بهترین غذاهای گرجی که باید امتحان کنید

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بهترین غذاهای گرجی که باید امتحان کنید

بیشتر غذاهای گرجستانی بر روی خمیر و گوشت متمرکز هستند با این همه آنقدر تنوع وجود دارد که هر سلیقه‌ای را بتوان راضی کرد. البته تاثیر همسایگان اروپایی و کشورهای خاورمیانه بر غذاهای گرجی عطر و طعم‌شان را نمی‌توان نادیده گرفت. گرجستان دارای مناطق سنتی‌نشین فراوانی است که هر کدام‌شان سبک غذایی منحصر به فردی دارند. اگر با تور گرجستان سفر می کنید و نمی‌دانید چه غذایی در این کشور بخورید ما در اینجا فهرستی از اساسی‌ترین غذاهایی که باید امتحان کنید را معرفی خواهیم کرد.

 

خینکالی

خینکالی دامپلینگ گرجستانی و اصلی‌ترین و شناخته شده‌ترین غذای این کشور است. برخلاف تصور عمومی خینکالی را بخاپز نمی‌کنند بلکه در آب جوش می‌پزند. بنابراین آبِ گوشت باعث نرمی و لطافت بافت‌ها شده و غذا لذیذتر می‌شود. این غذای محبوب در ابتدا مختص به نقاط کوهستانی بود تا این که در سراسر کشور شایع شد. با این که دستور اصلی غذا با گوشت است اما رستوران‌ها با دست بردن در نسخه اصلی حتی خینکالی گیاهی با سیب زمینی یا قارچ درست کرده‌اند.

 

 ۴ رستوران معروف تفلیس بای خوردن خوشمزه‌ترین خینکالی‌ 

 

خینکالی

 

 

خاچاپوری

خاچاپوری یکی دیگر از غذاهای محبوب و شناخته شده گرجستان است که ظاهری شبیه به پیتزا دارد. خیلی‌ها از آن به پیتزای گرجستانی یاد می‌کنند. خاچاپوری با پنیر محلی شبیه به موزرلا به نام سولگونی تهیه می‌شود اما برخلاف پیتزا که پنیر روی لایه‌ها قرار می‌گیرد در خاچاپوری پنیر بین لایه خمیر می‌رود و عین پختن آب می‌شود.

بسته به منطقه‌ای که در آن هستید خاچاپوری همانجا را پیدا خواهید کرد. همه آن‌ها از دستور کلی مشابهی استفاده می‌کنند و در جزئیات متفاوت هستند. با این همه آدجارولی خاچاپوری در شکل و سرو متفاوت است. خمیر این سبک خاچاپوری قایقی شکل بوده و در اجاق‌های آجری پخته می‌شود. سپس هنگام سرو سرآشپز تخم خام روی آن می‌شکند و یک لایه کره می‌گذارد. شما باید آن‌ها را مخلوط کرده و بعد نان را بکشنید و در مخلوط پنیر، تخم مرغ و کره فرو ببرید.

 

 ۱۰ رستوران ارزان و اقتصادی تفلیس که می‌توانید بهترین غذاها را در آنها نوش جان کنید

 

خاچاپوری

 

 

متسوادی

متسوادی برای ما ایرانی‌ها غذایی به شدت آشناست. این غذا که از گزینه‌های اصلی و محبوب گرجستانه محسوب می‌شود کباب گوشت به سیخ کشیده‌ است که بر روی زغال پخته می‌شود. رستوران‌های گرجستان این کباب از از گوشت‌های مختلفی درست می‌کنند. معمولا گرجی‌ها این کباب را با سس محلی تکِمالی می‌خورند که از آلو ترش درست می‌شود. این سس دو رنگ قرمز (شیرین‌تر) و سبز (ترش) دارد.

 

 

متسوادی

 

 

پخالی

پخالی از مخلوط سبزیجات همراه با سس گردو درست می‌شود. بادمجان، کلم، اسفناج، چغندر و لوبیا را با هم مخلوط کرده و در سسی از گردو، گیاهان معطر، سیر، پیاز و سرکه می‌ریزند. هیچ ضیافتی در این کشور بدون سرو پخالی کامل نخواهد بود. این غذای گیاهی بسیار اشتهاآور و محبوب است.

 

 تجربه‌ای خوشمزه از بهترین غذاهای گیاهی گرجستان

 

پخالی

 

 

لوبیانی

لوبیانی شبیه به خاچاپوری‌ست با این تفاوت که در آن به جای پنیر لوبیای سیاه پخته شده می‌ریزند. از لحاظ شکل و ظاهر بیرونی هیچ فرقی با خاچاپوری معمولی ندارد. اما وقتی برش می‌زنید دانه‌های لوبیا پیدا می‌شوند.

 

 

لوبیانی

 

 

مچادی

مچادی نان سنتی گرجستانی است که با آرد ذرت درست می‌شود. در زمان‌های قدیم که قحطی گندم پیش می‌آمد و یا خانواده‌ها فقیر بودند از این نان به عنوان غذای جایگزین استفاده می‌شد. بعد گذشت زمان‌های دراز این نان هنوز نقشی اساسی در سفره‌های گرجی دارد. نسخه دیگری از این نان به چویشتاری وجود دارد که همراه آرد و آب پنیر هم به آن اضافه می‌کنند. این سبک از مچادی به مراتب از نسخه اصلی نرم‌تر است.

 

 بهترین هتل‌های اطراف تفلیس برای فرار از شلوغی

 

مچادی

 

 

لوبیا

خوراک لوبیا در گرجستان با طیفی از انواع لوبیاها تهیه می‌شود. درست همانند خاچاپوری لوبیا هم در مدل‌های مختلفی تهیه شده و به صورت گرم و سرد سرو می‌شود. اما معروف‌ترین وعده غذایی یک سوپ لوبیای سیاه غلیظ است که با ترشی و نان مچادی سرو می‌شود.

 

 

خوراک لوبیا

 

 

ساتسیوی

این غذا از خمیر گردو با دستورالعمل‌های مختلف ساخته می‌شود. همچنین این غذا را با گوشت مرغ یا بوقلمون هم درست می‌کنند که از غذاهای اصلی سال نوی میلادی محسوب می‌شود.

 

 

ساتسیوی

 

 

الارجی

این غذا که متعلق به منطقه سامگرلو است از آرد ذرت، پودر ذرت و پنیر سولگونی تهیه می‌شود. پنیر بعد از غلیظ شدن آرد به مخلوط اضافه شده و در نتیجه عده‌ غذایی تند و پر کالری از آن درست می‌شود. یکی از انواع مشهور الارجی‌ها، قُمی (ghomi) است که از آرد ذرت و دانه‌های ذرت درست می‌شود و می‌توان بعد از پخته شدن روی آن پنیر سولگونی اضافه کرد. قمی را می‌توان به تنهایی هم خورد اما عموما به عنوان یک خوراکی جانبی روی میز قرار داده می‌شود.

 

  پنیرهای گرجی بهترین سوغات تور گرجستان در جشنواره پنیر قفقاز

 

الارجی

 

 

سالاد

سالاد در گرجستان طیف زیادی دارد. اما عموما منظور از سالاد گوجه فرنگی، خیار و پیاز خرد شده همراه با نمک و فلفل است. این سالاد که دقیقا شبیه به سلاد شیرازی ایرانی‌ست در بیشتر مواقع به دلیل علاقه گرجی‌ها به گردو، با آن ترکیب شده و به شکلی منحصر به فرد در می‌آید.

۱۹ مرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران