مقایسه تفلیس و باتومی؛ گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
مقایسه تفلیس و باتومی؛ گرجستان

اگر می‌خواهید با تور گرجستان سفر کنید و در انتخاب بین تفلیس و باتومی مردد مانده‌اید، باید بگوییم که این انتخاب بسیار دشوار خواهد بود. از یک طرف تفلیس بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شهر این کشور است که جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیون نفر را در خود جای داده و یک مسیر مهم ترانزیتی برای پروژه‌های مختلف انرژی و تجاری به شمار می‌آید و از سوی دیگر باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان است که ملقب به "لاس وگاس دریای سیاه" بوده و یک بندر مهم محسوب می‌شود. این شهر زیبا صنایعی همچون کشتی سازی و فرآوری مواد غذایی را در خود جای داده است.

ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه تفلیس و باتومی گرجستان بپردازیم و آنها را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم تا شما نیز بسته به هدفتان از سفر با تور باتومی و یا تور تفلیس بتوانید بین این دو شهر انتخاب آسان‌تری داشته باشید.

 

جاذبه‌های گردشگری

آیا به دنبال فعالیت‌های تفریحی به گرجستان سفر می‌کنید؟ در این صورت، مطمئنا تفلیس و باتومی بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. باتومی تفرجگاهی در کنار دریای سیاه است که برای بسیاری از افراد محلی و گردشگران یک مقصد جذاب تابستانی به شمار می‌آید. هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر جاذبه‌های شهری بین‌المللی زیادی در اینجا وجود دارند. زندگی شبانه نیز عالی است. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به مجسمه علی و نینو، باغ گیاه‌شناسی باتومی، قلعه گونیو دلفیناریوم و پیازا اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر، مقاله راهنمای کامل سفر به شهر باتومی را مطالعه کنید.

در مقایسه، باید گفت که مهم‌ترین جاذبه‌های تفلیس عبارتند از شهر قدیمی، فونیکولار سواری تا بالای متاتسمیندا، پارک متاتسمیندا، پل صلح و قلعه ناریکالا در تفلیس.

درجه حرارت

جریان آب ساحل دریای سیاه بر آب و هوای باتومی تاثیر زیادی گذاشته است. تپه‌ها و کوه‌های اطراف باعث بارندگی قابل توجهی در بیشتر فصول سال می‌شوند. به همین دلیل، باتومی مرطوب‌ترین شهر گرجستان است. بهترین ماه‌های سال برای بازدید از این شهر و بهره بردن از آب و هوایی ایده آل، اواسط آوریل تا اواسط ژوئیه و نیز اواخر اوت تا اواسط نوامبر است. در ماه‌های مه، ژوئن، سپتامبر و اکتبر متوسط دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است.

از طرف دیگر، تاثیرات قاره ای بر اقلیم تفلیس اثر می‌گذارد. در طی سال میزان بارش بالاست. این شهر با رشته کوه‌های قفقاز بزرگ احاطه شده است. گفته می‌شود درجه حرارت ماه‌های مه، ژوئن و سپتامبر از نظر بسیاری از گردشگران مناسب و معتدل است. این ماه‌ها بهترین زمان برای سفر به تفلیس هستند. 

 

چرا باید به گرجستان سفر کنیم؟

تعدد گردشگران

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، این دو شهر مملو از امکانات تفریحی و جاذبه‌های گردشگری هستند. تعداد بالای مناظر دیدنی و جذاب در هر دو شهر، باعث شده است که بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا به این کشور سرازیر شوند. بنابراین اگر کسی بپرسد کدام شهر از نظر توریستی غنی تر است هیچ پاسخی دریافت نخواهد کرد، زیرا این امر به هدف گردشگران برای سفر به گرجستان بازمی‌گردد.

اگر به ساحل گردی علاقمندید شهر ساحلی باتومی انتخاب بهتری است و اگر فرهنگ، موزه‌ها و معماری قدیمی برایتان مهم است، تفلیس مقصد خوبی برای شماست. معمولا در طول تابستان، تفلیس از گردشگران و حتی مردم محلی خالی می‌شود و بیشتر تفریحات و فعالیت‌ها در خنکای ساحل باتومی شکل می‌گیرد. بنابراین باتومی در فصول گرم سال، از پرطرفدارترین مقاصد توریستی گرجستان به شمار می‌آید.

سرمایه گذاری

طبق تحقیقات سازمان جهانگردی، گرجستان در سال‌های اخیر به قطب توریستی جهان بدل شده است. بسیاری از گردشگران بین‌المللی در طول سال، به این کشور سفر می‌کنند و بنابراین پتانسیل توسعه هتل و تفریحات، اقامتگاه‌های مسکونی، خرده فروشی و اداری قابل توجه است. البته به نظر می‌رسد که قابلیت های سرمایه گذاری تفلیس بالاتر از باتومی است.

عرضه و تقاضا برای هر نوع سرمایه گذاری به ویژه در املاک و مستغلات بسیار مهم است. در ساله‌ای اخیر باتومی نیز شاهد افزایش ساخت و ساز بوده است، اما میزان این تقاضا به طرز چشمگیری افزایش نیافته است. تقاضای پایین و افزایش عرضه باعث شده است که باتومی گزینه‌ای ضعیف برای سرمایه گذاری باشد. همچنین مانع دیگری برای سرمایه گذاری در باتومی وجود دارد و آن آب و هوا در حوالی دریای سیاه است. متاسفانه این شهر، فقط ۶ ماه از سال از آب و هوای دلپذیر برخوردار است.

 

سفر به شهر سنتی سیغناغی گرجستان

در عوض تفلیس با سابقه عالی در زمینه سرمایه گذاری، در ۳۶۵ روز سال پرازدحام و فعال است. حتی در زمستان می‌توانید تعداد زیادی از گردشگران را ببینید که برای توچال‌های اسکی به این شهر سفر می‌کنند. در نهایت اینکه، اگر قصد خرید خانه برای گذراندن تعطیلات را در کنار دریا دارید، باتومی انتخاب مناسبی است. اما اگر به دنبال بازده اجاره بهتری هستید، قطعا تفلیس بهترین مقصد شما برای سرمایه گذاری خواهد بود.

هزینه زندگی

مقایسه هزینه‌های زندگی در تفلیس و باتومی بسیار بستگی دارد به اینکه در مورد چه فصلی از سال صحبت می‌کنیم. در فصول گردشگری که باتومی پر از توریست است، تمام قیمت‌ها نسبت به سایر زمان‌های سال گران‌تر هستند. به عنوان مثال یک وعده غذایی معمولی در تفلیس حدود 6.5 دلار است، اما در باتومی به حدود ۷.۵ دلار می‌رسد. در زمستان که گردشگران باتومی رو به کاهش می‌گذارند، قیمت نیز کاهش می یابند. اما در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مقاله هزینه‌های اولیه سفر به تفلیس را مطالعه فرمایید.

اجاره در ماه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر باتومی در فصول غیر توریستی، ارزان تر از تفلیس است. به عنوان مثال در باتومی این هزینه در حدود ۲۰۰ دلار است، در حالی که در تفلیس ۳۲۰ دلار است. قیمت خرید آپارتمان نیز به ازای هر متر مربع، در باتومی ۶۰ دلار و در تفلیس ۹۵ دلار است.

بسته به آنچه می‌خواهید خریداری کنید، باتومی و تفلیس دارای مراکز خرید مختلف یا فروشگاه‌های محلی هستند که می‌توانند با سلیقه شما سازگار باشند. در مورد هزینه حمل و نقل نیز باید گفت طی کردن یک مایل با تاکسی در باتومی، ۰.۳۳ دلار و در تفلیس ۰.۳۸ دلار است.

 

بهترین تفریح‌های باتومی در سفر انفرادی

معماری

تفلیس شهری قدیمی است که ترکیبی از معماری‌های مختلف نظیر سبک‌های محلی گرجی، خاورمیانه و شوروی را در برگرفته است. در شهر قدیمی، ساختمان‌های تاریخی زیادی وجود دارند که قدمت آنها به دوره امپراتوری روسیه (۱۹۱۷-۱۸۰۱) باز می‌گردد. بعلاوه می‌توانید یک ظاهر غربی به سبک اروپایی را در ساختمان‌های مرکز شهر بیابید.

در مقابل، معماری باتومی مدرن‌تر است و به دو بخش تقسیم می‌شود: معماری معاصر و معماری نوین. ساختمان‌های معاصر زیادی مانند هتل هیلتون و هتل لئوگراند در این شهر شکل گرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر نظیر هتل شرایتون، برج الفبا و پیازا نمونه‌هایی از معماری نوین در باتومی هستند. ما پیشنهاد می کنیم برای دیدن منحصر به فردترین ساختمان‌های مدرن گرجستان سری به باتومی بزنید.

۱۱ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران