بهترین غذای گرجی چیست؟

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بهترین غذای گرجی چیست؟

غذاهای گرجستان، یکی از ویژگی‌ها و جاذبه‌های این کشور به حساب می‌آید. رستوران‌های مختلفی در تفلیس یا شهرهای کوچک و بزرگ گرجستان وجود دارند که این غذاها را به شکل سنتی پخت کرده و طعم و مزه‌ی اصیل آن‌ها را برایتان به ارمغان می‌آورند. در این بین، اگر می‌خواهید با بهترین غذاهای گرجی آشنا شوید، نوشته امروز ما را دنبال کنید:

 

خینکالی

غذاهایی به شکل دامپلینگ در بسیاری از کشورهای دنیا پخت می‌شود. در منطقه قفقاز و حتی در ترکیه نیز می‌توانید مدل‌های مختلفی از این غذا را که به شکل خمیرهایی پر شده با گوشت‌های مختلف است و به صورت بخار پز پخته می‌شوند، پیدا خواهید کرد. خینکالی از آن دست غذاهایی هست که حتما در تور گرجستان باید آن را امتحان کنید، غذایی بسیار شبیه به دامپلینگ‌های جنوب شرق آسیا که خودود گرجی‌ها اعتقاد دارند که هر چقدر تعداد تا خوردگی‌های دور کینخالی بیشتر باشد، یعنی آن‌که غذا را درست کرده در کار خود حرفه‌ای‌تر است. در مجموعه خینکالی از معروف‌ترین غذاهای گرجستان به حساب می‌آید.

درون کینخالی را عموما با گوشت قرمز پر می‌کنند و خوردنش نیز به یک تکنیک خاص دارد تا خودتان را نسوزانید. برای این کار، ابتدا باید روی خمیر را کمی برش بزنید، آن را باز کنید تا بخار درونش خارج شده و کمی خنک شود و سپس به آرامی از کنار آن را میل کنید.

 

بهترین رستوران‌های غذای گیاهی باتومی

 

عکس : tasteatlas.com

 

چخخبیلی

چخخبیلی یکی از غذاهای گرجستان اصیل است که به حالت سوپ درست می‌شود و همراه با سبزیحات سرو می‌شود. این غذای ساده اما بسیار خوشمزه از جمله وعده‌های غذایی محبوب بین خود مردم گرجستان به حساب می‌آید که تقریبا در تمامی رستوران‌ها و غذاخوری‌های محلی می‌توانید آن را سفارش دهید.

شاید از نظر طعم و مزه نتوان چخخبیلی را بهترین غذای گرجی به حساب آورد اما این غذا سالم و خوشمزه بوده که البته با گوشت‌های دیگری نیز آن را می‌پزند. اسم این غذا از "خوخوبی" به معنای قرقاور می‌آید و به این خاطر است که قبلا با قرقاول درست می‌شد و هنوز هم در بعضی جاها آن را به این شکل درست می‌کنند. با این حال می‌توانید چخخبیلی را با گوشت‌هایی از قبیل بوقلمون، اردک یا حتی گوشت قرمز نیز ببینید.‌ در کل چخخبیلی بیشتر به یک سبک غذا گفته می‌شود تا به یک شکل خاصی از غذا با یک طعم مشخص!

عکس : wikipedia.org

 

خاچاپوری آجارولی

خاچاپوری یا با اسم کامل خاچاپوری آجارولی را می‌توان، معروف‌ترین گزینه در میان غذاهای گرجستان به حساب آورد. این غذای ساده که خیلی اوقات برای صبحانه میل می‌شود شامل یک نان بزرگ بوده که روی ان را با مقدار زیادی پنیر پر می‌کنند و همراه با تخ مرغ به داخل تنور بر می‌گردانند. بعد از این که کمی نان سرد شد، از کنار نان را کنده با مقداری پنیر و تخم مرغ آن را میل می‌کنند.

خاچاپوری نه تنها در تور تفلیس، بلکه در هر جایی از کشور گرجستان می‌توانید سفارش داده و میل کنید. البته در نظر بگیرید که ممکن است در جاهای مختلف گرجستان، چیزهایی به این غذا اضافه می‌شود. مثل استفاده از گوشت، پنیرهای طعم دار، سبزیجات یا چیزهایی از این دست، اما کلیت خاچاپوری همیشه یکسان است.

 

خوردن بهترین غذای دریایی در گرجستان

عکس: peteandgerrys.com

 

چورچخلا

وقتی به گرجستان سفر می‌کنید، حتما در بازارها و مکان‌های مختلف شهر، چورچخلا را خواهید دید که در رنگ‌های مختلف از سر در مغازه‌ها آویزان شده و نمایی منحصر به فرد به این بازارها می‌دهند. چورچخلا به صورت سنتی از کنستانتره انگور درست می‌شودکه آن را روی گردو‌های آسیاب شده می‌ریزند و بعد از بسته بندی، صبر می‌کنند تا خشک شود.

البته این روزها ترکیب‌های متنوعی را برای چورچخلا استفاده می‌کنند و دلیل رنگارنگ بودن آن‌ها نیز همین است. در واقع به جای استفاده از کنستانتره انگور که از گذشته، بعد از برداشت انگور و به کار گرفتن آن‌ها برای تولید نوشیدنی  از میوه‌های دیگر نیز برای تولید چورچخلا استفاده می‌شود. این خوردنی خوشمزه با توجه به خشک بودن، می‌توان آن را به عنوان سوغات گرجستان نیز خریداری نمایید.

عکس : tasteatlas.com

 

آجاپساندالی

غذاهایی شبیه به آجاپساندالی را در کشورهای اروپایی به وفور پیدا می‌کنید که شاید معروف‌ترین آن راتاتویی باشد. تفاوت عمده آجاپساندالی با غذاهای شبیه به خود این است که سبزیجات استفاده شده در آن، به  قدری پخته می‌شوند که نزدیک به له شدن می‌روند و خب از فلفل بیشتری در آجاپساندالی استفاده می‌شود که آن را به غذایی تند بدل می‌کند که در غذاهای گرجستان کم‌تر دیده می‌شود.

در آجاپساندالی‌ از بامجان، فلفل دلمه‌ای، گوجه و ادویه جات مختلف استفاده شده که البته به ترتیب به غذا اضافه می‌شوند و همه یک جا پخته نخواهند شد. اگر اواخر تابستان به تور گرجستان بروید، این غذا را می‌توانید با تازه‌ترین مواد اولیه در جاهای مختلف این کشور سفارش دهید.

عکس: zajadam.pl

 

کباب متسوادی

کباب متسوادی از آن دست غذاهای گرجستان است که با طبع ایرانیان کاملا جور بوده و البته خودمان نیز همین شکل کباب را با اسم‌های دیگر پخت می‌کنیم. کباب متسوادی تکه‌های گوشت است که به سیخ می‌کشند و آن را با نمک زیاد طعم دار کرده و روی آتش کباب می‌کنند. این کباب را هم با گوشت گوسفندی و هم با گوشت گوساله درست می‌کنند که به جایی که آن را سفارش می‌دهید، ربط دارد. برای مثال در تور باتومی یا حتی در سفر به پایتخت، عموما این کباب را با گوشت گوساله می‌بینید در صورتی که در مناطق کوهستانی که پرورش گوسفند رواج دارد، بیشتر با گوشت گوسفندی پخته می‌شوند.

کباب متسوادی عموما با تکه‌هایی از سبزیجات کباب شده مثل فلفل دلمه‌ای و پیاز و به همراه نان سرو می‌شود. همچنین می‌توان کباب با گوشت مرغ مثل جوجه کباب را نیز در نقاط مختلف گرجستان پیدا کرد‌ که خب اگر بقیه غذاهای گرجی خیلی مورد علاقه‌تان نباشد، این گزینه‌ها هم با توجه به شباهت به غذاهای ایرانی، همیشه در دسترستان هستند.

 

بهترین رستوان‌های تفلیس با غذای چینی

عکس: thefooddictator.com

 

لوبیو

در نگاه کلی، لوبیو که در واقع تلفظ لوبیا در زبان گرجی است، خیلی شبیه به لوبیا پخته‌ای است که خودمان درست می‌کنیم و تنها آن را خشک می‌کنند و رب گوجه‌ی کم‌تری درش استفاده می‌شود. امادر باطن این غذا تفاوت‌هایی در طعم و بافت دارد. دانه‌های لوبیا در این غذا با شعله‌ی پایین به مدت طولانی پخت شده و در آن از پیاز داغ، گشنیز، سرکه، گل همیشه بهار خشک شده و فلفل قرمز استفاده می‌کنند که البته این مواد به تدریج به غذا و در پایان دقایق پختش اضافه می‌شوند.

لوبیو یکی از محبوب‌ترین غذاهای گرجستان بین مردم محلی است که عموما با نان ماچادی سرو می‌شود. نانی که با آرد ذرت پخت شده و رنگی روشن دارد. ماچادی از آن‌ نان‌های ساده و بسیار خوشمزه است که شروع تا پایان پختش، تنها نیم ساعت به طول می‌انجامد و البته کنار غذاهای مختلف سرو می‌شود که لوبیو نیز از جمله آن‌هاست.

عکس : polinachesnakova.com

 

لوبیانی

لوبیانی با لوبیو بسیار متفاوت است و خود به عنوان یکی از معروف‌ترین غذاهای گرجستان، باید در این لیست قرار می‌گرفت. اگر می‌خواهید بهترین طعم از این غذا را امتحان کنید، در سفر به گرجستان، در نزدیکی موزه تاریخ تفلیس، به سراغ یکی از قدیمی‌ترین نان‌پزیر‌های شهر بروید که از دور با شلوغی‌های دورش کاملا از دیگر جاهای آن منطقه متمایز بوده و با توجه به تک بودن این محل که خیلی تابویی ندارد، به راحتی قابل پیدا کردن است. در آن‌جاست که می‌توانید، لوبیانی تازه که از تنورهایی که به شکل سنتی با چوب گرم می‌شوند، بیرون آمده را میل نمایید.

قیمت هر کدام از این نان‌های خوشمزه بسیار ناچیز بوده و کم‌تر از یک دلار است و دارای بافتی کره‌ای و بسیار خوشمزه است که آن را گزینه‌ای عالی برای وعده شام تبدیل می‌کند. درون این نون‌های خوشمزه مخلوطی از لوبیا طعم دار شده و له شده ریخته می‌شود و سپس همراه با خمیر به داخل تنور می‌روند که طعمی عالی به آن می‌دهد. البته این لوبیا به همراه سیر و ادویه‌های مختلف طعم دار شده و در کنار آن، همیشه یک نوشیدنی خنک می‌چسبد. قیمت پایین، طعم عالی و در دسترس بودن لوبیان آن را در لیست بهترین غذای گرجی به یکی انتخاب‌های پر طرفدار بدل کرده است.

 

تجربه خوردن غذاهای خیابانی در تفلیس

عکس: georgia.travel

 

منبع

 

۰۱ آبان ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 31 شهریور 1402)

نظرات کاربران