دانستنی‌هایی برای سفر به سیقناقی در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
دانستنی‌هایی برای سفر به سیقناقی در گرجستان

سیقناقی که به سیگناگی نیز معروف است، شهری کوچک و توریستی در مناطق مرتفع استان کاختی گرجستان به حساب می‌آید. این مکان فوق‌العاده دیدنی که به "شهر عشق" نیز شهرت دارد، به خاطر مناظر دیدنی طبیعی، و جاذبه‌های تاریخی‌اش، گردشگران زیادی را در طول سال به خود می‌بیند. همراه ما باشید تا در نوشته امروز، جزییاتی از سفر به سیقناقی با تور گرجستان و جاذبه‌های آن برایتان بگوییم.

 

کوتاه درباره سیقناقی

سیقناقی در گرجستان از آن دست شهرهای خاصی است که هنوز بسیاری از ابنیه قدیمی و دیوارهای تاریخی شهر در آن حفظ شده و حس و حال متفاوتی را در شما ایجاد می‌کند. شهری با مناظر طبیعی زیبا که البته به داشتن باغات انگور نیز شهرت دارد و از جمله مناطق گردشگری عالی برای آخر تابستان است. چیزی که شما در این شهر با آن مواجه خواهید شد، خانه‌های قدیمی، فضای دنج و دوست داشتنی، طبیعت چشم‌نواز و آب و هوایی عالی‌ست. همین نکات باعث شده تا سیقناقی یکی از خاص‌ترین مقاصد در گرجستان به حساب بیاید و توریست‌های زیادی هر ساله به آن‌جا بروند.

 

تجربه فعالیت‌های پاییزه در گرجستان

چطور به سیقناقی برویم؟

قبل از هر چیزی باید از مسیر رفتن به این منطقه برایتان بگوییم. سیقناقی حدودا یک ساعت و نیم از تفلیس دور است و راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش برای رفتن به آن‌جا، استفاده از مارشروتکاها یا مینی‌بوس‌هایی هستند که از پایتخت به این مقصد می‌روند. برای سوار شدن به آن‌ها، باید به ایستگاه اتوبوسی که نزدیک مترو ساماگوری هست مراجعه کنید. حرکت این مینی‌بوس‌ها از ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود و تقریبا هر دو ساعت یک ماشین به سیقناقی می‌رود. آخرین حرکت نیز ساعت ۱۸ است اما بهتر است که سوار ماشین اول صبح شوید تا بتوانید زیباترین جاذبه‌های گردشگری سیقناقی گرجستان را دیده و تا قبل از غروب آفتاب به تفلیس بازگردید. هزینه این مینی‌بوس‌ها ۷ لاری است.‌ راه دیگر شما، گرفتن تاکسی‌ست که البته روشی راحت است اما هزینه‌ی سنگینی روی دستتان می‌گذارد. برای مسیر برگشت نیز همین انتخاب‌ها پیش روی شما خواهد بود.

البته خیلی از افرادی که به سیقناقی می‌روند، از تلاوی به این مقصد حرکت می‌کنند. مینی‌بوس‌ها از این شهر نیز ساعت ۹ صبح حرکت کرده اما فاصله‌‌ی تلاوی تا سیقناقی حدودا نصف مسیر تفلیس است. البته فراموش نکنید که همیشه تورهای گردشگری از تفلیس به این محل برگزار می‌شود که با این که هزینه‌ی بیشتری دارند، اما دردسر گرفتن ماشین و مسیریابی در تور گرجستان را از سرتان کم می‌کنند.

 

سفر زمینی به گرجستان بهتر است یا هوایی؟

تاریخچه سیقناقی

سیقناقی در زبان ترکی به معنی پناهگاه است و اولین باری که اسم این شهر در تاریخ آمده، مربوط به قرن ۱۸ میلادی می‌شود. زمانی که پادشاه وقت گرجستان، دستور ساخت شهر و قلعه‌ای را داد تا از آن‌جا در مقابل قبایلی داغستانی که به این محل حمله می‌کردند، محافظت کند. سال‌ها بعد اما سیقناقی به شهری مهم از نظر کشاورزی برای گرجستان تبدیل شد اما در دوران شوروی مشکلات زیادی را تحمل کرد. بعد از فروپاشی شوروی، یکی از اولین کارهایی که دولت گرجستان کرد، ارائه امکانات به سیقناقی‌ بود تا ساخت و سازها در این شهر کوچک رونق بگیرد و دوباره رشد کند. همین امر باعث شد تا سیقناقی حالا به یک مرکز توریستی در تور گرجستان بدل شده، باغات آن رونق بگیرد و مردمش در رفاه نصبی باشند.

جاذبه‌های گردشگری سیقناقی

یکی از نکات خوب درباره سیقناقی این است که قدم زدن در میان خیابان‌های آن و تجربه اتمسفری که در این مکان جریان دارد، خود به تنهایی از جذابیت‌های سفر به این منطقه محسوب می‌شود. این شهر کاملا حس و حال قدم زدن در مکانی تاریخی را به شما می‌دهد و وجود چندین کلیسای قدیمی و موزه تاریخ و مردم نگاری، به این حس و حال کمک شایانی کرده است. شما به راحتی می‌توانید یک یا حتی دو روز خود را صرف قدم زدن در این شهر قدیمی، لذت بردن از کافه‌ها و همچنین عکاسی کنید.

در ادامه حتما باید سری به باغ‌های انگور سیقناقی بزنید که در گرجستان شهرت دارند. باغ‌هایی که بعضی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های کشور از آن‌جا نشات می‌گیرند. اگر قصد بازدید از آن‌جاها را دارید، بهترین زمان برای رفتن به سیقناقی برایتان، اواخر تابستان خواهد بود، زمانی که فصل برداشت انگور و تهیه نوشیدنی‌های جدید آغاز می‌شود. اواسط پاییز و فصل زمستان، این باغ‌ها دیگر جذابیت چندانی نخواهند داشت و البته هوای سرد سیقناقی نیز باعث می‌شود، لذت بردن از آن‌جا سخت‌تر شود.

 

ماه عسل در بهترین هتل‌های گرجستان

بازدید از صومعه بودبه، دیگر فعالیت مهمی است که حتما در سفر به سیقناقی گرجستان باید به سراغش بروید. این صومعه در مکانی مرتفع قرار گرفته و به خاطر داشتن باغی زیبا در اطرافش و بنای جذابی که دارد، جزو مهم‌ترین دیدنی‌های منطقه به حساب می‌آید. صومعه وقف راهبی به نام سنت نینو شده بود که گفته می‌شود در این محل دفن شده است. مسیر رسیدن به این صومعه بسیار سر راست است و چند دقیقه‌ای پیاده روی می‌طلبد تا به آن‌جا برسید اما در نهایت هم امکان بازدید از صومعه بودبه و باغ زیبای آن و همچنین منظره‌ای جذاب از سیقناقی را خواهی داشت. البته در نظر داشته باشید که بنایی که این روزها می‌‌بینید با تمام جزییات صومعه اصلی، بازسازی و نوسازی شده است.

بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف سیقناقی نیز گزینه‌ی دیگری است که پیش رو دارید. اگر سفری نیم روزه به سیقناقی انجام داده‌اید، احتمالا چنین فرصتی به شما دست نخواهد داد تا به سراغ مناطق طبیعی اطراف شهر بروید اما اگر شب را در آن‌جا بمانید، بازدید از این دیدنی‌ها، اولین کاری باید باشد که صبح انجام خواهید داد. همچنین می‌توانید به سراغ شهرها و دهکده‌های اطراف نیز بروید و باغات انگور نزدیک به سیقناقی را نیز از نزدیک مشاهده کنید.

در سیقناقی کجا اقامت داشته باشیم؟

بر خلاف انتظار از چنین شهر کوچکی، شما فارغ از بودجه‌ای که دارید، انتخاب‌ متنوعی برای اقامت خواهید داشت. در این شهر مهمانخانه‌های کوچک و همچنین هتل‌های مختلف وجود دارد و همچنین می‌توانید، خانه‌های قدیمی را به عنوان ویلا در اختیار بگیرید. حتی در سال‌های اخیر، چند ویلای لاکچری نیز ساخته شده که توریست‌ها امکان اجاره‌ی این ویلاها را نیز خواهند داشت. البته این را هم در نظر داشته باشید که خیلی از بهترین هتل‌های سیقناقی گرجستان در روزهای اوج سفر، به سرعت پر می‌شوند اما در ماه‌های دیگر سال، اکثر آن‌ها خالی خواهند بود.

 

آشنایی با بهترین سواحل گرجستان

بعضی از بهترین انتخاب‌ها در سفر به سیقناقی این اقامتگاه‌ها هستند:

 

  • مهمانخانه چرک در سیقناقی گرجستان (Cherqe Guest House): گزینه‌ای ارزان و بسیار عالی که یک خانواده گرجی آن‌‌جا را اداره می‌کنند. اتاق‌های این مهمانخانه گرم و دوست داشتنی بوده، منظره‌ای زیبا در پیش رو دارند و صبحانه‌ای خوشمزه نیز هر روز صبح برایتان سرو خواهد شد.

  • آپارتمان گیورگی در سیقناقی گرجستان (Apartment Giorgi): با اقامت در این آپارتمان شما به بخش‌های تاریخی شهر مشرف خواهید بود و می‌توانید، منظره‌ی زیبایی از باغ‌های میوه شهر را هر روز تماشا کنید. این مکان نیز قیمت زیادی ندارد و با توجه به واحدهای با کیفیت و امکانات خیلی خوبش، انتخابی عالی در سیقناقی محسوب می‌شود.

 

برگزاری مراسم عروسی در گرجستان

  • مهمانخانه دره آلازانی در سیقناقی گرجستان (Guest House Alazani Valley): یکی از گزینه‌های با قیمت متوسط در سیقناقی که به خاطر داشتن منظره‌ی زیبا دره آلازانی معروف است و البته دارای امکانات نسبتا خوب و اتاق‌های تمیز بوده و صبحانه‌هایی عالی در آن‌جا سرو می‌شود. با این حال، مهم‌ترین ویژگی این محل، بدون شک منظره‌ی فوق‌العاده زیبای آن‌جا خواهد بود.

  • بوتیک هتل بِلِوو در سیقناقی گرجستان (BelleVue): این بوتیک هتل سه ستاره دارای اتاق‌های بسیار شیک بوده و جزو اقامتگاه‌های محبوب در سیقناقی است. اتاق‌هایی که دارای تراس بوده و رو به مناظر زیبای منطقه قرار گرفته است. هتل دارای اینترنت رایگان بی‌سیم، اتاق‌های بزرگ خانوادگی و رستوران است.

 

معروف‌ترین پارک‌های بازی و آبی گرجستان

  • بوتیک هتل کابادونی در سیقناقی گرجستان (Kabadoni Boutique Hotel): و در آخر گران قیمت‌ترین هتل سیقناقی که یک فضای لاچری و زیبا با امکانات رفاهی کامل را برای شما به همراه خواهد داشت. این هتل ۵ ستاره دارای واحدهای اقامتی بزرگی بوده که دارای تراس، سرویس بهداشتی و حمام شیک، تلویزیون بزرگ، اینترنت رایگان بی‌سیم، بار و خیلی چیزهای دیگر است و البته اگر از پس هزینه‌ی آن بر بیایید، بهترین گزینه برای اقامت در سیقناقی خواهد بود.

صرف غذا در سیقناقی

در زمینه غذا سیقناقی کمی شما را ناامید خواهد کرد. اگر چه که غذاهای محلی خوشمزه گرجی بصورت بسیار با کیفیتی در این شهر سرو می‌شود اما اغلب رستوران‌ها، منویی شبیه به هم دارند و تنوعی در آن‌ها دیده نمی‌شود. متاسفانه بعضی از رستوران‌های سیقناقی در گرجستان نیز به خاطر مشکلات پیش آمده در دوران همه‌گیری کرونا، تعطیل شده‌اند و انتخاب‌های زیر، بهترین گزینه‌های شما در حال حاضر خواهند بود.

 

  • رستوران تراس سیقناقی گرجستان (The Terrace Signagni): این رستوران در فاصله‌ی ده دقیقه‌ای، پیاده از میدان اصلی قرار داشته و همان طور که از اسمش پیداست، از ویژگی‌های اصلی آن، منظره‌ی زیبایی است که هنگام صرف غذا برایتان به همراه دارد. غذاهای بسیار خوشمزه گرجی، خوراک‌هایی عالی که به قارچ تهیه می‌شوند و کیفیت عالی از دیگر دلایل انتخاب تراس هستند.

 

مهمترین سوغاتی‌های گرجستان

  • رستوران آمو در سیقناقی گرجستان (Amo): برای رفتن به آمو، حدودا ۱۵ دقیقه‌ای باید یک مسیر سربالایی را پیاده طی کنید که البته با تاکسی کم‌تر از ۵ دقیقه طول خواهد کشید تا به آن‌جا برسید. رستوران آمو جزو انتخاب‌های عالی برای صرف غذاهای گرجی است و انواع نوشیدنی‌های خوشمزه را نیز برای شما سرو می‌کند. فضای گرم، سرویس‌دهی عالی و همچنین استفاده از مواد اولیه با کیفیت، جزو ویژگی‌های این محل به حساب می‌آیند.

  • رستوران پلزنتز تیر در سیقناقی گرجستان (Pheasant’s Tear): این مکان در واقع یکی از کارخانه‌های تولید نوشیدنی است که یک رستوران غذاهای محلی را نیز در خود دارد. این مکان برای آن‌ها که عادت به صرف غذاهای گیاهی دارند، بهترین گزینه خواهد بود.

 

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در تفلیس

منبع

۳۰ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران