راهنمای سفر به کوتایسی در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای سفر به کوتایسی در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

در کوتایسی کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند. در قسمت اول این مقاله از کلیساها و صومعه‌های دیدنی گرفته تا ذخایر طبیعی زیبا، سفرهای یک روزه جالب و بازار پر جنب و جوش، این شهر گفتیم. به لحاظ فرهنگ غذایی نیز باید گفت غذاهای ایمرتی، بسیار متمایز از بقیه نقاط کشور هستند و کوتایسی در این منطقه، زادگاه رایج‌ترین نسخه خاچاپوری گرجستان و خاچاپوری ایمرولی (گرد و نرم با پنیری در داخلش) است. بیایید در سال ۲۰۲۳، با هم سری بزنیم به برخی از جاذبه‌های پرطرفدار کوتایسی و سفری مجازی و مفرح را به این خطه باشکوه تجربه کنیم.

 

کلیسای باگراتی در کوتایسی گرجستان (Bagrati Cathedral)

در پایان روز کوتایسی، هیچ کاری بهتر از تماشای غروب خورشید از کلیسای جامع باگراتی وجود ندارد. این کلیسای قرن یازدهمی که روی تپه اوکیمریونی واقع شده و بر خط افق کوتایسی مسلط است، یکی از مکان‌های دیدنی به شمار می‌آید و تقریبا از همه نقاط شهر قابل مشاهده است.

این بنا، در سال ۱۰۰۳ و در زمان سلطنت باگرات سوم ساخته شد. این کلیسا، یک بنای تاریخی مهم فرهنگی گرجستان محسوب می‌شود و هم از نظر معماری اهمیت داشته و هم بطور نمادین، سمبل وحدت و قدرت کشور است. برای رسیدن به این معبد، باید در کوتایسی سوار اتوبوس، مینی بوس یا قطار شوید.

کلیسای باگراتی، یک سازه گنبدی متقاطع بوده و از فضای داخلی بزرگی برخوردار است. گفتنی است این کلیسای جامع تا پایان قرن هفدهم، به سلامت حفظ شد. اما در سال ۱۶۹۲، عثمانی‌ها از آخالتسیخه وارد شدند و قلعه کوتایسی را تسخیر کردند و معبد باگراتی را در طول نبرد منفجر نمودند. بعدها در سال ۱۷۷۰، پادشاه سلیمان اول ایمرتی، قلعه را پس گرفت و معبد باگراتی را از اسارت عثمانی‌ها آزاد کرد و به طور کامل بازسازی نمود.

باگراتی در گذشته، در فهرست میراث جهانی یونسکو در گرجستان قرار داشت. اما در سال ۲۰۱۷ از این فهرست حذف شد، زیرا یونسکو بازسازی عمده آنرا به ضرر یکپارچگی و اصالتش می‌دانست.

 

بهترین هتل‌های ساحلی کوتایسی

پل سفید در کوتایسی گرجستان (White Bridge)

کوتایسی شهر پل‌هاست و تقریبا همه آنها، دارای اهمیت تاریخی هستند. در این میان، پل سفید یکی از جاذبه‌های اصلی کوتایسی به شمار می‌آید. این پل در سال ۱۸۵۰ توسط مهندس نظامی Vite در بخش مرکزی کوتایسی، در قسمت قدیمی شهر، بر روی رودخانه ریونی ساخته شد و در سال ۱۸۶۰، نرده‌های پل با رنگ سفید رنگ آمیزی شد و به نام  پل سفید شهرت یافت.

در حال حاضر، اینجا یک پل عابر پیاده است. سنگ‌های سفید زیر پل، مجسمه پسری شاد با کلاهی در دستش، نرده‌های جذاب، آب شفاف و منظره زیبا از یک شهر قدیمی و هارمونی این ترکیب، حس مطبوعی ایجاد می‌کند که برای مردم محلی و همچنین برای گردشگران بسیار جذابیت دارد. اگر در همین نزدیکی هستید، می‌توانید از آن دیدن کرده و روی آن قدم بزنید تا از مناظر خیره کننده مناطق اطراف لذت ببرید.

رستوران گردی در کوتایسی گرجستان

چندین رستوران فوق العاده در کوتایسی وجود دارند که می‌توانید از آنها، برای استراحت و شکم گردی خاطره انگیزی بهره مند شوید. در این میان رستوران‌های Lilestan در خیابان تامار مپه و رستوران Sisters از بهترین رستوران‌ها و کافه‌های کوتایسی هستند.

هر دو غذای ایمرتی از جمله وعده‌های غذایی سبک مانند پاستا، پکالی، سالادهای تازه، به‌ علاوه انواع مزه‌ها را در بشقاب‌هایی سخاوتمندانه سرو می‌کنند و به شما امکان می‌دهند طیف وسیعی از غذاهای محلی را امتحان کنید. همچنین، نمی‌توان از طعم بی نظیر قهوه‌های باکیفیت آنها غافل شد. بعلاوه این غذاکده‌ها، به دلیل خدمات عالی و پرسنل خوش برخوردشان نیز شهرت دارند و قیمت‌های مناسب، دکوراسیون جذاب و فضای راحت، احساس آرامش را به مخاطبان القا می‌کنند.

 

معرفی ۶ هتل و کلبه اسکی در کوتایسی

موزه تاریخی دولتی کوتایسی گرجستان (Kutaisi State Historical Museum)

حقایق جالبی در مورد گذشته کوتایسی و مناطق اطراف آنرا می‌توان در موزه تاریخی دولتی کوتایسی کشف کرد. موزه تاریخی دولتی در سال ۱۹۲۲، در کوتایسی گرجستان به افتخار نیکو بردزنیشویلی، مورخ مشهور گرجستانی قرن بیستم افتتاح شد. در ضمن باید گفت نمایشگاه‌های دائمی، در ۱۰ فضا و در دو طبقه برقرار هستند.

بخش باستان‌شناسی موزه تاریخی دولتی، شامل بسیاری از اقلام عصر برنز کشف ‌شده در کوتایسی و مناطق اطراف آن، از جمله تبرهای کلخی، سگک‌های برنزی، مجسمه‌ها و غیره است. مجموعه سکه‌ها نیز مشتمل بر یافته‌های نادری مانند یک درام کولشی قرن پنجم قبل از میلاد، درهم‌های کولشی قرون ۶-۳ قبل از میلاد، یک استاتر طلایی حک شده با تصویر اسکندر مقدونی و سکه‌هایی است که به پادشاهی گرجستان بازمی‌گردند. انواع سکه‌های یونان باستان، رومی، بیزانسی، عربی، ایرانی و ترکی نیز به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین نمونه‌های قابل توجهی از اقلام طلا سازی، فلزکاری، سرامیک، چرم، شیشه‌کاری، منسوجات و منبت کاری‌های چوبی در معرض دید علاقمندان قرار دارند.

یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های این موزه، صندوق نسخ خطی است که بیش از ۸۰۰ کتاب و نشریه در آن به چشم می‌خورند. بیشتر اقلام چاپ شده، متعلق به کلیساها و صومعه ‌ای غرب گرجستان بودند، تا اینکه در دوران شوروی به همراه چندین نماد به موزه منتقل شدند. این مکان همچنین اسناد شخصی افراد مشهور، اقلامی از صومعه‌های گلاتی و موتسامتا، عکس‌هایی از قرون ۱۹-۲۰، هنر حکاکی قرون وسطایی و آثار طلای قرون ۱۶-۱۹ را حفظ می‌کند.

در نهایت باید گفت موزه تاریخی دولتی کوتایسی، در سال ۲۰۰۶ به منظور مطابقت با استانداردهای بین المللی به طور کامل بازسازی شد. این موزه در یک ساختمان تاریخی، در خیابان پوشکین ۱۸ واقع شده است. همچنین این مکان، همه روزه از ساعت ۱۰ صبح به روی علاقمندان باز بوده و هزینه ورودی آن ۵ لاری است. در ضمن، ورود کودکان زیر ۶ سال به این مکان رایگان است.

 

بهترین هتل‌های استخردار در کوتایسی

گالری موزه هنری دیوید کاکابادزه در کوتایسی گرجستان (David Kakabadze Art Gallery)

این گالری واقع در مرکز شهر، آثار مهمی از هنرهای زیبای گرجستان را در خود جای داده است. این مکان در سال ۱۹۷۴ تاسیس شد و امروزه بازدیدکنندگان، با نقاشی‌های هنرمندان مشهور گرجستانی مانند نیکو پیروسمانی، دیوید کاکابادزه و فلیکس وارلا آشنا خواهد شد.

این گالری به افتخار دیوید کاکابادزه که در دهکده‌ای کوچک در نزدیکی کوتایسی به دنیا آمد، نامگذاری شده است. وی با کمک خیرین گرجی، در دانشگاه پترزبورگ تحصیل کرد و در سال ۱۹۱۶ از آن فارغ التحصیل شد و مدتی بعد به تفلیس بازگشت. پس از آن، دولت گرجستان او را به پاریس فرستاد که بین سال‌های ۱۹۱۹-۱۹۲۷ در آنجا زندگی می‌کرد. نقاشی‌های او، نشان‌دهنده روستاهای زیبای زادگاهش ایمرتی هستند. وی همچنین، مجموعه وسیعی از نقاشی‌های کوبیسم را ارائه داد که برخی از آنها را می‌توانید در گالری بیابید.

در میان آثار گالری، نقاشی‌های رنگ روغن، مجسمه‌ها، عکس‌ها و برخی آلات موسیقی را مشاهده خواهید کرد. این مکان با ساختمان زیبای قدیمی و منطقه وسیعش، به زیبایی در شهر خودنمایی می‌کند. همچنین راهنمایان حرفه‌ای در این گالری، راجع به تک تک آثار با ذکر جزئیات اطلاعاتی را ارائه می‌دهند. بنابراین اگر به کوتایسی سفر کردید، فرصت بازدید از این موزه را از دست ندهید. این مکان همه روزه به جز شنبه و یکشنبه، از ساعت ۱۰ الی ۱۸ باز است و هزینه ورودی برای بزرگسالان ۲ لاری، برای دانش آموزان ۱ لاری و برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.

 

۸ مکان جذاب در اطراف کوتایسی

باغ گیاه‌شناسی کوتایسی گرجستان (Kutaisi Botanical Garden)

باغ گیاه‌شناسی کوتایسی، دارای چندین تراس طبیعی است و از نظر جغرافیایی در شرقی‌ترین قسمت دشت کلختی، درست در شمال مرکز شهر واقع شده و ۱۵۰ متر بالاتر از سطح دریاست. این باغ گیاه‌شناسی، در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد. اما میراث باغی است که ۱۲۰-۱۴۰ سال پیش، در این شهر ساخته شده است. اینجا یکی از زیباترین مکان‌ها در سفر به تور گرجستان است که باید از آن بازدید کنید.

این باغ همراه با یک پارک قدیمی، مساحتی بالغ بر ۷ هکتار را در امتداد ساحل، در سمت راست رودخانه ریونی پوشش می‌دهد. اینجا بیش از ۷۰۰ گونه گیاهی شگفت انگیز از درختان و درختچه‌های نیمه گرمسیری مناطق مختلف جهان از جمله آمریکای شمالی، آسیای شرقی، مدیترانه را در خود جای داده است. بسیاری از گیاهان و درختان، دارای برچسب‌هایی با نام لاتین خود هستند. و می‌توانید با آرامشی وصف ناشدنی، در میان این مسیرهای پرپیچ و خم قدم بزنید.

بعلاوه، این پارک شامل یک آمفی تئاتر نسبتا بزرگ، یک مجسمه نمادین به شکل قلب، فواره‌ها، کالسکه عروسی، یک کلیسای ارتدکس درون یک درخت بلوط ۴۰۰ ساله زنده، مجسمه‌های چوبی، نیمکت‌های بامبو و حوضچه‌هایی است که باغ گیاه‌شناسی کوتایسی را به یک نقطه عطف برجسته در شهر بدل کرده‌اند. این باغ، همه روزه از ساعت ۹ الی ۲۰ پذیرای علاقمندان بوده و هزینه ورودی ۱ لاری است.

 

چگونه از کوتایسی به تفلیس برویم

سفر به تسکالتوبو از کوتایسی گرجستان (Tskaltubo)

یکی دیگر از جاذبه‌ها در سفر به کوتایسی این است که در انتهای پل سرخ، سوار یک ون مارشوتکا شوید و با پرداخت ۲ لاری، به سمت شهر تسکالتوبو بروید که در ۹ کیلومتری شمال غربی کوتایسی قرار دارد.

تسکالتوبو که به خاطر چشمه‌های معدنی رادون-کربنات شفابخش خود شهرت دارد، در طول سال‌هایی که گرجستان بعنوان جمهوری شوروی شناخته می‌شد، یک استراحتگاه بهداشتی درمانی محبوب بود. آب‌های معدنی این منطقه، بعنوان آب‌های کم رادون کلرید منیزیم شناخته می‌شوند و بی بو و شفاف بوده و دمایشان ۳۳-۳۵ درجه است. مسافران تور گرجستان معمولا برای درمان بیماری‌های مختلف مانند اختلالات متابولیک، سیستم غدد درون ریز، بیماری‌های زنان، روماتیسم، فلج اطفال و فلج مغزی در این آبگرم شنا می‌کنند.

دیگر نقطه عطف منحصر به فرد این منطقه، معماری آن است که نمایانگر ساختمان‌هایی به سبک امپراتوری شوروی و استالینی است و دوستداران گردشگری صنعتی را به سوی خود جذب می‌کنند.

اقامت در کوتایسی گرجستان

هاستل‌های خانوادگی در کوتایسی بسیار محبوب هستند و در عین حال، تعدادی بوتیک هتل‌ در ۱۲ ماه گذشته افتتاح شده‌اند. بعلاوه، می‌توانید انواع هتل‌های ساحلی و هتل آپارتمان‌ها را نیز در این محدوده شاهد باشید. مقاله اقامت در جدیدترین هتل‌های کوتایسی گرجستان، در این رابطه می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان قرار دهد. اما برخی از گزینه‌های پیشنهادی ما عبارتند از:

  • Newport: این هتل بوتیک، در محله کاتولیک نشین کوتایسی واقع شده و تنها چند قدم از فواره کلخیس فاصله دارد. این اقامتگاه، همچنین دارای کلیه امکانات رفاهی کامل از جمله یک بار رستوران و یک تراس جذاب در پشت بام است.
  • Hotel Memoire: این هتل بوتیک زیبا، در داخل یک خانه آجری میراثی در پشت فواره کلخیس قرار دارد و اقامتی راحت و دنج را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد.
  • Green Town: اینجا هتلی مجهز همراه با چشم‌اندازی جذاب از تراس بوده و چند قدم، از کلیسای جامع باگراتی فاصله دارد.
  • Solomon: در اینجا اتاق‌های مدرن و مرتب در داخل خانه‌ای میراثی، در انتظار مهمانان به سر می‌برند. این اقامتگاه، تنها ۵ دقیقه پیاده روی از مرکز کوتایسی فاصله دارد.
  • Kutaisi by Kote: در نهایت این هاستل ارزان قیمت، با حمام اختصاصی و مهمان نوازی کلاسیک کوتایسی به استقبال مسافران تور گرجستان می‌آید.

نکاتی برای سفر به کوتایسی گرجستان

  • اگر پرواز شما به کوتایسی تاخیر داشت، ترانسفر فرودگاهی خصوصی را با GoTrip از قبل رزرو کنید. این یک سرویس ملاقات و خوشامدگویی است که شما را مستقیما به هتل‌تان می‌برد. از طرف دیگر، از اتوبوس شاتل ارائه شده توسط اتوبوس گرجستان، برای رسیدن به مرکز شهر استفاده کنید.
  • اگر از تفلیس با قطار سفر می‌کنید، به ایستگاه ریونی بروید. ایستگاه ریونی، در خط اصلی راه آهن شرق به غرب واقع شده و دارای قطارهای متداول‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر است. ریونی با تاکسی، ۱۵ دقیقه از مرکز شهر کوتایسی فاصله دارد.

 

معرفی ۶ کافه دنج کوتایسی

  • تا می‌توانید برای کشف گوشه و کنار کوتایسی پیاده روی کنید. اگر خسته شدید به جای تاکسی، از اتوبوس‌های محلی برای رفت و آمد در اطراف شهر استفاده نمایید. در کوتایسی، سیستم مترو یا تراموا وجود ندارد. یک بار سواری با اتوبوس شهری، ۴۰ تتری هزینه دارد. اتوبوس آبی شماره ۱ بسیار مفید است. این اتوبوس در یک مسیر بین فواره کلخیس، بازار سبز، ایستگاه مرکزی اتوبوس و ایستگاه راه آهن کوتایسی حرکت می‌کند.
  • اپلیکیشن Bolt در کوتایسی کار می‌کند، اما کاملا قابل اعتماد نیست. در کوتایسی به اندازه تفلیس، رانندگان زیادی وجود ندارد. بنابراین گاهی اوقات پیدا کردن یک سواری مشکل می‌شود. اپلیکیشن‌های تاکسی جایگزین مانند Maxim و Yandex نیز به کارتان می‌آیند.
  • وقتی به کوتایسی رسیدید، یک سیم کارت محلی بخرید. اپراتور Magti، اغلب ترجیح گردشگران گرجستان است و یک شعبه در مرکز شهر کوتایسی، در حاشیه پارک مرکزی دارد. قیمت یک سیم کارت ۱۰ لاری بوده و بسته‌های دیتا، از ۵ لاری شروع می‌شوند.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۷ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران