راهنمای گردش گرجستان: خوسورتی کجاست؟

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای گردش گرجستان: خوسورتی کجاست؟

خوسورتی از نواحی بسیار زیبا و طبیعی گرجستان است که با دره‌های عمیق و سرسبز، دشت‌های وسیع، دامنه‌های سنگی، آب و هوایی به شدت تمیز و دل‌انگیز، و همچنین برخی نقاط مذهبی توانسته نگاه‌ها را به سمت خود بکشاند. به علاوه این ناحیه دارای برخی زیرساخت‌های گردشی اولیه است که امکان گردش و استفاده راحت‌تر از طبیعت را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد. در اینجا اول مختصری بر خوسورتی ارائه می‌دهیم سپس گردش در آن را بررسی می‌کنیم.

 

مختصری بر خوسورتی

خوسورتی از نواحی شمال کشور گرجستان است که از کازبگی تا توشتی گسترده شده است. این منطقه به دو بخش خوسورتی بالایی و پایینی تقسیم شده که قسمت بالایی  دامنه‌های شمالی قفقاز را در می‌گیرد و مرکز آن نیز قلعه قرون وسطایی شاتیلی از جاذبه‌های گردشگری مهم گرجستان است. در حالی که قسمت پایینی در دامنه‌های جنوب شرقی واقع شده و مرکز اصلی آن روستای باریساخو است. اگر اهل پیاده‌روی و گردش هستید و از طبیعت گردی لذت می‌برید، خبر خوب برای شما این که در اینجا مسیرهای بسیاری وجود دارد که برخی از آن‌ها از بهترین مسیرهای پیاده‌روی در گرجستان است.

شاتیلی

حتما در سفر به گرجستان اسم شاتیلی را که از روستاهای برجسته قرون وسطایی است شنیده‌اید. در واقع این روستا که در نزدیکی مرز چچن و در دامنه‌های شمالی کوه‌های قفقاز گسترده شده از لحاظ گردشگری به خاطر قدمت و زیبایی‌هایش بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است. شما می‌توانید این روستا را در تنگه Arghuni در ارتفاع 1400 متری و در حدود 140 کیلومتری شمال تفلیس پیدا کنید. مسیر این روستا فقط تابستان‌ها در دسترس بوده و دیگر مواقع سال برفی و صعب‌العبور است. برای رسیدن به این روستا شما باید از ایستگاه متروی Didube با صرف 15 دلار سوار یک مینی‌بوس شوید و یا اگر با خانواده هستید می‌توانید ماشین بگیرید. لازم است بدانید شاتیلی از سال 2007 به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. در این روستا خبری از تکنولوژی و توسعه نیست فقط و فقط برج‌های سنگی ویرانه را که تعدادشان قریب به 60 عدد است را پیدا خواهید کرد.

 

معرفی ۱۰ روستای زیبای گرجستان

آناتوری

اگر از نقاط پر رمز و راز خوشتان می‌آید و به دنبال ماجراجویی هستید، آناتوری جایی است که باید به آن بروید. این روستای مرموز و عجیب با ظاهری سنگی از بناهای سنگی تشکیل شده که در نزدیکی رودخانه‌های Ardoti و Arghuni و چند کیلومتری شاتیلی واقع شده است. این روستا مانند خیلی از نقاط دنیا به خاطر شیوع طاعون در قرن هجدهم به سرنوشت شومی دچار شد و ساکنان آن یکی پس از دیگری مردند. البته افراد کمی هم زنده ماندند. یکی از بخش‌های خوف آور این روستا قبرهایی است که بیماران قبل از مرگشان برای خود درست کرده بودند. این قبرهای طاقی مخصوص افرادی بود که به طاعون مبتلا شده بودند، آن‌ها با پای خود به این حفره‌ها می‌رفتند و به دور از مردم منتظر مرگ می‌ماندند.

 

بازدید از نقاط طبیعی اطراف باتومی

موتسو

این روستا که در کنار رودخانه‌های Ardotistskali  و Mutsostskali واقع شده و در حدود 12 کیلومتری شاتیلی قرار دارد یکی دیگر از نقاط سنتی و دیدنی خوسورتی است که در ارتفاع 1900 متری از سطح زمین واقع شده و برای مناظر جادویی‌اش به شهرت رسیده است. روستا از بین رفته و به ویرانه تبدیل شده است. اما هنوز رفتن به آن از علاقه‌مندی‌های کوهنوردان و طبیعت‌گردان است. در اینجا می‌توانید از بازدید ویرانه‌های تاریخی و مناظر به شدت زیبا و رویایی لذت ببرید و هوایی سبک و تمیز تنفس کنید.

 

پارک ملی ماچاخلا، طبیعت کوهستانی باتومی

دریاچه‌های آبودلائوری

این دریاچه‌های سه گانه که در ارتفاعات آلپی گرجستان واقع شده‌اند شهرتی جهانی دارند و از زیباترین دریاچه‌های گرجستان هستند. این دریاچه‌ها که به دریاچه‌های رنگی شهرت دارند با وجود این که در کنار هم و چسبیده به هم واقع شده‌اند اما رنگ آب‌هایشان متفاوت است. در واقع این دریاچه‌ها در رنگ‌های سبز، سفید و آبی نگاه مردم بازدیدکننده و مخصوصا عکاسان را به خود خیره می‌کنند. البته به دلیل شرایط جوی و کوهستانی بودن منطقه در 6 ماه دوم سال این منطقه کاملا پوشیده از یخ و برف است. بنابراین خیلی نمی‌توانید به تماشای رنگ‌های جادویی آن‌ها بپردازید، بهترین زمان برای بازدید فصل تابستان است. این یخ‌ها از بهار شروع به آب شدن می‌کنند و تا تابستان به دستی سر سبز تبدیل می‌شوند.

خوسورتی منطقه‌ای فوق‌العاده برای گردش و مخصوصا پیاده‌روی و کمپینگ کردن در گرجستان است. به همین دلیل به گردشگران تور گرجستان توصیه زیادی می‌شود تا دیدن این منطقه را در طی سفرشان از دست ندهند. بنابراین اگر تابستان گذرتان به گرجستان افتاد خوسورتی که یکی از مناطق دست نخورده و بکر گرجستان است را از قلم نیاندازید.

۳۰ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران