خاص‌ترین مقاصد در گرجستان (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
خاص‌ترین مقاصد در گرجستان (بخش اول)

یکی از نقاط مهم سفر در حال حاضر کشور فوق العاده گرجستان در قفقاز است. مزیت سفر به آنجا این است که کل کشور زیبا است و چیزهای زیادی برای ارائه دارد و در واقع سخت است که در مدت زمان کوتاهی بتوان همه نقاط کشور را دید بنابراین باید آن‌ها را دستچین کرد. لیستی که ما آماده کرده‌ایم شامل نقاط زیبای تور گرجستان از بین نقاطی است که توریست‌های وبلاگ نویس به آن‌ها اشاره کرده‌اند. گرجستان دارای طیف وسیعی از نقاط مرتفع تا شهرهای پست ساحلی است که آن را به مقصدی برای همه تبدیل کرده است.

 

کازبگی

اگر در گرجستان هستید، کازبیگی مکانی است که باید از آن دیدن کنید. واقع در کوه های مرتفع قفقاز، برخی از زیباترین مناظر را در کل کشور ارائه می دهد. هر عاشق طبیعتی بایدحداقل یک بار هم که شده از این منطقه دیدن کند. این کوه مسیر پیاده روی باورنکردنی دارد و در واقع به نام بزرگ‌ترین کوه کازبگ نامگذاری شده است. همچنین مسیرهای پیاده‌روی برای افرادی وجود دارد که می‌خواهند کمی راحت‌تر آن را طی کنند، یا حتی اگر احساس ماجراجویی بیشتری می‌کنید، اسب سواری کنند. با این حال، نقط عطف بازدید از کلیسای تثلیث معروف گرگتی است و هیچ چیز مانند دیدن آن به صورت حضوری با کوه بزرگ کازبگ درست در مقابل آن نیست. به علاوه احساس آرامش ناشی از انزوا و بودن در یک روستا به شدت آراکش بخش است و تمام استرس قبلی شما را تخلیه می‌کند. حدود ۳ ساعت با ماشین از تفلیس فاصله دارد و شما را در امتداد بزرگراه نظامی گرجستان می‌برد که یکی از زیباترین جاده های کشور است. Stepantsminda شهر اصلی در منطقه است و هر چیزی که شما می توانید نیاز داشته باشید را دارد.

آخالتسیخه

آخالتسیخه، پایتخت سامتسخه-جاواختی بیشتر به عنوان نقطه ورودی واردزیا شناخته می‌شود. بسیاری از مردم به سرعت از آنجا عبور می‌کنند، اما شهر و به ویژه مناظر مشهور آن، قلعه رباطی را نباید نادیده گرفت. این دژ شبیه یک قلعه است و تاریخی بسیار غنی دارد که نه تنها گرجی بلکه مربوط به عثمانی نیز هست. در دهه گذشته بازسازی شده است و با باغ‌های دست نخورده و مرتب خود مانند یک واحه به نظر می‌رسد. اگر یک شب در آخالتسیخه بمانید، اتاقی با منظره رباطی بگیرید زیرا در شب به زیبایی نورپردازی می‌شود. در غیر این صورت، آخالتسیخه با مارشوتکاها با تمام شهرهای بزرگ گرجستان و ارمنستان ارتباط زیادی دارد. همچنین می تواند به عنوان یک پایگاه عالی برای سفرهای شما در اطراف جنوب گرجستان به مقاصد شناخته شده مانند برجومی و باکیوریانی و مقاصد کمتر شناخته شده مانند Tmogvi، Khertvitsi یا متسوانه باشد.

 

فعالیت‌های تابستانه در تور تفلیس

تفلیس

تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان همه چیزهایی را که در یک شهر می‌خواهید دارد. معماری منحصر به فرد و زیبا، غذاهای خوشمزه، جمعیت بسیار شیک، اما همچنین یک شهر قدیمی آرام‌تر و ساکت‌تر از خیلی از نقاط دیگر اروپا. این شهر در سال ۴۵۸ تأسیس شد و موقعیتی عالی برای مسیر بین غرب و شرق ماوراء قفقاز داشت و به همین دلیل چندین بار توسط ترک‌ها تسخیر شد و بعدا توسط ایرانیان سوزانده شد و در سال ۱۹۲۱ پایتخت گرجستان شد. خوشبختانه، چیزی که اکنون می‌بینید مکانی فوق‌العاده منحصر به فرد برای بازدید است. برخی از کارهای سرگرم کننده برای انجام در تور تفلیس عبارتند از: سوار شدن بر فونیکولار و کاوش در آن منطقه و اگر هوا خوب است می‌توانید در باغ گیاه شناسی تفلیس قدم بزنید، از بازار پل خشک بازدید کنید، یا یک تور پیاده روی داشته باشید که در آنجا می‌توانید برخی از مهمترین دیدنی‌ها را ببینید. همچنین برخی از رستوران‌هایی می توانید غذاهای خوشمزه بخورید عبارتند از: لولیتا، Salobie Bia، و برای خوشمزه ترین خاچاپوری آجری، به Retro بروید. تفلیس به خاطر تفریحات شبانه‌ اش شناخته شده است، برخی از کلوب‌های محبوب‌تر Bassiani و KHIDI هستند. آن‌ها معمولا فقط در آخر هفته ها باز هستند و باسیانی نیاز به رزرو دارد.

واردزیا

واردزیا یک شهر صومعه غار بزرگ در جنوب گرجستان است که در نیمه دوم قرن دوازدهم در دوران طلایی تامار بزرگ و روستاولی ساخته شد و پس از تسلط عثمانی در قرن شانزدهم رها شد. امروزه بخشی از ذخیره‌گاه میراث دولتی است و برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو ارسال شده است. طول آن حدود ۵۰۰ متر و ارتفاع آن ۱۹ طبقه است. بیش از ۴۰۰ اتاق شامل ۱۲ کلیسا، ۲۵ انبار نوشیدنی، کلیسا، نانوایی و بسیاری چیزهای جالب دیگر وجود دارد. این بسیار دور از سایر جاذبه‌های محبوب است و سفر به آنجا بسیار طولانی است، با این حال، ارزش بازدید را دارد. می‌توان چندین ساعت در میان ده‌ها غار و تونل مختلف سرگردان بود. ساعات کاری همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۹ عصر است و آخرین بازدیدکنندگان در ساعت ۶ عصر مجاز به ورود هستند. اگر دانشجو هستید فراموش نکنید که کارت دانشجویی خود را همراه داشته باشید زیرا برای ورودی تخفیف زیادی دارند.

 

راهنمای سفر چند روزه به تفلیس و باتومی

منطقه آجارا

کوه‌های سوانتی و توشتی اغلب مورد علاقه گردشگران تور گرجستان قرار می‌گیرند، اما کوه‌های آجارا واقعا لذت بخش هستند. خود این منطقه به خاطر باتومی و سواحل آن به خوبی شناخته شده است، اما اگر کمی بیشتر در داخل منطقه بگردید، به کوه‌های قفقاز کوچک خواهید رسید. یکی از پرماجراترین کارها در آجارا، سوار شدن بر تله کابین Khulo است. این کشتی کوچک قرمز رنگ ۳۵۰ متر بر فراز دره‌ای اوج می‌گیرد تا روستاهای خولو و تاگو را به هم متصل کند. جایی که خوشبختانه تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که در باغ یک محلی بنشینید و قهوه سفارش دهید. سفر در آجارا قطعا برای جسوران است! در حالی که می‌توانید پیاده‌روی زیادی انجام دهید که اغلب بیشتر از سفرهای یک روزه هستند. با این حال، مهمانخانه‌های زیادی وجود دارد و مردم به طرز باورنکردنی دوستانه هستند. دفتر گردشگری در Khulo در ارائه ایده‌هایی در مورد کارهای دیگری که در این منطقه انجام دهم بسیار مفید است. اگر به دنبال گرجستان اصیل هستید، قطعا باید به همین جا بروید.

باتومی

تور باتومی قطعا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گرجستان است زیرا در ساحل دریای سیاه قرار دارد و به درستی به عنوان شهر دریای سیاه گرجستان شناخته می‌شود. در بیشتر موارد، گردشگران آنجا هستند تا از استراحت در زیر نور خورشید لذت ببرند، اما بسیاری از کارهای شگفت انگیز دیگر نیز برای انجام دادن وجود دارد. یکی دیگر از جنبه‌های مهم شهر، معماری عجیب و غریب آن است. ساختمان‌های پر زرق و برق چیزی است که به آن اجازه می‌دهد اغلب با لاس وگاس مقایسه شود. باتومی بخشی از جمهوری آجارا است که ۳۰ درصد از جمعیت آن مسلمان هستند. آخرین مسجد باقیمانده در شهر، اورتا جامه است که بسیار کوچک اما مکانی جالب برای بازدید است. دوچرخه سواری در اطراف شهر نیز به شدت توصیه می‌شود زیرا هیچ چیز مانند احساس آزادی در چنین مکان زیبایی لذت گردش شما را دوچندان نمی‌کند و اگر به پیاده روی علاقه دارید، باغ گیاه شناسی به شدت زیبا و عالی است. پیاده روی در اینجا شیب دار به سمت بالا است، اما وقتی به بالای آن برسید، منظره دریای سیاه فوق العاده است!

 

بهترین کارهای رایگان در باتومی

توشتی (اومالو)

رفتن به اومالو و منطقه توشتی کار کوچکی نیست. این قسمت دورافتاده‌ترین منطقه گرجستان با مناظر خارق‌العاده و روستاهای تاریخی‌اش شما را شگفت‌زده خواهد کرد. با رسیدن به دهکده اصلی اومالو، می‌توانید در اومالو بالا یا اومالو پایین اقامت کنید یا می‌توانید یک مکان کمپینگ بکر تقریبا در هر نقطه از این فلات چمنی پیدا کنید. دهکده های کوچک بی شماری در میان کوه‌های باشکوه پنهان شده اند، برخی متروکه و برخی با خانه نشینی. رسیدن به این دهکده‌های کوچک در دامنه تپه می‌تواند به آسانی یا چالش برانگیز باشد. اکثر مردمی که به توشتی می‌آیند برای پیاده روی دیدنی به آنجا می‌روند در حالی که دیگران برای دوچرخه سواری در کوهستان، اسب سواری یا فقط برای بازدید از روستاهای کوچک با تاکسی (Delica 4×4)  به آنجا می‌روند. هزینه کل سفر بسته به جایی که مبدایتان کجاست باید بین ۴۰ تا ۷۰ لاری باشد.

کوتایسی

کوتایسی سوم‌ین شهر بزرگ گرجستان است، اما در مقایسه با تفلیس و برخی از شهرهای دیگر گرجستان، جذابیت قدیمی خود را حفظ کرده است. این شهر پایتخت سابق کشور بوده و به همین دلیل دارای برخی از بناهای مهم و باستانی است. برخی از جاذبه‌های دیدنی عبارتند از: ذخیره‌گاه طبیعی ساتاپلیا، غار پرومتئوس، کلیسای جامع باگراتی، صومعه گلاتی و ساختمان پارلمان. در شهر پرسه بزنید و از معماری آن، به ویژه تئاتر دولتی درام لادو مسخیشویلی لذت ببرید. به علاوه بازار سبز هم هست جایی که می‌توانید ساعت‌ها از روز خود را به تماشای محصولات و غذاهای محلی بگذرانید.

 

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی گرجستان

برجومی

بیشتر مردم ممکن است بورجومی را به عنوان آب معدنی گازدار فانتزی که در سراسر اروپای شرقی فروخته می‌شود بشناسند اما این شهر یکی از نقاط زیبای تفریحی گرجستان است که در میان کوه‌ها قرار دارد و مکان مناسبی برای پایان دادن به سفر طولانی تفلیس به باتومی است. یک تا دو روز زمان کافی برای دیدن بیشتر جاذبه‌های برجومی است. روز خود را با بازدید از پارک مرکزی بورجومی شروع کنید، جایی که می‌توانید آب معدنی معروف را به صورت رایگان امتحان کنید! یک پایه «کیوسک» بزرگ در وسط پارک وجود دارد که کارگران آب معدنی را که مستقیما از پایین استخراج می‌کنند. فراموش نکنید که با تله کابین به سمت منظره پانوراما بروید، جایی که منظره‌ای زیبا از کل شهر را خواهید دید. از آنجا، لحظاتی را به شگفتی معماری زیبای گلدن لاله بورجومی اختصاص دهید که در ابتدا در سال ۱۸۹۲ به عنوان یک مرکز آبگرم ساخته شد و بعدا به یک هتل تبدیل شد. از دیگر مکان‌های محبوب برای بازدید در بورجومی می‌توان به کاخ رومانوف راه راه قرمز و زرد اشاره کرد، مکانی که خانواده سلطنتی در آغاز قرن بیستم از آن بازدید می‌کردند. با وجود پارک ملی شگفت انگیز برجومی –خاراگائولی، چه بخواهید از زندگی در شهرهای بزرگ فرار کنید یا به سادگی مدتی را در طبیعت بگذرانید، برجومی بهترین مکان برای انجام این کار است.

گوری

گوری شهری است که جوزف استالین در آن متولد شد و به مدرسه رفت و حتی تا به امروز می‌توانید معماری استالینیستی را در مرکز شهر مشاهده کنید. محبوب‌ترین جاذبه شهر موزه‌ای است که به او اختصاص داده شده است که در آن می‌توانید وسایل و عکس‌های او را که به نمایش درآمده تماشا کنید. اما، گوری خیلی بیشتر از نام استالین جاذبه و ارزش دارد. یکی دیگر از مکان‌های به همان اندازه مهم، قلعه گوری است که در وسط شهر بر فراز تپه‌ای قرار دارد که منظره‌ای باورنکردنی ارائه می‌دهد. اگر از موزه‌ها لذت می‌برید، موزه تاریخی و قوم‌نگاری سرگی ماکالاتیا گوری مکانی عالی برای بازدید است و به شما کمک می‌کند تاریخ گرجستان و همچنین موزه جنگ بزرگ میهنی را بیشتر درک کنید. همچنین کلیسای جامع ولادت باکره نیز یک جاذبه مهم در گوری است و می‌توانید از باغ بیرون ساختمان لذت ببرید. در نهایت، می‌توانید از تئاتر دراماتیک گوری دیدن کنید و از معماری معمولی شوروی آن شگفت زده شوید.

 

سفر تابستانی جذاب به باتومی

ستون کاتسخی

ستون کاتسخی، باید یکی از کنجکاوترین سایت‌های مالین باشد که با آن روبرو خواهید شد. این دیدبان خطرناک که بر فراز صخره‌ای ۴۰ متری قرار دارد، خانه راهبی مجردی است که هفته‌ای دو بار برای تدارکات از نردبان دلهره‌آور پایین می‌رود. پس چرا بالای این ستون یک کلیسای کوچک وجود دارد و قدمت آن چقدر است؟ پس از یافتن بقایای یک بشقاب با کتیبه در سال ۲۰۰۷، اتاقک‌های انزوا و گوشه نشینی آن به قرن سیزدهم مربوط شدند. با این حال، پس از تحقیقات بیشتر، مشخص می شود که قدمت واقعی کلیسا محل اختلاف است و از قرن ششم تا سیزدهم متغیر می‌دانند. در هر صورت این مکان جذابی برای بازدید است که متأسفانه اکنون برای عموم بسته است، اما پس از دیدن نردبانی که از کنار صخره بالا می‌رود قطعا دوست ندارید از آن بالا بروید.

چیاتورا

اگر به دنبال یک مکان جایگزین برای بازدید در تور گرجستان هستید، شهر چیاتورا در منطقه غربی ایمرتی تاریخ شگفت انگیزی دارد. این شهر پس از کشف ذخایر در این منطقه در دهه ۱۸۷۰ برای خدمات معادن منگنز و سنگ آهن تأسیس شد. شکوفا شد و تا پایان قرن، ۶۰ درصد سنگ معدن منگنز جهان از تپه‌های اطراف چیاتورا به دست آمد. برای افزایش بهره وری، شبکه‌ای از تله کابین‌ها ساخته شد تا معدنچیان را از مرکز شهر که در دره‌ای کم ارتفاع قرار دارد تا معادن حمل کند. در اوج خود در دهه ۱۹۵۰، چیاتورا دارای ۱۷ کابل هوایی جداگانه بود که از دره خود عبور می‌کردند. بسیاری از آن‌ها هنوز فعال هستند و توسط ساکنان به صورت روزانه استفاده می‌شود از آنجایی که تله‌کابین‌ها به دستور خود استالین ساخته شده‌اند، اغلب به آن‌ها «طناب‌راه‌های استالین» می‌گویند. سواری در یکی از «تابوت‌های پرنده» قدیمی زنگ‌زده چیاتورا تجربه‌ای دلهره آور است، اما برای چشم‌اندازهای باشکوه دره و شهر از بالا، ارزش آن را دارد. اگر معماری بروتالیستی را دوست دارید، ساختمان‌های ایستگاه کابلی سیمانی چیاتورا را دوست خواهید داشت. برخی از آن‌ها هنوز علامت چکش و داس اصلی خود را بالای درب دارند. جدای از تله‌کابین، می‌توانید از کاخ پیشگامان، بازار مرکزی دیدن کنید و در خیابان‌هایی که پر از بلوک‌های آپارتمانی رنگارنگ و یادآور گذشته شوروی شهر هستند، گردش کنید. چیاتورا شهری آرام اما دوستانه است. تعداد انگشت شماری هتل و رستوران وجود دارد، اما بیشتر مردم از کوتایسی نزدیک به چیاتورا به عنوان یک سفر یک روزه دیدن می‌کنند. این سفر در هر مسیر حدود ۲ ساعت طول می‌کشد و به راحتی می‌توان با استفاده از ون‌های محلی مارشوتکا انجام داد. در طول مسیر، می‌توانید در ستون کاتسخی برای تماشای صومعه نمادین توقف کنید.

 

هزینه و زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری باتومی

۲۴ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران