اوشگولی: روستایی که باید در گرجستان دید

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
اوشگولی: روستایی که باید در گرجستان دید

حتی اگر نام اوشگولی را نشنیده باشید، اما حتما منطقه کوهستانی سوانتی در گرجستان به گوش‌تان آشنا است. اوشگولی روستایی کوهستانی واقع در سوانتی است که در دامنه کوه مرتفع شخارا (Shkhara) و در حد فاصل 70 کیلومتری مستیا واقع شده است. در سفر با تور گرجستان شاهد این هستید که در این روستای سنتی که در آن خبری از توسعه نیست، دارای برج‌های ویرانه قرون وسطایی است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. ما در این مقاله به معرفی و نقاط دیدنی این روستا می‌پردازیم.

 

معرفی اوشگولی

اوشگولی روستایی کوهستانی است که آب و هوایی سرد و خشک دارد، بنابراین نیمه دوم سال همیشه برفی و سرد بوده و عمر تابستان در آن نیز بسیار کوتاه است. اگر قصد بازدید زمستانه را دارید خودتان را آماده کنید که شاید اصلا نتوانید به دلیل بسته بودن راه‌ها به آن برسید. به طور کلی اوشگولی از 3 بخش اصلی تشکیل شده که مهم‌ترین و دیدنی‌ترین قسمت آن Zhibiani است. در بازدید از این روستای قرون وسطایی همچون مسافر زمان به گذشته سفر می‌کنید و به چشم خرابه‌هایی را می‌بینید که شاهد رشد تمدن بشر و گذار قرن‌ها بوده‌اند. برخی از این برج‌ها و ستون‌ها به تلی از سنگ تبدیل شده و بر تن تپه‌ها باقی مانده‌اند.

 

بازدید از موزه مردم‌شناسی تفلیس

کلیسای لاماریا

گرجستان کشوری مذهبی و مسیحی بوده که در همه جای آن کلیسا و صومعه‌ها ساخته شده‌اند. از خیابان‌های پایتخت گرفته تا ارتفاعات صعب‌العبور، شما آن‌ها را همه جا خواهید یافت. یکی از این کلیساها لاماریا است که به اسم مریم مقدس نام‌گذاری شده است. فضای بیرونی آن مانند اغلب کلیساهای سنگی ساده و بی آلایش است اما ازدرون این کلیسا با نقاشی‌ها، نمادها، دست نوشته‌ها و شمایل پر شده است. شاید باور نکنید این کلیسا که در بالای تپه‌ای در انتهای اوشگولی قرار گرفته به عنوان صندلی اسقف ارتدکس گرجستان در مستیا فعالیت می‌کند و از ارزش بالایی برخوردار است. شما می‌توانید به راحتی این کلیسا را که بی شباهت به سازه‌های روستاییان نیست را در احاطه پرچینی سنگی بیابید.

قله Ailama

این پیشنهاد ما برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان خوش ذوق و روحیه است. برای رسیدن به این قله 4547 متری باید حدود 7، 8 کیلومتر از گذرگاه مرتفع زاگاری که 2600 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد، به جلو پیاده‌روی کنید. اینجا یکی از بلندترین کوه‌های گرجستان است. در حالی که شما می‌توانید با یک صعوده یک شبانه روزی خودتان را به قله برسانید اما امکان استفاده از ماشین و طی این مسیر توسط راننده آشنا به جاده هم وجود دارد گرچه پیشنهاد ما رفتن با پای پیاده است. در طی این گردش شما می‌توانید بی‌نظیرترین مناظر نفس‌گیر طبیعی را شاهد باشید، به طوری که حس می‌کنید میان خواب و رویا قرار گرفته‌اید. اما اگر برای ماشین سواری اصرار دارید جیپ بگیرید و با یک تیر 2 نشان بزنید و به بازدید از یخچال طبیعی Shkhara بروید.

 

معرفی ۱۰ روستای زیبای گرجستان

یخچال Shkhara

رفتن به یخچال شخارا یکی از آن کارهایی است که در اینجا و در قالب تورهای هدایت شده انجام می‌دهند. البته اگر در مستیا هستید و می‌خواهید ماشین کرایه کنید و خودتان منطقه را بگردید توصیه می‌کنیم حتما رفتن به این یخچال را در رده کارهای خود قرار دهید. برای رسیدن به این یخچال فقط کافی‌ست رودخانه اینگوری را دنبال کنید و جلو بروید. با این که به یک یخچال طبیعی صعود می‌کنید اما مسیر آن بسیار آسان و مناسب برای تمامی افراد است. این مسیر برای گروه‌های غیر حرفه‌ای که می‌خواهند تفریحی به کمپ و پیاده‌روی بپردازند انتخابی عالی است. یخچال در ارتفاع 2390 متری واقع شده است. شما بعد از گذر از زیبایی‌های طبیعی همچون صخره‌ها، نهرها، دشت‌های سرسبز و جنگل‌ها این یخچال را بالای بالای رودخانه Inguri پیدا خواهید کرد.

 

سفری یک روزه به شهر ساحلی باتومی

موزه قوم‌نگاری

موزه قوم نگاری اوشگولی یکی از دیدنی‌های جذاب منطقه است که در در قرن 19ام در ساختمانی قرن 12امی افتتاح گردید. با بازدید از این موزه می‌توانید با سبک زندگی مردم قدیم بیشتر آشنا شده و دستگاه‌های ساده و مبتکرانه‌ای که آن‌ها در طول قرون مختلف مورد استفاده قرار می‌دادند را از نزدیک ببنید. موزه قوم نگاری اوشگولی در ردیف مهم‌ترین موزه‌های گرجستان قرار دارد در حالی که از نگاه اغلب گردشگران پنهان می‌ماند.

بازدید از موزه برج‌های Chazhashi

همانطور که از نام این موزه پیداست، با موزه‌ای فضای آزاد روبرو هستید که اقلام به نمایش در آمده‌ی آن شامل ویرانه‌های برج‌های سنگی قرون وسطایی می‌شود. بازدید از این موزه به شما درک بهتری از زندگی گذشته مردم می‌دهد به علاوه آنقدر مناظر اینجا با وجود برج‌های سنگی دیدنی و زیباست که می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای بیاندازید.

 

صعود به دریاچه سنگ سیاه در گرجستان

۰۱ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران