوان یک نکته جالب در مورد گرجستان اینکه روزها در آن دیر شروع شده و شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند. حتی در تابستان که روزها بلند هستند نیز در ساعات ۹ صبح به احتمال زیاد کسی را در خیابان‌های شهر نخواهید دید. ساعات کاری بانک‌ها از ساعت ۱۰ صبح بوده و مغازه‌ها نیز از اواسط صبح کار خود را آغاز می‌کنند. در عوض تا اواخر شب باز بوده و کار می‌کنند. مردم گرجستان مثل ما ایرانیان و همچنین ترک‌ها فرهنگ صبحانه مفصل را ندارند. به طوری که به ندرت افراد محلی را مشاهده خواهید کرد که در کافه‌ای نشسته و صبحانه میل می‌کند. فروشگاه‌ها، موزه‌ها، گالری‌ها و سایر جاذبه‌های گردشگری عموما بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ صبح باز می‌شوند. همچنین سیستم حمل و نقل عمومی در حوالی ساعت ۷ بعدازظهر در شلوغ‌ترین حالت خود خواهد بود.

با توجه به این نکته توصیه می‌کنیم گشت و گذارها و بازدید از موزه‌ها و دیگر مکان‌ها از این قبیل را به ساعات بعدازظهر اختصاص دهید. نکته جالب دیگر اینکه مردم گرجستان در مورد به روزرسانی اطلاعاتی که در شبکه‌های مجازی نوشته می‌شود کمی تنبل هستند. پس اطلاعاتی که از گوگل مپ یا دیگر مکان‌ها مشاهده می‌کنید ۱۰۰ درصد قابل اعتماد نخواهند بود. اگر به دنبال گزینه معتبرتری هستید بهتر است به آدرس فیس‌بوک یا اینستاگرام آن‌‌ها مراجعه کنید.

 

۱۰ پارک زیبا و معروف گرجستان

گرجستان کشوری مملو از جاذبه‌های گردشگری متنوع

پیشینه تاریخی غنی و همچنین فرهنگ متنوع باعث شده تا توریست‌ها در سفر با تور گرجستان شاهد جاذبه‌های گردشگری متنوع بسیار زیادی باشند. به خصوص در شهر تفلیس پایتخت این کشور، شما با طیف بسیار گسترده‌ای از اماکن توریستی و دیدنی روبرو خواهید شد. پس توصیه می‌کنیم هرگز در سفر به این کشور زیبا و بازدید از شهرهای دیدنی آن عجله نکنید. در صورت امکان زمان بسیار بیشتری را برای سفر با تور گرجستان اختصاص دهید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گرجستان کشور کوچکی بوده و شاید چند روز کوتاه برای بازدید از آن کافی باشد. اما باید بگوییم که اگر می‌خواهید از تمامی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن لذت ببرید، به زمان بیشتری نیاز دارید. اختصاص دادن مدت زمان بیشتر برای این سفر به منزله گذراندن وعده‌های غذایی بیشتر و در نتیجه امتحان کردن غذاهای متنوع و خوشمزه بیشتر نیز است.

گشت و گذار در گرجستان با سیستم حمل و نقل عمومی

چنانچه به دنبال یک سفر راحت و البته اقتصادی در گرجستان هستید، توصیه می‌کنیم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را به تاکسی و یا کرایه اتومبیل ترجیح دهید. در استفاده از وسیله‌های عمومی نیز بهتر است قبل از هر کاری کارت حمل و نقل بخرید. البته توجه داشته باشید که این نکته بیشتر در مورد سفر با تور تفلیس ضروری است. چرا که در سفر به شهرها یا روستاهای کوچک نه تنها ضرورتی بر استفاده از سیستم‌های عمومی برای جابجایی نخواهید داشت بلکه در بسیاری از آن‌ها چنین سیستم‌هایی وجود ندارد. همان طور که گفته شد خرید کارت مخصوص در این زمینه الزامی بوده و اخیرا کرایه‌ها تنها توسط این کارت پرداخت می‌شوند. پس برای استفاده از اتوبوس، مترو و تله کابین در تفلیس ابتدا باید یکی از دو نوع کارت حمل و نقل قابل شارژ را خریداری کنید.

کارت سفید MetroMoney نام داشته و برای سفرهای تکی استفاده می‌شود. هر سفر با این کارت تنها ۹۰ دقیقه اعتبار دارد. کارت سفر آبی برای افرادی که بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، مناسب است. با استفاده از این کارت، می‌توانید به صورت نامحدود در طول روز از سیستم‌های حمل و نقل بهره ببرید. نکته جالب اینکه می‌توانید از کارت مترومانی برای اتوبوس‌های باتومی نیز استفاده کنید.

 

ماه عسل در بهترین هتل‌های گرجستان

گرجستان کشوری با حداقل کلاهبرداری و فساد توریستی

تا زمانی که نکات امنیتی کلی در گرجستان را رعایت کنید، سفری بسیار امن و بدون دغدغه‌ را تجربه خواهید کرد. چرا که امنیت در این کشور تقریبا بالا بوده و جرم و جنایت به ندرت توریست‌ها را هدف قرار می‌دهد. با این حال، احتمال دارد تا در دام برخی کلاهبرداری‌ها بر سر کیفیت غذاها یا پرداخت هزینه بیشتر بابت برخی خریدها بیافتید. برای دوری از چنین اتفاق‌هایی کافی است تا همواره قبل از رفتن به جایی تحقیقات لازم را انجام داده و یا قبل از خرید کیفیت آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. در شهرهای کوچک و روستایی گرجستان نرخ کلاهبرداری تقریبا صفر است. در شهرهای بزرگ نیز با افزایش سطح هوشیاری خود جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.

منبع ۱ 

منبع ۲

۱۰ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران