تفلیس یا باتومی؟

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
تفلیس یا باتومی؟

گرجستان که یکی از کشورهای اتحادیه جماهیر شوروی محسوب می‌شد، جایی زیبا و کوچک است که حتی تا سال‌های بعد از استقلال هم زیر رادار گردشگری قرار داشت و خیلی‌ها اصلا به عنوان مقصد در نظرش نمی‌گرفتند. اما در طی دو دهه گذشته با سیاست‌های جدید دولت این کشور تبدیل به مقصد محبوبی بین گردشگران مخصوصا ناحیه اروپای شرقی، آسیای غربی و روس‌ها شده است. البته گرجستان هنوز در بیشتر نواحی روستایی و سنتی است و توریست‌ها معمولا از چند شهر برجسته‌تر مثل باتومی و تفلیس دیدن می‌کنند یا سری به سیغناقی می‌زنند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه این دو شهر بپردازیم و ببینیم بین تفلیس یا باتومی کدام را برای گردش انتخاب کنیم.

 

معرفی شهر تفلیس در گرجستان

تفلیس پایتخت سیاسی گرجستان محسوب می‌شود. از این رو با داشتن ۵.۲ میلیون جمعیت یکی از بزرگ‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای گرجستان محسوب می‌شود. تفلیس از لحاظ جغرافیایی در سمت شرقی کشور گرجستان و جنوب کوه‌های قفقاز واقع شده است. قدمت این شهر مهم گرجی به قرن پنج برمی‌گردد. تفلیس از لحاظ جغرافیایی در سمت شرقی کشور گرجستان و جنوب کوه‌های قفقاز واقع شده و قدمت این شهر مهم گرجی به قرن پنج برمی‌گردد. از آنجا که امروزه به عنوان پایتخت انتخاب شده و همواره شاهد اتفاق‌های تاریخی گوناگونی بوده دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و همچنین طبیعی زیادی هم هست. به طوری که می‌توان گفت اگر دوست دارید تا با فرهنگ و تاریخ این کشور آشنا شوید تور تفلیس می‌تواند بهترین گزینه ممکن برای شما باشد. همواره خیابان‌های تفلیس مملو از گردشگران خارجی است که در طول سال برای دیدن این شهر وارد آن می‌شوند.

 

۷ کافه‌ی شبانه مشهور تفلیس که شب‌هایتان را می‌سازند

 شهر تفلیس

تفلیس به دلیل محل قرارگیری‌ در نقشه آب و هوای نیمه گرمسیری دارد. به طوری که شاهد تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد می‌باشد. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا می‌توان به تندیس کارتلیس، حمام‌های تاریخی و گوگردی، کلیسای سیونی، قلعه ناریکالا، باغ گیاه شناسی، موزه ملی گرجستان و … اشاره کرد. برای این که بین تفلیس یا باتومی یکی را انتخاب کنید حتما به این جزئیات دقت کنید که کدام به روحیه شما نزدیک‌تر است.

 

چرا باید بین تفلیس یا باتومی تور تفلیس را انتخاب کرد؟

 تفلیس با توجه به اینکه پایتخت کشور گرجستان است دلایل بسیار متعددی را برای انتخاب به عنوان مقصد گردشگری در دل خود جای داده است. از جمله دلایلی که باعث می‌شوند تا گردشگران تفلیس را در سفر به تور گرجستان انتخاب کنند عبارتند از:

  • تفلیس در سمت جنوبی کوه‌های قفقاز قرار گرفته است. بنابراین در فصل زمستان فرصتی عالی برای تفریحات زمستانی مثل اسکی برای علاقه مندان ایجاد می‌کند.
  • تفلیس به عنوان پایتخت این کشور جاذبه‌های گردشگری تاریخی بسیاری را شامل می‌شود. از این رو برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ غنی گرجی‌ها تفلیس می‌تواند بهترین انتخاب باشد.
  • در اطراف این شهر کوه‌های آتشفشانی متعددی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل حمام‌های گوگردی تفلیس به تعداد زیادی در این محدوده به چشم می‌خورد. این حمام‌ها امروزه به یکی از پرطرفدارترین مکان‌های توریستی تبدیل شده‌اند.
  • علاقه‌مندان به رقص و شادی می‌توانند ازتفریحات شبانه گرجستان نهایت لذت را ببرند. به خصوص در فصل تابستان گرجستان تفریحات شبانه داغی را برای توریست‌ها ارائه می‌دهد.

 شهر تفلیس 

معرفی شهر باتومی در گرجستان

برای انتخاب بین تفلیس یا باتومی باید در مورد تور باتومی توضیحاتی دهیم، باتومی یکی از شهرهای ساحلی گرجستان است که به نسبت هم ردیفانش از همه مشهورتر است. باتومی از لحاظ وسعت در رتبه دوم بعد از تفلیس قرار می‌گیرد. اینجا یکی از شهرهای ساحلی زیبای گرجستان محسوب می‌شود که در سمت جنوب غربی کشور واقع شده است. آنچه که بیشتر از هر چیزی باعث شده است تا باتومی به یکی از شهرهای توریستی گرجستان تبدیل شود ساحل‌های زیبا و خوش‌ منظره آن می‌باشد. به خصوص در روزهای گرم فصل تابستان این شهر میزبان توریست‌های داخلی و حتی خارجی بسیاری خواهد بود. این شهر به دلیل بارندگی‌های زیاد و دریا آب و هوای گرم و شرجی دارد.

باتومی

البته بین تفلیس یا باتومی همه‌ چیز محدود به ساحل و دریا و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا نمی‌شود. بلکه جاذبه‌های گردشگری باتومی از دیگر دلایل جذب توریست به آن است. از جمله این جاذبه‌های گردشگری عبارتند از: دولفیناریوم، باغ گیاه شناسی باتومی، تله کابین آرگو، میدان پیازا، پارک ۶ می، ساعت نجومی و …

 

چرا باید تور باتومی را در سفر به گرجستان انتخاب کرد؟

همان‌طور که متوجه شدید تور باتومی قبل از هر چیزی به دلیل ساحلی بودن آن مورد توجه عاشقان دریا و تفریحات آبی قرار می‌گیرد. اما به غیر از این موارد دلایل متعدد دیگری نیز وجود دارند که باعث می‌شود تور باتومی را در سفر به گرجستان انتخاب شود. از جمله این موارد می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • به غیر از تفریحات ساحلی، دوچرخه سواری از دیگر تفریحات پرطرفدار در باتومی محسوب می‌شود. علاقه‌مندان میتوانند دوچرخه‌ای را کرایه کنند و سطح شهر را با آن بگردند و از زیبایی‌های شهر لذت ببرند.
  • در انتخاب فصل تابستان به عنوان تاریخ سفر هرگز از گرمای هوا اذیت نخواهید شد. چرا که شنا در آب‌های زلال و شفاف فوق‌العاده لذت‌بخش خواهد بود.
  • باتومی دارای مراکز خرید متنوعی است  که می‌توانید ساعاتی خود را در این مراکز سرگرم کنید.
  • طبیعت سرسبز و آب و هوای دلنشین باتومی هر گردشگری را شیفته خود می‌کند.

 باتومی

با توجه به تمامی مطالب و نکات گفته شده برای مقایسه بین تفلیس یا باتومی، می‌توان متوجه شد که هر دوی این شهرها از بهترین انتخاب‌ها برای سفر به گرجستان هستند. آنچه را که در این انتخاب باید ملاک قرار دهید الویت‌ها و ترجیح‌های شما در سفر است. اگر عاشق مکان‌های تاریخی و تفریحات مدرن هستید تفلیس می‌تواند برای شما عزیزان مناسب باشد. از طرفی دیگر اگر دوست دارید تا تنش‌ها و استرس‌های زندگی خود را با یک سفر ساحلی از خود دور کنید بهتر است تا باتومی را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید. البته این روزها تورهای ترکیبی گرجستان توسط آژانس مقتدرسیر برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند سفری همزمان به هر دو شهر توریستی تفلیس و باتومی را داشته باشند.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 14 شهریور 1402)

نظرات کاربران