در سفر به گرجستان چطور از تفلیس به باتومی برویم؟

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
در سفر به گرجستان چطور از تفلیس به باتومی برویم؟

باتومی در تابستان به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در قفقاز بدل می‌شود. شهر ساحلی زیبایی که با مراکز تفریحی متعدد خود، این سال‌ها توریست‌های زیادی به خود جلب می‌کند. البته خیلی از توریست‌ها، سفر خود را مستقیما برای باتومی برنامه ریزی نکرده و ابتدا به تفلیس می‌روند و سپس برای چند روزی عاظم سواحل دریای سیاه می‌شوند. اگر شما هم چنین برنامه‌ای برای سفر در تور گرجستان دارید، حتما باید مطلب امروز ما را مطالعه کرده و روش‌های مختلفی که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید از تفلیس به باتومی بروید، آشنا شوید.

 

سفر جاده‌ای در گرجستان زیبا

اگر بودجه، زمان و چند فاکتور دیگر اجازه دهد، می‌توانید با اجاره ماشین به دل جاده بزنید و طی یک روز کامل، از جاذبه‌های متعددی که در طول راه وجود دارد بازدید کنید. البته اگر عجله داشته باشید، این مسیر را با محدودیت‌های سرعت در مسیرهای مختلف، ۵ ساعته می‌توانید طی کنید که البته برای این کار روش‌های دیگری غیر از اجاره‌ی ماشین را پیشنهاد می‌کنیم. مسیر ریلی، امن و راحت است و هزینه‌ی بسیار کمی برایتان دارد و می‌توانید بر اساس برنامه‌ی حرکت قطارها زمان بندی خود را انجام دهید. پس اگر قصد دارید از مراکز تاریخی گرجستان و طبیعت دیدن کنید، بهتر است به سراغ شرکت‌های اجاره ماشین در تفلیس بروید.

نکات کلی درباره سفر از تفلیس به باتومی در گرجستان

دو شهر بزرگ گرجستان در دو سمت نقشه قرار گرفته‌اند و فاصله‌ی بین آن‌ها حدود ۳۷۵ کیلومتر است. بدون ترافیک شما از مسیر جاده‌ای حدودا ۵ ساعت راه برای رفتن از تفلیس به باتومی زمان نیاز خواهید داشت.  البته خیلی اوقات وضعیت ترافیک در بعضی جاها باعث می‌شود، این زمان بیشتر نیز شود. اگر اتوبوس سوار شوید باید انتظار ۶ تا ۷ ساعت را داشته باشید اما اگر سوار قطارهای سریع‌السیر بین این دو شهر شوید، در عرض ۵ ساعت و ربع و بدون تاخیر به مقصد خواهید رسید.

 

راهنمای سفر چند روزه به تفلیس و باتومی

هزینه‌ی روش‌های مختلف برای سفر از تفلیس به باتومی در گرجستان

به طور کلی بهترین روش برای رفتن از تفلیس به باتومی قطارهای سریع و السیر هستند که هر دو ساعت و نیم یک بار حرکت کرده، ۵ ساعت و ربع در راه هستید و به ازای هر نفر باید مبلغ ۳۵ لاری پرداخت نمایید. یک روش راحت، کرایه ماشین‌های GoTrip Transfer است که همراه با راننده در اختیار شما گذاشته شده و نزدیک به ۳۰۰ لاری به ازای هر ماشین، هزینه روی دستتان می‌گذارد. اتوبوس‌های شرکت‌های مختلف از جمله مترو باس، ۶ ساعت و نیم تا ۷ ساعت در راه هستند و به ازای هر نفر باید ۴۰ لاری پرداخت کنید.

سخت‌ترین راه برای رفتن هم ماشروتکا یا همان ون‌های معروف گرجی بوده که هم باید منتظر شوید تا ماشین پر شود، هم حدود ۷ ساعت در راه هستید و در نهایت باید ۳۵ لاری به ازای هر نفر نیز پرداخت کنید. اما سریع‌ترین راه کدام است؟ پرواز مستقیم از تفلیس به باتومی که عموما دو پرواز هر روز بین این دو شهر برپاست و هزینه‌ی آن برای این پرواز نیم ساعته، نفری ۴۰۰ لاری خواهد بود. البته فراموش نکنید که برای پرواز، رفتن به فرودگاه تفلیس، معطلی‌های معمول برای سوار شدن و معطلی برای تحویل بار زمان رسیدن به باتومی را خواهید داشت.

روش اول: قطار تفلیس به باتومی در گرجستان

قبل از هر چیز بگذارید این نکته را برایتان روشن کنم که قطارهای مسیر تفلیس به باتومی به هیچ وجه شبیه به اغلب قطارهایی که در سفر به گرجستان تجربه می‌کنید، نیستند. این قطارهای شیک و سریع با قطارهایی که از دوران شوروی در گرجستان باقی مانده و در مسیرهایی مثل گوری یا کوتایسی با آن‌ها مواجه هستید فرق می‌کنند. هزینه‌ی بسیار پایین، راحتی و رسیدن ۴ ساعته به سواحل دریای سیاه و ۵ ساعته و ربعه به باتومه باعث شده تا انتخاب اول برای این مسیر، قطار باشد. همچنین نباید فراموش کرد که قطار بسیار امن‌تر است و می‌توانید در طول مسیر، خیلی راحت‌‌تر از مناظر طبیعی نیز دیدن کنید.

 

بهترین کافه‌ها و رستوران‌های تفلیس با طراحی خاص

در کم‌ترین حالت ممکن، حداقل ۲ قطار هر روز از تفلیس به باتومی حرکت می‌کند که اولین حرکت ساعت ۸ صبح بوده اما عموما تعداد بیشتری قطار برای این مسیر در نظر گرفته می‌شود.این قطارها دارای سه کلاس مختلف هستند که بلیط‌های معمولی ۳۵ لاری بوده، فرست کلاس ۷۵ لاری و بیزینس کلاس ۱۲۵ لاری برایتان هزینه در پی خواهد داشت. تنها تفاوت اصلی بین فرست کلاس و کابین‌های معمولی، صندلی‌های راحت‌تر، جای پای بیشتر و یک سری پذیرایی مختصر است. کابین‌های معمولی هم مثل تمامی قطار، دارای اینترنت رایگان بی‌سیم، تهویه هوای مطبوع و صندلی‌های خیلی خوب هستند. بیزینس کلاس اما دارای صندلی‌های بزرگ، میز، فضای بزرگ و پذیرایی بیشتر است. این نکته را هم فراموش نکنید که بلیط‌های ۱۲۵ لاری تنها تا ۱۰ ساعت قبل از حرکت به فروش می‌رسند.

حتما پیشنهاد می‌کنیم که برای این مسیر، بلیط‌های خود را از طریق وبسایت پیش‌خرید کنید، چون خیلی اوقات که به صورت حضوری اقدام می‌کنید، بلیط‌ها به پایان رسیده‌اند. از این وبسایت، امکان خرید دارید. بعد از خرید یک کد QR به شما داده می‌شود، که برای سوار شدن تنها به آن احتیاج دارید. برای خرید حضوری نیز حتما پاسپورت خود را همراه داشته باشید. بار مجاز برای هر نفر در قطار ۳۰ کیلوگرم بوده و فضای نسبتا بزرگی برای گذاشتن آن‌ها به شما داده می‌شود. در طول مسیر نیز می‌توانید، مناظر جالب توجهی از متسختا، قلعه گوری، اورکی، سواحل دریای سیاه و ... را مشاهده نمایید.

روش دوم: ترانسفر اختصاصی گو تریپ (GoTrip) از تفلیس به باتومی در گرجستان

 اگر با گو تریپ آشنایی ندارید، باید توضیح دهیم که این وبسایت را می‌توان به نوعی به اوبر یا همان اسنپ برای مسیرهای طولانی تشبیه کرد. قیمت‌های این شرکت در مقایسه با ماشین‌های شخصی و تاکسی بسیار منصفانه‌تر هستند و با توجه به این که قیمت‌ها برای مسیرهای مختلف فیکس است، نیازی به چانه‌زنی نیز ندارید. تنها از قبل برنامه‌ریزی کرده و مسیر خود از شروع به پایان را مشخص می‌کنید و ماشین سر ساعت مشخص، به دنبال شما خواهد آمد.

هزینه‌ی تقریبی گو تریپ برای این مسیر بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ لاری خواهد بود که برای خانواده‌ها، انتخاب بدی نیست، مخصوصا اگر اصرار به سفر با ماشین داشته باشید. طول راه بسته به شرایط ۶ ساعت به بالا به طول خواهد انجامید. این را در نظر داشته باشید که ماشین هر جایی که خواستید نگه نمی‌دارد و ۵ ایستگاه برای توقف دارد که شامل گوری، خاشوری (نزدیک قلعه سورامی)، کوتایسی، زستافونی و اورکی می‌شود. شما می‌توانید، برای توقف‌های طولانی‌تر و دیدن بعضی از این مناطق، هزینه‌ی اضافی پرداخت کنید. این سرویس‌ها از محل به محل است و شما از دم هتل سوار ماشین می‌شوید و در نهایت، در هتل یا هر جای دیگری در مقصد که مد نظر دارید، پیاده خواهید شد.

 

در سفر به باتومی کجا چی بخوریم؟

روش سوم: اتوبوس‌های تفلیس به باتومی در گرجستان

هزینه‌ی اتوبوس با قطار خیلی متفاوت نیست و در خیلی از موارد، آن‌ها که عجله دارند و بلیط قطار پیدا نکرده‌اند به سراغ این گزینه می‌روند. محبوب‌ترین شرکت که بهترین اتوبوس‌ها را دارد، مترو گرجستان (Metro Georgia) است که اتوبوس‌های آن‌ بین تفلیس و باتومی نیز حرکت می‌کنند. این اتوبوس‌های بزرگ ۵۰ صندلی دارند، دارای سیستم تهویه هوا، اینترنت بی‌سیم رایگان، مونیتور و سرو چای قهوه و آب هستند.

در طول زمستان یک یا دو اتوبوس در این مسیر حرکت اما فصول دیگر، چندین اتوبوس هر روزه از تفلیس به باتومی می‌روند و این مسیر نیز چیزی حدود ۷ ساعت زمان خواهد برد. تنها یک نوع بلیط برای اتوبوس‌ها فروخته می‌شود که ۴۰ لاری قیمت دارد. شما می‌توانید این بلیط‌ها را به صورت حضوری در خود ایستگاه یا از وبسایت مترو گرجستان تهیه کنید که پیشنهاد ما این است که در طول تابستان، حتما این کار را انجام دهید. برای سوار شدن به اتوبوس باید به ایستگاه اورتاچالا بروید که در جنوب شهر قرار گرفته است. این ایستگاه در خیابان دیمیتتری گولیا واقع شده و ایستگاه مترویی برای رفتن به آن‌جا وجود ندارد و باید با تاکسی به آن‌جا برسید. هزینه‌ی حدودی از میدان آزادی به این مکان حدود ۵ تا ۶ لاری است.

روش چهارم: ماتروشکاهای تفلیس به باتومی در گرجستان

سخت‌ترین کار این است که بخواهید با ماشروتکا خود را از تفلیس به باتومی برسانید. این ون‌های نسبتا کوچک در بین راه در چندین ایستگاه توقف کرده و در هر کدام حدود ۱۰ دقیقه می‌ایستند که در نهایت باعث می‌شود نزدیک به ۷ ساعت در راه باشید. در واقع با توجه به این که هزینه‌ی این ون‌ها نیز تقریبا با قطار یکی خواهد بود، به این روش تنها در زمانی که همه‌ی روش‌های دیگر جای خالی نداشتند باید فکر کنید. برای رفتن به باتومی نیازی به تهیه بلیط نیست و تنها کافی‌ست که ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت قبل از رهسپاری در ایستگاه باشید. هزینه‌ی این مسیر با ماشروتکا نیز ۳۵ لاری است.

البته همان‌طور که در ابتدای نوشته عنوان کردیم، روش‌های دیگری نیز برای این مسیر وجود دارد که یکی از آن‌ها، تاکسی‌های اشتراکی است که عموما با گردشگران دیگر، ماشین را شریکی اجاره می‌کنید. همچنین امکان اجاره‌ی ماشین یا حرکت بین چند شهر مختلف و ماشین عوض کردن نیز وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دردسرهای خاص خود را دارد. به همین دلیل پیشنهاد اصلی و اول ما به شما، استفاده از قطارهای سریع السیر هستند که هم ارزانند و در فضایی عالی و راحت شما را به مقصد خواهند رساند.

 

سفر تابستانی جذاب به باتومی

منبع

۲۴ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران