غذاهای خیابانی چین که باید امتحان کنید

جاذبه‌های گردشگری چین
غذاهای خیابانی چین که باید امتحان کنید

یکی از جالب‌ترین و متنوع‌ترین بخش‌های تور چین غذاهای بی‌نظیر آن است. حتما در فیلم‌ها دیده‌اید که غذا در فرهنگ شرق از چه جایگاه بالایی برخوردار است. حتی نمود آن را می‌توان در غذاهای خیابانی متنوع دید که مردم زیادی را به سمت خود می‌کشانند. گستردگی این غذاها شامل طیف وسیعی همچون انواع کرپ‌ها، پیراشکی، دامپلینگ‌ها و حتی همبرگر چینی می‌شود. در بین همه غذاها برخی از آن‌ها را حتما باید حداقل یک بار در عمرتان امتحان کنید. در ادامه به این غذاها می‌پردازیم.

 

جیانبینگ (کرپ چینی)

جیانبینگ که به کرپ چینی معروف است، یکی از رایج‌ترین غذاهای خیابانی است که برای صبحانه در چین سرو می‌شود. خوشبختانه دسترسی به این غذای رایج و محبوب در گوشه‌ی خیابان‌ها، خارج از ایستگاه‌های مترو و جاذبه‌های گردشگری چین به راحتی امکان پذیر است. اگرچه انواع جیانبینگ در شهرهای سراسر کشور متفاوت هستند، اما مواد اصلی آن به طور کلی یکسانی استفاده می‌شود. خمیر این سبک کرپ از آرد گندم و دانه‌های روغنی همراه با تخم مرغ بر روی یک سینی تهیه می‌شود سپس مرکز آن با سبزیجاتی همچون پیازچه، کاهو، گشنیز و سس فلفل قرمز پر می‌شود.

 

معرفی زیباترین سواحل چین

جیائوزی (دامپلینگ چینی)

جیائوزی که داخل آن را با سبزیجات و یا گوشت پر می‌کنند به دامپلینگ چینی معروف بوده و از غذاهای رایج و معروف خیابانی است. از لحاظ شکل ظاهری جیائوزی شبیه به طلاهای قدیمی است که به عقیده چینی‌ها خوش شانسی می‌آورد. آن‌ها را یا تفت می‌دهد یا حسابی برشته می‌کنند سپس برای مزه بیشتر با سس سرکه و یا سویا سرو می‌شود. دامپلینگ گوشت آبدار را در تور چین فقط یک بار امتحان کنید تا انفجاری بی‌نظیر از طعم‌ها را حس کنید که هرگز نظیرش را نچشیده‌اید. این غذا اگرچه در تمام طول سال استفاده می‌شود اما بیشتر مختص شب عید سال نو چینی است.

Pai gu nian gao

این غذا از گوشت و کیک برنج تهیه می‌شود و بسیار هم پرطرفدار و شناخته شده است. گوشت را با روغن، شکر ، سس و زنجبیل مخلوط می‌کنند و می‌جوشانند بعد در حالی که خمیری از آرد برنج تهیه شده، به قطعات نازک و کوچک بریده می‌شود و دور گوشت خوک پیچیده و سپس سرخ می‌شود. فرآیند پخت منجر به یک غذای گرم، کمی چسبناک و جمع و جور می‌شود که طعم آبدار گوشت و سس را به خوبی در هم می‌آمیزد.

 

موزه شانگهای یکی از موزه‌های معروف چین

سیفانتوان یا سی فان (توپ برنج چسبناک)

کوفته Cifantuan یا ci faan توپ‌های برنجی هستند که با مواد مختلف طعم دهنده محلی پر شده‌اند. رایج‌ترین نوع‌های آن انواع شور هستند که شامل aha cai (ترشی سبزیجات)، برنج و youtiao (نوارهای طولانی طلایی از خمیر سرخ شده) می‌شوند با این همه مدل شیرین آن نیز وجود دارد که با همان مواد درست می‌شوند اما به جای نمک، شکر و کنجد به آن می‌زنند. سیفانتوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای صبحانه در خیابان‌های نانیانگ لو و ژیکانگ لو در شانگهای است.

بائوزی (نان چینی)

این نان اغلب با گوشت آبدار مانند گوشت و یا سبزیجات کبابی پر می‌شوند و در سینی‌های بخارپز ساخته شده از بامبو، بخارپز می‌شوند. طرز تهیه بائوزی شبیه به جیائوزی است با این تفاوت که خمیر آن غلیظ‌تر و سفت‌تر بوده و داخل آن با مواد بیشتری پر می‌شود. آن‌ها اغلب در دو اندازه هستند، Dabao (نان بزرگ) که رایج‌ترین شکل بائوزی بوده و توسط فروشندگان خیابانی فروخته می‌شود و Xiaobao (نان کوچک).

 

۵ مرکزخرید معروف در گوانجو چین

هوو گو (هات پات)

این غذا که بیشتر به عنوان هات پات شناخته می‌شود، غذای بومی سیچوان است که در سراسر کشور نفوذ کرده است. البته با گذشت زمان تغییرات زیادی در هر منطقه از چین ایجاد شده است تا این که حالا از گوشت‌های مختلف و همچنین سوپ، سس و چاشنی در مناطق مختلف استفاده می‌شود. معروف‌ترین هوهو گو Chopqing ma la hotpot است که به آب گوشت در حال جوش فلفل سیاه سیچوان را اضافه می‌کنند. این غذا به شدت تند بوده و اشک شما را در می‌آورد.

رو جیا مو (همبرگر چینی)

رو جیامو تقریبا نسخه‌ای چینی از همبرگر آمریکایی است با این تفاوت که نان آن نازک‌تر بوده و برای چاشنی به جای سس گوجه فرنگی و خمیر فلفل دلمه ای ترش استفاده می‌شود. همچنین گوشت آن به جای یک تکه بزرگ، دایره‌ای خرد می‌شود. به علاوه هر فروشنده‌ای آن را با ادویه‌جات سبک خود سرو می‌کند.

 

بهترین رستوران‌های ایرانی کشور چین

Chuan’r (کباب چینی)

این غذا که به عنوان کباب چینی از آن یاد می‌شود از تکه‌های گوشت بر روی سیخ کباب چوب بامبو تهیه می‌شود. برای تهیه این کباب آزادانه از هر نوع گوشت و سبزیجاتی استفاده می‌شود. فروشندگان خیابانی نمک، دانه‌های فلفل قرمز خشک و زیره آسیاب شده را مخلوط کرده و قبل از کباب کردن به گوشت اضافه می‌کنند. بعد از انجام فرایند آماده سازی آن را روی ذغال می‌گذارند تا خوب پخته شوند.

۲۰ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران