نکات ضروری در سفر با قطار به گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
نکات ضروری در سفر با قطار به گرجستان

قطار یکی از جذاب‌ترین وسایل حمل و نقل در سفرهاست. به همین دلیل معمولا اولین گزینه انتخابی پس از هواپیما محسوب می‌شود و محبوبیت بالایی میان گردشگران دارد. در صورتی که در گرجستان قصد سفر با قطار را دارید، با ما همراه باشید تا نکات مهم و هزینه سفر به گرجستان با قطار را بخوانیم. البته انتظار نداشته باشید که همانند اروپا بتوانید در همه شهرها ایستگاه قطار ببینید. اما خط ریلی در این کشور هم شهرهای مهم را به یکدیگر متصل می‌کند و می‌توانید از پایتخت گرجستان، تفلیس به شهرهایی همچون باتومی بروید.

 

هزینه سفر به گرجستان با قطار

مهم‌ترین مساله در این سفر، قیمت بلیط قطار به گرجستان است. وقتی می‌خواهید برنامه‌ریزی و انتخاب کنید که با هواپیما بروید یا با قطار یا اتوبوس، این سوال ذهنتان را مشغول می‌کند که هزینه سفر به تور گرجستان با قطار چقدر است و شروع به خواندن مقالات و محاسبه می‌کنید. اگر قصد سفر از ایران را دارید، لازم است بدانید که هیچ قطار مستقیمی از اینجا به کشور گرجستان وجود ندارد و شما یا باید به ایروان، پایتخت کشور ارمنستان بروید و از آنجا و با استفاده از مسیر ایروان تفلیس به این شهر زیبا برسید و یا اینکه به شهر باکو پایتخت آذربایجان رفته و از آن جا خود را با قطار به گرجستان برسانید. برای یک حساب سرانگشتی قیمت‌ بلیط‌ها در این حدود هستند:

  • بلیط قطار آستارا باکو: حدود ۱۰ منات آذربایجان
  • بلیط قطار باکو تفلیس: با توجه به نوع قطار و امکاناتش چیزی در حدود ۳۰ منات تا ۶۰ منات آذربایجان
  • بلیط قطار ایروان تفلیس: حدود ۵۰ لاری گرجستان
  • هزینه بلیط قطار باتومی تفلیس: بین ۲۵ لاری تا ۶۰ لاری گرجستان بسته به نوع و کلاس قطار معادل ۸ تا ۱۶ یورو

محبوب‌ترین کلاس میان گردشگران کابین‌های ۴ نفره هستند که تخت‌های راحتی دارند و کابین‌های ۲ نفره می‌تواند گران‌ترین انتخاب شما در این سفر باشد.

 

سفر با قطار به گرجستان

قبل از اقدام به هر کاری باید در مورد تاریخ سفر خود تصمیم بگیرید تا بتوانید بلیط قطار خود را تهیه کنید. مخصوصا اگر در مورد تاریخ بازگشت خود نیز اطلاع داشته باشید بهتر است بلیط برگشت را نیز تهیه کنید. با این کار خیال خود را از نحوه برگشت به ایران راحت خواهید کرد. قیمت بلیط قطار به گرجستان را می‌توان از طریق آژانس‌های مسافرتی پرسید و خرید. تهیه بلیط از این طریق دارای مزایای بسیار زیادی است. اولا اینکه شما فقط هزینه بلیط را پرداخت خواهید کرد. بقیه هماهنگی‌ها توسط آژانس مسافرتی انجام خواهد شد. در مرحله دوم اینکه آژانس‌های مسافرتی به دلیل موقعیتی که دارند می‌توانند بلیط‌های ارزان‌تری را برای شما رزرو کنند. پیشنهاد می‌کنیم اگر موضوع خاصی مثل تعداد نفرات در واگن، تاریخ و ساعت سفر برای شما مهم است حتما آن را قبل از نهایی شدن بلیط با مسئول آژانس مسافرتی در میان بگذارید و هزینه سفر به گرجستان با قطار را به درستی محاسبه کنید.

 

چرا باید زمستان به تفلیس سفر کنیم؟

وسایل مورد نیاز برای سفر با قطار به گرجستان

سفر با قطار در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل به خصوص هواپیما به زمان بیشتری نیاز دارد. به خصوص اگر فاصله بین دو مقصد طولانی باشد این مدت زمان خیلی بیشتر خواهد شد. برای سفر به گرجستان از مبدا ایران مسافران ساعت‌های زیادی را در واگن قطار سپری خواهند کرد. به همین دلیل به همراه داشتن برخی از وسایل برای رفاه بیشتر در طول سفر ضروری خواهد بود. از جمله مهم‌ترین مسایل مورد نیاز در این سفر عبارتند از: شارژر تلفن همراه، دستمال کاغذی، یک دست لباس گرم، هدفون یا هندزفری، وسایل سرگرمی غیر الکترونیکی (بازی‌های فکری، معما، جدول و…)، کتاب یا مجله، دوربین عکاسی، مواد غذایی و آب کافی و بالشت بادی طبی. در این بخش از سفر همان قدر که هزینه سفر به گرجستان با قطار اهمیت دارد، سبک سفر کردن و برداشتن وسایل ضروری نیز مهم است.

توصیه‌های کاربردی برای سفر با قطار به گرجستان

همان طور که گفته شد سفر با قطار در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل عمومی دارای تفاوت‌های اساسی است و بهتر است قیمت بلیط قطار به گرجستان را از قبل بدانید. در نتیجه این تفاوت‌ها سفر با قطار در بسیاری از زمینه‌ها تنوع بالایی را برای توریست‌ها رقم خواهد زد. چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌های کاربردی برای سفر با قطار به گرجستان در زیر آورده شده‌اند:

  • هیچ وسیله ضروری را جا نگذارید

بر خلاف اتوبوس و هواپیما در سفر با قطار محدودیت بار برای مسافران وجود ندارد. به همین دلیل توریست‌ها می‌توانند بدون داشتن دغدغه محدودیت بار چمدان خود را پر کنند. پس هم در ایران و هم در گرجستان بدون ترس از جریمه اضافه بار هر چه دوست دارید با خود حمل کنید. چرا که وزن کیف و وسایل شما در هزینه سفر به گرجستان با قطار تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

 

تفریحات زمستانی در گرجستان

  • درون قطار مراقب وسیله‌های خود باشید

شما قرار است زمان طولانی را درون قطار سپری کنید. به همین دلیل حواس خود را جمع کنید و درون قطار مراقب وسایل مهم و ارزشمند خود از قبیل طلا یا پاسپورت و ... باشید. پس اگر درون کوپه شما چند نفر غریبه وجود دارد بهتر است در صورت ترک واگن به منظور رفتن به سرویس بهداشتی و غیره وسایل ارزشمند را از خود جدا نکنید.

  • زمان خود را مدیریت کنید

در سفر به گرجستان با قطار ساعت‌های طولانی را درون قطار خواهید ماند. به همین دلیل باید زمان خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید. حتما زمانی را برای تماشای منظره بیرون قطار اختصاص دهید. همچنین می‌توانید زمان خود را با صحبت کردن با هم کوپه‌ای‌ها و یا خواندن کتاب و مجله و فیلم دیدن سپری کنید.

 

آشنایی با منطقه اسکی گودائوری

  • با خود غذا حمل کنید

با اینکه قطارهای گرجستان دارای رستوران و غذاهای خوشمزه‌ای هستند، با این حال بهتر است غذای سبکی را از قبل تهیه کرده و با خود داشته باشید. چرا که سفری طولانی در پیش دارید و احتمال گرسنه شدن شما خیلی بالا است. از طرفی دیگر شاید غذای رستوران مورد پسند شما واقع نشود در این صورت مجبور خواهید بود ساعات بسیار زیادی را گرسنه بمانید. علاوه بر آن به همراه داشتن غذا و میل کردن آن در صورت احساس گرسنگی سبب خواهد شد تا سفری اقتصادی در طول سفر داشته باشید و هزینه سفر به گرجستان با قطار پایین‌تر و به صرفه‌تر انجام شود.

سفر به گرجستان با قطار می‌تواند جذابیت‌های بسیار زیادی برای علاقه‌مندان به گردش و تفریح داشته باشد. پس اگر اهل سفرهای زمینی و هیجان‌انگیز هستید این سبک سفر با تور گرجستان را از دست ندهید و با رعایت موارد گفته شده در این مقاله سفری به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید. بی‌شک هزینه سفر به گرجستان با قطار یکی از هیجان‌انگیزترین روش‌های گردش در این کشور به شمار می‌آید.

۰۵ بهمن ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 29 مرداد 1402)

نظرات کاربران