وجود ۴ نکته پشت رونق گردشگری گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
وجود ۴ نکته پشت رونق گردشگری گرجستان

در سال‌های گذشته مقاله‌هایی در نشنال جغرافی، فایننشال تایمز، CNN و نیویورک تایمز منتشر شد که نگاه‌ها را به تور گرجستان معطوف کرد. به این ترتیب تفلیس با معماری قدیمی و قلعه‌های افسانه‌ای میزبان مردمانی از سراسر دنیا شده است. اگرچه این گسترش گردشگری صدمه‌ای وارد نکرد اماهیچ کدام این‌ها به خاطر مقالات، طبیعت و زیبایی تفلیس نیست زیرا جاهای دیگری به همین زیبایی رشد این چنینی نداشته‌اند. این‌ها به خاطر تغییر رویکرد سیاسی برای جذب گردشگران خارجی است. در اینجا ورای گردشگری گرجستان را بررسی می‌کنیم.

 

بعد از استقلال درهای گرجستان به دنیا باز شد

بعد ازفروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، گرجستان دوران تاریکی را پشت سر گذاشت و درگیر جنگ‌های داخلی و مشکلات مدیریتی و کشورداری شد تا اینکه توانست بعد از گذر از مشکلات کم کم پذیرای مسافران خارجی گردد. در توضیح بهتر اشاره کنیم که بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۴، تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از نیمی کاهش یافت، در حالی بود که تورم سالانه به ۱۵۰۰۰٪ رسید. هزینه خدمات بهداشتی و آموزشی بیش از ۹۰ درصد بالا رفت و در ادامه سیاست‌های دولت خصوصی سازی بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل شدند و بحران با روسیه شدت گرفت. پس از سال ۱۹۹۴ پیشرفت تدریجی شروع شد  تا سال ۲۰۰۳ که انقلاب گل‌های رز انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان را تسریع کرد. در این برحه میخائیل ساکاشویلی به عنوان رهبر کشور انتخاب شد و اصلاحات گسترده اقتصادی و سیاسی، از جمله سیاست خارجی غرب گرایانه را آغاز کرد.

 

راهنمای سفری هنرمندانه به تفلیس

زبان انگلیسی در گرجستان

زبان مادری گرجی در کنار عبری، فارسی و تایلندی توسط موسسه خدمات خارجه ایالات متحده رتبه بندی شده است که برای انگلیسی زبانان دشوارتر است که به عنوان یک بازدارندگی عمده برای مسافران غربی عمل می‌کند. الفبای ۳۳ حرفی آن، که هیچ حرف مشترکی با الفبای رومی ندارد نیز کمکی نمی‌کند. با این وجود، طی دهه گذشته، دولت گرجستان سیاست‌های حمایتگرایانه زبان انگلیسی را در پیش گرفته است و سعی دارد روسی را به عنوان دومین زبان گفتاری این کشور از بین ببرد. به این ترتیب در سال ۲۰۱۱، ۱۵۰۰ دبیر انگلیسی زبان را برای تدریس در مدارس خود، جایی که یادگیری زبان انگلیسی یک امر اجباری است، به کشور کشاند. این موضوع تا حدی مهم است که دیمیتری شاشکینی، وزیر آموزش و علوم، در گفتگو با نیویورک تایمز توضیح داد که هدف گسترده‌تر این است که هر کودک در گرجستان انگلیسی صحبت کند.

شرایط اخذ ویزای گرجستان

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشویق مردم به سفر به کشور شما باز کردن درها است.  هنگامی که مراکش در سال ۲۰۱۶ نیازهای خود را برای مسافران چینی کاهش داد، کشورهای آفریقای شمالی شاهد افزایش ۳۵۰۰ درصدی درخواست‌های ویزا از چین بودند که توسط Ctrip، یک آژانس مسافرتی مستقر در شانگهای بررسی و تایید شد. حتما متعجب می‌شوید اگر بگوییم چارلز رابرتسون اقتصادان در سال ۲۰۱۵ به فایننشال تایمز (paywall) گفت مقامات محلی گذرنامه نه تنها در صورت ورود از کشوری ثروتمندتر از گرجستان به شما ویزای خودکار اعطا می‌کنند، بلکه پاسپورت را به همراه هدیه به درخواست کننده تحویل می‌دهند.

 

راهنمای حمل و نقل در تفلیس

ورود به بانک جهانی

طبق گزارش بانک جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۷، از سال‌های آغازین استقلال در دهه ۱۹۹۰، بانک جهانی بیش از ۲.۴ میلیارد دلار برای حمایت از رشد گرجستان و صنعت نوپای گردشگری آن هزینه کرده است. این شامل کمک به "توسعه مدارهای گردشگری محلی، ایجاد سیستم مناطق حفاظت شده، بازگرداندن دارایی‌های فرهنگی و مراکز شهرهای محلی و تأمین مالی توسعه تجارت توریستی" است. در سال ۲۰۱۵، این بانک ۶۰میلیون دلار وام برای بهبود زیرساخت‌ها در مناطق سامتسخه - جاواختی و متسختا - متنیانتی، که هر دو دارای اماکن تاریخی چشمگیر و زمینه‌های پویا در اسکی در گرجستان هستند، داد که هدف ویژه آن افزایش گردشگری است. امید این است که این وام کوچک‌ سرمایه گذاری خصوصی بیشتری را در آینده تشویق کند و به نوبه خود تجارت خروشان در جهانگردی ماجراجویی، اسکی و سفرهای میراث فرهنگی را تشویق کند. این دو منطقه قبلا خارج از مدار گردشگری گرجستان بوده‌اند.

تنیجه تمام این‌ها چه شد؟

گرجستان پس از تجربه سریع‌ترین رشد جهانگردی در جهان بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶، یک برنامه بلند پروازانه تا سال ۲۰۲۵ دارد. اما کشوری با سالانه دو برابر بیشتر از تعداد بازدید کنندگان سال قبل خود، ممکن است بیش از تعداد بازدید کننده پیش بینی شده هم جذب توریست داشته باشد. این کشور "احترام، تقویت و محافظت از میراث طبیعی و فرهنگی گرجستان" و "ایجاد تجارب منحصر به فرد و معتبر با محوریت این ویژگی‌ها" را در راس اهداف گردشگری خود قرار داده است.

 

۱۱ دلیل برای سفر به گرجستان

۱۳ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران