خاص‌ترین مقاصد در گرجستان (بخش دوم)

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
خاص‌ترین مقاصد در گرجستان (بخش دوم)

تور گرجستان سفر به کشوری زیبا و کوچک اما متنوع از جاهای دیدنی است مخصوصا برای دوست داران طبیعت که حکم بهشت را دارد. گرجستان، سرزمین صخره و سنگ، قلعه‌ها و صومعه‌های قرون وسطایی، تپه‌های سبز، کوه‌های باشکوه، غارهای عمیق، و سواحل صخره‌ای است و چه کسی از بازدید و گردش در اینجا راضی برنمی‌گردد؟ اما داستان این است که با توجه به این همه تنوع و انتخاب به کجا برویم؟ دوست داران فرهنگ و تاریخ در هنگام قدم زدن در روستاها و شهرها این احساس را خواهند داشت که به گذشته منتقل شده‌اند و شهرهای مدرن‌تر نوید آینده‌ای روشن می‌دهند.

 

مارتویلی

مارتویلی تاریخچه‌ای باورنکردنی برای افتخار دارد و برخی از زیباترین آبشارهای گرجستان در آن وجود دارد را میزبانی می‌کند. جاذبه‌های برتر مارتویلی عبارتند از: صومعه مارتویلی، موزه منطقه‌ای مارتویلی، آبشار کاگو، دره بالدا، آبشار اوغوشی و البته جاذبه‌های توریستی شهر مثل دره خیره‌کننده مارتویلی، و غیره که همگی یک گردش کامل و اساسی برایتان رقم می‌زنند. اگر به گرجستان سفر کردید، از مارتویلی غافل نشوید!

کانیون‌های گرجستان

جدا از شهرهای زیبا، روستاهای دورافتاده با برج‌های دفاعی قرون وسطایی، و شهرهای غار باستانی، گرجستان خانه دره‌های نفس گیر مختلفی است که می‌توان به عنوان سفر یک روزه از کوتایسی یا تفلیس از آن‌ها دیدن کرد. اوکاتسه واقع در منطقه امرتی، یک پیاده‌روی خوب را با پیاده‌روی معلق مشرف به یک دره عظیم ارائه می‌دهد. عمق این دره ۳۵ تا ۵۰ متر و طول آن ۱۶ کیلومتر است، اما زیرساخت‌ها به شما این امکان را می‌دهد که فقط ۱.۵ کیلومتر از آن را پیاده طی کنید. مارتویلی جواهر منطقه سامگرلو دارای آب سبز زمردی است که از میان دره می‌گذرد. برخلاف اوکاتسه، مارتویلی مسیر طولانی پیاده روی برای کاوش در منطقه ارائه نمی‌دهد. نکته برجسته اینجا قایق سواری کوتاه به طول ۳۰۰ متر در میان دره خوش منظره است.

برای افراد ماجراجوتر که می‌خواهند مسافت کوتاهی را پیاده‌روی کنند، دره‌های داشباشی و بیرتویسی بهترین مکان‌ها برای بازدید در گرجستان هستند. هر دوی آن‌ها بسیار نزدیک به تفلیس هستند و می‌توانند به عنوان یک سفر یک روزه از پایتخت انجام شوند. دلیل اصلی بازدید از کانیون داشباشی، دسته‌ای از آبشارها و سنگ‌های پوشیده از خزه در زیر آب است که توهمی از نهر بریل رنگ ایجاد می‌کند. به علاوه Birtvisi محل تپه‌های آتشفشانی است که در زمانی کم‌تر، در دسترس‌ترین استحکامات در کل گرجستان است.

 

راهنمای کامل سفر از تفلیس به کازبگی

اوپلیستیخه

اوپلیستیخه شهری غارنشین است که بر روی یک فلات سنگی در رودخانه کورا قرار دارد. این شهر در ۱۰ کیلومتری شهر گوری واقع شده و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر است و در قرن ششم قبل از میلاد به مرکز تجارت بین آسیا و اروپا تبدیل شد. این غارشهری برجسته است، بنابراین واقعا مهم نیست که ابتدا به کجا بروید ولی حتما باید از آن دیدن کنید. جاذبه اصلی احتمالا تونلی است که قبلا به عنوان راه فرار استفاده می‌شد. برخی از قسمت‌های مهم دیگر میدان اصلی بزرگ در وسط شهر غار، تالار ملکه تامار، انبار نوشیدنی در کنار آن و البته کلیسای پرنسلی است که احتمالا ابتدا نظر شما را جلب خواهد کرد. این کلیسا در اوایل قرون وسطی ساخته شد و به کلیسای شاهزاده نامگذاری شد. جواهرات و مجسمه‌های طلا، نقره و برنز در آنجا یافت شد که امروزه می‌توان آن‌ها را در موزه ملی تفلیس دید و تحسین کرد. این کلیسا تا به امروز به خوبی حفظ شده و بر دیگر خرابه‌های باستانی شهر مشرف است. اشاره کنیم که اوپلیستیخه یکی از معدود دیدنی‌های گرجستان است که برای آن باید هزینه پرداخت کنید.

دریاچه‌های ابودلائوری

اگر می‌خواهید کمی ماجراجویی را به سفر خود به گرجستان اضافه کنید، توصیه می‌کنیم به منطقه دورافتاده خوسورتی سفر کنید، جایی که روستاهای سنگی مستحکم و شگفتی‌های طبیعی بکر مانند دریاچه‌های ابودلائوری را خواهید دید. این دریاچه‌های دور از مسیر به دلیل رنگ‌هایشان (سبز، آبی و سفید) و موقعیت منحصر به فردشان متمایز هستند. هر سه آن‌ها زیبا هستند، اما دریاچه سفید بدون شک دیدنی‌ترین است زیرا توسط دیوارهای سنگی غول پیکر احاطه شده است. ساده‌ترین راه برای رسیدن به دریاچه‌ها، گرفتن یک تور خصوصی از تفلیس به روشکا است. از نظر تئوری، این کار را می‌توان با حمل و نقل عمومی نیز انجام داد. با این حال، مارشوتکاهایی که تفلیس را به این منطقه متصل می‌کنند، رفت و آمد روزانه ندارند. از روشکا حدود ۳ ساعت طول می‌کشد تا اولین دریاچه پیاده‌روی کنید.

 

راهنمای کامل بازدید از واردزیا در گرجستان

منطقه کاختی

کاختی منطقه‌ای در شرق گرجستان است که از استان تاریخی کاختی و استان کوچک و کوهستانی توشتی تشکیل شده است. پایتخت کاختی تلاوی است که در دامنه‌های رشته کوه Tsiv-Gombori Rang قرار دارد. سیغناقی همچنین یک شهر شناخته شده در منطقه و یک مکان محبوب برای بازدید در گرجستان است. این منطقه خانه صومعه‌های زیبا و دو پارک ملی است. کاختی فاصله چندانی با تفلیس ندارد و می‌توان در یک سفر یک روزه از پایتخت از برخی از دیدنی‌های آن بازدید کرد، به شرطی که امکان حمل و نقل خصوصی را فراهم کنید. معمولا هتل‌های تفلیس می‌توانند در این زمینه کمک کنند. یکی از محبوب‌ترین سفرهای یک روزه از تفلیس، دیوید گرجا است، مجموعه صومعه ارتدوکس گرجی سنگی منحصر به فرد قرن ششمی که در دامنه نیمه بیابانی کوه گارجا واقع شده است. با وجود اینکه David Gareja تنها در ۷۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد، این منطقه شبیه دنیای دیگری است! در راه، توصیه می‌کنیم چند توقف داشته باشید تا جاهای بیشتری مانند کلیسای جامع Minotsminda یا مناظر عالی از ذخیره‌گاه طبیعی Mariamjvari. را ببینید.

سیقناقی

سیقناقی شهر نسبتاً کوچکی است که زمان زیادی برای کاوش نیاز ندارد اما موقعیت مکانی آن مکان مناسبی برای اقامت و سفرهای چند روزه به مکان‌های اطراف است. یکی از کارهای محبوب در شهر پیاده روی در امتداد دیوار شهر سیقناقی است. این دیوار دارای ۲۳ برج است که هر یک به نام شهرهای مجاور نامگذاری شده‌اند. به علاوه یک مکان مهم برای بسیاری از گرجی‌ها صومعه بودبه است، جایی که سنت نینو که مسیحیت را به این کشور آورد، در آن دفن شده است. دو کلیسای برجسته برای بازدید، سنت استفان و سنت جورجی هستند. چشمه سنت نینو جایی است که زائران برای شستشو در آب مقدس می‌آیند. یکشنبه بازار Bodbiskhevi بازاری فضای باز است و می‌توانید تنوع شگفت انگیزی از کالاهای محلی را با قیمت‌های بی‌نظیر ببینید. به علاوه Host of Sighnaghi اولین رستورانی است که با ورود به شهر از طریق تفلیس می‌بینید و اگر به آنجا بروید می‌توانید از بسیاری از غذاهای گرجستانی لذت ببرید.

 

بهترین کارهای رایگان در باتومی

تسکالتوبو

تسکالتوبو یکی از ساده‌ترین سفرهای یک روزه از کوتایسی و چنین مکان جذابی برای بازدید در گرجستان است. اگرچه آب‌های شفابخش در قرن سیزدهم در این منطقه یافت شد، اما اولین آسایشگاه‌ها قبل از جنگ جهانی دوم در شهر افتتاح شد. اندکی پس از آن، تسکالتوبو با حدود ۲۰ آسایشگاه و ۹ حمام و ساکنان مشهور، مانند استالین، که کلبه خود را در اینجا داشت، به یک مقصد اصلی آبگرم در اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل شد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و جنگ داخلی در گرجستان، این شهر از بین رفت و تا به امروز باقی مانده است. چند آسایشگاه بازگشایی شده‌اند، اما اکثریت آن‌ها ویرانه است که اغلب توسط آوارگان آبخازیا اشغال شده‌اند. اما حتی اگر ساختمان‌ها در بهترین وضعیت نباشند، باز هم می‌توانید از بسیاری از آنها دیدن کنید و هتل ها و حمام های متروکه را کاوش کرده و معماری باشکوه دوران شوروی را تحسین کنید.

سوانتی

منطقه Svaneti یک مکان واقعا منحصر به فرد است که توسط قله‌های ۵۰۰۰ متری با دره‌های عمیق در بین آن‌ها احاطه شده است، جایی که شهرهای کوچک در آن شکوفا شده‌اند. به همین دلیل، مردم در انزوا شدید زندگی می‌کنند که به سوان‌ها شخصیت خاصی می‌بخشند، همچنین به فرهنگ، زبان و سنت‌های خودشان. نماد این منطقه خانه‌های سوانیایی است که دارای برج‌های سنگی دفاعی است که بین قرن‌های ۹ و ۱۲ ساخته شده‌اند. مستیا، پایتخت این منطقه، به عنوان پایتخت ماجراجویی گرجستان شناخته می‌شود. اگر اهل ورزش هستید، این منطقه دو پیست اسکی کوچک و اسکی در سطح جهانی را ارائه می دهد. همچنین اینجا برای پیاده‌روی عالی است که شناخته‌شده‌ترین مسیر به اوشگولی منتهی می‌شود یک مکان میراث جهانی یونسکو که گفته می‌شود مرتفع‌ترین روستای مسکونی در اروپا است. این مسیر با پای پیاده ۴ روز طول می‌کشد، یا می‌توانید برای انجام یک سفر یک روزه سواری کنید. از مستیا، می‌توانید پیاده‌گردی روزانه به دریاچه‌های کورولدی و یخچال طبیعی چالاادی انجام دهید که هر دو مناظر خیره‌کننده را ارائه می‌کنند. همچنین برای رسیدن به سوانتی، با مارشروتکا به سمت مستیا بروید یا اگر موفق به رزرو شدید، یک پرواز ارزان قیمت از تفلیس یا کوتایسی بگیرید.

 

توریستی‌ترین شهرهای گرجستان

روستاوی

روستاوی شهر نسبتا جوانی است که در سال ۱۹۴۸ به طور رسمی شهر شد و امروزه چهارمین شهر بزرگ گرجستان است. برای حدود یک دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روستاوی به شهر خواب معروف بود زیرا بسیاری از ساکنان آن برای کار به تفلیس می‌رفتند و دوباره برای خواب بازمی‌گشتند. اکنون تبدیل به شهرب در صنعت خودرو شده است که در آن بزرگترین تولید کننده قطعات خودرو و بزرگ‌ترین نمایندگی دست دوم وجود دارد. همچنین این تنها جایی است که می‌توانید گواهینامه رانندگی دریافت کنید. یکی از جاذبه های اصلی روستاوی موتوپارک آن است که در آن می‌توانید ماشین فرمول ۱ را تماشا کنید یا حتی رانندگی کنید. اگر بیشتر به طبیعت علاقه دارید، می‌توانید در کانیون Birtvisi پیاده روی کنید یا از برخی پارک‌های اطراف شهر دیدن کنید. یک موزه تاریخی و تئاتر درام نیز وجود دارد که قطعا ارزش دیدن را در زمانی که در آنجا هستید دارد. با حمل و نقل عمومی یا تاکسی از تفلیس می توان به روستاوی رسید.

متسختا

متسختا توسط کلیسای ارتدوکس گرجستان به عنوان "شهر مقدس" اعلام شده و بناهای تاریخی آن به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تنها ۴۰ دقیقه با ماشین از تفلیس فاصله دارد و زمان زیادی برای کاوش کامل نیاز ندارد. با این حال، چندین مکان در اطراف شهر وجود دارد که ارزش دیدن را دارد. صومعه جواری یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های کشور است که می‌توانید از آن بازدید کنید. کلیسای جامع Svetitskhoveli نیز بسیار توصیه می‌شود و بسیاری از گرجی‌ها معتقدند ردای بدون درز مسیح در آنجا دفن شده است. بازدید از Shiomgvime نیز مکان جالبی برای قدم زدن در اطراف است یا می‌توانید از خرابه‌های قلعه آمازی دیدن کنید.

 

هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری باتومی

۲۹ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران